beantwoord

Thalys missen door vertraagde binnenlandse trein

• 11 januari 2016
  • 29 reacties
  • 3968 Bekeken

Reputatie 4
Badge
De NS-Internationaal-site is niet erg duidelijk als het gaat over Geld terug bij vertraging. (https://www.nsinternational.nl/nl/na-de-reis/compensatie-bij-vertraging) .

Daar staat :"U heeft geen recht op compensatie als de vertraging is veroorzaakt, omdat:
U [sic] vertraging is veroorzaakt op het aanreistraject voor uw internationale reis, en dit aanreistraject geen deel uitmaakt van het vervoerscontract dat u voor de internationale reis heeft afgesloten*

*Een voorbeeld is een reis van Utrecht naar Rotterdam voorafgaand aan een Thalys-reis van Rotterdam naar Parijs. Deze aanreis maakt geen deel uit van het vervoerscontract voor de reis met Thalys. Deze is neergelegd in een apart Thalys-ticket. U heeft bij een vertraging op de aanreis en een daardoor gemiste aansluiting op de Thalys geen recht op compensatie van het Thalys-ticket. U kunt wel in aanmerking komen voor compensatie bij vertraging voor uw reis van Utrecht naar Rotterdam, zie ns.nl. "[einde citaat]

Als ik mijn kaartje Utrecht - Parijs bij NS Internationaal koop, heb ik dan recht op compensatie als ik mijn aansluiting in Rotterdam mis doordat de binnenlandse trein vertraagd is?
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 11 januari 2016, 18:42

Ik heb even gepolst hoe NS International erover denkt. Zij adviseren klanten in zo'n geval om niet via "compensatie bij vertraging" (via de site), maar via de email een klacht in te dienen. Ik heb aangegeven dat dit een aparte manier van doen is en ze zullen het bespreken.
Bekijk origineel

29 reacties

Reputatie 1
Het antwoord wordt toch gegeven in het citaat? De aanreis is een los ticket, dus u krijgt geen compensatie.
Ik vraag me af of dat in lijn is met de Europese regels daaromtrent. Zo niet, dan zouden vervoerders er namelijk gemakkelijk grotendeels onderuit kunnen komen door per deeltraject, dus tussen elke twee opeenvolgende stations, een los ticket te verkopen.
Reputatie 4
Badge
Het antwoord wordt toch gegeven in het citaat? De aanreis is een los ticket, dus u krijgt geen compensatie.

Fijn dat het voor jou duidelijk is. Ik vind dat helemaal niet duidelijk. Als ik bij NS internationaal een kaartje naar Parijs koop, dan sluit ik dus twee contracten af? Hoe kan ik dat weten? Ik vind die formuleringen nogal verwarrend.
Reputatie 4
Badge
Ik vraag me af of dat in lijn is met de Europese regels daaromtrent. Zo niet, dan zouden vervoerders er namelijk gemakkelijk grotendeels onderuit kunnen komen door per deeltraject, dus tussen elke twee opeenvolgende stations, een los ticket te verkopen.

Dat is een interessante vraag. dat doet mij eraan herinneren dat men in Frankrijk deze methode al hanteert. Als je daar bij de SNCF een traject boekt dat gedeeltelijk door een TER wordt gereden, dan krijg je aparte kaartjes. Mis je je aansluitende TGV door een vertraagde TER, dan heb je geen recht op compensatie.
Hier is het antwoord: https://www.rover.nl/actueel/835-ns-international-verbetert-voorlichting-geld-terug-bij-vertraging
Reputatie 1
Maar gaat dat niet alleen over internationale treinen, als je dus door de ene internationale trein een andere internationale trein mist?
Reputatie 4
Badge
Hier is het antwoord: https://www.rover.nl/actueel/835-ns-international-verbetert-voorlichting-geld-terug-bij-vertraging

dank voor het opzoeken.
Ik vind de tekst op de NS-Internationaalsite nog steeds cryptisch.

Wat ik graag wil weten is dat als ik mijn ticket voor de aanreis + internationale trein via NS Internationaal koop, de hele reis of alleen de afzonderlijke trajecten daaronder vallen. Als het tweede het geval is, dan lijkt het me handig als dat in heldere taal wordt vermeld. Ik vind het nu onduidelijk.

Ik kan de vraag ook omkeren: wanneer valt je aanreis wel onder het vervoerscontract voor de internationale reis?
Reputatie 1
Hoe het op mij overkomt: nooit! Maar misschien blijkt dat ik het dus ook niet begrijp.
Ik kan de vraag ook omkeren: wanneer valt je aanreis wel onder het vervoerscontract voor de internationale reis?

Als je de hele reis in bij NS Internationaal boekt. Over hoeveel tickets ze dat dan verdelen doet er niet toe.
Reputatie 1
Zeker weten Pe_pe? Heb je hier ook een bron van?
Dat spreekt toch voor zich? - Als je bij NS internationaal een reis boekt van Obdam naar Paris Gare du Nord, dan is dat je hele reis. Dat ze dat dan over twee tickets verdelen doet daar niets aan af.
Reputatie 1
Nee, vind ik niet voor zich spreken. Als ik via de site van NS een e-ticket van Amsterdam naar Winterswijk koop gelden daar ook andere voorwaarden voor vergoedingen. NS International is een ander bedrijf dan NS, dus dat lijkt mij een soortgelijke situatie.
Dan ga je nog net nergens de grens over, dus is het geen internationale reis, al weet ik niet zo 1, 2, 3 waar dat als voorwaarde zou staan. Dat de gtbv regeling buiten het hoofdrailnet niet geldt is duidelijk, maar ik zou zeggen dat voor een reis met meerdere vervoerders in beginsel ook artikel 16 en 17 uit de Europese verordening 1371/2007 zouden moeten gelden.
Reputatie 1
Nee, dat snap ik, maar dat was een voorbeeld van een 'hele reis' die ook met meerdere voorwaarden te maken heeft. Ik kan me zo'n situatie ook indenken bij NS International.
Het zou hier in kunnen zitten:
5. Met uitzondering van de bepalingen opgenomen in lid 3 van dit artikel, kan een lidstaat stads-, voorstads- en regionale spoorwegdiensten voor reizigers van de toepassing van de bepalingen van deze verordening vrijstellen. Ter onderscheiding van stads-, voorstads- en regionale spoorwegdiensten voor reizigers passen de lidstaten de definities toe van Richtlijn 91/440/EEG van de Raad van 29 juli 1991 betreffende de ontwikkeling van de spoorwegen in de Gemeenschap (3). Bij de toepassing van deze definities gebruiken de lidstaten de volgende criteria: afstand, frequentie van de dienst, aantal in de dienstregeling opgenomen stops, rollend materieel dat wordt gebruikt, stelsels inzake vervoerbewijzen, schommelingen in het aantal passagiers tussen diensten in en buiten de spitsuren, treincodes en dienstregelingen.
Geen idee of zo'n vrijstelling bestaat voor de FMN-vervoerders en waar die te vinden zou moeten zijn.
Reputatie 4
Badge

Als je de hele reis in bij NS Internationaal boekt. Over hoeveel tickets ze dat dan verdelen doet er niet toe.

Ik hoop dat je gelijk hebt en zal een volgende keer via NS Internationaal boeken. Maar ik zou ook wel eens van NS een heldere reactie willen hebben. dat er op beide topics nog geen moderator gereageerd heeft, laat zien dat zij het antwoord ook niet direct weten. Hopelijk wordt het ondertussen uitgezocht.
Ik heb even gepolst hoe NS International erover denkt. Zij adviseren klanten in zo'n geval om niet via "compensatie bij vertraging" (via de site), maar via de email een klacht in te dienen. Ik heb aangegeven dat dit een aparte manier van doen is en ze zullen het bespreken.
Bovenstaande reactie van Klaas-Jan is (door hemzelf?) als antwoord gemarkeerd maar geeft volgens mij op geen enkele wijze antwoord op de gestelde vraag.
Reputatie 4
Badge
Bovenstaande reactie van Klaas-Jan is (door hemzelf?) als antwoord gemarkeerd maar geeft volgens mij op geen enkele wijze antwoord op de gestelde vraag.

Nou, ik denk dat Klaas-Jan NS er nog wel op terugkomt. Ik heb het overigens niet als antwoord gemarkeerd.
M.i. is het logisch dat je dan de hele reis vergoed krijgt, je koopt in principe 1 traject en hoe de vervoerder dat opsplitst lijkt me niet relevant.
Je kan in zo'n geval dus met NS International mailen. Ze zullen iedere case afzonderlijk bekijken. Ik krijg in ieder geval te horen dat via de site een claim indienen weinig zin heeft.

Het gekke is dat als je Pe_pe zijn profiel kijkt hij zijn antwoord heeft gemarkeerd als antwoord, terwijl het geselecteerde antwoord toch echt van Klaas Jan was in eerste instantie.
Ik zie het ook staan, maar dat heb ik niet gedaan. Sterker nog, dat kán niet eens, want ik ben niet de topicstarter. :?
Reputatie 7
Badge +3
M.i. is het logisch dat je dan de hele reis vergoed krijgt, je koopt in principe 1 traject en hoe de vervoerder dat opsplitst lijkt me niet relevant.
NS is wat betreft Thalys alleen maar een verkoopkantoor (vergelijkbaar met een reisbureau) maar heeft op zich niets met Thalys te maken want dat is een hele andere spoorwegmaatschappij. NS is dus ook niet de vervoerder van het Thalys-gedeelte van de reis. Hooguit zou NS daar wel eens wat duidelijker over kunnen communiceren.

In feite is de situatie vergelijkbaar als je wanneer met de trein naar Schiphol gaat en dan met easyJet naar Londen wil vliegen. Mis je het vliegtuig omdat de trein te laat is dan is het ook daar pech gehad. NS is niet aansprakelijk voor vervolgschade en easyJet stelt dat je zelf verantwoordelijk bent om op tijd aanwezig te zijn.
NS is wat betreft Thalys alleen maar een verkoopkantoor (vergelijkbaar met een reisbureau) maar heeft op zich niets met Thalys te maken want dat is een hele andere spoorwegmaatschappij.

Als een reisbureau of een vliegmaatschappij mij een vlucht met overstap verkoopt, dan zullen zij toch echt voor een oplossing zorgen wanneer ik bij vertraging van mijn eerste vlucht de tweede vlucht mis. Of die tweede vlucht door dezelfde of een andere maatschappij wordt verzorgd is daarbij niet relevant.

Reageer