beantwoord

Thalys missen door vertraagde binnenlandse trein

  • 11 januari 2016
  • 29 reacties
  • 4707 Bekeken

Reputatie 4
Badge
De NS-Internationaal-site is niet erg duidelijk als het gaat over Geld terug bij vertraging. (https://www.nsinternational.nl/nl/na-de-reis/compensatie-bij-vertraging) .

Daar staat :"U heeft geen recht op compensatie als de vertraging is veroorzaakt, omdat:
U [sic] vertraging is veroorzaakt op het aanreistraject voor uw internationale reis, en dit aanreistraject geen deel uitmaakt van het vervoerscontract dat u voor de internationale reis heeft afgesloten*

*Een voorbeeld is een reis van Utrecht naar Rotterdam voorafgaand aan een Thalys-reis van Rotterdam naar Parijs. Deze aanreis maakt geen deel uit van het vervoerscontract voor de reis met Thalys. Deze is neergelegd in een apart Thalys-ticket. U heeft bij een vertraging op de aanreis en een daardoor gemiste aansluiting op de Thalys geen recht op compensatie van het Thalys-ticket. U kunt wel in aanmerking komen voor compensatie bij vertraging voor uw reis van Utrecht naar Rotterdam, zie ns.nl. "[einde citaat]

Als ik mijn kaartje Utrecht - Parijs bij NS Internationaal koop, heb ik dan recht op compensatie als ik mijn aansluiting in Rotterdam mis doordat de binnenlandse trein vertraagd is?
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 11 januari 2016, 18:42

Ik heb even gepolst hoe NS International erover denkt. Zij adviseren klanten in zo'n geval om niet via "compensatie bij vertraging" (via de site), maar via de email een klacht in te dienen. Ik heb aangegeven dat dit een aparte manier van doen is en ze zullen het bespreken.
Bekijk origineel

29 reacties

O ja, probeer dat maar eens bij vliegtickets.nl. of zo. Iets met van een koude kermis thuiskomen.

Het verkrijgen van de geldsom waar je volgens Europese regelgeving bij voldoende vertraging recht op hebt kan inderdaad enige moeite kosten (de aangesproken partijen reageren dan vaak op dezelfde krampachtige wijze als NS wanneer je over artikel 6.1 begint), maar het direct verkrijgen van een alternatieve vlucht wanneer je je op het vliegveld meldt bij de maatschappij die jou (al dan niet via een reisbureau) deze combinatie van vluchten verkocht heeft is geen enkel probleem.
Reputatie 7
Badge +3
NS International verkoopt ook tickets naar Londen bv en als je die aansluiting mist doordat de Thalys forse vertraging heeft krijg je ook vergoeding.
Er is een verschil tussen coulance/service en ergens juridisch recht op hebben.

Luchtvaartmaatschappijen uit dezelfde alliantie boeken je in het algemeen ook gratis om bij vertragingen (je krijgt echter geen vergoeding) maar andere maatschappijen stellen zich vaak keihard op.
Reputatie 7
Badge +3
Als een reisbureau of een vliegmaatschappij mij een vlucht met overstap verkoopt, dan zullen zij toch echt voor een oplossing zorgen wanneer ik bij vertraging van mijn eerste vlucht de tweede vlucht mis. Of die tweede vlucht door dezelfde of een andere maatschappij wordt verzorgd is daarbij niet relevant.
O ja, probeer dat maar eens bij vliegtickets.nl. of zo. Iets met van een koude kermis thuiskomen.
Dat is geen goede vergelijking.

NS International verkoopt ook tickets naar Londen bv en als je die aansluiting mist doordat de Thalys forse vertraging heeft krijg je ook vergoeding.

Bovendien is NS International ook een ander bedrijf dan NS en heeft op zich niets met NS te maken.
NS is wat betreft Thalys alleen maar een verkoopkantoor (vergelijkbaar met een reisbureau) maar heeft op zich niets met Thalys te maken want dat is een hele andere spoorwegmaatschappij.

Als een reisbureau of een vliegmaatschappij mij een vlucht met overstap verkoopt, dan zullen zij toch echt voor een oplossing zorgen wanneer ik bij vertraging van mijn eerste vlucht de tweede vlucht mis. Of die tweede vlucht door dezelfde of een andere maatschappij wordt verzorgd is daarbij niet relevant.
Reputatie 7
Badge +3
M.i. is het logisch dat je dan de hele reis vergoed krijgt, je koopt in principe 1 traject en hoe de vervoerder dat opsplitst lijkt me niet relevant.
NS is wat betreft Thalys alleen maar een verkoopkantoor (vergelijkbaar met een reisbureau) maar heeft op zich niets met Thalys te maken want dat is een hele andere spoorwegmaatschappij. NS is dus ook niet de vervoerder van het Thalys-gedeelte van de reis. Hooguit zou NS daar wel eens wat duidelijker over kunnen communiceren.

In feite is de situatie vergelijkbaar als je wanneer met de trein naar Schiphol gaat en dan met easyJet naar Londen wil vliegen. Mis je het vliegtuig omdat de trein te laat is dan is het ook daar pech gehad. NS is niet aansprakelijk voor vervolgschade en easyJet stelt dat je zelf verantwoordelijk bent om op tijd aanwezig te zijn.
Ik zie het ook staan, maar dat heb ik niet gedaan. Sterker nog, dat kán niet eens, want ik ben niet de topicstarter. :?
Bovenstaande reactie van Klaas-Jan is (door hemzelf?) als antwoord gemarkeerd maar geeft volgens mij op geen enkele wijze antwoord op de gestelde vraag.

Het gekke is dat als je Pe_pe zijn profiel kijkt hij zijn antwoord heeft gemarkeerd als antwoord, terwijl het geselecteerde antwoord toch echt van Klaas Jan was in eerste instantie.
Je kan in zo'n geval dus met NS International mailen. Ze zullen iedere case afzonderlijk bekijken. Ik krijg in ieder geval te horen dat via de site een claim indienen weinig zin heeft.
M.i. is het logisch dat je dan de hele reis vergoed krijgt, je koopt in principe 1 traject en hoe de vervoerder dat opsplitst lijkt me niet relevant.
Reputatie 4
Badge
Bovenstaande reactie van Klaas-Jan is (door hemzelf?) als antwoord gemarkeerd maar geeft volgens mij op geen enkele wijze antwoord op de gestelde vraag.

Nou, ik denk dat Klaas-Jan NS er nog wel op terugkomt. Ik heb het overigens niet als antwoord gemarkeerd.
Bovenstaande reactie van Klaas-Jan is (door hemzelf?) als antwoord gemarkeerd maar geeft volgens mij op geen enkele wijze antwoord op de gestelde vraag.
Ik heb even gepolst hoe NS International erover denkt. Zij adviseren klanten in zo'n geval om niet via "compensatie bij vertraging" (via de site), maar via de email een klacht in te dienen. Ik heb aangegeven dat dit een aparte manier van doen is en ze zullen het bespreken.
Reputatie 4
Badge
Ik kan de vraag ook omkeren: wanneer valt je aanreis wel onder het vervoerscontract voor de internationale reis?

Als je de hele reis in bij NS Internationaal boekt. Over hoeveel tickets ze dat dan verdelen doet er niet toe.


Ik hoop dat je gelijk hebt en zal een volgende keer via NS Internationaal boeken. Maar ik zou ook wel eens van NS een heldere reactie willen hebben. dat er op beide topics nog geen moderator gereageerd heeft, laat zien dat zij het antwoord ook niet direct weten. Hopelijk wordt het ondertussen uitgezocht.
Het zou hier in kunnen zitten:
5. Met uitzondering van de bepalingen opgenomen in lid 3 van dit artikel, kan een lidstaat stads-, voorstads- en regionale spoorwegdiensten voor reizigers van de toepassing van de bepalingen van deze verordening vrijstellen. Ter onderscheiding van stads-, voorstads- en regionale spoorwegdiensten voor reizigers passen de lidstaten de definities toe van Richtlijn 91/440/EEG van de Raad van 29 juli 1991 betreffende de ontwikkeling van de spoorwegen in de Gemeenschap (3). Bij de toepassing van deze definities gebruiken de lidstaten de volgende criteria: afstand, frequentie van de dienst, aantal in de dienstregeling opgenomen stops, rollend materieel dat wordt gebruikt, stelsels inzake vervoerbewijzen, schommelingen in het aantal passagiers tussen diensten in en buiten de spitsuren, treincodes en dienstregelingen.
Geen idee of zo'n vrijstelling bestaat voor de FMN-vervoerders en waar die te vinden zou moeten zijn.
Reputatie 1
Nee, dat snap ik, maar dat was een voorbeeld van een 'hele reis' die ook met meerdere voorwaarden te maken heeft. Ik kan me zo'n situatie ook indenken bij NS International.
Dan ga je nog net nergens de grens over, dus is het geen internationale reis, al weet ik niet zo 1, 2, 3 waar dat als voorwaarde zou staan. Dat de gtbv regeling buiten het hoofdrailnet niet geldt is duidelijk, maar ik zou zeggen dat voor een reis met meerdere vervoerders in beginsel ook artikel 16 en 17 uit de Europese verordening 1371/2007 zouden moeten gelden.
Reputatie 1
Nee, vind ik niet voor zich spreken. Als ik via de site van NS een e-ticket van Amsterdam naar Winterswijk koop gelden daar ook andere voorwaarden voor vergoedingen. NS International is een ander bedrijf dan NS, dus dat lijkt mij een soortgelijke situatie.
Dat spreekt toch voor zich? - Als je bij NS internationaal een reis boekt van Obdam naar Paris Gare du Nord, dan is dat je hele reis. Dat ze dat dan over twee tickets verdelen doet daar niets aan af.
Reputatie 1
Zeker weten Pe_pe? Heb je hier ook een bron van?
Ik kan de vraag ook omkeren: wanneer valt je aanreis wel onder het vervoerscontract voor de internationale reis?

Als je de hele reis in bij NS Internationaal boekt. Over hoeveel tickets ze dat dan verdelen doet er niet toe.
Reputatie 1
Hoe het op mij overkomt: nooit! Maar misschien blijkt dat ik het dus ook niet begrijp.
Reputatie 4
Badge
Hier is het antwoord: https://www.rover.nl/actueel/835-ns-international-verbetert-voorlichting-geld-terug-bij-vertraging

dank voor het opzoeken.
Ik vind de tekst op de NS-Internationaalsite nog steeds cryptisch.

Wat ik graag wil weten is dat als ik mijn ticket voor de aanreis + internationale trein via NS Internationaal koop, de hele reis of alleen de afzonderlijke trajecten daaronder vallen. Als het tweede het geval is, dan lijkt het me handig als dat in heldere taal wordt vermeld. Ik vind het nu onduidelijk.

Ik kan de vraag ook omkeren: wanneer valt je aanreis wel onder het vervoerscontract voor de internationale reis?
Reputatie 1
Maar gaat dat niet alleen over internationale treinen, als je dus door de ene internationale trein een andere internationale trein mist?
Hier is het antwoord: https://www.rover.nl/actueel/835-ns-international-verbetert-voorlichting-geld-terug-bij-vertraging

Reageer