beantwoord

Taxikosten vergoeden

• 18 december 2019
  • 8 reacties
  • 237 Bekeken

Op woensdag 4 sept j.l. heb ik een treinticket(bijlage 1) via internet, enkele reis gekocht, van Schiphol naar Borne. Ik had gehoopt dat ik na de vlucht van Luton naar Schiphol de trein van 22:36 kon halen zodat ik in Borne zou kunnen aankomen.

Mocht dat niet lukken, wat het geval was, zou ik de intercity van 23:06 vanaf Schiphol tot Almelo nemen en mij daar later ophalen. Dit is dezelfde route als die de trein van 22:36 zou gaan en dus toegestaan. Het is 1 halte voor Borne dus een praktische oplossing om mij dan in Almelo te laten ophalen.

Mbt de trein van 23:06 verscheen in eerste instantie om iets over 23:00 op de informatiebord op het perron dat er een vertraging zou zijn van 5 minuten. Snel daarna kregen we te horen via de omroepinstallatie op het perron dat de trein(de laatste die dag) niet rijdt ivm een wisselstoring.

Als gevolg hiervan heb ik besloten om met de taxi naar Maarssen te reizen (kosten 113,89 zie bijlage) waar ik heb overnacht.

antwoord van de NS op bovenstaande brief is:

Helaas moet ik uw verzoek voor vergoeding van de taxikosten op grond van artikel 8.2 van onze algemene voorwaarden afwijzen. Wij zijn niet aansprakelijk voor de gevolgen van vertragingen en het missen van een aansluiting. De voorwaarden vind u op ns.nl/voorwaarden of kunt u bestellen via NS Klantenservice.

Mijn visie hierop:

Mijnsinziens is dat de NS in gebreke is gebleven door a. Op het perron niet door personeel kenbaar te maken waar we ons konden melden of b. dat de NS niet heeft omgeroepen wat we zouden moeten doen. cq melden bij een loket. Ik wist ook niet dat er regelingen zijn mbt de vervoersplicht.

Wie kan duidelijjkheid verschaffen? bedankt voor jullie feedback.

icon

Beste antwoord door Momo 18 december 2019, 21:44

Wanneer een laatste reismogelijkheid uitvalt en de bestemming die dag niet meer bereikt kan worden dan kunnen reizigers contact opnemen met NS, ofwel dmv personeel wat op een station aanwezig is, of telefonisch via de klantenservice of via de informatieknop op een servicezuil die op het station aanwezig is. Het is dan aan NS om te zorgen dat reizigers nog op de plek van bestemming komen. Zelf geregelde taxi's worden inderdaad niet vergoed. 

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Wanneer een laatste reismogelijkheid uitvalt en de bestemming die dag niet meer bereikt kan worden dan kunnen reizigers contact opnemen met NS, ofwel dmv personeel wat op een station aanwezig is, of telefonisch via de klantenservice of via de informatieknop op een servicezuil die op het station aanwezig is. Het is dan aan NS om te zorgen dat reizigers nog op de plek van bestemming komen. Zelf geregelde taxi's worden inderdaad niet vergoed. 

Hoi JanWillem62, welkom op de NS Community. 

Ik zie dat Momo je inmiddels van een antwoord heeft voorzien. 

Reputatie 7
Badge +3

U heeft zelf besloten om een taxi te nemen. Een taxi naar een plaats die zelfs niet eens op de route tussen Schiphol en Almelo/Borne ligt.

Zelf geregeld vervoer bij vertraging/verstoring wordt nooit vergoed door NS. Wel kunt u een beroep doen op de GeldTerugbijVertraging-regeling.

NS heeft een thuisbrengplicht in het geval dat de laatste trein uitvalt. U dient dan contact op te nemen met NS klantenservice of een NS medewerker op het station. Deze zal ander vervoer voor u en de andere reizigers regelen. Dit kan even duren in het geval er bussen ingezet moeten worden. Het door NS geregelde vervoer kost niets extra.

Reputatie 7

Men gaat er simpelweg vanuit dat je in zo'n geval contact opneemt met NS via aanwezig personeel of de knop op de informatiezuil op onbemande stations. Dat wordt nooit omgeroepen, men denkt dat iedere reiziger zich wel zal melden bij problemen waarschijnlijk. Op eigen initiatief iets regelen zonder enig contact met NS en achteraf kosten claimen is nooit een goed idee. Dit beantwoordt je vraag a en b.

Reputatie 7
Badge +3

Ik vind eerlijk gezegd wel dat NS de reizigers meer informatie kan verschaffen hoe te handelen bij stranden / uitval van laatste trein, bv dmv informatieposters in de buurt van zo'n servicezuil of bij de (steeds minder wordende) gele vertrekstaten. Aan de andere kant, als ik ergens laat op de avond zou stranden zou mijn eerste ingeving wel zijn om op één van bovenstaande manieren contact op te nemen met NS. 

Badge +3

Willekeurig voorbeeld (van 10 minuten geleden), en ja THA 9981 heeft minstens +10...

https://twitter.com/DutchOz/status/1207409183173287937

#Thalys uit Brussel, meer dan 10 minuten vertraging. Mis ik overstap op Schiphol naar IC Leeuwarden van 22.34, @NS_Int?

Badge +3

Heb maar deze info gegeven…

Je kunt om 23:04 of 23:34 tot Meppel komen, en daar dus een taxi regelen via NS (personeel, telefonisch 030 751 5155 of via de Info knop bij poortjes/paaltjes).

Waarom rijden er rond die tijd nog wel (twee) intercity’s naar Groningen en niet naar Leeuwarden eigenlijk?

Badge +3

En vervolgens blijkt dat die persoon (op Twitter) alleen maar tot Lelystad wilde.. dus niet naar Leeuwarden ook al zou die gemiste 22:34 daar heen gaan.

Trap er elke keer weer in, boze reizigers adviseren :rofl:

Ik moet naar Lelystad, NS ziet me al aankomen met een taxi vanuit Meppel 🤣

Reageer