beantwoord

Te weinig vertraging voor geld terug

• 12 september 2019
  • 7 reacties
  • 463 Bekeken

Reputatie 2
Een leuke situatie hier met het aanvragen van GTBV, doordat de dienstregeling nogal krom is.

Ik vertrek dagelijks met de trein van 07:05 vanaf station Hoogeveen naar station Leeuwarden, waar ik als alles goed gaat om 08:10 arriveer. Echter is het deze week 2x voorgekomen dat ik deze rit niet binnen de normale tijd heb gehaald. Op dinsdag 10 september was de sprinter Meppel-Leeuwarden v7:21 vanaf Meppel uitgevallen, op woensdag 11 september had de sprinter Groningen-Zwolle bij vertrek vanaf Hoogeveen (ditmaal om 8:05) 5 minuten vertraging, waardoor de overstap in Meppel (a8:16, v 8:21) niet mogelijk was.

Doordat de sprinter naar Leeuwarden het ene half uur 3 minuten stilstaat in Heerenveen (a xx:46, v xx:49) en het andere half uur zo snel mogelijk door (a xx:16, v xx:16), is de vertraging volgens het systeem om de claim in te dienen niet voldoende om aanspraak te maken op GTBV, terwijl je als reiziger per saldo toch een half uur later op je eindbestemming aankomt.

Is er een mogelijkheid om alsnog geld terug te krijgen voor deze reizen, of is dit zo'n gevalletje waarbij het automatisch systeem weigert en het dus helemaal niet kan?
icon

Beste antwoord door masd 12 september 2019, 12:35

Het komt inderdaad een beetje lullig uit.

De geplande aankomsttijd is 8:10 uur en als je de aansluiting in Meppel mist dan kom je om 8:37 aan in Leeuwarden. Dat is een vertraging van 27 minuten en daarmee heb je geen recht op geld terug bij vertraging. Behalve als de sprinter van Meppel naar Leeuwarden natuurlijk ook 3 minuten of meer te laat is. Het systeem weigert dus terecht.

Iets vergelijkbaars heb ik regelmatig gehad met de Intercity Direct, waarbij er eentje uitvalt en de ICD erna14 minuten later vetrekt vanaf Schiphol i.p.v 15 minuten en ook 14 minuten later aankomt in Rotterdam. Al paar keer gebeurd dat ik 1 minuut tekortkom om te claimen (claimen op de HSL kan vanaf 15 minuten).
Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 6
Badge
Het komt inderdaad een beetje lullig uit.

De geplande aankomsttijd is 8:10 uur en als je de aansluiting in Meppel mist dan kom je om 8:37 aan in Leeuwarden. Dat is een vertraging van 27 minuten en daarmee heb je geen recht op geld terug bij vertraging. Behalve als de sprinter van Meppel naar Leeuwarden natuurlijk ook 3 minuten of meer te laat is. Het systeem weigert dus terecht.

Iets vergelijkbaars heb ik regelmatig gehad met de Intercity Direct, waarbij er eentje uitvalt en de ICD erna14 minuten later vetrekt vanaf Schiphol i.p.v 15 minuten en ook 14 minuten later aankomt in Rotterdam. Al paar keer gebeurd dat ik 1 minuut tekortkom om te claimen (claimen op de HSL kan vanaf 15 minuten).
Reputatie 4
Zelf krijg ik vanwege erg goedkoop seniorenabo pas geld terug als er 1 uur vertraging is geweest, anders is het lager als min-bedrag..
In BElgie en in de UK kan je als ABO-houder bvb alle vertragingen per maand optellen en daarop wordt gecompenseerd via lagere kosten volgend ABO.
In NL zijn er de talloze mensen die door vertr NS met 10 minuutjes hun ARV-treintje missen en pas 30 min later aankomen-niks te goed.
De EUropese regels schrijven pas vergoeding vanaf 1 uur voor-en dan 25%, dus het is hier al genereus. En bij elke regel zijn er altijd mensen die net er niet aan voldoen.
... is de vertraging volgens het systeem om de claim in te dienen niet voldoende om aanspraak te maken op GTBV, terwijl je als reiziger per saldo toch een half uur later op je eindbestemming aankomt.
Dit is dus niet waar want je komt per saldo 27 minuten later aan.
Een oplossing is de vorige trein nemen: 06:46 - 07:44. Die reis duurt maar 58 minuten en je hebt een extra minuut overstaptijd in Meppel (dus minder kans op het missen daarvan). Mocht je de overstap toch missen, dan komt de volgende trein al na een kwartier.
Een andere oplossing is de volgende trein nemen: 07:35 - 08:37. Die reis duurt 3 minuten korter en bij het missen van je overstap heb je uiteindelijk 33 minuten vertraging. Zelfs als de aankomst in Leeuwarden 3 minuten eerder is dan gepland, kun je nog aanspraak maken op GTBV 🙂
Reputatie 6
Badge
. Zelfs als de aankomst in Leeuwarden 3 minuten eerder is dan gepland, kun je nog aanspraak maken op GTBV :)

Zelfs als die trein 4 minuten eerder aankomt, dan kun je nog steeds claimen. Voor gtbv kunnen treinen niet te vroeg aankomen. De vertraging wordt dan berekend op basis van de theoretische aankomsttijd.

Probeer maar eens bij gemiste overstap, waarbij je een aansluiting van 30 minuten later hebt, te claimen als deze trein een of meerdere minuten te vroeg aankomt op de bestemming. De claim wordt dan gewoon goedgekeurd alsof je 30 minuten vertraging hebt gehad i.p.v. bijvoorbeeld 28 of 29 minuten.

Ik dacht ook dat deze claims afgekeurd zouden worden, maar ik ben ze gewoon in gaan dienen en ze worden zonder uitzondering goedgekeurd. 🙂
Reputatie 2

... is de vertraging volgens het systeem om de claim in te dienen niet voldoende om aanspraak te maken op GTBV, terwijl je als reiziger per saldo toch een half uur later op je eindbestemming aankomt.Dit is dus niet waar want je komt per saldo 27 minuten later aan.
Een oplossing is de vorige trein nemen: 06:46 - 07:44. Die reis duurt maar 58 minuten en je hebt een extra minuut overstaptijd in Meppel (dus minder kans op het missen daarvan). Mocht je de overstap toch missen, dan komt de volgende trein al na een kwartier.
Een andere oplossing is de volgende trein nemen: 07:35 - 08:37. Die reis duurt 3 minuten korter en bij het missen van je overstap heb je uiteindelijk 33 minuten vertraging. Zelfs als de aankomst in Leeuwarden 3 minuten eerder is dan gepland, kun je nog aanspraak maken op GTBV :)

Leuk plan, die trein eerder, echter levert dat weer problemen op met de bus die ik neem voordat ik de trein neem. De eerste bus arriveert om 06:52 op het station.
Dan houdt het een beetje op inderdaad. Misschien is fietsen een optie? Of hopen op 3 minuten vertraging v.d. tweede trein.
Reputatie 7
Badge
Of hopen op 3 minuten vertraging v.d. tweede trein.

Tis bijna jammer dat er in Nederland zo veel treinen op tijd rijden, en bij een frequente treindienst er al snel weer een andere trein is, zo kom je nooit aan je GTBV !

Reageer