beantwoord

Teveel geld afgeschreven + vertraging

• 18 januari 2016
  • 2 reacties
  • 105 Bekeken

Hallo,

Ik heb een vervelende reis met de NS gehad waarvoor onterecht veel meer geld is afgeschreven dan de bedoeling was, om vervolgens van iedereen met wie ik hierover contact heb opgenomen een ander antwoord te krijgen. Ik wil het teveel afgeschreven geld nog altijd terug, dus probeer ik het vandaag maar via dit forum een antwoord te krijgen.

Op 29 december 2015 heb ik van Maastricht naar Leeuwarden gereisd. Voor deze reis wilde ik gebruik maken van mijn Dal Voordeel abonnement. Net op het moment dat ik wilde vertrekken vond er tussen Roermond en Weert een aanrijding met een persoon plaats, wat natuurlijk heel vervelend is voor iedereen. Treinen reden hierdoor niet verder dan Roermond; op het station werd omgeroepen dat reizigers konden omreizen via Venlo. Ditzelfde advies stond in de reisplanner app: Maastricht-Roermond, Roermond-Nijmegen, Nijmegen-Zwolle en Zwolle-Leeuwarden. Omdat het stuk tussen Roermond en Nijmegen door Veolia gereden wordt en ik daarvoor dus moest in en uit checken, ben ik nog bij de informatiebalie op het station gaan vragen of dit tot extra kosten zou leiden. De medewerkster verzekerde me dat dit niet het geval was, en dat ik gewoon kon in en uitchecken bij NS en Veolia zonder hier extra voor te hoeven betalen. Uiteindelijk ben ik door de chaos in plaats van om 13.07 om 13.57 vertrokken uit Maastricht, maar dat leek me niet zo erg. Volgens deze planning zou ik om 14.36 kunnen overstappen op de trein naar Nijmegen, waar ik om 15.52 zou aankomen en weer bij NS kon inchecken om verder te reizen naar Leeuwarden.

Vervolgens bleef de trein in Maastricht minstens 20 minuten staan, omdat men "geen conducteur kon vinden." Door deze vertraging miste ik de aansluiting naar Nijmegen en moest ik een trein later nemen, waardoor ik niet om 15.52 maar om 16.22 aankwam in Nijmegen. Hierdoor moest ik dus tijdens de spits opnieuw inchecken bij NS.

Ik ben in Nijmegen bij de informatiebalie gaan vragen wat ik moest doen; daar kreeg ik het telefoonnummer van de klantenservice. Als ik die zou bellen, werd mij verteld, dan zouden zij met mijn OV chipkaartnummer precies kunnen inzien hoe ik had gereisd en het teveel afgeschreven geld met één klik terug kunnen storten. In de trein heb ik dezelfde vraag voor de zekerheid nogmaals aan een conductrice gesteld, zij gaf precies dezelfde informatie. Uiteindelijk heb ik voor deze reis 37 euro betaald, iets van 20 euro meer dan de reis normaal zou kosten met korting, waar ik recht op had, en zelfs 10 euro meer dan de prijs die zonder korting stond aangegeven in de reisplanner. Ik heb overigens ook meer dan een uur vertraging gehad door het omreizen en dat geintje met die verloren conducteur, dus ik wil dit bedrag gewoon terug.

Diezelfde avond belde ik naar het nummer dat ik gekregen had en daar werd mij verteld dat het niet mogelijk was om dit telefonisch te doen, maar dat ik via het contactformulier een claim kon indienen en dat ik binnen 10 dagen een reactie zou krijgen. Dit heb ik toen maar gedaan. De volgende dag heb ik nog een keer gebeld, omdat ik het een beetje verwarrend vond dat ik van iedereen verkeerde informatie binnenkreeg. Bovendien vond ik 10 werkdagen een beetje lang; het gaat niet zomaar om geld terug bij vertraging maar om geld dat teveel is afgeschreven en wat ik gewoon nodig heb. Toen werd ik erg onbeschoft te woord gestaan en werd zelfs gezegd dat het "niet haar probleem was" dat ik hierdoor in de problemen ben geraakt en dat ik gewoon moest wachten. Dit heb ik dan maar gedaan, maar inmiddels zijn die 10 werkdagen ruim voorbij en heb ik nog niks gehoord.

Ik vind het echt belachelijk dat dat hele OV-chipkaart systeem zo in elkaar zit dat dit gewoon kan, dat iedere medewerker van NS die ik spreek met een ander verhaal komt en dat er aan de telefoon zo onbeschoft wordt gedaan. Wanneer krijg ik nou eindelijk mijn geld terug?
icon

Beste antwoord door Janou NS 25 januari 2016, 08:29

Inmiddels heeft jdv1848 een brief van ons ontvangen dat de claim voor geld terug bij vertraging is goedgekeurd en dat er geld wordt teruggestort.
Bekijk origineel

2 reacties

Hallo jdv1848 en welkom op het forum! Vervelend om te lezen dat je nog steeds niet geholpen bent. Ik snap dat je graag je geld terug wilt dus ik ga mijn best doen om wat voor je te kunnen betekenen. Zou jij mij daarom ook een privébericht kunnen sturen met je persoonlijke gegevens? Dan help ik je daar graag verder. Je kan mij een privébericht sturen door op mijn naam te klikken en vervolgens "Stuur bericht".
Inmiddels heeft jdv1848 een brief van ons ontvangen dat de claim voor geld terug bij vertraging is goedgekeurd en dat er geld wordt teruggestort.

Reageer