beantwoord

Trein geannuleerd: Taxi Den Bosch - Schiphol airport

• 23 februari 2016
  • 8 reacties
  • 492 Bekeken

Op zondagochtend, 31/01/2016 heb ik noodgedwongen een taxi van Nijmegen naar Den Bosch genomen omdat op dat traject op die ochtend geen treinen reden en ik om 10.00 een vlucht had uit Schiphol. Omdat er geen alternatief was, heb ik dit feit geaccepteerd en een taxi genomen naar Den Bosch. Ik heb voor deze taxi 75 euro moeten betalen.

Eenmaal aangekomen op het treinstation in Den Bosch, bleek de eerste trein (vertrek 08:09) van die dag op weg naar Schiphol (aankomst 09:15) niet te rijden. Deze was geannuleerd 10 minuten voor vertrek. De volgende trein zou pas om 09:45 op Schiphol aankomen. Ook hier had ik geen andere keuze dan weer een taxi te nemen anders zou ik mijn vlucht uit Schiphol missen. Deze rit kostte me dit keer 150 euro.
Dit betekent dat ik tweemaal op die dag een taxi heb moeten nemen omdat NS onverwachts de planning heeft omgegooid zonder enig ander alternatief aan de klanten te bieden.
Ik ben een student en taxigeld is echt niet betaalbaar. Aangezien NS heel last minute de trienreis heeft geannuleerd en geen andere opties heeft aangeboden om op tijd in Schiphol aan te komen, dien ik hierbij het verzoek in om de kosten die ik heb gemaakt om in Schiphol aan te komen te vergoeden.

Ik kijk uit naar uw antwoord.

Met vriendelijke groet.

Claim 41106900
icon

Beste antwoord door Tochjo 24 februari 2016, 15:56

Normaal kan men op zondagochtend om 7.12 uur vanaf Nijmegen via Utrecht naar Schiphol reizen en daar dan om 9.00 uur aankomen. Uit uw opmerking dat u een taxi moest nemen vanaf Nijmegen, dacht ik af te leiden dat u deze reis wilde maken en verrast werd door werkzaamheden op die route. Maar deze werkzaamheden waren vooraf aangekondigd. Niet alleen via de site waar ik naar linkte, maar ook doordat zij in de reisplanner op www.ns.nl verwerkt waren. Ik linkte naar die pagina, omdat ze nu niet meer in de reisplanner te vinden zijn. Maar ik begrijp dat het vooral gaat over Den Bosch-Schiphol, dus dit is inderdaad eigenlijk niet het punt.

Uit uw aanvullende berichten concludeer ik dat u een taxi hebt moeten nemen omdat u een vertraging van 30 minuten niet kon opvangen. Sterker nog, u had maar vijf minuten speling. NS is er niet verantwoordelijk voor dat u uw reis zo krap gepland hebt. De kosten voor alternatief vervoer zijn daarom voor uw rekening. Zoals Klaas-Jan schreef, is uw enige optie een brief naar de klantenservice waarin u uw situatie toelicht en waarin u vraagt om uit coulance de taxikosten vergoed te krijgen. U hebt hierop geen recht. Uw verzoek kan dus worden afgewezen, en dat lijkt zowel Klaas-Jan als mij ook waarschijnlijk. Maar niet geschoten is altijd mis: het postadres is NS Klantenservice, Postbus 2372, 3500 GJ Utrecht.
Bekijk origineel

8 reacties

Badge +3
Wat was precies het reisadvies dat u wilde opvolgen om die zondagochtend van Nijmegen naar Schiphol te komen?

Op zondag 31 januari waren er werkzaamheden aan het spoor, waardoor er geen treinen maar bussen reden tussen Ede-Wageningen en Driebergen-Zeist. Deze werkzaamheden zijn ruim van tevoren aangekondigd. U had hier uw reis dus op kunnen aanpassen. Het is dus op dit traject niet zo dat NS "onverwacht de planning heeft omgegooid".

U schrijft dat u een taxi genomen hebt naar 's-Hertogenbosch, omdat er op Nijmegen-Den Bosch geen treinen reden. De eerste trein rijdt op zondag echter altijd pas om 7.53 uur. Met deze trein was u om 8.34 uur in 's-Hertogenbosch geweest, waar u had kunnen overstappen op de trein van 8.39 uur, waarmee u inderdaad tegen kwart voor tien op Schiphol was geweest. De trein waar u in 's-Hertogenbosch niet op wilde wachten, was dus de eerste reismogelijkheid van Nijmegen via 's-Hertogenbosch naar Schiphol; de trein van 8.09 uur had u vanuit Nijmegen niet kunnen halen per openbaar vervoer. Ook hier is er dus geen sprake van dat NS "onverwacht de planning heeft omgegooid".

Misschien zie ik iets over het hoofd, en daarom hoor ik graag welke reis u eigenlijk had willen maken, maar op basis van het bovenstaande zie ik geen reden om uw taxikosten te vergoeden. Overigens is vervoer dat door reizigers op eigen initiatief wordt genomen altijd voor eigen rekening en is NS niet aansprakelijk voor gevolgschade, zoals het omboeken van tickets bij het missen van een vlucht. Het is wel aan NS om vervangend vervoer te regelen, maar als de trein van een half uur later wel rijdt, is daaraan voldaan.
Goedemiddag,

Dank voor het snelle antwoord.
Mijn beklaag betreft met name de reis die ik heb moeten maken vanuit Den Bosch naar Schiphol. (De reis vanuit Nijmegen naar Den Bosch had ik namelijk al voor lief genomen en een taxi besteld). Toen ik eenmaal aankwam op het station in Den Bosch bleek de trein van 08:09 naar Schiphol (aankomst in Schiphol 09:15) te zijn geannuleerd. Eerst werd aangegeven dat de trein vertraagd is met 5 minuten en daarna werd het geannuleerd. Ik had gerekend op deze trein. Nu dat deze trein vanuit Den Bosch werd geannuleerd werd ik gedwongen om een taxi te nemen die mij 150 euro kostte.

Hopelijk is het zo duidelijk en anders ben ik bereid telefonisch toelichting te geven.
Reputatie 6
Badge
Dit is een wel erg krap reisschema: 9.13 op station Schiphol en om 10.00 stijgt het vliegtuig op. U heeft er nu niets aan, maar zou toch minstens twee uur of zelfs 3 uur inplannen als je niet naast de luchthaven woont. Ik denk ook dat NS hier niets mee doet.
Welkom op het NS Serviceforum leitaol. Tochjo heeft al een uitgebreide uiteenzetting gegeven. Wanneer je taxikosten vergoed wil hebben adviseer ik je in dit specifieke geval een brief te schrijven naar NS KlanteNService. Ik zie op basis van je verhaal eerlijk gezegd weinig ruimte voor een vergoeding, maar je kan de poging wagen. Ik zal het in ieder geval niet in behandeling nemen. Je noteert een claimnummer in je post, wat voor claimnummer is dit precies? Voor 'Geld Terug Bij Vertraging'?
Allen, bedankt voor jullie antwoorden. Ik zal samenvatten wat er is gebeurd omdat ik uit jullie antwoorden afleid dat er sommige onduidelijkheden en twijfels zijn.

1) Omdat ik een vlucht had om 10.05 uur uit Schiphol, moest ik daar uiterlijk om 09:20 aankomen.

2) Omdat ik in Nijmegen woon en vanuit daar geen directe verbinding was naar Schiphol op zondag 31/01/2016, had ik geen andere keuze dan een taxi naar Den Bosch te nemen waar ik de eerste trein van 08:09 zou gaan halen (aankomst op Schiphol 9:15).

3) De user Tochjo merkte op dat ik de optie had de trein uit Ede-Wageningen te nemen. Dat is eigenlijk niet het punt. Ik heb gekozen om de trein uit Den Bosch te nemen omdat op dat moment dat als de beste optie uitkwam. Bovendien had ik toentertijd de NS-app en de 9292.nl in de gaten gehouden en ik kreeg geen mogelijkheid aangeboden om voor 9:20 op Schiphol aan te komen. Misschien was dat omdat er geen treinen reden op die dag of misschien alleen bussen, geen idee.. Om eerlijk te zijn ik had geen idee van de website dat je me had gestuurd en ik denk evenmin dat iemand het heel anders zou hebben aangepakt dan hoe ik het heb gedaan omdat:

4) als de trein om 8:09 uur uit Den Bosch naar Schiphol had gereden en niet was geannuleerd, had ik mijn vlucht kunnen redden zonder dat ik een taxi hoefde te nemen.

Ik hoop dat het bovenstaande wat duidelijker maakt voor iedereen.

Natuurlijk achteraf had ik zeker een andere keuze gemaakt. Ik zou ook willen dat er eerder en andere treinen reden op die dag of dat ik wist dat er bussen reden uit Ede- Wageningen (ik twijfel of ze me voor 9:20 op Schiphol zouden brengen); ik zou anders ook de taxi meteen uit Nijmegen door naar Schiphol laten rijden en dan zou het mij 140 euro kosten in plaats van 225 euro wat ik heb betaald.
Maar helaas kon ik de toekomst niet raden en wist niet dat dit allemaal zou gaan gebeuren.

@Klaas-Jan NS
Ik heb gezien dat je heel wat mensen hier hebt kunnen helpen. Laat mij weten als je ook mijn zaak kunt volgen.
Om jouw vraag te beantwoorden: ja, dat is een "Geld terug bij Vertraging -claim".
Ik heb me ingecheckt en weer uitgecheckt in Den Bosch (=0 Euro). Ik weet nu niet hoe ik nu dit verder moet aanpakken. Ik wil in ieder geval mijn taxigeld vanuit Den Bosch naar Schiphol (150 euro) terug claimen.
Badge +3
Normaal kan men op zondagochtend om 7.12 uur vanaf Nijmegen via Utrecht naar Schiphol reizen en daar dan om 9.00 uur aankomen. Uit uw opmerking dat u een taxi moest nemen vanaf Nijmegen, dacht ik af te leiden dat u deze reis wilde maken en verrast werd door werkzaamheden op die route. Maar deze werkzaamheden waren vooraf aangekondigd. Niet alleen via de site waar ik naar linkte, maar ook doordat zij in de reisplanner op www.ns.nl verwerkt waren. Ik linkte naar die pagina, omdat ze nu niet meer in de reisplanner te vinden zijn. Maar ik begrijp dat het vooral gaat over Den Bosch-Schiphol, dus dit is inderdaad eigenlijk niet het punt.

Uit uw aanvullende berichten concludeer ik dat u een taxi hebt moeten nemen omdat u een vertraging van 30 minuten niet kon opvangen. Sterker nog, u had maar vijf minuten speling. NS is er niet verantwoordelijk voor dat u uw reis zo krap gepland hebt. De kosten voor alternatief vervoer zijn daarom voor uw rekening. Zoals Klaas-Jan schreef, is uw enige optie een brief naar de klantenservice waarin u uw situatie toelicht en waarin u vraagt om uit coulance de taxikosten vergoed te krijgen. U hebt hierop geen recht. Uw verzoek kan dus worden afgewezen, en dat lijkt zowel Klaas-Jan als mij ook waarschijnlijk. Maar niet geschoten is altijd mis: het postadres is NS Klantenservice, Postbus 2372, 3500 GJ Utrecht.
Reputatie 4
45 minuten op Schiphol?
Dat heb je al nodig voor de paspoortcontrole.
Reputatie 4

Omdat ik een vlucht had om 10.05 uur uit Schiphol, moest ik daar uiterlijk om 09:20 aankomen.

Daarmee neemt U zelf een absurd risico. Luchtvaartsmaatschappijen adviseren niet voor niets om twee uur voor vertrek aanwezig te zijn en voor intercontinentale vluchten zelfs 3 uur voor vertrek.

Reageer