terug geven van een vrijreizendag kaart i.v.m. ongeluk bij Bergen op Zoom 17 okt | NS Community
beantwoord

terug geven van een vrijreizendag kaart i.v.m. ongeluk bij Bergen op Zoom 17 okt

  • 19 October 2022
  • 25 reacties
  • 354 Bekeken

Ik had op 17 okt in middelburg in gecheckt met mijn vrijreizen kaart om naar Den Haag te gaan. In Goes hoorde ik dat i.v.m. een ongeluk in Bergen op Zoom de trein niet verder ging. Vervolgens ben ik met de trein terug gegaan naar Middelburg. Ik zou graag mijn (gebruikte) vrijreizen kaart voor 17 okt terug willen krijgen . Hoe moet dat ?  Ik hoef geen geld terug maar wel een gratis retour 1e klas

icon

Beste antwoord door Stijn NS 19 October 2022, 12:53

Bekijk origineel

25 reacties

Goedemiddag vanbruggen en welkom bij de NS Community.

Neem hiervoor contact op met onze Klantenservice, mijn collega's kunnen dan mee kijken naar de mogelijkheden. Zij zijn telefonisch bereikbaar, via Social Media en chat. Hier vind je alle contactdetails.

Reputatie 7
Badge +3

Deze snap ik niet, je hebt toch gereisd met de keuzedag? Je bent niet naar de beoogde eindbestemming gegaan, maar hebt wel retour middelburg-goes gereisd. Een enkele reis van €4,41 1e klas met korting en €8,82 retour. En nu wil je een gratis retour 1e klas naar Den Haag vanwege de keuzedag die je gebruikt hebt voor die reis? Je kunt beroep doen op geld terug bij vertraging.

Reputatie 7
Badge +1

Deze snap ik niet, je hebt toch gereisd met de keuzedag? Je bent niet naar de beoogde eindbestemming gegaan, maar hebt wel retour middelburg-goes gereisd. Een enkele reis van €4,41 1e klas met korting en €8,82 retour. En nu wil je een gratis retour 1e klas naar Den Haag vanwege de keuzedag die je gebruikt hebt voor die reis? Je kunt beroep doen op geld terug bij vertraging.

Als de te verwachten vertraging op de eindbestemming meer dan 1 uur is, heb je recht op volledige terugbetaling en een reis terug naar je vertrekpunt. Wat werd er als te verwachten vertraging aangegeven?

Reputatie 7
Badge +3

Wat werd er als te verwachten vertraging aangegeven?

 

Zie daavoor https://www.rijdendetreinen.nl/storingen/44875-17-oktober-2022-herstelwerkzaamheden-roosendaal-vlissingen

Tussen Roosendaal en Bergen op Zoom rijden er geen treinen door een aanrijding.
De extra reistijd is meer dan 60 minuten.

Reputatie 7
Badge +3

Deze snap ik niet, je hebt toch gereisd met de keuzedag? Je bent niet naar de beoogde eindbestemming gegaan, maar hebt wel retour middelburg-goes gereisd. Een enkele reis van €4,41 1e klas met korting en €8,82 retour. En nu wil je een gratis retour 1e klas naar Den Haag vanwege de keuzedag die je gebruikt hebt voor die reis? Je kunt beroep doen op geld terug bij vertraging.

Als de te verwachten vertraging op de eindbestemming meer dan 1 uur is, heb je recht op volledige terugbetaling en een reis terug naar je vertrekpunt. Wat werd er als te verwachten vertraging aangegeven?

Volledige terugbetaling van keuzedag is €3,50.

TS wilt echter een gratis retour 1e klas wat normaal €48,10 met korting kost terwijl zij met die keuzedag wel gereisd heeft. Ik lees nergens dat zij de kosten van het retour Middelburg-Goes dan gaat terugbetalen. 

Reputatie 7
Badge +1

Als de te verwachten vertraging op de eindbestemming meer dan 1 uur is, heb je recht op volledige terugbetaling en een reis terug naar je vertrekpunt. Wat werd er als te verwachten vertraging aangegeven?

Volledige terugbetaling van keuzedag is €3,50.

Nee, een volledige terugbetaling is in dit geval het ter beschikking stellen van een nieuwe keuzedag. Tenzij je met die €3,50 een keuzedag kunt kopen maar dat betwijfel ik.

TS wilt echter een gratis retour 1e klas wat normaal €48,10 met korting kost terwijl zij met die keuzedag wel gereisd heeft. Ik lees nergens dat zij de kosten van het retour Middelburg-Goes dan gaat terugbetalen. 

Een retour eerste klas ga je inderdaad niet krijgen. Maar een nieuwe keuzedag moet kunnen. Via de klantenservice uiteraard.

Reputatie 7
Badge +3

@rvdborgt Bij GTbV krijg je €3,50 voor een keuzedag zowel 1e als 2e klas. Een nieuwe keuzedag terwijl er mee gereisd is, is niet de normale procedure. Een nieuwe keuzedag als TS door ruim een uur op station te staan zonder te reizen kwijt geraakt zou zijn zou wel terecht zijn.

Reputatie 7
Badge +1

Bij GTbV krijg je €3,50 voor een keuzedag zowel 1e als 2e klas. Een nieuwe keuzedag terwijl er mee gereisd is, is niet de normale procedure. Een nieuwe keuzedag als TS door ruim een uur op station te staan zonder te reizen kwijt geraakt zou zijn zou wel terecht zijn.

Je koopt voor een bepaald bedrag een tegoed aan keuzedagen. Als je een keuzedag gaat gebruiken, dan spreek je dat tegoed aan in ruil voor een keuzedag. Je betaalt dus met dat tegoed.

Wat er bij GTBV wordt gegeven, is hier niet relevant. Ook is niet relevant dat er gereisd is. Wel is relevant dat de eindbestemming niet bereikt is.

Op het moment dat tijdens je reis duidelijk wordt dat je meer dan een uur vertraging op je eindbestemming gaat aankomen, mag je terugreizen naar je beginstation en volledige terugbetaling vragen. Omdat je met je tegoed hebt betaald, moet daarbij je tegoed weer worden aangevuld met 1 keuzedag. Dat is gewoon de toepassing van EU-Verordening 1371/2007.

Reputatie 7
Badge +3

Bij GTbV krijg je €3,50 voor een keuzedag zowel 1e als 2e klas. Een nieuwe keuzedag terwijl er mee gereisd is, is niet de normale procedure. Een nieuwe keuzedag als TS door ruim een uur op station te staan zonder te reizen kwijt geraakt zou zijn zou wel terecht zijn.

Je koopt voor een bepaald bedrag een tegoed aan keuzedagen. Als je een keuzedag gaat gebruiken, dan spreek je dat tegoed aan in ruil voor een keuzedag. Je betaalt dus met dat tegoed.

Wat er bij GTBV wordt gegeven, is hier niet relevant. Ook is niet relevant dat er gereisd is. Wel is relevant dat de eindbestemming niet bereikt is.

Op het moment dat tijdens je reis duidelijk wordt dat je meer dan een uur vertraging op je eindbestemming gaat aankomen, mag je terugreizen naar je beginstation en volledige terugbetaling vragen. Omdat je met je tegoed hebt betaald, moet daarbij je tegoed weer worden aangevuld met 1 keuzedag. Dat is gewoon de toepassing van EU-Verordening 1371/2007.

Dat is leuk bedacht, maar helaas is de praktijk anders en krijg je geen keuzedag terug maar €3,50, want dat is de GTbV vergoeding en niet zoals bij abonnementen, ov-chipkaartreizen en e-tickets dat je het hele betaalde bedrag terug krijgt. De waarde van een keuzedag is gesteld op €3,50 Dat is ook het bedrag dat ik onlangs terugkreeg voor een 1e klas keuzedag na meer dan een uur vertraging. 

Badge +3

Wat MoDe zegt is waar, zie de vergoedingentabel (onderaan pag. 1).

Het is natuurlijk zuur dat je maar tot Goes kon terwijl je naar Den Haag wilde, maar de Klantenservice kan geen nieuwe Keuzedag aanmaken.

De ‘kosten’ van de Keuzedag krijg je dus terug, ook al heb je daar een stuk meer voor betaald wegens 1e klas.

Uit coulance zou de Klantenservice je een couponcode voor een dagretour (of dagkaart) daluren kunnen aanbieden, maar die kans acht ik klein.

Of je spant een zaak aan op grond van die EU verordening, wat je dan een ticket naar Den Haag zou opleveren voor een zelf te kiezen datum?

Reputatie 7
Badge +1

Wat MoDe zegt is waar, zie de vergoedingentabel (onderaan pag. 1).

Het is natuurlijk zuur dat je maar tot Goes kon terwijl je naar Den Haag wilde, maar de Klantenservice kan geen nieuwe Keuzedag aanmaken.

Is dat zo? Ik heb daar geen ervaring mee wegens te jong :)

Die vergoedingentabel is leuk maar is alleen van toepassing op GTBV en daar gaat het hier niet om.

Badge +3

Is dat zo? Ik heb daar geen ervaring mee wegens te jong :)

Ik ook te jong, maar uit eerdere reacties begreep ik dat het (technisch) niet mogelijk is om Keuzedagen ‘terug te plaatsen’ of los uit te delen. Hooguit een soortgelijk e-ticket via een coupooncode.

Die vergoedingentabel is leuk maar is alleen van toepassing op GTBV en daar gaat het hier niet om.

Ah, dan zou het gaan om een regeling voor alternatief vervoer (zoals bij de stakingen) of voor ‘gestrande’ reizigers (thuis)brengplicht? Edit: er werden bussen ingezet.

Dat iemand (gebruikmakend van een Keuzedag) rechtsomkeert maakt omdat er (voorlopig) geen treinen zullen gaan is natuurlijk begrijpelijk maar ik geloof niet dat de NS daarin veel voor je kan betekenen, anders dan verwijzen naar de GTbV regeling voor geld terug.

Voor NS Flex abonnementen werkt dat natuurlijk uitstekend (vergoeding o.b.v. voltarief naar het gewenste station) en bij vrij reizen abonnementen op saldo is er ook een redelijke vergoeding naar rato van je abonnementskosten (bij vertraging of bestemming niet bereikt).

Een Keuzedag is wat dat betreft een vreemde eend in de bijt, want TS wil nu eigenlijk een vervangend ticket t.w.v. € 48,10 (of max. € 55,90 als diegene verder wilde dan Den Haag), terwijl de (verbruikte) 1e klas Keuzedag € 7,41 gekost heeft.

Badge +3

En ik ben geen NS, maar men zou nog kunnen zeggen (omdat Middelburg - Goes retour met een Keuzedag redelijk onzinnig is…)

“Haal (datum binnen de geldigheid Keuzedag) maar een Holland Travel Ticket Daluren (€ 44,00) uit een automaat, dan maken wij een aantekening dat je dat later kunt declareren”. Heb je een dagje bus/tram/metro erbij 😂

Zitten natuurlijk wel haken en ogen aan, want dan zou je met een andere Keuzedag kunnen reizen en iemand gratis (nou ja, voor € 7,41 wegens de verloren Keuzedag) een dag op sleeptouw nemen...

Reputatie 7
Badge +3

Wat MoDe zegt is waar, zie de vergoedingentabel (onderaan pag. 1).

Het is natuurlijk zuur dat je maar tot Goes kon terwijl je naar Den Haag wilde, maar de Klantenservice kan geen nieuwe Keuzedag aanmaken.

Is dat zo? Ik heb daar geen ervaring mee wegens te jong :)

Die vergoedingentabel is leuk maar is alleen van toepassing op GTBV en daar gaat het hier niet om.

TS geeft niet aan hoe laat er vertrokken was. Er waren bussen geregeld.

De reis was in de loop van de dag wel mogelijk, met deels bussen, echter heeft TS zelf besloten om de reis niet af te maken en terug te keren.

Reputatie 7
Badge +3

En ik ben geen NS, maar men zou nog kunnen zeggen (omdat Middelburg - Goes retour met een Keuzedag redelijk onzinnig is…)

“Haal (datum binnen de geldigheid Keuzedag) maar een Holland Travel Ticket Daluren (€ 44,00) uit een automaat, dan maken wij een aantekening dat je dat later kunt declareren”. Heb je een dagje bus/tram/metro erbij 😂

Er zijn mensen die een kortere reis met een keuzedag gemaakt hebben, omdat ze al een of meerdere keuzedagen op de kaart gezet hadden. Deze hebben nadat ze de keuzedag terug vroegen omdat ze die niet voor die korte reis wilden gebruiken geen code uit coulance gekregen.

Reputatie 7
Badge +1

Is dat zo? Ik heb daar geen ervaring mee wegens te jong :)

Ik ook te jong, maar uit eerdere reacties begreep ik dat het (technisch) niet mogelijk is om Keuzedagen ‘terug te plaatsen’ of los uit te delen. Hooguit een soortgelijk e-ticket via een coupooncode.

Dat laatste kan natuurlijk ook.

Die vergoedingentabel is leuk maar is alleen van toepassing op GTBV en daar gaat het hier niet om.

Ah, dan zou het gaan om een regeling voor alternatief vervoer (zoals bij de stakingen) of voor ‘gestrande’ reizigers (thuis)brengplicht? Edit: er werden bussen ingezet.

Nee, dit gaat over EU-Verordening 1371/2007 artikel 16 optie a.

Dat iemand (gebruikmakend van een Keuzedag) rechtsomkeert maakt omdat er (voorlopig) geen treinen zullen gaan is natuurlijk begrijpelijk maar ik geloof niet dat de NS daarin veel voor je kan betekenen, anders dan verwijzen naar de GTbV regeling voor geld terug.

Ook NS moet zich aan de geldende wetgeving houden.

Reputatie 7
Badge +1

Die vergoedingentabel is leuk maar is alleen van toepassing op GTBV en daar gaat het hier niet om.

TS geeft niet aan hoe laat er vertrokken was. Er waren bussen geregeld.

De reis was in de loop van de dag wel mogelijk, met deels bussen, echter heeft TS zelf besloten om de reis niet af te maken en terug te keren.

Dat is allemaal niet relevant als de te verwachten vertraging meer dan een uur was. Ik kan lezing van EU-Verordening 1371/2007 aanbevelen.

Reputatie 7
Badge +3

Dat iets technisch “niet mogelijk” zou zijn (wat op zich al discutabel is), is natuurlijk geen excuus om dan maar niet aan een EU-verordening te voldoen. Het is soms jammer dat het maar om relatief kleine bedragen gaat, want daar gaat vrijwel niemand zoveel moeite voor doen, maar het zou zeker interessant zijn als iemand er eens echt werk van zou maken. NS gaat wel vaker creatief om met bepaalde rechten/wetten, waar ik zo mijn vraagtekens bij zet.

Badge +3

Ik plak het EU artikel er maar even bij:

Terugbetaling of vervoer langs een andere route

Indien redelijkerwijs verwacht kan worden dat de vertraging bij aankomst op de eindbestemming krachtens de vervoerovereenkomst meer dan 60 minuten zal bedragen, krijgt de reiziger onmiddellijk de keuze tussen:

a)

terugbetaling van de volledige kostprijs van het vervoerbewijs, onder de voorwaarden waarop het is betaald, voor de niet gemaakte gedeelten van hun reis en voor de reeds gemaakte gedeelten indien de reis niet langer aan enige bedoeling beantwoordt in verband met het oorspronkelijke reisplan van de reiziger, samen met, voor zover relevant, een retourdienst naar het eerste vertrekpunt bij de vroegste gelegenheid. De terugbetaling geschiedt onder dezelfde voorwaarden als de betaling van schadevergoeding bedoeld in artikel 17; of

b)

voortzetting van de reis langs de gebruikelijke of langs een andere route, onder vergelijkbare vervoersomstandigheden, naar de eindbestemming bij de vroegste gelegenheid; of

c)

voortzetting van de reis langs de gebruikelijke of langs een andere route, onder vergelijkbare vervoersvoorwaarden, naar de eindbestemming op een latere datum wanneer het de reiziger schikt.

 

De volledige kostprijs van het vervoerbewijs (de 1e klas Keuzedag) is daarbij € 7,41 (je krijgt € 3,50 dus daar valt over te discussiëren), maar verdere kosten voor de reis naar Den Haag (en terug) zouden er niet zijn. Kosten voor Middelburg - Goes (en de retourdienst naar vertrekpunt) zijn er ook niet.

Bij optie c) zou er dan strikt genomen een ticket Goes - Den Haag moeten komen voor op een latere datum. Maak daar inderdaad Middelburg van en klaar. Dat zal dan wel om (voortzetting van) een enkele reis gaan (want de eindbestemming is.. terug naar Middelburg natuurlijk!)?

Artikel 17 voegt er helaas weinig aan toe, dat spreekt over maximaal 50% van de kosten van het vervoerbewijs (de Keuzedag) bij meer dan 120 minuten, niet over kosten voor een vervangend vervoerbewijs.

Maar er is dus wel degelijk een verband met ‘vertraging’, waarbij de GTbV regeling van NS nogal riant is t.o.v. de EU-verordening. Alleen bij een Keuzedag (erg goedkoop vervoerbewijs) heb je pech.

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat de toevoeging “onder de voorwaarden waarop het is betaald” belangrijk is. De voorwaarde waarop het is betaald, is dat je voor die € 7,41 een Keuzedag krijgt, waarmee je een dag vrij reizen in de daluren hebt. Dát is dus ook wat je terug zou moeten krijgen.

Reputatie 7

Wat hopeloos ingewikkeld allemaal zeg, dat dit blijkbaar hier al verschillende belevingen en interpretaties oproept.

Bij zulke lange vertraging en wachten op een bus die uiteindelijk dan moet gaan komen is het toch logisch dat een dagje Den Haag voor TS geen zin meer heeft. Wil je tevreden klanten houden of niet? Geef een dagje vrij reizen in de daluren terug. 

Badge +3

Ik denk dat de toevoeging “onder de voorwaarden waarop het is betaald” belangrijk is. De voorwaarde waarop het is betaald, is dat je voor die € 7,41 een Keuzedag krijgt, waarmee je een dag vrij reizen in de daluren hebt. Dát is dus ook wat je terug zou moeten krijgen.

Als ze nog bestaan zou dat een Dagkaart Daluren (geldig na 9:00) kunnen zijn, weet nog dat die (2e klas) voor € 12,50 aangeboden werden als papieren chipkaartje (in boekjes van 50 voor evenementen e.d.), als e-ticket (verplicht uitprinten) én te laden op een ov-chipkaart!

Dat laatste heeft mij ooit nog een UvB opgeleverd omdat ik vergeten was ermee in te checken (de poortjes in Eindhoven stonden toen nog open). Is uiteraard later kwijtgescholden (wegens verlopen). 😅

Reputatie 7
Badge +1

Ik denk dat de toevoeging “onder de voorwaarden waarop het is betaald” belangrijk is. De voorwaarde waarop het is betaald, is dat je voor die € 7,41 een Keuzedag krijgt, waarmee je een dag vrij reizen in de daluren hebt. Dát is dus ook wat je terug zou moeten krijgen.

Als ze nog bestaan zou dat een Dagkaart Daluren moeten zijn,

Het staat NS vrij om die in dit soort gevallen aan reizigers te geven. Lijkt me een koud kunstje.

Reputatie 7
Badge +3

Als er keuzedagen terug gegeven moeten worden, zoals sommigen hier stellen dan zou dat ook voor GTbV moeten gelden en niet die €3,50 die nu teruggegeven wordt bij minstens een uur vertraging.

Blijft dat TS wel een retourreis heeft gemaakt (zonder vertraging) en de beoogde reis later die dag wel mogelijk was.

Reputatie 7
Badge +1

Als er keuzedagen terug gegeven moeten worden, zoals sommigen hier stellen dan zou dat ook voor GTbV moeten gelden en niet die €3,50 die nu teruggegeven wordt bij minstens een uur vertraging.

Misschien moet dat ook wel. Maar daarover gaat de discussie nu niet.

Blijft dat TS wel een retourreis heeft gemaakt (zonder vertraging) en de beoogde reis later die dag wel mogelijk was.

Zoals gezegd is dat niet relevant. Ik val in herhaling, maar ik kan toch echt lezing van EU-Verordening 1371/2007 aanbevelen.

Reageer