beantwoord

Trein reed niet meer via/naar Gouda, hoe vergoeding voor declaratie aanvragen?

• 21 augustus 2015
  • 13 reacties
  • 748 Bekeken

Afgelopen zaterdag 15/8 gingen wij een dagje naar het spoorwegmuseum met ons dochtertje van 4 jaar (erg leuk trouwens!).
Maar toen we naar huis wilden reizen (van Utrecht CS naar Zoetermeer Oost) reden er helemaal geen treinen meer via/naar Gouda. Eerst advies gevraagd bij NS medewerker op het station. Zij gaf aan: reizen via Woerden + vervangend vervoer, maar dat zal echt heel lang gaan duren. Omdat ons dochtertje net 4 jaar is, hebben we toen de trein genomen naar Leiden Lammeschans. En zijn van daaruit met de bus (1 overstap) naar Zoetermeer Oost gereisd. Nu wil ik de kosten van de reis van Utrecht CS naar Leiden CS terug vragen aangezien er helemaal geen treinen meer reden naar/via Gouda. Wij zien hierdoor veel later thuis aangekomen (als we via Woerden en vervangend busvervoer hadden gereisd waarschijnlijk nog veel later, en dat werd echt te laat voor ons dochtertje).
Op het formulier om vergoeding aan te vragen (deze heb ik op advies aangevraagd nadat ik gebeld had naar NS) kan ik helemaal niet aangeven dat een trein niet reed en dat ik daarom een andere heb genomen. Hoe moet ik nu met reiskosten terug vragen? Op het formulier staat dat opmerkingen niet gelezen worden.
icon

Beste antwoord door Inge NS 22 augustus 2015, 10:13

Welkom op het forum m1980!

Vervelend dat de terugreis met je gezin een stuk duurder is uitgevallen door de verstoring bij Gouda. Zoals Pe_pe al heeft aangegeven, is de 'Geld Terug bij Vertraging' regeling niet op jouw situatie van toepassing, omdat je van alternatief vervoer gebruik hebt gemaakt. Ik zou je daarom willen aanraden om schriftelijk een verzoek tot coulance in te dienen. Leg in je brief duidelijk het voorval uit en stuur - indien mogelijk - een uitdraai/bewijs van de gemaakte trein- en busreis mee ter staving van je verhaal. Wij beschikken namelijk niet over de reisgegevens van andere vervoerders. Je kunt een dergelijk verzoek richten aan: NS Klantenservice Postbus 2372 3500 GJ te Utrecht. Let wel: ik kan niet garanderen dat je in aanmerking komt voor coulance, maar niet geschoten is altijd mis.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum In de trein. Daar komt je vraag het beste tot zijn recht.
Bekijk origineel

13 reacties

De regeling geld terug bij vertraging is alleen van toepassing als u de bedoelde bestemming met vertraging bereikt met door NS aangeboden vervoer. Dat is hier niet het geval.

Daarnaast is er artikel 6.1 van de "Algemene Voorwaarden voor het vervoer van Reizigers en Handbagage van de Nederlandse Spoorwegen (AVR-NS)", maar die is hier alleen van toepassing als de alternatieve route via Leiden u door NS was geadviseerd. Zo niet, dan gaat NS er op basis van uw in- en uitchecktgegevens vanuit dat Leiden Centraal de door u gewenste eindbestemming was, die u, voor zover ik uit uw verhaal kan opmaken, zonder vertraging hebt bereikt. In dat geval hebt u geen recht op een vergoeding.
De NS medewerker gaf aan dat reizen via Woerden en vervangend vervoer heel lang zou gaan duren. Zij begreep dat dit voor ons zeer onwenselijk was aangezien we ons jonge dochtertje bij ons hadden. Zij gaf daarom aan dat reizen via Leiden Lammeschans dan een goede oplossing zou zijn.
Als het een officieel advies van NS was, had u tot Zoetermeer Oost bij NS ingecheckt moeten blijven, zodat de reis u niet meer had gekost dan normaal en u recht had gehad op geld terug bij vertraging. In dat geval betaalt NS de busvervoerder. Hier lijkt me daarvan geen sprake en zal de NS-medewerker het bedoeld hebben als een alternatief op eigen kosten.
Ik hoop eigenlijk op een reactie van een medewerker van de NS op dit forum. De medewerker van de NS op het station Utrecht heeft het niet gehad over wel/geen vergoeding bij de oplossing om via Leiden Lammeschans te rijden. Wij verwachten hierin coulance. Zeker aangezien wij met onze dochter een leuk dagje naar het spoorwegmuseum hadden gepland. Onze dochter met haar 'kids vrij', mijn man met een gratis meereiskaartje (gekregen via mijn voordeelabonnement). En ik met mijn dalvoordeel abonnement. Op deze manier zou het uitstapje niet te duur voor ons worden. Uiteindelijk hebben we op de terugreis voor het gedeelte met de bus gezamenlijk €11,28 betaald. De reis naar Leiden Lammeschans kostte mij €6,20 (dit is overigens maar 10 cent verschil met de reis naar Zoetermeer Oost). Ik vraag verder niet om een vergoeding van de busreis (of het eten bij de snackbar dat we ook maar hebben moeten doen omdat het zo laat werd). Ik vraag om coulance en een vergoeding van mijn treinreis van Utrecht Maliebaan naar Leiden Lammeschans aangezien wij niet met de trein terug hebben kunnen reizen en ons uitstapje hierdoor een stuk duurder is uitgevallen.
Welkom op het forum m1980!

Vervelend dat de terugreis met je gezin een stuk duurder is uitgevallen door de verstoring bij Gouda. Zoals Pe_pe al heeft aangegeven, is de 'Geld Terug bij Vertraging' regeling niet op jouw situatie van toepassing, omdat je van alternatief vervoer gebruik hebt gemaakt. Ik zou je daarom willen aanraden om schriftelijk een verzoek tot coulance in te dienen. Leg in je brief duidelijk het voorval uit en stuur - indien mogelijk - een uitdraai/bewijs van de gemaakte trein- en busreis mee ter staving van je verhaal. Wij beschikken namelijk niet over de reisgegevens van andere vervoerders. Je kunt een dergelijk verzoek richten aan: NS Klantenservice Postbus 2372 3500 GJ te Utrecht. Let wel: ik kan niet garanderen dat je in aanmerking komt voor coulance, maar niet geschoten is altijd mis.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum In de trein. Daar komt je vraag het beste tot zijn recht.
Bedankt voor uw reactie Inge NS. Ik ga dit zeker doen/proberen. Ik begrijp echter niet waarom dit allemaal zo moeilijk moet gaan, en waarom ik zoveel moeite moet doen voor die 6 euro. Bij andere 'stel je vraag' topics heb ik gelezen dat medewerkers van NS op dit forum mensen in aanmerking lieten komen voor coulance. Zij mochten dan gelijk hun NAW-gegevens en rekeningnummer doorgeven om het op te lossen. Daarom begrijp ik niet goed waarom ik dit weer helemaal met een brief moet doen + reisgegevens. Een behoorlijk gedoe. Het gaat mij erom dat er gewoon netjes omgegaan wordt met klanten. En zeker met klanten die die dag ook nog het Spoorwegmuseum hebben bezocht en vervolgens niet meer terug konden met de trein!
Wat maakt een klant die het spoorwegmuseum bezoekt belangrijker dan ieder andere klant?
Het is van de zotten dat mensen die op basis van artikel 6.1 van de algemene voorwaarden van de NS restitutie willen ontvangen daarbij nogmaals extra kosten moeten maken omdat de NS dergelijke aanvragen uitsluitend via haar postbus wenst te ontvangen.
Deze keuze lijkt uitsluitend te zijn gemaakt om mensen te ontmoedigen achter het geld waarop zij recht hebben aan te gaan.
Artikel 6.1 is hier niet van toepassing. Het gaat hier om het bedelen om coulance.
Inderdaad voelt het als 'bedelen'. Terwijl de NS heel goed kan nagaan/opzoeken dat er afgelopen zaterdag 15 augustus vanaf 17:15 geen treinen meer reden via/naar Gouda. Ook kan de NS met mijn reisinformatie zien dat we vertrokken zijn vanaf Zoetermeer Oost en toen naar het station van het museum zijn gereden (Utrecht maliebaan). Op de terugweg zijn we (via een andere weg weliswaar) ook naar Zoetermeer Oost terug gegaan. De NS weet dat iedereen die op die dag vanaf 17:00 uur op dit traject aan het reizen was vertraging had van wel langer dan een uur. Vergoeding is dan meer dan terecht! Ik weet dat ik niet op het juist NS station heb uitgecheckt volgens de regeltjes. Maar ik vind het van de zotte als hier geen coulance wordt geboden.
Reputatie 1
Badge
Maar back naar de facts: de afstand met NS is vrijwel even groot-op sjip dus even duur. Die bus vanaf de Lam-sch naar Z-meer kan op sjip ook de kop niet kosten. En Arriva biedt ook nog allerlei familiekortingen, kinderen onder 4 gaan al gratis. Met wat geluk en afh. van Uw adres in Z'meer hoeft het zelfs amper meer tijd te kosten.
Ik denk dat het aanvragen in dit geval best via de schriftelijke weg zal moeten, met een begeleidend schrijven. Met het verzoek om coulance.
Sorry hoor, maar TS heeft zelf besloten, met man en kind, om alternatief vervoer te regelen en dus niet het advies van NS te volgen. Vanaf dat moment ben je ook zelf verantwoordelijk voor de kosten. TS stapelde korting op korting en wil die nu ook hebben voor het zelf geregelde vervangende vervoer.
En dat allemaal omdat de door NS aangegeven alternatieve route 'heel' lang zou duren. Hoe lang is 'heel lang'. Een uurtje extra?

Ik denk dat dit verzoek tot coulance (voor zes euro!) geen schijn van kans maakt en begrijp heel goed dat NS dit soort verzoeken door de gekozen manier van indienen lastiger wil maken voor de reiziger.

Reageer