Trein is te vol

  • 3 May 2023
  • 7 reacties
  • 425 Bekeken

Reputatie 3

Ik zat in Amersfoort in een stampvolle trein en er werd omgeroepen “Deze trein is te vol om veilig te rijden. Deze trein zal moeten uitvallen. U wordt verzocht allemaal uit te stappen.”

Nou, dat is balen. En zou het iets helpen? Ik verwacht dat de volgende trein, een half uur later, nóg voller is. Dit wordt een onoplosbaar probleem.

Ik besloot maar een andere reisroute te nemen en ik weet niet wat er in Amersfoort verder gebeurde.

Maar zou het niet handiger zijn geweest om te annonceren: “Wie uitstapt en de volgende trein neemt, krijgt geld terug wegens vertraging.”?


7 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Maar zou het niet handiger zijn geweest om te annonceren: “Wie uitstapt en de volgende trein neemt, krijgt geld terug wegens vertraging.”?

Nee, want wie gaat er controleren (en hoe ga je aantonen) dat iemand hier recht op heeft omdat ie uit deze trein is gekomen?

Zo kan natuurlijk iedereen in die trein wel aangeven er vrijwillig te zijn uitgestapt.

Overigens denk ik niet dat veel mensen happig zijn op het vrijwillig uitstappen. De meesten zitten toch in een bepaalde trein omdat ze op een bepaald tijdstip ergens moeten zijn. 

Reputatie 3

\

Nee, want wie gaat er controleren (en hoe ga je aantonen) dat iemand hier recht op heeft omdat ie uit deze trein is gekomen?

\

Makkelijk zat, je weet hoe laat er in en uit is gechipt.

Reputatie 6
Badge +1

Overigens denk ik niet dat veel mensen happig zijn op het vrijwillig uitstappen. De meesten zitten toch in een bepaalde trein omdat ze op een bepaald tijdstip ergens moeten zijn. 

Dat zijn ze ook niet als het geen/nauwelijks verschil in reistijd geeft. Zo zat ik een keer in een overvolle trein, en werd er een extra trein ingezet. Echter, omdat dit ander materieel was kon de trein niet gekoppeld werden, dus reed de trein 3 minuten achter de eerste trein aan. 

Dit werd ook omgeroepen, maar vrijwel niemand stapte uit. De eerste trein ging alsnog bomvol verder, en ik zat vrijwel alleen in de extra trein. Uiteindelijk liep de eerste trein door de drukte alleen maar meer vertraging op, en was ik met de extra trein eerder op de eindbestemming. 

Reputatie 7
Badge

@Feico  je kan het wellicht proberen. Niet geschoten is altijd mis. 

Reputatie 3

 

Dat zijn ze ook niet als het geen/nauwelijks verschil in reistijd geeft. Zo zat ik een keer in een overvolle trein, en werd er een extra trein ingezet. Echter, omdat dit ander materieel was kon de trein niet gekoppeld werden, dus reed de trein 3 minuten achter de eerste trein aan. 

Dit werd ook omgeroepen, maar vrijwel niemand stapte uit. De eerste trein ging alsnog bomvol verder, en ik zat vrijwel alleen in de extra trein. Uiteindelijk liep de eerste trein door de drukte alleen maar meer vertraging op, en was ik met de extra trein eerder op de eindbestemming. 

Dat lijkt me de juiste oplossing: als een trein overvol is, moet je er een tweede trein bijhalen. Je moet die tweede trein natuurlijk wel hebben, en een meester en een hc. Als de mensen het dan vertikken om over te stappen, tsja, wat moeten we daarvan zeggen….?

Ik was eens op weg naar Den Haag. In Gouda bleef de trein een tijd stilstaan. De reizigers keken elkaar vertwijfeld aan. Na enige tijd verscheen aan de andere kant van het perron een trein met opschrift Den Haag. Iedereen vloog naar die andere trein. Ik bleef zitten omdat ik meer bagage dan haast had. En toen ging mijn trein toch eerder.

Reputatie 7
Badge +1

Dat zijn ze ook niet als het geen/nauwelijks verschil in reistijd geeft. Zo zat ik een keer in een overvolle trein, en werd er een extra trein ingezet. Echter, omdat dit ander materieel was kon de trein niet gekoppeld werden, dus reed de trein 3 minuten achter de eerste trein aan. 

Dit werd ook omgeroepen, maar vrijwel niemand stapte uit. De eerste trein ging alsnog bomvol verder, en ik zat vrijwel alleen in de extra trein. Uiteindelijk liep de eerste trein door de drukte alleen maar meer vertraging op, en was ik met de extra trein eerder op de eindbestemming. 

Dit is zeker ook waar. Als de eerstvolgende trein pas een half uur (of uur) later gaat dan begrijp ik dat mensen niet graag de trein uit willen voor de volgende, maar met 3 minuten is dat wel een beetje sneu…

Veel mensen denken helaas dat ze de enige op deze wereld zijn.

In de praktijk zie je het zo vaak, treinen die overvol zijn en op het perron er naast rijd er een trein (deels) dezelfde route die zo goed als leeg is. Als je in de trein omroept dat er mensen uit moeten en die trein kunnen pakken, stapt er max 10 man uit. Pas als wij langs de trein lopen en bij de balkons gaan wijzen en mensen er echt uit gaan halen gebeurt er wat.

Niet rijden met een overvolle trein is ook een slechte oplossing - de volgende wordt nog drukker, maar niemand wil op de volgende wachten. Dan valt de trein uit en moet alsnog iedereen op de volgende wachten...

Reageer