beantwoord

Streekbus moeten nemen in verband met uitgevallen trein - hoe claim indienen?

• 13 augustus 2019
  • 21 reacties
  • 597 Bekeken

Einde van de middag redden er geen treinen van Harderwijk naar Utrecht (vanwege een aanrijding met een voertuig tussen Putten en 't Harde). Aangezien er geen alternatief reisadvies werd omgeroepen op het station, heb ik het alternatief reisadvies van de NS app gevolgd: met de streekbus van Syntus naar Nijkerk en vanaf daar mijn rit vervolgen per trein. Ik ben hierdoor op extra kosten gejaagd: normaliter kost een treinkaartje met mijn Voordeelurenabonnement 5,76. Nu moest ik niet alleen de bus betalen (5,49), maar ook de trein vanaf Nijkerk (4,02). Ik heb hierdoor tevens een uur vertraging opgelopen. Omdat ik heb moeten uitchecken bij NS voor de geadviseerde busreis met Syntus, kan ik via Mijn NS geen claim indienen. Hoe kan ik alsnog aanspraak maken op een vergoeding van mijn (extra) gemaakte kosten?
icon

Beste antwoord door Jeroen 13 augustus 2019, 22:26

Ik zou toch even contact opnemen met de klantenservice om te kijken of er coulance is voor een deel van de reis welke je met de NS hebt volbracht omdat je door de aanrijding dus gewoon een flinke vertraging opgelopen hebt in je reis.

De kosten van de bus kun je niet claimen bij de NS maar wellicht kun je uit coulance je kosten van de treinreis wel terug krijgen en ben je zo deels gecompenseerd. Je kunt met je ticket voor de bus natuurlijk aantonen dat je naar Zwolle onderweg was en daar zo en zo met de trein met meer dan 1 uur vertraging aangekomen zou zijn.

Ik kan je niet toezeggen dat bovenstaand lukt maar niet geschoten is altijd mis natuurlijk!

Rechtstreeks contact opnemen met de klantenservice gaat het snelst telefonisch, de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS) of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook.

Succes.
Bekijk origineel

21 reacties

Reputatie 6
Je hebt op eigen initiatief ander vervoer gekozen, deze kosten zijn dan ook voor jou.
Dit was het advies vanuit de NS app.. Niet een alternatief wat ik zelf heb verzonnen, maar wat me werd aangeraden. Als ik nu zelf via bv. 9292 iets had uitgedokterd of een taxi had genomen, vind ik dat je een punt hebt. Ik vind dat nu echter een ander verhaal. Normaliter raadpleeg ik in dergelijke gevallen een servicemedewerker op het station, maar in Harderwijk was geen NS personeel aanwezig.
Reputatie 4
Je had moeten wachten tot er een door NS gestuurde bus kwam. Personeel is er niet aanwezig inderdaad, maar via de Service- en Alarmzuil kun je altijd iemand bereiken.
Badge
Ik zou toch even contact opnemen met de klantenservice om te kijken of er coulance is voor een deel van de reis welke je met de NS hebt volbracht omdat je door de aanrijding dus gewoon een flinke vertraging opgelopen hebt in je reis.

De kosten van de bus kun je niet claimen bij de NS maar wellicht kun je uit coulance je kosten van de treinreis wel terug krijgen en ben je zo deels gecompenseerd. Je kunt met je ticket voor de bus natuurlijk aantonen dat je naar Zwolle onderweg was en daar zo en zo met de trein met meer dan 1 uur vertraging aangekomen zou zijn.

Ik kan je niet toezeggen dat bovenstaand lukt maar niet geschoten is altijd mis natuurlijk!

Rechtstreeks contact opnemen met de klantenservice gaat het snelst telefonisch, de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS) of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook.

Succes.
Reputatie 4
Je had moeten wachten tot er een door NS gestuurde bus kwam. Personeel is er niet aanwezig inderdaad, maar via de Service- en Alarmzuil kun je altijd iemand bereiken.
Maar als de NS zelf streekbussen in de app zetten als reisadvies, dan volg je dat toch op?
Badge +3
Er zijn wel meer reisadviezen (via reisplanner of personeel) die je op kosten jagen, en bij de NS is het dan altijd aan de klant om dat achteraf maar op te lossen (het c-woord, coulance) met de klantenservice.

Een GTbV claim kan je er natuurljk altijd aan wagen. Als die (uiteindelijk) goedgekeurd wordt heb je in ieder geval de meerkosten voor stads/streekvervoer terug, want die gaan ze sowieso niet vergoeden.
Reputatie 4
Dit lijkt me een deur-tot-deur (9292) advies uit de NS-app. NS geeft zelf van station-tot-station bij verstoringen geen adviezen met reguliere streekbussen in de reisplanner. Op deze manier krijg je bij een groot deel van de verstoringen natuurlijk alternatieve adviezen met streekvervoer.

Neemt natuurlijk niet weg dat NS wel kan besluiten de gemaakte kosten te vergoeden.
Badge +3
Uiteraard. En in dit geval was er geen personeel om de reizigers te begeleiden of van advies te voorzien maar die kunnen er ook wat van soms...

"Dan neem maar een taxi! Gaat de NS die vergoeden? Ja hoor, stuur het bonnetje maar op, er staat ergens een formulier online ook, of bel de Klantenservice!"

En we weten hoe dat uitpakt natuurlijk.... 😥
Reputatie 6
Er staat gewoon een informatiezuil, daar kan in dit soort gevallen info worden opgevraagd.

Jammer @Robert B dat er weer een heel negatief en onnodig riedeltje over het NS personeel bij moest...
Reputatie 7
Badge +2
Wanneer NS wel adviseert om ander vervoer dan een NS trein of NS bus te nemen bij een verstoring dan staat dat volgens mij bij de storingsinformatie en wordt het niet in de reisplanner aangegeven.

Een voor mij bekende is bv "Maak gebruik van de Haagse tram tussen Den Haag HS en Delft" wanneer er weer eens wat tussen Den Haag en Rotterdam was, bv een storing in de Delftse tunnel (en dan eerst bij het binnen fietsen van de fietsenstalling en wachtend op het station 10.000 keer horen "er is brand op het perron" terwijl de brandweer weer terug naar boven kwam sjokken omdat het weer eens loos alarm was om me vervolgens omdat ze het alarm niet uitkregen toch maar in een overvolle tram 1 te proppen). Een aantal keer heb ik niet voor die tram ingecheckt, deze ene keer in april vorig jaar wel en kreeg ik behalve 100% ritprijs GTBV ook netjes mijn €2.20 terug met dank aan Stijn (was ook niet ingecheckt bij NS omdat de poortjes het ivm het brandalarm niet deden, rode kruizen).
Reputatie 4
Dit lijkt me een deur-tot-deur (9292) advies uit de NS-app. NS geeft zelf van station-tot-station bij verstoringen geen adviezen met reguliere streekbussen in de reisplanner. Op deze manier krijg je bij een groot deel van de verstoringen natuurlijk alternatieve adviezen met streekvervoer.

Neemt natuurlijk niet weg dat NS wel kan besluiten de gemaakte kosten te vergoeden.

Ik heb ook wel eens in de app onder tabblad storingen adviezen gekregen voor streekvervoer of tram/met/bus. Het kan dus wel.
Reputatie 4
Ik heb het over alternatieve reisadviezen uit de station-tot-station planner, niet over meldingen onder verstoringen.

TS heeft het over een alternatief reisadvies dat ze uit de deur-tot-deur (9292) planner gehaald heeft, want onder storingen kan ze het niet gelezen hebben. Ik begrijp de verwarring wel omdat het advies wel in een NS-app wordt gegeven. Zo krijg je bij verstoringen natuurlijk vaak een advies met een streekbus. Er staat wel een andere prijs bij het advies, want de prijs van de streekbus wordt gewoon in de prijs van de reis verwerkt.

Er is nergens in de acht meldingen over deze storing verwezen naar streekbussen. Er zijn gewoon stopbussen ingezet.

Reputatie 4
@masd helder. Wat ik wilde aangeven met mijn bericht is dat in theorie je het wel zou kunnen lezen in de melding over storingen. Ik heb dat wel eens gehad. Ook met onverwachte storingen en niet alleen bij geplande werkzaamheden. Het was mij niet duidelijk dat bij deze storing daar niets over gemeld was. Nu begrijp ik dat het daar zeker niet heeft gestaan in dit geval.
Reputatie 4
Ik heb het zelf ook wel gezien. In Amsterdam wordt meestal naar de metro verwezen bij een storing. Bij geplande werkzaamheden wordt dit dan ook in de planner verwerkt en bij verstoringen weer niet.

Ik snap de verwarring bij kirstenw wel, want het alternatieve advies komt wel gewoon uit de NS-app. Dus in die zin is het ook gewoon advies van NS.
Reputatie 7
Badge +2
De app laat dan denk ik slechts de snelste manier van reizen zien, waarbij de storingsmeldpagina aangeeft wat het officiele reisadvies en waar je dan in principe niet extra voor hoeft te betalen.

De app met reisadvies met bus zou dan ook de prijs horend bij die busreis moeten tonen.
Badge +3
Klaas-Jan heeft in een ver verleden ooit aangegeven dat het advies dat in de reisplanner wordt gegeven, het NS-advies is. Dat daar tegenwoordig ook deur-tot-deuradviezen uitrollen die helemaal niet afkomstig zijn van NS-medewerkers, zorgt natuurlijk wel voor een gekke situatie. Hoe moet de klant weten wat wel en geen advies is vanuit NS? Het zou niet verkeerd zijn als een medewerker van NS daar weer eens een uitspraak over deed.
Reputatie 4
Het is ook een gekke situatie. In dit geval werd er vervangend busvervoer georganiseerd. Maar als je bij een onverwachte verstoring zoals deze van deur tot deur plant, krijg je uit de NS-app inderdaad een reisadvies met een reguliere streekbus. Zowel voordat bekend is dat er NS-bussen komen als erna.
Reputatie 7
Badge +2
De vraag is alleen welke prijs dan wordt vertoond. Is die prijs inclusief de extra kosten voor de bus dan kies je in wezen voor de extra kosten wanneer je dat reisadvies volgt.

Bij mijn gegeven voorbeeld van de storing bij Delft gaf de reisplanner niet het advies om tram 1 te nemen tussen Delft en Den Haag HS, stond alleen dat reis niet mogelijk was bij plannen van station naar station. Mogelijk was er wel een advies met tram uitgekomen wanneer ik van station naar huisadres had gepland.
Reputatie 4
De vraag is alleen welke prijs dan wordt vertoond. Is die prijs inclusief de extra kosten voor de bus dan kies je in wezen voor de extra kosten wanneer je dat reisadvies volgt.

De prijs die je dan krijgt is dezelfde prijs als je de reis vrijwillig op die manier zou maken. Het busdeel wordt niet gratis doordat er een storing is.

Je moet het maar eens proberen. De prijsberekening bij deur-tot-deur adviezen werkt in de NS-app sowieso niet helemaal goed. Hij is niet in staat abonnementen en/of kortingskaarten op een goede manier toe te passen, waardoor je soms verkeerde prijzen krijgt. De prijs bij alles vol tarief en 2e klas klopt wel altijd volgens mij. Er is in ieder geval geen andere berekening bij storingen.
Reputatie 7
Badge +2
Ik heb de app niet, geen smartfoon. Gebruik daarom alleen de reisplanner via de website.
Badge +3
Een adres-station of station-adres advies komt altijd vanuit de 9292 planner en die kent je abonnement totaal niet. De getoonde prijs is dan alsof je geen abonnement hebt, toch?

Zelfs de NS planner weet geen raad met een advies van station - station met een 'via'. Dan is er gewoon geen prijs bekend, standaard. Plan voor de grap maar eens iets via Sloterdijk... Error! Geen idee wat dat kost!

Ik overdrijf een beetje, want bij alle station-via-station geeft de NS planner meteen geen prijs (zelf uitrekenen dus)...

Voor het 'geneuzel' station Sloterdijk klopt het advies (geen prijs, weten we niet) natuurlijk wel, want of je die omreis maakt via trappen lopen (poortjes ontwijken) of via de poortjes gaat (extra kosten) maakt een boel uit, maar hoe je dat doet weet de planner natuurlijk niet.

Reageer