beantwoord

Tegemoetkoming HSL werkt niet

• 6 februari 2019
  • 3 reacties
  • 185 Bekeken

Hoi, ik heb een vraag over restitutie op mijn traject (Tilburg CS - Den Haag CS) in relatie tot dit bericht:

https://nieuws.ns.nl/ns-komt-hsl-reiziger-tegemoet/?_ga=2.86931352.1012225881.1549438717-337975595.1542093537

Ik heb een Altijd vrij 1e klas abonnement, kom ik dan ook in aanmerking voor de 15 minuten te laat regeling zoals in het artikel? Ik probeer de restitutieverzoeken op mijnNS in te vullen maar krijg heel vaak de melding dat er geen vertraging was... En ju kunt alleen een vertraging vanaf 30 minute selecteren.

Alvast bedankt!
icon

Beste antwoord door Robert B 6 februari 2019, 11:16

Klopt, de 15 minutenregeling is alleen als je reist met de IC direct (Breda - Amsterdam, met verplichte toeslag op het traject tussen Rotterdam en Schiphol).

Jouw trein is een reguliere intercity, ook al rijdt die tussen Breda en Rotterdam ook over de HSL. Dan geldt de normale 30 minuten GTBV regeling.
Bekijk origineel

3 reacties

Badge +3
Klopt, de 15 minutenregeling is alleen als je reist met de IC direct (Breda - Amsterdam, met verplichte toeslag op het traject tussen Rotterdam en Schiphol).

Jouw trein is een reguliere intercity, ook al rijdt die tussen Breda en Rotterdam ook over de HSL. Dan geldt de normale 30 minuten GTBV regeling.
Badge +3
Ik moet bij deze zeggen dat mijn gemarkeerde Beste Antwoord niet (of juist wel) klopt!

Heb het zelf niet gemarkeerd, maar dacht dat het over die €100 ging voor reguliere reizigers (met ICd jaarabonnent)

Maar zie https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/4598131/oplossing-voor-problemen-intercity-direct-nog-niet-zicht-we

Afgezien van de grammatica fouten (van RTL) staat er dus:

De NS noemt dit 'ronduit vervelend' en komt reizigers tegemoet. Mensen die kunnen bij 15 minuten vertraging hun toeslag én de helft van het treinkaartje terugvragen via de NS-website. Na een half uur vertraging krijgen reizigers het hele bedrag terug.

Dat gaat specifiek over de ICd dus, maar als andere treinen (Ehv-Gvc) die ook over de HSL (moeten) rijden daar last van hebben.. Lijkt mij het prima om de GTbV gelijk te stellen aan alles dat daar uitvalt.

15 minutrn GTbV dus, voor alles op Breda - Amsterdam, en niet alleen Rotterdam - Schiphol, want dan ben je de problemen (spanningssluizen en zo) al lang voorbij!

Niemand (nou ja, eigenlijk veel mensen wél! 😂 ) willen dat je van Breda 'helemaal moet omrijden' via Dordrecht met betrouwbaar materieel en zo, om in Rotterdam of verder te komen, toch?

Met minder uitval en vertragingen.. en gewoon een solide dienstregeling als basis, of backup (een sprintertje of zo) bij uitval/vertraging.

Bedtijd. Ik zeg vast iets geks 😉
Je gemarkeerde antwoord is wel correct hoor Robert. Deze tegemoetkoming geldt voor de toeslag op de IC Direct.

Reageer