beantwoord

Te weinig vertraging?

• 19 februari 2018
  • 13 reacties
  • 496 Bekeken

Op 13 februari reisde ik van Kruiningen naar Breda en haalde ik de beruchte overstap van 3 minuten op Roosendaal weer eens niet. Sommige mensen die hard hebben gerend haalden hem wel, maar met mijn zware computertas bij me en stevig doorstappen lukte het niet. De aansluitende trein reed voor mijn neus (en voor die van enkele andere onfortuinlijke reizigers) weg. De volgende trein van 8:57 reed niet (oorzaak onbekend). Ik had dus in totaal een uur vertraging.
Dat wil ik vandaag digitaal claimen en krijg nu onderstaande melding?
"Er is voor deze reis te weinig vertraging geconstateerd. U kunt geen claim voor Geld terug bij vertraging indienen".
De in- en uitchecktijden staan gewoon geregistreerd. Ik vraag me werkelijk af waar het systeem deze wijsheid vandaan haalt. Er waren meer mensen die de aansluiting niet hebben gehaald en die waren op zijn zachtst gezegd woest. Ik mag aannemen dat die ook een claim hebben ingediend en dat het bij NS bekend is dat die aansluiting bijna nooit haalbaar is.
Graag zou ik weer een digitaal formulier ontvangen waarmee ik de claim alsnog kan indienen.
Overigens is er één positief punt te melden: vanmorgen stond voor het eerst de aansluitende trein naar Breda op perron 3B in plaats van op 3A. Nu kon de hele kudde gewoon oversteken. Het kan dus wél. Ik hoop dat dit een blijvertje is.
icon

Beste antwoord door Thomas NS 19 februari 2018, 13:30

Spijtig om te lezen dat jouw vertraging door het automatische systeem niet is goedgekeurd.
Gelukkig is er een omwerkwijze waarop de claim nogmaals door een paar mensenogen zal worden beoordeeld. Hiervoor kun je reageren op de afwijzing per mail, waarbij extra uitleg nodig is om de claim alsnog goed te kunnen keuren. Alle informatie is welkom, met name de werkelijke inchecktijden, vertrektijden en gemiste treinen. Succes! Laat ons vooral weten of het gelukt is.
Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Spijtig om te lezen dat jouw vertraging door het automatische systeem niet is goedgekeurd.
Gelukkig is er een omwerkwijze waarop de claim nogmaals door een paar mensenogen zal worden beoordeeld. Hiervoor kun je reageren op de afwijzing per mail, waarbij extra uitleg nodig is om de claim alsnog goed te kunnen keuren. Alle informatie is welkom, met name de werkelijke inchecktijden, vertrektijden en gemiste treinen. Succes! Laat ons vooral weten of het gelukt is.
Reputatie 7
Badge

@Thomas
Wellicht kan je er bij de systeemeigenaar van GTBV op aandringen dat het systeem niet alleen dom checkt of de aansluiting via de reisplanner klopt(e) (dus "haalbaar" was) maar ook of de incheck en uitchecktijden (vgl. Rit naar Reis) afwijken.
De opmerking van TS De in- en uitchecktijden staan gewoon geregistreerd. Ik vraag me werkelijk af waar het systeem deze wijsheid vandaan haalt is m.i terecht.
Roosendaal is nouniet het station waar je gezellig op het middenperron blijft hangen 😛
Reputatie 7
Het probleem ligt 'm vooral in het constateren van een uitgevallen trein. Sommige meldingen hierover worden niet goed in het systeem gepakt, waarbij het dus lijkt dat (in het geval van hoppm01) er geen vertraging was, maar er even lekker geluncht is. In- en uichecktijden zijn niet genoeg om een vertraging te constateren, vrees ik.
Dag Thomas,
ik heb geen afwijzing per mail gekregen, ik kon op mijn digitale account niet eens claimen toen het systeem al begon over te weinig vertraging. Daarom vroeg ik hier om een formulier wat ik digitaal kan invullen. Daar zal dan een afwijzing per mail op komen, en dan kan ik in verweer. Kun je me helpen aan dat formulier?
Opgeheven treinen, alleen daarover zou ik al een boek kunnen schrijven 😃
Ik snap het, hoppm01, je probeerde de claim in te dienen via je Mijn NS account, maar dat lukte niet. Je kunt in dat geval de claim alsnog indienen via de knop 'aanvragen zonder Mijn NS' op deze pagina.
Dankjewel Stijn, ga ik doen 🙂
Dag Thomas,
De mails waarin ik had aangegeven het niet eens te zijn met de afwijzing bleven maar onbeantwoord. Na een maand ben ik maar eens gaan bellen met de klantenservice en toen was het ineens binnen een dag geregeld. Beide claims werden akkoord bevonden en zijn inmiddels uitbetaald.
Helaas ging het op 12 maart weer mis; alle treinen reden exact op tijd en juist daarom kon niemand de overstap halen. De trein uit Vlissingen kwam keurig op tijd aan in Roosendaal (08:24) en reed weer door tot buiten de overkapping. Je hebt dan 4 á 5 minuten nodig om de trein naar Zwolle te bereiken die op spoor 3a staat.
De hele kudde was weer aan het haasten en zag de trein naar Zwolle om precies 08:27 uur wegrijden. Het gevolg: alles lijkt goed te gaan en je vertragingsclaim wordt weer geweigerd. Ik heb dus maar weer een mail gestuurd en ga nu maar over een week weer bellen.
Het is wel om moedeloos van te worden. Ik hoor regelmatig het NS personeel op het perron eveneens hun verbazing uitspreken als ze die volksverhuizing 's ochtends zien. De trek van de gnoes is er niets bij.....
Badge
Ik zou me bijna afvragen of het niet verstandiger zou zijn om Vlissingen - Roosendaal (desnoods maar 1x/u) niet richting Amsterdam maar richting Zwolle door te trekken, met al die volksverhuizingen... :?
Reputatie 2
Ik zou me bijna afvragen of het niet verstandiger zou zijn om Vlissingen - Roosendaal (desnoods maar 1x/u) niet richting Amsterdam maar richting Zwolle door te trekken, met al die volksverhuizingen... :?

Dit was ooit het geval. Reed er eens per half uur een trein naar Zwolle en stapte je in R’daal over voor Amsterdam en reed er het andere half uur een trein naar Amsterdam en stapte je in R’daal over voor Zwolle. Ik studeerde in Tilburg en zorgde ervoor dat ik de rechtstreekse trein had. In de ochtend rond 7:15 startte de trein naar Zwolle zelfs in Bergen op Zoom en stapten de Zeeuwen hier over van de trein naar Amsterdam op die naar Zwolle. Perfecte dienstregeling destijds. 😉
Reputatie 7
Badge
Helaas ging het op 12 maart weer mis; alle treinen reden exact op tijd en juist daarom kon niemand de overstap halen. De trein uit Vlissingen kwam keurig op tijd aan in Roosendaal (08:24) en reed weer door tot buiten de overkapping. Je hebt dan 4 á 5 minuten nodig om de trein naar Zwolle te bereiken die op spoor 3a staat.De hele kudde was weer aan het haasten en zag de trein naar Zwolle om precies 08:27 uur wegrijden. Het doorrijden tot eind perron is kennelijk nodig om een treinstel aan te koppelen.Maar dan moet er rekening worden gehouden met de werkelijke overstaptijd, en het slagen van de overstap. Dat is waar aanpassing van de instructies voor nodig is.
In Den Bosch speelt dat ook wel eens (overstap van 6b naar 4a, v v), en daar moet men de bureaujongens - die zelf nooit op het station komen - nadrukkelijk op wijzen. Anders blijft het zo doorgaan, en worden reizigers moedelozer.
Is dit een oplossing? De trein uit Vlissingen stopt op 4a, laat de reizigers uitstappen die naar 3a (Zwolle) moeten. Sluit vervolgens de deuren en rijdt dan door tot einde perron 4b, zodat enkele minuten later het aan te koppelen stuk achter kan aansluiten.
Ik zie zó vaak dat het perron 4a leeg is, met de wachtende trein naar Zwolle ernaast en het is heel frustrerend dat je trein langs die leegte rijdt en dan helemaal tot buiten de overkapping doorrijdt. Soms nog tergend langzaam ook, zodat je de minuten weg ziet tikken.
Zeker goed bedacht, maar een constructie welke nergens wordt toegepast.
Zonder het al te technisch te maken, qua regelgeving voor machinist en conducteur ligt dit wat moeilijk.

Reageer