beantwoord

Treinuitval, ongewild in de middagspits beland, met Daluren-dagkaart uren wachten voordat reis mag worden voortgezet!?

  • 12 november 2019
  • 63 reacties
  • 1353 Bekeken

Vanmiddag viel de laatste trein voor aanvang van de spitsuren naar Veenendaal uit. De eerstvolgende trein zou volgens de dienstregeling pas om 16:12u arriveren. Omdat ik op pad was met een Daluren-dagkaart, waar expliciet over vermeld werd dat deze in de spits tussen 16:00u en 18:30u niet geldig is, vroeg ik op het perron aan een medewerker van NS wat nu te doen. Er werd mij verteld dat ik echt niet na 16:00u met die kaart in de trein mocht zitten, want een conducteur zou immers nooit kunnen weten dat het mijn eigenlijke bedoeling was geweest vroeger te reizen ("dat kan iedereen dan wel gaan beweren"). De keuze was ofwel ruim 3 uur lang in Utrecht wachten tot de middagspits voorbij was, of een extra kaartje tegen vol tarief bij te kopen.

Ik had geen haast en maakte er maar het beste van door nog een poosje de stad in te gaan, maar dit zijn wel bizarre regels. Inderdaad lees ik op de NS-website ook letterlijk bij de voorwaarden: “Zorg dat je de trein verlaat voordat de spits begint. Wil je toch (deels) tijdens de spits reizen? Neem dan een geldig vervoerbewijs mee voor de te maken reis".

Waarom worden klanten de dupe gemaakt van dit soort situaties waar zij zelf geen enkele schuld aan hebben? In plaats met van slechts een kwartiertje vertraging kom je hierdoor dus pas uren later op je bestemming aan. Ik neem aan dat ik nu wel een claim voor meer dan 1 uur vertraging kan indienen?

icon

Beste antwoord door Loes 27 november 2019, 23:19

Ik lees net op een intern forum dat het niet duidelijk op de daluren tickets vermeld staat en dat het aangepast zal gaan worden.

Het komt er dus op neer dat men bij vertraging de reis mag afmaken. Een HC zal een en ander wel checken, maar het wordt gelijk getrokken.

Bekijk origineel

63 reacties

Dat laatste kan in ieder geval niet (claimen van meer dan 1 uur vertraging), want je hebt vrijwillig 2 uur gewacht. Ik denk dat bij uitval de laatste trein je gewoon door had mogen reizen en dat de NS medewerker dus een verkeerd verhaal heeft verteld. Helemaal zeker weet ik dat niet. Je zal hier vast op korte termijn door een moderator of door iemand met meer ervaring met dalvrij nader worden geïnformeerd. (Het is hier echter aantoonbaar de schuld van NS en het zou derhalve logisch zijn als je je reis mag afmaken). 

Uitval is wel de enige uitzondering waarbij je met je ticket wel nog tijdens de spits in de trein mag zitten. Welke reis was het dan, want met een trein eerder zou je dan wel om 16:00 uur de trein uit zijn geweest?

Reputatie 7
Badge +3

In het begin dat er daluren e-tickets waren waarbij je niet tijdens de spitsuren in de trein mocht zijn stond er bij de voorwaarden nog wel als toevoeging dat de reis wel mocht worden afgemaakt bij vertraging. Dat was als eerste het geval bij de groepstickets. Dat zie ik er nu niet meer bij staan bij de voorwaarden van de huidige Daluren e-tickets. Geldt dat nog wel?

https://community.ns.nl/acties-en-uitjes-10/groepsretour-wordt-groepsticket-43328?_ga=2.88236953.308168701.1573545055-1999766940.1573545055

Ik kan mij niet herinneren dat dat veranderd is, heb er zelden mee te maken gehad tot op heden.

Reputatie 7
Badge +3

Het staat niet meer vermeld bij de voorwaarden, ik vind het in ieder geval niet. Als het nog gewoon wel geldig is dan zullen veel mensen er niet van op de hoogte zijn omdat ze alleen lezen dat dat ze de trein uit moeten wanneer het spits wordt.

Bij het huidige AH Dagretour staat bv op de AH site :  “Indien je met het trein Dagretour daluren in de spits in de trein gesignaleerd wordt, heeft de Hoofdconducteur het recht een Uitstel van Betaling uit te schrijven.”  Dan krijg je dus dat mensen 2 of 3 uur ergens blijven wachten 

Badge +3

Als je nog in een trein zit die (door vertraging) ná 16:00 pas aankomt op een station waar je volgens de dienstregeling vóór 16:00 zou moeten aankomen dan is dat geen enkel probleem natuurlijk met zo’n e-ticket (dagkaartje).

Ze gaan je dus echt niet op Driebergen-Zeist of Maarn de trein uit jagen als je op tijd vanuit Uitgeest/Amsterdam bent vertrokken en in Veenendaal moet zijn, ook al kom je daar pas om 16:12 aan.

Op een perron zullen ze dat wél zeggen (in Utrecht dus) want dan mag je ná 16:00 inderdaad niet meer instappen, ook niet in een vertraagde trein.

Reputatie 7
Badge +3

Slidestops gaf al bijna 2 jaar geleden enkele voorbeelden

Wat mij niet duidelijk wordt uit het verhaal van TS is of de reis begon in Utrecht of dat daar een overstap was naar Veenendaal en welk voorbeeld dan van toepassing is.

Als je nog in een trein zit die (door vertraging) ná 16:00 pas aankomt op een station waar je volgens de dienstregeling vóór 16:00 zou moeten aankomen dan is dat geen enkel probleem natuurlijk met zo’n e-ticket (dagkaartje).

Ze gaan je dus echt niet op Driebergen-Zeist of Maarn de trein uit jagen als je op tijd vanuit Uitgeest/Amsterdam bent vertrokken en in Veenendaal moet zijn, ook al kom je daar pas om 16:12 aan.

Op een perron zullen ze dat wél zeggen (in Utrecht dus) want dan mag je ná 16:00 inderdaad niet meer instappen, ook niet in een vertraagde trein.

Ik ben toch nu even nieuwsgierig. TS had de trein van 15.26 uur willen nemen. Aankomst Veenendaal 15.56 uur. Deze trein heeft vandaag inderdaad niet gereden. Eerstvolgende trein heeft inderdaad een aankomst van 16.12 uur, maar TS zou deze dan volgens de voorwaarden niet mogen nemen?? (deze trein had immers geen vertraging). Ik vind dit erg krom in ieder geval.

Badge +3

Als die uit Utrecht vertrok voor 16:00 dan is dat de enige optie om nog enigszins rond 16:00 in Veenendaal te zijn. Moeten wachten tot na 18:30 is dan redelijk bizar (onacceptabel).

Personeel zou moeten weten dat de vorige reisoptie (toevallig) ineens verviel, dus dat er in dat geval gewoon een uitzondering gemaakt moet worden.

Dat jij dan moet aantonen dat je eigenlijk om 15:26 kon/wilde reizen is niet mogelijk en dus in jouw voordeel (je mag mee met die van 15:56 dus, ook al kwam je om 15:50 pas het station binnen door de poortjes, dat wordt immers niet geregistreerd).

Reputatie 7
Badge +3

De dal-urenkaartjes zijn niet voor niets zo goedkoop. Toen ze nog als chipkaart aangeboden werden, was het incheckmoment bepalend. Nu moet je in de spits er uit.

Denk dat het geen probleem is als de trein waarin je reist zoveel vertraging op loopt dat je niet meer voor de spits bij jouw eindstation kunt aankomen, zolang de geplande aankomsttijd voor de spits was.

Instappen na 16 uur in een vertraagde trein, of overstappen na een vertraging zal echt een boete kunnen opleveren.

De bedoeling was inderdaad de trein te nemen die normaal krap voor 16:00u in Veenendaal had moeten arriveren. Die trein bleek in Utrecht echter te zijn geannuleeerd en met de volgende trein zou ik dus voor klokslag vier uur slechts tot aan Maarn zijn gekomen. Tijdens de spits zou het stukje van Maarn-Veenendaal vervolgens €4,50 bijbetaling hebben betekend. Terwijl ik dus wel degelijk allang een vervoerbewijs had, wat echter (buiten mijn toedoen) in de spits niet gebruikt mocht worden. Bijzonder klantonvriendelijk, nu weet ik weer waarom ik tegenwoordig nog maar zelden met de trein reis.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb dan wel de vraag of je dan officieel wel je reis mag afmaken aangezien de voorwaarde aangaande vertraging niet meer vermeld wordt bij de voorwaarden. Leverde dat in de praktijk soms te veel problemen op? Nu staat het er niet bij dus kun je je als reiziger er ook niet op beroepen.

En in dit geval werd TS ook door een medewerker op het perron gezegd dat een trein later en een gedeelte in de spits reizen met dit ticket niet mocht. Hoe moet iemand die niet op de hoogte is van een niet vermelde voorwaarde deze weten?

Daarnaast gebeurt het wel vaker dat voorwaarden opeens veranderen, zonder enige mededeling. Denk bv aan een jaarabonnement wijzigen in een ander jaarabonnement, waarbij in het verleden de oorspronkelijke ingangsdatum bleef gelden en je dus weer een jaar vast zat aan je nieuwe abonnement. Dat bleek stilzwijgend te zijn veranderd zodat ze aan het nieuwe abonnement weer een jaar vast zat (tot de introductie van Flex waarmee je elk jaarabonnement op elk willekeurig moment kon wijzigen naar Flex). 

Je bent helaas (en er zijn er helaas veel meer) slecht geïnformeerd door het aanwezige NS-Personeel.

Badge +3

In dit verband is het topic https://community.ns.nl/acties-en-uitjes-10/ah-dagkaart-daluren-48359 ook interessant. 

Volgens de Europese Verordening mag je in geval van vertraging de reis met de eerstvolgende mogelijkheid voortzetten tegen gelijkblijvende voorwaarden. NS kan van alles vinden over spits- en daluren, een reiziger moet zijn reis kunnen maken in geval van een verstoorde dienstregeling. Eventuele extra kosten zouden vergoed moeten worden. NS moet de verordening uitvoeren.

Badge +3

En in dit geval werd TS ook door een medewerker op het perron gezegd dat een trein later en een gedeelte in de spits reizen met dit ticket niet mocht.

Als dat ook al niet mag/mocht dan stuur die medewerker maar op cursus. TS wilde volgens dienstregeling een eerdere trein nemen (aankomst Veenendaal vóór 16:00) dus dat is gewoon geldig.

Als die vervolgens uitvalt en je een halfuur mag wachten op de volgende (die zelfs nog vóór 16:00 vertrekt uit Utrecht) dan doe vooral niet moeilijk.

Vertraging claimen met je e-ticket zou zelfs ook nog wel kunnen, via het formulier op https://www.ns.nl/formulieren/geld-terug-bij-vertraging.html

Of je (geadviseerde) extra ticket Maarn - Veenendaal (€4,50) terug.

 

Reputatie 7
Badge +3

In dit verband is het topic https://community.ns.nl/acties-en-uitjes-10/ah-dagkaart-daluren-48359 ook interessant. 

Volgens de Europese Verordening mag je in geval van vertraging de reis met de eerstvolgende mogelijkheid voortzetten tegen gelijkblijvende voorwaarden. NS kan van alles vinden over spits- en daluren, een reiziger moet zijn reis kunnen maken in geval van een verstoorde dienstregeling. Eventuele extra kosten zouden vergoed moeten worden. NS moet de verordening uitvoeren.

In dat topic ging het vooral om eenmalige chipkaartje die er toen nog waren. Daarmee had TS geen enkel probleem gehad want had dan nog ruim in de daluren ingecheckt en ook de volgende trein vertrok nog in de daluren.  Door daarmee op tijd in te checken zou je zelf pas na 4 uur mogen vertrekken.  Maar ook toen was er al tegenstrijdige info van NS medewerkers, ik heb ze op Twitter er zelfs op moeten wijzen dat met een incheck in de daluren gewoon in de spits mocht worden doorgereisd. Er moeten maar veel opfris cursussen worden gegeven.

 

De dal-urenkaartjes zijn niet voor niets zo goedkoop. Toen ze nog als chipkaart aangeboden werden, was het incheckmoment bepalend. Nu moet je in de spits er uit.

Denk dat het geen probleem is als de trein waarin je reist zoveel vertraging op loopt dat je niet meer voor de spits bij jouw eindstation kunt aankomen, zolang de geplande aankomsttijd voor de spits was.

Instappen na 16 uur in een vertraagde trein, of overstappen na een vertraging zal echt een boete kunnen opleveren.

 

Over het goedkoop zijn van actiekaartjes kunnen we ook nog wel een boom opzetten. Ik vind deze reactie in dit geval buitengewoon onvriendelijk. TS had zoals aangegeven de trein van 15.26 uur willen nemen en die werd opgeheven. Dan Zou TS m.i. altijd de eerstvolgende trein moeten kunnen nemen. Stel er is een storing ergens op een station van 15.00 uur en 16.00 uur of er rijden twee treinen achter elkaar niet (bijvoorbeeld door een ongeval), dan zouden dus alle reizigers met een actiekaartje tot 18.30 uur moeten wachten???? Dat is toch totaal niet realistisch.

Reputatie 7
Badge +3

Blijft lastig, want er kan niet gecontroleerd worden of iemand al ruim op tijd op het station was om de uitvallen de trein te kunnen nemen.

Badge +3

Het is minder fraudegevoelig dan het lijkt. Hoeveel reizigers zullen met een e-ticket dat alleen geldig is in de daluren komen aanzetten bij de trein van 15.56 uur? Alleen degenen die voornemens waren om de trein van 15.26 uur te nemen en door treinuitval noodgedwongen niet meer in de daluren kunnen reizen.

Het personeel van NS moet daar uiteraard coulant mee omgaan omdat heel eenvoudig is na te gaan dat de trein van 15.26 niet gereden heeft en daardoor NS problemen veroorzaakt voor de reizigers. 

Badge +3

Wacht maar af, voor e-tickets komt die registratie van een poortjes-passage er echt wel aan (of gebeurt al,@RailRunner15 maar dat is nog niet publieke info of bekend bij personeel).

Als je dan GTbV wilt komt dat echt wel goed, zeker als ze je dan tot ná 18:30 laten wachten als je gewoon op tijd was maar je trein simpelweg niet reed, en je (wegens e-ticket) niet mee mag met een volgende.

TS heeft in ieder geval een geldige claim (trein reed niet) of als die een voltarief kaartje Maarn - Veenendaal erbij moest kopen (bizar advies, maar dat is vanwege de vertraging!) die € 4,50 dus.

Zo gaan we niet met elkaar om, toch?

Badge +3

Ik las overigens dat een reply op een afwijzing ook niet meer werkt (is een no-reply adres geworden i.p.v. Klantenservice).

Het klachtenformulier e-mail formulier ook al weg, what is next?

Postbus opheffen of bij het straatadres (Laan van Puntenburg, Katharijnetoren) kreeg ik ook al via webcare te horen/lezen “daar zitten we niet meer Robert!” :drooling_face:

Reputatie 7
Badge +3

De dal-urenkaartjes zijn niet voor niets zo goedkoop. Toen ze nog als chipkaart aangeboden werden, was het incheckmoment bepalend. Nu moet je in de spits er uit.

Denk dat het geen probleem is als de trein waarin je reist zoveel vertraging op loopt dat je niet meer voor de spits bij jouw eindstation kunt aankomen, zolang de geplande aankomsttijd voor de spits was.

Instappen na 16 uur in een vertraagde trein, of overstappen na een vertraging zal echt een boete kunnen opleveren.

 

Over het goedkoop zijn van actiekaartjes kunnen we ook nog wel een boom opzetten. Ik vind deze reactie in dit geval buitengewoon onvriendelijk. TS had zoals aangegeven de trein van 15.26 uur willen nemen en die werd opgeheven. Dan Zou TS m.i. altijd de eerstvolgende trein moeten kunnen nemen. Stel er is een storing ergens op een station van 15.00 uur en 16.00 uur of er rijden twee treinen achter elkaar niet (bijvoorbeeld door een ongeval), dan zouden dus alle reizigers met een actiekaartje tot 18.30 uur moeten wachten???? Dat is toch totaal niet realistisch.

Je mag mijn reactie onvriendelijk vinden, maar ik heb de regels niet gemaakt mbt actiekaartjes. Bij aankoop gaat men akkoord met de voorwaarden. Die geven bij verschillende aktie-etickets aan dat men zich in de spits niet in de trein mag bevinden.

 

Badge +3

Om dan niet alsnog (bij geplande aankomst vóór 16:00 volgens dienstregeling) mee te mogen met een vertraagde/andere/volgende trein (ook al vertrekt die pas een halfuur later) vind ik wel iets van….

Het ging niet om naar Zwolle of Leeuwarden of Groningen of zo, gewoon een sprintertje naar Veenendaal vanuit Utrecht.

Dat lukt ook nog wel sneller dan wachten tot 18:30 met U-OV (Syntus), maar dan is op het eigen rekening, want eigen initiatief.

Reputatie 7
Badge +3

Wat alleen niet duidelijk is of je in geval van vertraging wél na 16:00 in de trein mag zijn. Hierboven geeft Maxime aan dat dat wel mag. Maar dit staat niet (meer) bij de voorwaarden. Hoe moeten reizigers dit weten, als dit nog wel mag?  Zou volgens Loes niet veranderd zijn

Ik zou dus 100% duidelijkheid willen hebben of die uitzondering er nog wel is. En als die er nog is, zou dit ook weer bij de voorwaarden moeten staan. En als die uitzondering er niet meer is, dan moet dat antwoord hierboven aangepast worden of in ieder geval aangevuld.

Badge +3

Behoorlijk aangepast inderaad.

Je plant een reis waar je vóór 16:00 mee aan kan komen (geldig)

Je trein gaat niet (reden onbekend) en moet de volgende maar nemen (aankomst 16:12)

Vertrek is dus nog steeds in je geldige reizen periode, want je was al onderweg.

Personeel vertelt je dat je dan maar een e-ticket moet kopen vanaf een station dat ná 16:00 gepasseerd wordt?

Of (vanaf Utrecht) helemaal niet mee mag, ook al is het nog geen spits?

Oké, als er Vlissingen - Buitenpost op je kaartje staat, en je die reis niet kunt maken, dan nog telt geldig reizen op het moment van controle (dank @Loes)

En als dat een vertraagde of latere trein is, no problem! Maar in Veenendaal ga je er wél uit, anders ga ik je ‘zien’ met dus een UvB als gevolg/resultaat.

Reageer