staking arriva trein Groningen.20 januari | NS Community
beantwoord

staking arriva trein Groningen.20 januari

  • 20 January 2023
  • 59 reacties
  • 923 Bekeken

Hallo. Wij hebben e tickets van NS voor treinreis Den Bosch naar Winschoten. Het gedeelte naar Groningen gaat prima. Maar Arriva treinen staken vandaag 20 januari. Dus kunnen niet met de trein of bus naar Winschoten.  E Tickets zijn in zijn geheel besteld bij NS. Bij wie moet ik nu onze schade voor vervangend Taxivervoer reclameren? Ze schuiven het natuurlijk weer beide af naar elkaar toe. Taxi van Groningen naar Winschoten kost minimaal 75 euro. 

icon

Beste antwoord door MoDe 20 January 2023, 09:42

Bekijk origineel

59 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Suggesties zijn leuk maar moeten wel praktisch zijn. In eerste instantie schatte je Groningen - Winschoten in als ‘een stukje’. 

Als mensen in mijn omgeving zeggen een stukje gefietst te hebben, gaat het wel eens om afstanden van minstens 35 km.

@Bronsje

Ik vraag me wel.af of u toen u zelf nog bij het OV werkte ook zo begaan was met het lot van de reizigers als er weer eens gestaakt werd.

En staken is pas nodig geweest na de privatisering! 

In 1983 werd er bij NS bijv. al eens vijf weken lang een estafettestaking gehouden. NS heeft een lange traditie van stakingen.

In mei 1981 was de beruchte HTM-staking van drie weken. Deze staking werd uiteindelijk door de vakbonden beëindigd zonder dat de eisen werden ingewilligd. Woedende chauffeurs die drie weken voor niets hadden gestaakt sloopten vervolgens de zaal. 

Overigens is NS helemaal niet geprivatiseerd.

Daarnaast ook nog dit. NS heeft een stakingsregel voor vergoeding. Maximaal 25 euro pp voor vervangend vervoer bij aankoop e tickets. Maar die schuiven het nu gewoon door naar Arriva. Terwijl ik e tickets wel heb gekocht bij de NS. Gewoon op naam van NS voor het gehele traject.  Het grootste traject tot Groningen gaan wij ook met NS. 

Dat zou geregeld moeten worden door de andere vervoerder, Arriva dus. 

Dat hoeft volgens de wet niet, een staking is overmacht.

Reputatie 6

ik vind het eerlijk gezegd wel vrij bizar dat mensen het raar vinden om tickets een paar dagen van tevoren te kopen. het is helemaal waar hoor, maar dat is juist het bizarre aan deze sector. ik zou het compleet normaal vinden als je in ieder geval je geld terug kunt krijgen als het product op deze manier bruikloos gemaakt wordt. dat hele gevingerwijs is echt ellendig triest.

 

Fair zou zijn als NS een product verkoopt en niet-NS onderdelen van dat product als zijnde onderaangenomen en dus onder NS verantwoordelijkheid zou zijn. dat is dr situatie voor de klant namelijk. NS neemt ondernemersrisico dat het prima kan mitigeren in onderling overleg met de rest. 

ik vind het eerlijk gezegd wel vrij bizar dat mensen het raar vinden om tickets een paar dagen van tevoren te kopen. het is helemaal waar hoor, maar dat is juist het bizarre aan deze sector. ik zou het compleet normaal vinden als je in ieder geval je geld terug kunt krijgen als het product op deze manier bruikloos gemaakt wordt. dat hele gevingerwijs is echt ellendig triest.

Als @Bronsje de klantenservice belt krijgt hij/zij wellicht het geld terug. Alleen wil @Bronsje met alle geweld toch op reis, desnoods deels met een taxi.

Reputatie 7
Badge +3

Op zich kun je best een paar dagen van tevoren een e-ticket aanschaffen. Zolang je deze niet opent, in de app laadt of print wil NS best je geld terug betalen. Maar daar gaat het in dit geval niet om als ik goed lees. TS wil een beroep doen op de stakingsregeling en de kosten van een taxi van Groningen naar Winschoten vergoed krijgen. TS wil dan het e-ticket gewoon gebruiken om van Den Bosch naar Groningen te gaan, dus van terugbetaling van de tickets is geen sprake, ook niet van een deel omdat de reis per trein korter en daarom goedkoper is, want groepttickets hebben een vaste prijs ongeacht de afstand. 

De stakingsregeling van NS is hierbij niet van toepassing, dat is alleen zo bij een georganiseerde staking bij NS. De staking is bij Arriva en dan gaat NS niet betalen voor alternatief vervoer. 

Reputatie 6

eens met bovenstaande. ik viel over de tendens "NS hoeft niks te doen want het probleem ligt niet bij hun". 

Reputatie 7
Badge +3

eens met bovenstaande. ik viel over de tendens "NS hoeft niks te doen want het probleem ligt niet bij hun". 

Dat is toch gewoon hoe het zit? Waarom zou NS moeten opdraaien voor de kosten van alternatief vervoer op een traject van een andere vervoerder waar gestaakt wordt. Arriva staakt en zou dus moeten zorgen voor een dergelijke vergoeding. Die doen dat blijkbaar niet. Dan zou ik zeggen, ga met je klacht naar Arriva. 

Reputatie 7
Badge +3

Suggesties zijn leuk maar moeten wel praktisch zijn. In eerste instantie schatte je Groningen - Winschoten in als ‘een stukje’. 

Als mensen in mijn omgeving zeggen een stukje gefietst te hebben, gaat het wel eens om afstanden van minstens 35 km.

Het valt blijkbaar niet mee om een keer toe te geven dat je er een beetje naast zat. Nu weer een afleidingsmanoeuvre door een discussie over ‘een stukje’ te beginnen. Je krijgt het niet verzonnen.

Een stukje fietsen van 74km heen en terug op een OV-fiets. Jaja.

Reputatie 7
Badge +3

Suggesties zijn leuk maar moeten wel praktisch zijn. In eerste instantie schatte je Groningen - Winschoten in als ‘een stukje’. 

Als mensen in mijn omgeving zeggen een stukje gefietst te hebben, gaat het wel eens om afstanden van minstens 35 km.

Het valt blijkbaar niet mee om een keer toe te geven dat je er een beetje naast zat. Nu weer een afleidingsmanoeuvre door een discussie over ‘een stukje’ te beginnen. Je krijgt het niet verzonnen.

Een stukje fietsen van 74km heen en terug op een OV-fiets. Jaja.

Ik ben die discussie niet begonnen…

OV fietsen zijn er ook in e-bike uitvoering, maar blijkbaar had ik dat expliciet moeten vermelden? Er zijn mensen die dat dus wel fietsen op een gewone fiets. Als ik niet anders kon, had ik dat  waarschijnlijk gedaan. Maar je hebt gelijk dat het niet realistisch is op 1 dag. Maar er wordt alleen een heenreis genoemd door TS. 
In de winter met slechte weersvoorspelling had ik gekeken of iemand mij kon oppikken op het station.

Bij een sportwedstrijd tijdens NS-staking afgelopen jaar waar ik vrijwilligerswerk deed, had de organisatie een mail rondgestuurd om te inventariseren wie van trein afhankelijk was om te kijken naar oplossingen. Er waren extra parkeerplaatsen geregeld en mensen konden met elkaar meerijden.

Reputatie 6

eens met bovenstaande. ik viel over de tendens "NS hoeft niks te doen want het probleem ligt niet bij hun". 

Dat is toch gewoon hoe het zit? Waarom zou NS moeten opdraaien voor de kosten van alternatief vervoer op een traject van een andere vervoerder waar gestaakt wordt. Arriva staakt en zou dus moeten zorgen voor een dergelijke vergoeding. Die doen dat blijkbaar niet. Dan zou ik zeggen, ga met je klacht naar Arriva. 

niet opdraaien voor kosten, wel de mogelijkheid geven om een product terug te kopen. een product wat helemaal niet geleverd kan worden. dat is niet de hoofdvraag van dit topic, maar de gedachte "wie koopt er nou zo vroeg een e ticket" behelst wel impliciet die discussie. 

Reputatie 7
Badge +1

Bij stakingen worden geen taxi's vergoed aangezien stakingen overmacht zijn.

Dat is maar beperkt zo. In de herziene Verordening 2021/782 gelden stakingen niet als overmacht. Maar die gaat pas over een paar maanden in.

Verder lijkt het me wel een probleem als NS (of wie dan ook) zonder waarschuwing treinkaartjes verkoopt voor treinen waarvan al is aangekondigd dat ze waarschijnlijk niet gaan rijden. Welke rechten je daaraan kunt ontlenen is wel iets anders. Minstens het geld terug van dat deel waarvan je geen gebruik kon maken uiteraard.

Badge +3

Voor zover ik kan zien

Winschoten – Op zaterdag 21 en zondag 22 januari 2023 zijn er NK biljarten driebanden in sociëteit de Harmonie aan de Burg. Schönfeldsingel 37a te Winschoten.

Wat is daar de 20e dan te doen? De aanvang van deze wedstrijden is beide dagen om 10.00 uur.

Dan probeer je bij NS gekochte (groeps)ticket vanuit Den Bosch om te wisselen (coulance) naar de 21e, en dan zie (lachen of huilen) https://www.ns.nl/reisplanner/#/?vertrek='s-Hertogenbosch&vertrektype=treinstation&aankomst=Winschoten&aankomsttype=treinstation&type=aankomst&tijd=2023-01-21T08%3A20& voor een ‘slaaptrein/wereldreis’ 🤣

Reputatie 7
Badge +3

Voor zover ik kan zien

Winschoten – Op zaterdag 21 en zondag 22 januari 2023 zijn er NK  biljarten driebanden in sociëteit de Harmonie aan de Burg. Schönfeldsingel 37a te Winschoten.

Wat is daar de 20e dan te doen? De aanvang van deze wedstrijden is beide dagen om 10.00 uur.

 

Ik neem aan uberhaupt om 10 uur 's morgens daar aanwezig te kunnen zijn. Als ik een reis plan voor zaterdag dan is de eerst reismogelijkheid vanuit Den Bosch vertrekken om 6:33 en aankomst op station Winschoten om 10:20. Wil je daar om 10 uur zijn (of wellicht nog eerder als je deelnemer bent) zul je de avond ervoor er al moeten zijn en daar in de buurt overnachten. 

 

Badge +3

75 euro voor een taxi van Groningen naar Winschoten delen met een groep valt ook nog wel te overzien, toch?

En anders kost het je alleen een overnachting in Groningen i.p.v. Winschoten. Zaterdagochtend rijden de Arriva treinen immers weer.

Overigens lijkt er sowieso een overnachting (in Winschoten) gepland te zijn? Die bespaar je dan, doen we dat in Groningen, of erg vroeg vertrekken vanuit Den Bosch (voor 10 euro p.p. met de Arriva trein naar Groningen, laat dat hele groepsticket dan maar vervallen!)

Reputatie 7
Badge +3

75 euro voor een taxi van Groningen naar Winschoten delen met een groep valt ook nog wel te overzien, toch?

En anders kost het je alleen een overnachting in Groningen i.p.v. Winschoten. Zaterdagochtend rijden de Arriva treinen immers weer.

Overigens lijkt er sowieso een overnachting (in Winschoten) gepland te zijn? Die bespaar je dan, doen we dat in Groningen, of erg vroeg vertrekken vanuit Den Bosch (voor 10 euro p.p. met de Arriva trein naar Groningen, laat dat hele groepsticket dan maar vervallen!)

Staking Arriva is al voorbij. Ze rijden alweer.

Badge +3

Staking Arriva is al voorbij. Ze rijden alweer.

Mosterd na de maaltijd, TS (plus groep) wilde er blijkbaar nu al zijn voor iets dat morgen om 10:00 begint?

Dat kan gewoon, maar dan niet met een NS (groep)ticket. Uit coulance dus de kosten voor het ticket dat op maandag al gekocht was terug, maar een taxi (of hotel in Groningen want we konden niet verder) natuurlijk niet.

Badge +3

@MoDe een ‘stukje gefietst’ of ‘lekker gewandeld’ verschilt natuurlijk nogal van ‘ik moest (kilometers) lopen/fietsen’ (vooropgesteld dat je ‘mobiel/ goed ter been’ bent)… Dat telt dus niet 😥

No way dat ik vandaag (en gisteren, donderdag) ook maar een meter zou gaan fietsen.

Hoe het in Groningen was weet ik niet, maar heb de nodige ‘durfallen’ (denk aan maaltijdbezorgers en zo) flink onderuit zien gaan..

Met vallen en opstaan komen die er wel, extra fooi graag… 😅

Reputatie 7
Badge +3

Staking Arriva is al voorbij. Ze rijden alweer.

Waar zie je dat dan? Reisplanner geeft nog geen reisadvies per trein. De eerste die ik vind ik morgenochtend om 5:47.

Reputatie 7
Badge +3

No way dat ik vandaag (en gisteren, donderdag) ook maar een meter zou gaan fietsen.

Hoe het in Groningen was weet ik niet, maar heb de nodige ‘durfallen’ (denk aan maaltijdbezorgers en zo) flink onderuit zien gaan.. 

In Groningen lag volgens de weervrouw van RTL nieuws niets, zou het zelfs niet geregend hebben. En hier in Leiden heb ik ook geen vlok sneeuw gezien, wel veel regen en wat hagel. Met het oog op mogelijke gladheid in de ochtend was hier wel gestrooid, zag het wagentje van de gemeente gisteravond 2 keer voorbij komen op het doorgaande fietspad langs mijn huis. 

 

Badge +3

Waar zie je dat dan? Reisplanner geeft nog geen reisadvies per trein. De eerste die ik vind ik morgenochtend om 5:47.

Ik kom niet verder dan https://www.ns.nl/reisplanner/#/?vertrek='s-Hertogenbosch&vertrektype=treinstation&aankomst=Winschoten&aankomsttype=treinstation&type=aankomst&tijd=2023-01-21T10:20

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe een ‘stukje gefietst’ of ‘lekker gewandeld’ verschilt natuurlijk nogal van ‘ik moest (kilometers) lopen/fietsen’ (vooropgesteld dat je ‘mobiel/ goed ter been’ bent)… Dat telt dus niet 😥

No way dat ik vandaag (en gisteren, donderdag) ook maar een meter zou gaan fietsen.

Hoe het in Groningen was weet ik niet, maar heb de nodige ‘durfallen’ (denk aan maaltijdbezorgers en zo) flink onderuit zien gaan..

Met vallen en opstaan komen die er wel, extra fooi graag… 😅

Groningen was sneeuwvrij begreep ik uit het nieuws.

Ik heb vandaag wel gefietst. Zowel heen als terug fikse sneeuwbuien. Ongeveer 20 km. Ik moest wel, want busstaking.

Reputatie 7
Badge +3

Waar zie je dat dan? Reisplanner geeft nog geen reisadvies per trein. De eerste die ik vind ik morgenochtend om 5:47.

Ik kom niet verder dan https://www.ns.nl/reisplanner/#/?vertrek='s-Hertogenbosch&vertrektype=treinstation&aankomst=Winschoten&aankomsttype=treinstation&type=aankomst&tijd=2023-01-21T10:20

Ik keek alleen Groningen - Winschoten om te zien of die Arriva dingen weer rijden. En dan is de eerste om 5:47 morgenochtend. En Treinposities geeft ook nog geen rijdende treintjes aan. Dus nu rijdt er nog niets, zover ik kan zien. 

 

Badge +3

In Groningen lag volgens de weervrouw van RTL nieuws niets, zou het zelfs niet geregend hebben. En hier in Leiden heb ik ook geen vlok sneeuw gezien, wel veel regen en wat hagel. Met het oog op mogelijke gladheid in de ochtend werd hier wel gestrooid, zag het wagentje van de gemeente gisteravond 2 keer voorbij komen op het doorgaande fietspad langs mijn huis. 

Hoorde vanavond (telefoon) dat er in Woerden wat gladheid was gisteren en vandaag, dus ze fietste (verstandig) maar over het voetpad. Met verse sneeuw glijd je niet snel uit! 😎

Reputatie 7
Badge +3

Staking Arriva is al voorbij. Ze rijden alweer.

Waar zie je dat dan? Reisplanner geeft nog geen reisadvies per trein. De eerste die ik vind ik morgenochtend om 5:47.

Twitter, rijdende treinen meldde het rond 21 uur.

 

Reageer