Taxi kosten declareren niet mogelijk door niet volgen van procedures is onredelijk | NS Community

Taxi kosten declareren niet mogelijk door niet volgen van procedures is onredelijk

  • 11 November 2021
  • 30 reacties
  • 2807 Bekeken

Hoi,

Ik zou graag het volgende willen voorleggen

Afgelopen zaterdag reden de treinen niet tussen arnhem en utrecht en dit begon pas ergens in de middag. Dit was niet van tevoren aangekondigd.

Ik was inmiddels al in de ochtend naar Amsterdam gereisd.

Toen ik smiddags mijn terugreis wilde plannen, zag ik dat er ineens geen treinen reden.

Ik ben toch 's avonds met de trein van Amsterdam gegaan naar Utrecht om te kijken of er alsnog wel treinen reden of dat er vervangend vervoer geregeld was.

Dit bleek niet het geval (of ik moet het vervangend vervoer gemist hebben (kan ook), maar deze ben ik niet tegen gekomen). Dus vraag 1: was er vervangend vervoer? En vraag 2: Is er een vergoeding voor de gemaakte kosten mogelijk? Ik begrijp nu dat je van tevoren contact moet opnemen met een NS personeel en dat je in dat geval misschien wel een taxi vergoed krijgt. Maar dat is toch onredelijk omdat achteraf te vertellen? Het zou vast ergens in de kleine lettertjes staan.

En tegelijkertijd kon ik ‘s avonds omstreeks 12 uur niemand van de NS vinden. Daarnaast als er geen vervangend vervoer geregeld is ga ik niet naar NS personeel, dan boek ik een taxi, hoe komen jullie erbij dat het normaal is om naar NS personeel te gaan voordat je een taxi boekt? Hoe had ik dat moeten weten?

Ik begrijp dat het voor jullie wel handig is, maar het is mijn inziens niet redelijk naar jullie klanten toe.

Ik heb in de nacht een taxi moeten boeken, omdat de treinen niet reden. Dus buiten mijn schuld om (waarschijnlijk door tekort aan verkeersleiding bij Prorail) en nu omdat ik een bepaalde procedure niet heb gevolgd (die ik redelijkerwijs niet kon weten) moet ik alles zelf betalen? Waarom is er geen vergoeding mogelijk. Ik snap namelijk best dat jullie niet de totale dure taxi kosten willen vergoeden, ook al heb ik daar een bonnetje van, omdat jullie misschien zelf goedkoper een taxi kunnen boeken, maar dan is een vergoeding toch nog wel op zijn plaats?

 

Ik zou graag antwoord hierop willen hebben, want in de privé berichten wordt ik afgekapt en gezegd helaas kan ik je niet verder helpen


30 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik begrijp nu dat je van tevoren contact moet opnemen met een NS personeel en dat je in dat geval misschien wel een taxi vergoed krijgt. Maar dat is toch onredelijk omdat achteraf te vertellen? Het zou vast ergens in de kleine lettertjes staan.

En tegelijkertijd kon ik ‘s avonds omstreeks 12 uur niemand van de NS vinden. Daarnaast als er geen vervangend vervoer geregeld is ga ik niet naar NS personeel, dan boek ik een taxi, hoe komen jullie erbij dat het normaal is om naar NS personeel te gaan voordat je een taxi boekt? Hoe had ik dat moeten weten?

 

Misschien kon je het niet weten, maar het is toch het meest logisch om je probleem voor te leggen aan NS? Als ik een auto koop, en die blijkt niet goed, meld ik dit ook aan de verkoper, en ga ik niet eerst een andere auto kopen en dan eisen dat de verkoper die betaalt.

NS kan wellicht wel wat beter communiceren wat te doen in zo'n geval. En dat je contact met de klanteNService kunt krijgen door de Info-knop op de zuilen.

Ik vind het niet per se logisch om NS personeel te vragen, maar goed, blijkbaar jij wel met je auto vergelijking. Ook een beetje simpel antwoord. Als ik een auto koop dan ga ik naar een autodealer of een particulier. Als ik dan een probleem heb nadat ik de auto heb gekocht en midden in de nacht naar huis moet terwijl de auto kapot is, dan boek ik eerst een taxi en daarna ga ik naar de verkoper toe. Dan vraag ik niet eerst toestemming. Met andere woorden, je beschuldigt mij iets te doen wat niet logisch is, wie ben jij om dat te bepalen?

Daarnaast heb ik niemand gezien snachts omstreeks 12 uur en moest ik dus via de info-zuilen contact opnemen.

Hoe moet ik dat weten?

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik vind het niet per se logisch om NS personeel te vragen, maar goed, blijkbaar jij wel met je auto vergelijking. Ook een beetje simpel antwoord. Als ik een auto koop dan ga ik naar een autodealer of een particulier. Als ik dan een probleem heb nadat ik de auto heb gekocht en midden in de nacht naar huis moet terwijl de auto kapot is, dan boek ik eerst een taxi en daarna ga ik naar de verkoper toe. Dan vraag ik niet eerst toestemming. Met andere woorden, je beschuldigt mij iets te doen wat niet logisch is, wie ben jij om dat te bepalen?

Daarnaast heb ik niemand gezien snachts omstreeks 12 uur en moest ik dus via de info-zuilen contact opnemen.

In dit geval was juist het vervoer naar huis het product dat je hebt afgenomen, en daarna bij een ander hebt gekocht, da's het verschil.

Wie ik ben? Ook maar een simpele reiziger met simpele antwoorden. Die over het algemeen geneigd is de kant van de reiziger te kiezen en zeer kritisch naar NS te zijn, maar in dit specifieke geval niet. Agree to disagree dan maar :slight_smile:

Ik kijk gewoon in de app, er staat geen vervangend vervoer, er staat niet neem contact met ns personeel.

Reputatie 7
Badge +4

U kunt zich er aan ergeren dat het zo werkt op de wijze die niet in uw belang is, maar bekijk het eens van de andere kant: wat denkt u wat er gebeurt als iedereen maar een taxi op kosten van een ander kan nemen, omdat er iets mis gaat met het treinvervoer? Dat wordt een bak misbruik, zeker met dat deel van de burgers dat tegenwoordig al de mentaliteit heeft elke kans aangrijpt om als er geen pakkans is, te profiteren van regelingen.

 

U had gewoon Klantensercvice kunnen bellen, dat is niet zo onlogisch. Die kunnen ook een taxi verstrekken die gegarandeerd door NS wordt betaald, mits u aan de voorwaarden daarvoor voldoet.

 

Met andere woorden, je beschuldigt mij iets te doen wat niet logisch is, wie ben jij om dat te bepalen?

 

Ok, u  zei het niet tegen mij maar tegen een gerespecteerd lid hier, maar deze opmerking maakt al duidelijk uit welke hoek de wind waait. Wat @mrfreeze  zegt is niet in uw belang en dus neemt u het ‘recht’ hem als persoon aan te vallen. Dat doen alleen mensen die geen valide argumenten hebben. Het is een volstrekt idiote gedachtengang dat hij dat voor u zou bepalen en de achtergrond is bemoei je er niet mee en val me niet aan. Kennelijk vindt u dat geoorloofd. U heeft juridisch sowieos geen poot om op te staan. NS hoeft dit niet te doen en hoeft ook niet te handelen naar uw opvattingen over het recht.

 

U heeft geen recht op een taxi, als u er eentje wilt is dat uw eigen keuze en dan betaalt u die uiteraard zelf. Waarom zouden uw medereizigers dat voor u moeten ophoesten?

 

Ik ben die dag gewoon omgereden van Nijmegen naar Gouda. Ja, dat vond ik ook vervelend.

Ik vind het niet per se logisch om NS personeel te vragen, maar goed, blijkbaar jij wel met je auto vergelijking. Ook een beetje simpel antwoord. Als ik een auto koop dan ga ik naar een autodealer of een particulier. Als ik dan een probleem heb nadat ik de auto heb gekocht en midden in de nacht naar huis moet terwijl de auto kapot is, dan boek ik eerst een taxi en daarna ga ik naar de verkoper toe. Dan vraag ik niet eerst toestemming. Met andere woorden, je beschuldigt mij iets te doen wat niet logisch is, wie ben jij om dat te bepalen?

Daarnaast heb ik niemand gezien snachts omstreeks 12 uur en moest ik dus via de info-zuilen contact opnemen.

In dit geval was juist het vervoer naar huis het product dat je hebt afgenomen, en daarna bij een ander hebt gekocht, da's het verschil.

Wie ik ben? Ook maar een simpele reiziger met simpele antwoorden. Die over het algemeen geneigd is de kant van de reiziger te kiezen en zeer kritisch naar NS te zijn, maar in dit specifieke geval niet. Agree to disagree dan maar :slight_smile:

Ik had het product nog niet afgenomen. Dat moest ik nog doen, maar kon ik niet doen, omdat de treinen niet reden. Het gaat erom dat ik pas achteraf weet wat ik moest doen om het te kunnen declareren. Ik heb mezelf snachts maar eerst gered, voordat ik met moeite NS personeel ga benaderen, ook omdat ik me ook afvroeg wat die dan konden betekenen. Dus de manier van declareren en mogelijkheden waren mij niet bekend van tevoren.
 

Het was fijn geweest als er ergens had gestaan (bijvoorbeeld in de app) dat als er geen vervangend vervoer is geregeld, dat je dan contact moet opnemen met NS personeel om te kijken welke alternatieven er mogelijk zijn. 

 

 

 

U kunt zich er aan ergeren dat het zo werkt op de wijze die in uw belang is, maar bekijk het eens van de andere kant: wat denkt u wat er gebeurt als iedereen maar een taxi op kosten van een ander kan nemen, omdat er iets mis gaat met het treinvervoer? Dat wordt een bak misbruik, zeker met dat deel van de burgers dat tegenwoordig al de mentaliteit heeft elke kans aangrijpt om als er geen pakkans is, te profiteren van regelingen.

 

U had gewoon Klantensercvice kunnen bellen, dat is niet zo onlogisch. Die kunnen ook een taxi verstrekken die gegarandeerd door NS wordt betaald, mits u aan de voorwaarden daarvoor voldoet.

 

Met andere woorden, je beschuldigt mij iets te doen wat niet logisch is, wie ben jij om dat te bepalen?

 

Ok, u  zei het niet tegen mij maar tegen een gerespecteerd lid hier, maar deze opmerking maakt al duidelijk uit welke hoek de wind waait. Wat mrfreeze zegt is niet in uw belang en dus neemt u het ‘recht’ hem als persoon aan te vallen. Dat doen alleen mensen die geen valide argumenten hebben. Kennelijk vindt u dat geoorloofd. U heeft juridisch geen poot om op te staan.

 

U heeft geen recht op een taxi, als u er eentje wilt is dat uw eigen keuze en dan betaalt u die uiteraard zelf. 

 

Ik ben die dag gewoon omgereden van Nijmegen naar Gouda. Ja, vond ik ook vervelend.

Hoi,

 

van die kant heb ik het ook bekeken. Maar dan nog, kaart ik dit aan. En leuk dat hij een gerespecteerd lid is, zitten jullie in een club die niets te doen hebben en dan hier gaan reageren? Maar ik vind zijn vergelijking niet goed en daarnaast houdt het een beschuldiging in. Dus zou ik ook tegen jou willen zeggen, lees maar eens goed terug.

Wat bedoelt u met uit welke hoek waait?

Daarnaast: Ik vertrok savonds laat uit amsterdam, ik rijd ook zo vaak om en ben juist erg tevreden over de NS, maar op dit tijdstip was dit niet meer mogelijk.

En klantenservice was inderdaad een goeie geweest als die nog bereikbaar waren, dat weet ik niet. Toch was het handig geweest als bijvoorbeeld in de app zou staan, wat ik zou kunnen doen, dan was ik eerder op het idee gekomen om het voor te leggen aan het personeel, maar goed

Reputatie 7
Badge +4

We zitten niet in een club, @mrfreeze  helpt mensen belangeloos, heeft ook wat tijd over voor de medemens, en hij kan uitstekend lezen, zelfs tussen de regels door. Ondanks dat u het tegendeel suggereert.

 

Klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar en is op de site te vinden. Hoe dan ook, u krijgt terecht geen taxi vergoed.

Ik dacht trouwens dat ik tegen NS personeel zat te praten, daarom vond ik het nogal een rare reactie van mrfreeze, dus excuus als ik er iets te hard in ging. niet dat NS personeel onjuist bejegend dienen te worden, maar ik vind dat dan geen professionele reactie, wat natuurlijk van een medereiziger niet verwacht kan worden.

Dus nogmaal @NS personeel (of reageren die hier niet?): zou het mogelijk zijn te communicatie te verbeteren mbt als treinen uitvallen en de hele dag niet meer rijden wat je dan moet doen. natuurlijk heb je als reiziger zelf ook verantwoordelijkheden, maar ik was er echt niet opgekomen. Dus eigenlijk handig als er ergens een tip had gestaan die duidelijk ergens vermeld staat, Groeten, ga nu weer verder met mijn leven

 

Reputatie 7
Badge +3

Dat er meer aandacht aan de communicatie rond dit onderwerp mag worden geschonken, ben ik met je eens. Dat is hier ook al vaker naar voren gekomen. Het blijkt dat maar weinig mensen weten dat je 24/7 contact met de klanteNService kunt krijgen door te bellen of de zuil te gebruiken.

Als het goed is zal dit draadje straks ook door een medewerker van NS gelezen worden, die de suggestie ongetwijfeld (weer) door gaat zetten.

Thx, mr freeze voor je reactie

Reputatie 7
Badge +3

Klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar. Ook kunt u informatie vragen via de info zuilen die in het station en/of op de perrons staan.

En ja, er was alternatief vervoer. Niet gelijk van en naar ieder station waar geen treinen reden, maar gedurende de middag werden er meer bussen ingezet, en vanaf 17 uur berichtte NS dat er op alle getroffen trajecten bussen reden. 

https://www.rijdendetreinen.nl/storingen/39645-6-november-2021-logistieke-beperking-utrecht-arnhem-utrecht-rhenen

 

Daarnaast was het advies voor intercity reizigers tussen Utrecht en Arnhem om om te reizen via Den Bosch. 

 

En natuurlijk is dit allemaal niet ideaal. Met omreizen of met een bus ben je veel langer onderweg en misschien is het aantal bussen niet genoeg voor alle reizigers. Daarnaast kost het tijd om deze bussen te regelen. Maar er was wel gecommuniceerd dat er bussen reden. 

Thx. Weet je ook toevallig tot hoe laat die bussen reden? Ook tot na middernacht? Omrijden kon ik eerder wel maar op dat tijdstip niet meer. 

Inderdaad niet ideaal en zou lang hebben geduurd, maar ook wel weer redelijk als ze iets geregeld hadden, hoewel je alleen maar zo snel mogelijk thuis wilt zijn

Reputatie 6

We zitten niet in een club, @mrfreeze  helpt mensen belangeloos, heeft ook wat tijd over voor de medemens, en hij kan uitstekend lezen, zelfs tussen de regels door. Ondanks dat u het tegendeel suggereert.

 

Klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar en is op de site te vinden. Hoe dan ook, u krijgt terecht geen taxi vergoed.

Terecht of onterecht doet eigenlijk niet zo veel ter zake. Ik ben ook wel eens ergens blijven steken omdat er een storing was. De klantenservice had het toen wel erg druk kennelijk bijna een uur voor er verbinding was, en  na de vraag om vervoer het antwoord: Dat moet ik met een collega overleggen, een moment….dat was een moment van 20 minuten…. Meneer het regelen van vervoer kost ongeveer een half uur,  als u een uurtje langer  wacht kan u ook gewoon met de eerste trein"…. 

Toen niet, en nu ook niet geeft de NS via de omroep of borden aan wat te doen. Een simpele tekst

“Op het traject xxx naar yyy rijden geen treinen. Als u hierdoor niet thuis kunt komen neem dan kontakt op met de klantenservice via de informatiezuil of per telefoon. Zij kunnen U helpen thuis te komen. Op eigen initiatief besteld vervoer wordt niet vergoed” zou voldoende zijn.

Rijden er (stop) bussen dit aangeven in de omroep en op de borden

Of de klantenservice het altijd goed doet? Mijn dochter kreeg een keer te horen: “Had je de laatste trein maar niet moeten nemen. Het is maar 15 kilometer lopen, als je dat niet wilt kan je ook op het station wachten op de trein van half 5”. 

Ik heb haar toen met de pest in mijn lijf opgehaald... Je laat een 15 jarige niet 's nacht een uur of 3 door de stad zwerven.

 

Hahaha, mee eens. En goeie aanvulling. Nee ze kunnen het ook niet altijd goed doen, maar wel beter inderdaad.

Reputatie 7
Badge +3

Er is op deze community wel vaker aangegeven dat informatie over of en wanneer je een taxi kunt nemen of dat deze door NS geregeld kan/moet worden duidelijker en op een goed vindbare locatie aangegeven moet worden. Nu staat er wel iets over op een informatie pagina op de site over wat te doen bij een gestrande trein, maar dit zou ook op een logische en centrale plek op het station vermeld moeten worden. En dit geldt natuurlijk niet alleen voor reizigers uit een trein die gesrand is, maar ook voor reizigers die op een station staan of aankomen en niet verder kunnen reizen omdat er op een traject geen treinen rijden.

https://www.ns.nl/klantenservice/trein-gestrand/reis-vervolgen.html

 

Ik denk alleen wel dat het misschien een beleid is van de NS (hoewel ik niet zo'n complot denker ben) want als er duidelijker gecommuniceerd wordt, wat mij eerlijk gezegd niet zo moeilijk lijkt zoals Philned hierboven beschrijft, dan krijgen ze het misschien alleen nog drukker met het regelen van (passend) vervoer. Met regelmatig gevallen met dure taxi kosten? Maar aan de andere kant als er grootschalig treinen uitvallen dan is schadebeperking het beste te bereiken door goede communicatie, lijkt mij. Meer bussen, effectievere klantenservice (ik begrijp dus als je dan al klantenservice belt, je dan alsnog regelmatig geen effectieve oplossing krijgt met lang wachten en of tot sochtends wachten?) wat misschien ook weer meer geldt kost voor de NS.  Het primaire probleem ligt bij ProRail, maar NS moet het denk ik afhandelen. En er zullen altijd wel zeikerds zijn zoals ik toch NS;)?

Er is op deze community wel vaker aangegeven dat informatie over of en wanneer je een taxi kunt nemen of dat deze door NS geregeld kan/moet worden duidelijker en op een goed vindbare locatie aangegeven moet worden. Nu staat er wel iets over op een informatie pagina op de site over wat te doen bij een gestrande trein, maar dit zou ook op een logische en centrale plek op het station vermeld moeten worden. En dit geldt natuurlijk niet alleen voor reizigers uit een trein die gesrand is, maar ook voor reizigers die op een station staan of aankomen en niet verder kunnen reizen omdat er op een traject geen treinen rijden.

https://www.ns.nl/klantenservice/trein-gestrand/reis-vervolgen.html

 

En als ik zo vrij mag zijn, ook voor mensen die hun reis plannen en nog niet onderweg zijn en bijv nog op locatie of thuis zijn, dus ook in de app bijvoorbeeld, of staat dat al in de app? Ik kwam het iig niet tegen..

Hoi KingKoen, en welkom op de NS Community!

Ik heb het hele draadje even teruggelezen en begrijp dat er nog wat frustratie bestaat wat betreft dit onderwerp. Er is door een aantal leden al uitgebreid ingegaan op wat wel en wat niet kan. Ik zal dat dan ook laten voor wat het is.
Wel zie ik dat er behoefte is aan betere communicatie over deze mogelijkheden. Daar ga ik dan ook, zoals mrfreeze al aangeeft, een suggestie over indienen. Zo kunnen wij nog eens kijken naar waar wij kunnen verbeteren in dit soort situaties.

Badge +3

Mocht het nog eens voorkomen, treinvervangende bussen vertrekken vanaf de Jaarbeurszijde, busperron G. Normaal zijn er borden die daarheen wijzen maar dat zal bij deze ‘plotselinge’ verstoring niet het geval zijn geweest.

Contact opnemen met NS (telefoon, infozuil) om je opties te bespreken “ik wil graag van Utrecht naar Arnhem” is altijd verstandig, met name als de reisplanner niets zegt over bussen.

NS heeft een thuisbrengplicht, waarbij je altijd moet proberen om zo ver mogelijk met de trein te komen, voordat er eventueel een taxi (of busje bij meerdere gestrande reizigers) geregeld kan worden.

Misschien kon je nog via Den Bosch naar Nijmegen? Dan zou je in de trein (via de conducteur of Klantenservice) al kunnen regelen dat er vanuit Nijmegen een taxi naar Arnhem kwam.

Communicatie was in dit geval erg gebrekkig. Geen bussen in de reisplanner, geen bewegwijzering naar de bussen, geen info op de borden in Utrecht… en waarschijnlijk was de wachttijd aan de telefoon ook enorm lang.

Reputatie 7
Badge +3

En als ik zo vrij mag zijn, ook voor mensen die hun reis plannen en nog niet onderweg zijn en bijv nog op locatie of thuis zijn, dus ook in de app bijvoorbeeld, of staat dat al in de app? Ik kwam het iig niet tegen..

Over de app kan ik niets zeggen aangezien ik zelf geen smartfoon heb en geen app gebruik. Maar het staat ergens op de website (die qua info veel uitgebeider is) waarbij je vanuit de home pagina een aantal keer moet doorklikken of je kan het vinden door in de zoekfunctie te zoeken (bv op “gestrand”). Dat zou in ieder geval duidelijker kunnen, bv dmv een directe link vanaf de storingen pagina.

En een suggestie die ik eerder heb gedaan is om dit soort informatie bv ook in het blad Spoor te zetten of langs te laten komen op de schermen in de trein (tussen de reisinfo door waar nu ook dingen als werkzaamheden en reclame voor culturele uitjes worden getoond). Niet dat iedereen het dan direct leest, maar meer mensen zullen er dan een keer iets van gezien hebben en wanneer ze dan in een dergelijke situatie terecht komen denken “oh ja, daar heb ik een keer iets over gezien of gelezen”. Je moet zorgen dat reizigers al van dit soort dingen op de hoogte zijn voordat ze ergens gestrand staan zodat als het een keer wel gebeurt ze weten hoe ze moeten handelen.

 

Ik denk alleen wel dat het misschien een beleid is van de NS (hoewel ik niet zo'n complot denker ben) want als er duidelijker gecommuniceerd wordt, wat mij eerlijk gezegd niet zo moeilijk lijkt zoals 

 

Ik denk zelf meer dat NS wat dit soort dingen betreft een beetje in een bubbel leeft waarbij ze zelf denken dat ze wel duidelijk communiceren en er verder vanuit gaan dat bepaalde dingen logisch en vanzelfsprekend zijn, en misschien ook wel dat alle reizigers alle pagina's op de NS website en alle voorwaaarden hebben doorgelezen en uit hun hoofd weten. 

Hoi Robert, in de app gaf hij smiddags inderdaad aan dat ik via den Bosch kon reizen. Maar savonds, dan had ik eerder moeten vertrekken, reed deze niet meer. Tenminste, ik zag hem niet meer staan. Achteraf had ik waarschijnlijk met de bussen gemunt, alleen ik moest dan nog van Arnhem naar Westervoort, mogelijk had ik daar dan nog een taxi voor gekregen. Ik had ook kunnen over nachten bij vrienden in Amsterdam, maar moest echt thuis zijn de volgende ochtend vroeg, dus dat was geen optie. Ik denk misschien dat ik alsnog een taxi had genomen omdat ik me dat kon veroorloven, als ik te eten weten was gekomen dat met de bus reizen me weet ik veel hoeveel uur had gekost. Dank voor je reactie

Reageer