staking arriva trein Groningen.20 januari | NS Community
beantwoord

staking arriva trein Groningen.20 januari

  • 20 January 2023
  • 59 reacties
  • 923 Bekeken


Toon eerste bericht

59 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Suggesties zijn leuk maar moeten wel praktisch zijn. In eerste instantie schatte je Groningen - Winschoten in als ‘een stukje’. 

Als mensen in mijn omgeving zeggen een stukje gefietst te hebben, gaat het wel eens om afstanden van minstens 35 km.

Het valt blijkbaar niet mee om een keer toe te geven dat je er een beetje naast zat. Nu weer een afleidingsmanoeuvre door een discussie over ‘een stukje’ te beginnen. Je krijgt het niet verzonnen.

Een stukje fietsen van 74km heen en terug op een OV-fiets. Jaja.

Reputatie 7
Badge +3

eens met bovenstaande. ik viel over de tendens "NS hoeft niks te doen want het probleem ligt niet bij hun". 

Dat is toch gewoon hoe het zit? Waarom zou NS moeten opdraaien voor de kosten van alternatief vervoer op een traject van een andere vervoerder waar gestaakt wordt. Arriva staakt en zou dus moeten zorgen voor een dergelijke vergoeding. Die doen dat blijkbaar niet. Dan zou ik zeggen, ga met je klacht naar Arriva. 

Reputatie 6

eens met bovenstaande. ik viel over de tendens "NS hoeft niks te doen want het probleem ligt niet bij hun". 

Reputatie 7
Badge +3

Op zich kun je best een paar dagen van tevoren een e-ticket aanschaffen. Zolang je deze niet opent, in de app laadt of print wil NS best je geld terug betalen. Maar daar gaat het in dit geval niet om als ik goed lees. TS wil een beroep doen op de stakingsregeling en de kosten van een taxi van Groningen naar Winschoten vergoed krijgen. TS wil dan het e-ticket gewoon gebruiken om van Den Bosch naar Groningen te gaan, dus van terugbetaling van de tickets is geen sprake, ook niet van een deel omdat de reis per trein korter en daarom goedkoper is, want groepttickets hebben een vaste prijs ongeacht de afstand. 

De stakingsregeling van NS is hierbij niet van toepassing, dat is alleen zo bij een georganiseerde staking bij NS. De staking is bij Arriva en dan gaat NS niet betalen voor alternatief vervoer. 

ik vind het eerlijk gezegd wel vrij bizar dat mensen het raar vinden om tickets een paar dagen van tevoren te kopen. het is helemaal waar hoor, maar dat is juist het bizarre aan deze sector. ik zou het compleet normaal vinden als je in ieder geval je geld terug kunt krijgen als het product op deze manier bruikloos gemaakt wordt. dat hele gevingerwijs is echt ellendig triest.

Als @Bronsje de klantenservice belt krijgt hij/zij wellicht het geld terug. Alleen wil @Bronsje met alle geweld toch op reis, desnoods deels met een taxi.

Reputatie 6

ik vind het eerlijk gezegd wel vrij bizar dat mensen het raar vinden om tickets een paar dagen van tevoren te kopen. het is helemaal waar hoor, maar dat is juist het bizarre aan deze sector. ik zou het compleet normaal vinden als je in ieder geval je geld terug kunt krijgen als het product op deze manier bruikloos gemaakt wordt. dat hele gevingerwijs is echt ellendig triest.

 

Fair zou zijn als NS een product verkoopt en niet-NS onderdelen van dat product als zijnde onderaangenomen en dus onder NS verantwoordelijkheid zou zijn. dat is dr situatie voor de klant namelijk. NS neemt ondernemersrisico dat het prima kan mitigeren in onderling overleg met de rest. 

Daarnaast ook nog dit. NS heeft een stakingsregel voor vergoeding. Maximaal 25 euro pp voor vervangend vervoer bij aankoop e tickets. Maar die schuiven het nu gewoon door naar Arriva. Terwijl ik e tickets wel heb gekocht bij de NS. Gewoon op naam van NS voor het gehele traject.  Het grootste traject tot Groningen gaan wij ook met NS. 

Dat zou geregeld moeten worden door de andere vervoerder, Arriva dus. 

Dat hoeft volgens de wet niet, een staking is overmacht.

@Bronsje

Ik vraag me wel.af of u toen u zelf nog bij het OV werkte ook zo begaan was met het lot van de reizigers als er weer eens gestaakt werd.

En staken is pas nodig geweest na de privatisering! 

In 1983 werd er bij NS bijv. al eens vijf weken lang een estafettestaking gehouden. NS heeft een lange traditie van stakingen.

In mei 1981 was de beruchte HTM-staking van drie weken. Deze staking werd uiteindelijk door de vakbonden beëindigd zonder dat de eisen werden ingewilligd. Woedende chauffeurs die drie weken voor niets hadden gestaakt sloopten vervolgens de zaal. 

Overigens is NS helemaal niet geprivatiseerd.

Reputatie 7
Badge +3

Suggesties zijn leuk maar moeten wel praktisch zijn. In eerste instantie schatte je Groningen - Winschoten in als ‘een stukje’. 

Als mensen in mijn omgeving zeggen een stukje gefietst te hebben, gaat het wel eens om afstanden van minstens 35 km.

Reputatie 7
Badge +3

Suggesties zijn leuk maar moeten wel praktisch zijn. In eerste instantie schatte je Groningen - Winschoten in als ‘een stukje’. 

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe Je stelde voor om 'het laatste stukje’ met de OV-fiets te doen. Dat is echt iets anders dan een e-bike, leenscooster, leenauto of een incidenteel rijdende bus (of trein) nemen voor een afstand van zo’n 37km.

Ik vraag me overigens af of je wel 75km kunt halen op een gehuurde E-OVfiets met dit koude weer.

Het zijn maar suggesties, omdat TS daar echt moet zijn en anders €75 kwijt is aan een taxi. Aan TS de keuze.

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe Je stelde voor om 'het laatste stukje’ met de OV-fiets te doen. Dat is echt iets anders dan een e-bike, leenscooster, leenauto of een incidenteel rijdende bus (of trein) nemen voor een afstand van zo’n 37km.

Ik vraag me overigens af of je wel 75km kunt halen op een gehuurde E-OVfiets met dit koude weer.

Reputatie 7
Badge +3

Stukje?  Google maps geeft voor Groningen - Winschoten 2 uur fietsen. Groningen heeft wel OV e-bikes.

Wat ik gister op TV zag was dat niet iedereen staakte en dat een deel van de bussen wel gewoon reed. Ik zou dan eens kijken welke bussen wel rijden en of de reis naar Winschoten met de bus mogelijk is. Op https://busposities.nl/kaart zie ik in ieder geval enkele bussen weergegeven. Reistijd is dan wel flink langer, qua reistijd zal zo'n OV e-bike denk ik nog sneller zijn. 

Reputatie 7
Badge +3

Met een e-bike is dat wel te doen. En anders een leen-scooter of leen-auto? Overigens rijden er ondanks de staking toch wel incidenteel bussen. Goed de reisplanner in de gaten houden, de kans is klein, maar toch.

Reputatie 7
Badge +3

Misschien voor laatste stukje OV fiets nemen?

Stukje?
https://www.google.nl/maps/dir/Station+Groningen,+Stationsplein+4,+9726+AE+Groningen/Winschoten,+Winschoten/@53.1790539,6.6592038,11z/data=!3m1!4b1!4m14!4m13!1m5!1m1!1s0x47c9cd534ba57e77:0xf04c895d20845efe!2m2!1d6.5634359!2d53.2109971!1m5!1m1!1s0x47b7cd9fe5e8725d:0xa4dfa99955787dac!2m2!1d7.0358401!2d53.1392586!3e1

Reputatie 7
Badge +3

Misschien voor laatste stukje OV fiets nemen?

Reputatie 7
Badge +3

Daarnaast ook nog dit. NS heeft een stakingsregel voor vergoeding. Maximaal 25 euro pp voor vervangend vervoer bij aankoop e tickets. Maar die schuiven het nu gewoon door naar Arriva. Terwijl ik e tickets wel heb gekocht bij de NS. Gewoon op naam van NS voor het gehele traject.  Het grootste traject tot Groningen gaan wij ook met NS. 
 

De stakingsregeling van NS is voor een staking die bij NS is. Waarom zou NS een stakingsregeling moeten hebben voor een staking bij een andere vervoerder? Dat zou geregeld moeten worden door de andere vervoerder, Arriva dus. 

Reputatie 7
Badge +3

Het is wel een lastig geval. De treinkaartjes zijn via NS verkocht, de staking is bij een andere vervoerder. Extra kosten zou je hooguit bij Arriva kunnen claimen. Maar die beroepen zich uiteraard op overmacht. Maar wellicht kan hun klantenservice enige coulance betrachten.

Feit blijft natuurlijk wel dat het uiterst onverstandig is om in Nederland lang van te voren e-tickets te kopen. Wanneer er iets wijzigt in de omstandigheden kun je niet annuleren of wijzigen. Bovendien krijg je geen voorverkoopkorting en zijn e-tickets nooit uitverkocht. Waarom zou je het risico lopen? En waarom verkoopt NS die e-tickets eigenlijk in de voorverkoop? Het dient geen enkel nut voor de reizigers. Het is natuurlijk wel een extra inkomstenstroom voor NS. Niet goed is immers geld weg bij de e-tickets.

Maar als wij allen goed vervoer willen, mag er best een betere cao komen. 

Met een "betere" CAO zal het vervoer alleen maar slechter worden. Er is maar een beperkte hoeveelheid geld en een duurdere CAO betekent dat er nog meer bussen en treinen moeten worden geschrapt om die CAO te kunnen betalen.

Heel vervelend voor je dat er stakingen waren. Maar waarom koop je al op maandag een e-ticket terwijl je pas op vrijdag gaat reizen? Aankondiging stakingen werden woensdag avond gedaan. Jammer voor de reizigers. Maar als wij allen goed vervoer willen, mag er best een betere cao komen. Je opmerking om een verdorven land vind ik ook onterecht. Mijn advies, koop voortaan pas een kaartje op de dag zelf.

Een premier die al tig keer betrapt is op leugens! Vergoedingen aardbevingen nog steeds niet uitbetaald. Toeslagen affaire hetzelfde laken in pak. Een van de grootste drugslanden van de wereld.  En zo kan ik nog wel even door gaan. Dat noem ik verdorven! 

@Bronsje

Ik vraag me wel.af of u toen u zelf nog bij het OV werkte ook zo begaan was met het lot van de reizigers als er weer eens gestaakt werd.

Zeker! Ik ben zeker begaan naar de werknemers van het streekvervoer en ns. Volledig recht op staken. Hebben wij ook gedaan! Maar wel goed georganiseerd en geregeld. Consument werd ruim van te voren en goed ingelicht. En staken is pas nodig geweest na de privatisering! Tenminste wat ik heb meegemaakt. Zoals nu ook gebeurd bij verpleging, dokters, specialisten en noem maar op. Alles wat vroeger Overheid was en nu geprivatiseerd is naar de klote geholpen!  

Reputatie 2

Heel vervelend voor je dat er stakingen waren. Maar waarom koop je al op maandag een e-ticket terwijl je pas op vrijdag gaat reizen? Aankondiging stakingen werden woensdag avond gedaan. Jammer voor de reizigers. Maar als wij allen goed vervoer willen, mag er best een betere cao komen. Je opmerking om een verdorven land vind ik ook onterecht. Mijn advies, koop voortaan pas een kaartje op de dag zelf.

Reputatie 7
Badge +1

Een verdorven land leven we in. Vol bedrog, oplichting, misleiding en vergeetachtigheid. Maar ja dat weten we al veel langer! Niet meer en minder! En Henk Peetersen het is niet voor niks een Nederlands Kampioenschap. Winschoten hoort gewoon bij Nederland toch! Of heeft Duitsland het ingenomen! Wat een onzin zeg! Iedere stad of dorp hoe groot en of klein ook heeft het recht om dit te organiseren. Dat is bij zo goed als alle Nationale (sport)bonden zo. Door heel het land worden door de KNBB Nederlandse Kampioenschappen georganiseerd. Op welk nivo dan ook. 
Niets mis mee. En ja daar hoort soms ver reizen bij! Maar helaas kun je in Nederland sinds de privatisering van bedrijven zoals NS niet meer vertrouwen dat ze ook werkelijk doen wat ze zeggen. 
Dit was het laatste wat ik erover zeg. We zoeken het zelf wel uit. Alleen zie ik nu dat het een beetje sneeuwt! Als de treinen van de NS nog maar kunnen blijven rijden!!

De NS is niet geprivatiseerd, de aandelen zijn nog volledig in handen van de Nederlandse staat. 

@Bronsje 

Ik vraag me wel.af of u toen u zelf nog bij het OV werkte ook zo begaan was met het lot van de reizigers als er weer eens gestaakt werd.

Een verdorven land leven we in. Vol bedrog, oplichting, misleiding en vergeetachtigheid. Maar ja dat weten we al veel langer! Niet meer en minder! En Henk Peetersen het is niet voor niks een Nederlands Kampioenschap. Winschoten hoort gewoon bij Nederland toch! Of heeft Duitsland het ingenomen! Wat een onzin zeg! Iedere stad of dorp hoe groot en of klein ook heeft het recht om dit te organiseren. Dat is bij zo goed als alle Nationale (sport)bonden zo. Door heel het land worden door de KNBB Nederlandse Kampioenschappen georganiseerd. Op welk nivo dan ook. 
Niets mis mee. En ja daar hoort soms ver reizen bij! Maar helaas kun je in Nederland sinds de privatisering van bedrijven zoals NS niet meer vertrouwen dat ze ook werkelijk doen wat ze zeggen. 
Dit was het laatste wat ik erover zeg. We zoeken het zelf wel uit. Alleen zie ik nu dat het een beetje sneeuwt! Als de treinen van de NS nog maar kunnen blijven rijden!!

Reageer