beantwoord

Terugbetaling taxikosten

• 3 december 2019
  • 5 reacties
  • 173 Bekeken

Hallo, vandaag (3/12) diende ik vanuit Leiden een trein te nemen naar Rotterdam Centraal om er de Thalys tijdig te kunnen nemen. Door problemen op het spoor reed er geen enkele trein naar Rotterdam Centraal. Een medewerker van de NS raadde me aan een taxi te nemen om toch tijdig de Thalys te kunnen nemen en jullie te contacteren voor terugbetaling van de kosten. Kunnen jullie me instructies geven hoe ik dit kan doen aub, want ik vind dit niet terug op jullie website. Alvast bedankt.

icon

Beste antwoord door Robert B 3 december 2019, 18:22

Welkom bij de NS Community!

Helaas is het erg logisch dat deze info niet op de website staat, want zelf gemaakte kosten voor alternatief vervoer worden zelden tot nooit vergoed.

De NS is niet aansprakelijk voor gevolgschade (hetzij een zelf geregelde taxi of het missen van je Thalys).

Een taxi wordt altijd door het personeel voor je besteld, en is dan op rekening van de NS en dus voor jou/jullie kosteloos.

Er is een optie om per brief contact op te nemen (bonnetje opsturen) maar ik geef je erg weinig kans. Blijkbaar zeggen sommige medewerkers dat er een formulier voor bestaat, maar ikzelf zou niet weten waar dat dan staat.

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 6
Badge +1

Ik zou hiervoor contact opnemen met de klantenservice via telefoon of chat. De community kan je hier niet mee helpen.

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Helaas is het erg logisch dat deze info niet op de website staat, want zelf gemaakte kosten voor alternatief vervoer worden zelden tot nooit vergoed.

De NS is niet aansprakelijk voor gevolgschade (hetzij een zelf geregelde taxi of het missen van je Thalys).

Een taxi wordt altijd door het personeel voor je besteld, en is dan op rekening van de NS en dus voor jou/jullie kosteloos.

Er is een optie om per brief contact op te nemen (bonnetje opsturen) maar ik geef je erg weinig kans. Blijkbaar zeggen sommige medewerkers dat er een formulier voor bestaat, maar ikzelf zou niet weten waar dat dan staat.

Hoi bdpadt en welkom op de NS Community! 

Ik vrees voor je dat RobertB  gelijk heeft en de kans op een restitutie erg klein is. Ik snap heel erg goed dat je graag deze kosten terug wil hebben. Het enige wat je wel kan doen, is een claim indienen voor geld terug bij vertraging.

Reputatie 7
Badge +3

Er staat niet op de website hoe men taxikosten ivm vertraging/verstoring kan terugvragen omdat NS zelf geregelde taxi's niet vergoedt.

Wanneer iemand vraagt hoe kom ik het snelst van A naar B zal een medewerker een taxi kunnen aanraden. Sommige medewerkers vergeten te vermelden dat de taxi voor eigen rekening is. Wanneer iemand dan vraagt of ze de kosten kunnen declareren, wordt meestal gezegd dat je bonnetje kunt opsturen. Dit is echter niet de procedure.

Wanneer een NS medewerker beoordeelt dat een taxi op rekening van NS noodzakelijk is, zal de medewerker zelf een taxi regelen. De reiziger hoeft de taxi niet te betalen/voor te schieten, want de rekening gaat rechtstreeks naar NS. De medewerker zal ook bekijken of er meerdere mensen met 1 taxi mee zouden kunnen.

Reputatie 7
Badge +4

Anders gezegd: als u zelf voor de taxi heeft betaald, krijgt u het sowieso al niet terug. Een door NS geregelde taxi hoeft u niet te betalen. Als u om wat voor reden dan ook een aansluiting mist, kunt u NS daarvoor niet aansprakelijk stellen. NS is uitgesloten voor de kosten van vervolgschade, ook al kan dat tegen uw rechtsgevoel in gaan. Of tegen uw poging een taxi te nemen op kosten van NS.

U kunt zich niet beroepen op wat een NS-medewerker zou hebben gezegd en er ook niet uit afleiden dat NS dat dan wel zal betalen. Een taxi nemen is zelf een dienst kopen en die betaalt u ook zelf.

Als u een vliegtuig of de Thalys mist, is het pech, hoe vervelend ook en zijn de kosten voor u. Wat ik zeg is niet leuk, maar wel het eerlijke verhaal. GTBV is het enige dat overblijft.

Reageer