Trein vertrek te vroeg

Moest vanmorgen met de 10.16 trein naar Zandvoort. De trein vertrok 10.10 al alle mensen stonden voor niets te wachten, werd ook niets omgeroepen, Ik kan nog wat zelfstandig reizen als ik alles uitprint, Nu hele schema in de war, en lastig uitzoeken hoe nú te reizen. Omdat ik geheugen problemen heb, Vind het ook niet kunnen dat een trein 6 min te vroeg vertrekt, zou wel eens een hartig woordje met deze machinist willen praten, paniek hoe nú verder reizen, ns moet hierin ook zijn verantwoordelijkheid nemen, geld terug en machinist aanspreken

15 reacties

Reputatie 7
Badge
Vanaf welk station was dit als ik vragen mag?
Ik zie die trein namelijk gewoon op tijd rijden en zeker geen 6 minuten te vroeg ergens vertrekken....
https://treinposities.nl/ritinfo/20190210/5441
Badge +3
Ja, als dit om Haarlem gaat dan was de geplande vertrektijd zelfs 10:19 en geen 10:16 zoals op andere uren. Hij kwam om 10:14 netjes binnen en is keurig op tijd vertrokken.

Wellicht dat er om 10:10 een andere trein (leeg) op dat spoor voorbij gekomen of vertrokken is? Dat verklaart op zich ook wel de latere geplande vertrektijd (10:19 i.p.v. 10:16).

Dit was vanaf station Leeuwarden,
Reputatie 7
Badge
Die zie ik nu en staat zowel op Leeuwarden als Grou-Jirnsum om 10:16 vertrekkend gepland.
Dat is duidelijk een fout in de planning geweest en dat ga ik nu dan ook doorgeven.
Is namelijk met de volgende van 11:16 idem.
Badge +3
Dat was IC 1836 naar Schiphol Airport dus. Geplande vertrektijd 10:16

Bingo... je hebt helemaal gelijk en ernstig te vroeg vertrokken dus 🤔

Reputatie 7
Badge
Ik heb ons contact centrum op de hoogte gesteld én aandacht gevraagd bij de planners en reisinformatie.
Beste Kiki48, welkom bij de NS Community!

Wat een verwarring zeg, ik kan me goed voorstellen dat je om verduidelijking hebt gevraagd. Gelukkig weten we nu door Edwin wat er is gebeurd. Bedankt voor het doorgeven Edwin, fijn dat je ons helpt.
Reputatie 7
Badge +2
IC van 10.16 stopte (volgens reisplanner) extra op Grou-Jirnsum, Akkrum en Wolvega. 2 minuten per extra stop en je hebt die 6 minuten die deze IC eerder uit Leeuwarden vertrok. Treinposities geeft echter geen stop op Wolvega, maar een doorkomstsnelheid van 139 km/uur.

In de reisplanner staat tevens dat de andere IC's ook extra stoppen op Grou-Jirnsum, Akkrum en Wolvega maar die stops zie ik niet terug op Treinposities en de vertrokken ook gewoon om 11.16, 12.16, 13.16 enz uit Leeuwarden.

Dit zal ook verwarrend zijn voor reizigers van die 3 stations die netjes de reisplanner checken en daar een reisadvies met de IC zien, die dan vervolgens niet stopt daar.
Reputatie 7
Badge
Momo schreef:

IC van 10.16 stopte (volgens reisplanner) extra op Grou-Jirnsum, Akkrum en Wolvega. 2 minuten per extra stop en je hebt die 6 minuten die deze IC eerder uit Leeuwarden vertrok. Treinposities geeft echter geen stop op Wolvega, maar een doorkomstsnelheid van 139 km/uur.

In de reisplanner staat tevens dat de andere IC's ook extra stoppen op Grou-Jirnsum, Akkrum en Wolvega maar die stops zie ik niet terug op Treinposities en de vertrokken ook gewoon om 11.16, 12.16, 13.16 enz uit Leeuwarden.

Dit zal ook verwarrend zijn voor reizigers van die 3 stations die netjes de reisplanner checken en daar een reisadvies met de IC zien, die dan vervolgens niet stopt daar.

Klopt helemaal. Men is hier hard mee aan het werk.
Kan wel extra stoppen op stations maar had ik niets aan
Reputatie 7
Badge
Kiki48 schreef:

Kan wel extra stoppen op stations maar had ik niets aan

Dat klopt, daar heeft u niets aan. Dit was een fout in de planning die niet met de reisplanner overeen kwam. De machinist is volgens zijn/haar dienstkaartje op tijd vertrokken maar volgens de reisinfosystemen 6 minuten te vroeg. Ik heb alleen kunnen uitleggen wat er gebeurd is.
Reputatie 5
Werkelijk bizar dit. Het wordt steeds gekker met NS.
Badge
wsm schreef:

Werkelijk bizar dit. Het wordt steeds gekker met NS.

Waar gewerkt wordt worden fouten gemaakt, in dit geval is er een mismatch geweest tussen de reisplanner en de dienstkaartjes van het NS personeel op deze treinen zoals Edwin hierboven aangeeft. Vanwege werkzaamheden wordt geregeld de dienstregeling en daarmee ook de dienstkaartjes van het treinpersoneel aangepast en daar is dus een fout mee gemaakt.

Het is erg spijtig dat hierdoor mensen de trein hebben gemist of op stations hebben gestaan waar de trein niet gestopt is zoals wel in de reisplanner stond aangegeven. Intern zal er gekeken gaan worden hoe dit heeft kunnen gebeuren om dit zodoende een volgende keer te voorkomen.
Reputatie 6
Badge
@Kiki48

Je kunt geld terug bij vertraging aanvragen via ns.nl. Uitgaande van een normaal vervoersbewijs of een actieticket ontvang je de helft van de heenreis retour.
Badge +3
Helaas is het niet de eerste keer dat er iets is misgegaan met gewijzigde dienstregelingen bij werkzaamheden. Vermoedelijk zal het ook wel niet de laatste keer zijn. Zoals Jeroen schrijft, blijft het mensenwerk.
Waarschijnlijk valt het aantal fouten erg mee wanneer je het afzet tegen het aantal geplande wijzigingen en valt het des te meer op wanneer het een keer echt misgaat.

Reageer