beantwoord

Taxi kosten declareren

  • 13 december 2019
  • 32 reacties
  • 1183 Bekeken

  • Op het juiste spoor
  • 3 reacties

Beste NS medewerkers, 

Donderdag 12 december reisde ik naar Eindhoven toe om op vakantie te kunnen. Helaas zijn toen, door een aanrijding met een persoon, alle treinen van Den Bosch naar Eindhoven geannuleerd. Dit speelde zich allemaal rond een uur of half 7 's avonds af. Ook was er geen vervangend vervoer vanuit NS en heb ik na gebeld te hebben het advies gekregen om een taxi te nemen. Ik heb dat gedaan en gedurende de avond de ns site gekeken, zelfs later op de avond (toen ik al in London was!) was er geen vervangend vervoer geregeld. Is er enige mogelijkheid de taxikosten vergoed te krijgen? Ik las ergens dat het de verantwoordelijkheid van NS is dat een reiziger op zijn eindbestemming komt, maar dat heb ik op dat moment totáál niet opgemerkt gezien ook de klantenservice zoiets had van: "das pech, vakantie weg!" Ik zelf kwam vanuit Leeuwarden reizen, en een reis van Leeuwarden naar Eindhoven is een behoorlijke uitgave. Ik vind het zonde dat ik een trein ticket heb gehaald die ik in feite niet heb kunnen gebruiken voor waar die bedoeld was: de reis. 

icon

Beste antwoord door Rene74 13 december 2019, 11:18

Er zit altijd een risico in als je per trein reist en beslist je vlucht moet halen, ook al ga je heel ruim te voren van huis zodat je 2 tot 2.5 uur voor je vlucht op het vliegveld zult zijn. Een traject kan uren uitvallen, vervangende bussen zijn er niet zo snel. Soms kan je relatief vlot omreizen, maar helaas niet overal. Eindhoven bereiken is lastig als je vastzit in Den Bosch en het stuk Boxtel- Eindhoven ligt plat. Een enorme omreis via Nijmegen/Venlo kan maar dan mis je nog je vlucht. NS is niet aansprakelijk voor gevolgschade inderdaad. Je neemt dus het risico. Vrienden van mij hebben ooit hun intercontinentale vlucht gemist door problemen op het spoor. Die durven niet meer met de trein te reizen als ze een vlucht moeten halen en gaan dan altijd met eigen auto of laten zich per auto brengen. Soms wat files maar nooit uren te laat. 

Bekijk origineel

32 reacties

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe

Ik moet je eerlijk bekennen dat ik niet naar de reguliere bussen heb gekeken. Daar ben ik niet echt in thuis en werd die dag geregeld bijgestuurd. Bedankt voor de aanvulling.


Dat is ook niet het 1e waar men naar kijkt bij verstoringen. Iets te vaak verstoringen meegemaakt, waardoor ik nu beter weet waar ik naar zou moeten kijken voor vervolg van de reis.

Badge +3

@Robert B

Het probleem bij zo'n grote verstoring is, waar trek je de grens? Hoeveel reizigers moeten een vlucht halen? Das zowat ondoenlijk om te regelen om dit als vaste regel te hanteren. Zowel Schiphol, als Eindhoven Airport als Rotterdam Airport zijn ineens slecht bereikbaar. Dan kan je best wel eens een groot aantal reizigers hebben die een vlucht moeten halen. Zoveel taxi's heb je niet eens beschikbaar. 

Betekend niet dat ik het enorm vervelend vind dat reizigers in dit soort situaties komen door overmacht, maar iets moet ook haalbaar zijn. 

Voor grote aantallen ‘gestrande’ reizigers is het natuurlijk niet haalbaar, maar zou het niet een idee zijn om als HC snel een soort ‘tegoedbon’ uit te kunnen schrijven (geldig voor één taxirit van maximaal 4 personen van X naar Airport Y op datum Z), zodat jijzelf die taxi niet hoeft te regelen?

En dan inderdaad een (te downloaden) formulier waar men die kosten kan declareren (per post alles opsturen, dus die tegoedbon, de taxibon en kopie vliegticket).

Voor mijn tijd werd er vroeger inderdaad met taxibonnen gewerkt, maar door misbruik is deze regeling veranderd in de huidige regeling. 

Reputatie 7
Badge +3

Wat er waarschijnlijk ook mee te maken heeft is dat NS een contract heeft met een taxibedrijf, neem je dan zelf een willekeurige taxi, ook met een tegoedbon, dan is de prijs hoger dan die met degene waar NS een contract mee heeft.

Badge +3

Dat er vroeger flink mee gefraudeerd werd geloof ik graag.

Had toen (jaren '90) een bijbaantje als taxichauffeur en dat ging toen gewoon met handgeschreven kwitanties. Zeg maar wat je er op wilt hebben...

Tegenwoordig komen die keurig uit een printertje van de BCT (boordcomputer taxi), waar ongeveer elke meter (GPS), seconde en andere handelingen zijn uit te lezen door bijv. de IL&T, en fraude niet mogelijk is of ernstige boetes kan opleveren voor zowel de chauffeur als het taxibedrijf (tot TX keurmerk verlies toe).

Uiteraard moet het vliegticket doorslaggevend zijn, i.c.m. een geplande treinreis op tijdstip X vanaf station Y die niet te maken was.

Wat ik vaak lees in dit soort topics is dat de reiziger aangeeft dat een NS medewerker het advies heeft gegeven om een taxi te nemen en soms ook om de kosten via de klantenservice terug te vragen. Nu weten we natuurlijk nooit hoe dat in die gevallen gebracht is, als een echt advies of dat de betreffende reiziger zo aan zeuren en klagen is dat men er op die manier van af wil zijn.

Maar ik denk wel dat NS medewerkers heel voorzichtig moeten zijn met dergelijke adviezen, dit misschien niet doen of anders erbij zeggen dat dat geen officieel reisadvies is, alleen dat men zo sneller op de eindbestemming is én (heel belangrijk) dat dit dan op eigen kosten is.  Anders blijven we dit soort verhalen krijgen.

 

Nja ik heb niet gezeurd maar gevraagd om advies en of zij met mij mee wouden kijken naar alternatieven. Ze hebben mij keurig verteld dat als ik een taxi zou boeken dat voor mijn rekening kwam dus daar ligt het probleem niet. Ik citeer mezelf: " Ik stond voor de keuze tussen twee uren wachten en dan hopen dat er een alternatief was dat op tijd op het vliegveld zou aankomen, of de taxi nemen zonder dat risico te lopen. Ik heb de kosten betaald omdat ik liever vakantie had dan een bittere reiservaring van pakweg 6 uren. Ik vind het jammer dat jij zo'n aanname over mij als persoon maakt. Ik ben niet boos op de NS, zij kunnen er immers niks aan doen dat iemand aangereden is en ook mag ik van geluk spreken dat ik niet degene was die aangereden is. Ik heb dit gepost omdat ik op het internet las dat de NS moet regelen dat een reiziger op zijn eindbestemming komt, en er op die dag geen alternatief was. Fijne dag nog verder, en heb wat meer vertrouwen in anderen :) "


Als van te voren bekend was dat de taxikosten voor eigen rekening waren, waarom vraag je ze terug?  Inderdaad NS moet zorgen dat je op de eindbestemming komt, maar dat gaat om als er tot de laatste trein niet meer rijdt. In uw geval zijn de treinen  later weer gaan rijden.

 

Ik vroeg niet om mijn geld terug maar de mogelijkheid om het terug te krijgen. De reden dat ik deze post maak is omdat ik na wat gegoogled te hebben ik situaties heb gelezen waarbij de kosten wel vergoed werden. Dus ik dacht, laat ik het hier navragen. Zoek je nou problemen om gewoon problemen te zoeken? 

Helaas is het antwoord bij deze nee. Dus dan kan dit draadje bij deze ook worden afgesloten. 

Reageer