beantwoord

Treinuitval, ongewild in de middagspits beland, met Daluren-dagkaart uren wachten voordat reis mag worden voortgezet!?

  • 12 november 2019
  • 63 reacties
  • 1690 Bekeken

Vanmiddag viel de laatste trein voor aanvang van de spitsuren naar Veenendaal uit. De eerstvolgende trein zou volgens de dienstregeling pas om 16:12u arriveren. Omdat ik op pad was met een Daluren-dagkaart, waar expliciet over vermeld werd dat deze in de spits tussen 16:00u en 18:30u niet geldig is, vroeg ik op het perron aan een medewerker van NS wat nu te doen. Er werd mij verteld dat ik echt niet na 16:00u met die kaart in de trein mocht zitten, want een conducteur zou immers nooit kunnen weten dat het mijn eigenlijke bedoeling was geweest vroeger te reizen ("dat kan iedereen dan wel gaan beweren"). De keuze was ofwel ruim 3 uur lang in Utrecht wachten tot de middagspits voorbij was, of een extra kaartje tegen vol tarief bij te kopen.

Ik had geen haast en maakte er maar het beste van door nog een poosje de stad in te gaan, maar dit zijn wel bizarre regels. Inderdaad lees ik op de NS-website ook letterlijk bij de voorwaarden: “Zorg dat je de trein verlaat voordat de spits begint. Wil je toch (deels) tijdens de spits reizen? Neem dan een geldig vervoerbewijs mee voor de te maken reis".

Waarom worden klanten de dupe gemaakt van dit soort situaties waar zij zelf geen enkele schuld aan hebben? In plaats met van slechts een kwartiertje vertraging kom je hierdoor dus pas uren later op je bestemming aan. Ik neem aan dat ik nu wel een claim voor meer dan 1 uur vertraging kan indienen?

icon

Beste antwoord door Loes 27 november 2019, 23:19

Ik lees net op een intern forum dat het niet duidelijk op de daluren tickets vermeld staat en dat het aangepast zal gaan worden.

Het komt er dus op neer dat men bij vertraging de reis mag afmaken. Een HC zal een en ander wel checken, maar het wordt gelijk getrokken.

Bekijk origineel

63 reacties

@MoDe 

Een uitgevallen trein, waarmee de reiziger zijn reis in de daluren had kunnen afleggen is voor mij een geldige reden om door te reizen in de spits. Het zal in de praktijk gok ik nooit langer zijn dan een half uur. Je gaat mij niet wijsmaken dat je door een vertraagde of uitgevallen trein ik je nog tegen kan komen om 17.30 uur. Alles kan, maar zeer onwaarschijnlijk zal ik het maar zeggen.

Reputatie 7
Badge +3

Reizigers die met 40% korting reizen (nu of vanaf 2021 zijn reizigers die met een OV-chipkaart met daarop een abonnement hebben ingecheckt en omdat de tijd van inchecken leidend is kunnen die gewoon na 16:00 doorreizen tegen 40% korting.

Degene die niet mogen doorreizen in de spits zijn degene met Daluren e-ticket omdat je daarmee niet kan inchecken. Dat is waar dit hele topic om draait. Zo'n e-ticket is goedkoop en dan is het niet zo gek dat er bepaalde voorwaarden aan hangen qua tijd dat je mag reizen. Als je met een dergelijk actiekaartje gepland in de spits wil reizen staat het je vrij om aan aanvullend kaartje tegen vol tarief te kopen.

Hopelijk wordt dit opgelost als in 2021 40% kortingskaarthouders niet meer met 40% korting mogen reizen tussen 16:00 uur en :18:30 uur.

Er moet een oplossing komen indien er sprake is van vertragingen, maar ook zou het prettig zijn dat je om bijvoorbeeld 15.00 uur uit Groningen kunt vertrekken en tot 16:00 uur 40 % korting krijgt en dat daarna het tarief automatisch naar 100% springt als je om 16:00 uur nog niet op je bestemming bent aangekomen (mits er geen sprake is geweest van vertraging).

Reputatie 7
Badge +3

Ik blijf toch een antipathie houden tegen dit soort daluren e-tickets. Niet kunnen wijzigen of laten vervallen, harde beperkingen wat betreft niet in de spits kunnen reizen en onduidelijk voor reizigers of je bij vertraging nu wel of niet je reis mag afmaken in de spits. Maar ja, dit soort kaartjes zijn goedkoop en wij Hollander zijn zuinig en dus worden ze veel verkocht. 

Zelf hoef ik ook niet zo nodig met Black Friday een drukke winkel in en dit soort taferelen zijn ook niet aan mij besteed.  Dan betaal ik maar iets meer.

Reputatie 7
Badge +3

Ik lees net op een intern forum dat het niet duidelijk op de daluren tickets vermeld staat en dat het aangepast zal gaan worden.

Het komt er dus op neer dat men bij vertraging de reis mag afmaken. Een HC zal een en ander wel checken, maar het wordt gelijk getrokken.


Dat wordt er dus niet duidelijker op, want hoe bepaal je of iemand vertraging heeft bij een e-ticket. Gaat het om een vertraging van de trein waar men al in zat of zoals TS had vertraging door een uitvallende trein of vertraging van voorgaande trein.

Bedankt voor het doorgeven, Loes!

Ik lees net op een intern forum dat het niet duidelijk op de daluren tickets vermeld staat en dat het aangepast zal gaan worden.

Het komt er dus op neer dat men bij vertraging de reis mag afmaken. Een HC zal een en ander wel checken, maar het wordt gelijk getrokken.

Ik heb aangegeven dat de reis wel afgemaakt mag worden in de spits, in het geval van vertraging, @wsm. Als ik intern kijk naar de voorwaarden van onze acties dan zie ik het alleen staan bij die het Samenreisticket en het Groepsticket. Ik vraag nog even na of het per actie wisselt, maar ik verwacht het niet. 

Ik heb nog geen terugkoppeling, maar laat het weten wanneer ik deze wel heb.

Een duidelijk ja/nee kan ik niet geven gezien het een oordeel is van de controlerende controleur en dat kan ik niet voorspellen, maar als je echt per se een antwoord moet hebben dan is het nee. Bij een dagkaart kan er niet gecontroleerd worden of de reiziger ook echt vertraagd is door een uitval, dus kan een boete uitgeschreven worden.


Aangezien ik geen notificaties meer kreeg over nieuwe reacties in dit topic had ik niet door dat er intussen nog zo veel extra informatie was. Met andere forumleden deel ik de mening dat de moderators van NS zich ietwat op de vlakte houden, maar obv geciteerde reactie begrijp ik dat de uitspraak van de medewerker van NS in Utrecht dus inderdaad juist was: met de bewuste Daluren-dagkaart mocht ik na 16:00u echt niet doorreizen tot mijn bestemming. Dan concludeer ik dat ik dus wel degelijk een claim voor >1 uur vertraging kan indienen en zal dit zsm doen.

 

( Verder is het waarschijnlijk overbodig te melden dat dit de laatste keer is geweest dat ik zo’n dagkaart met deze krankzinnig ongunstige voorwaarden heb gekocht )

Je laatste reactie was van 3 dagen geleden. Ik denk dat het dan inderdaad handig is om je eerste reactie dan mee te nemen. Nu komt het opeens uit het niets te voorschijn.

Ik heb aangegeven dat de reis wel afgemaakt mag worden in de spits, in het geval van vertraging,@wsm. Als ik intern kijk naar de voorwaarden van onze acties dan zie ik het alleen staan bij die het Samenreisticket en het Groepsticket. Ik vraag nog even na of het per actie wisselt, maar ik verwacht het niet. 

@Woefdram dit. Of de reis met elk ticket (retour en dagkaart) af te maken is als je door een vertraging/uitval ongewenst toch in de spits beland. 

Ik zal het laten weten als ik een antwoord heb op mijn navraag!

 

Ik neem aan geplaatst in een verkeerd topic?? Zo niet wat wordt er nu precies nagevraagd?

Ik zal het laten weten als ik een antwoord heb op mijn navraag!

Reputatie 6

Daarom dat ik mij afvroeg of men gemakkelijk kon aantonen, dat de juiste trein niet heeft gereden. Blijkbaar dus wel - in de app.

 

Welnu, dan kan dat ook worden gebruikt om de conducteur aan te tonen, dat men hier niet vrijwillig een stevige vertraging aan het oplopen is.

Indien de conducteur Loes heet, dan is die redelijk en dan komen er geen problemen.

Indien de conducteur niet Loes heet, dan schrijft de conducteur een Uitstel van Betaling. En inderdaad… die betaling wordt dan heeeeeeeel erg lang uitgesteld. Tot in de eeuwigheid der eeuwigheden. ;-)

 

Serieus, NS… welk business-model hangen jullie hier aan ?

De dienst wordt niet correct en niet op tijd gelevered… dus we proberen nog wat extra centjes aan onze klanten te verdienen.

De vliegmaatschappijen probeerden dat vroeger ook. Daarom heeft de EU ingegrepen. Het ticket wordt natuurlijk kosteloos omgeboekt én… de klant krijgt er nog een paar honderd euro gratis bij. Ook een methode.

De conducteur kan dus heel makkelijk gewoon controleren of de trein over hetzelfde traject die ervoor zat wel of niet gereden heeft en daarmee dan dus bepalen of de reiziger wel of niet beboet dient te worden.

Een conducteur kan dat maar hoeft dat niet te doen. Waar ligt de grens? Het ging nu om de laatste trein, maar wat als (een van) je voorafgaande trein(en) het probleem veroorzaakte?

De voorwaarden stellen eenvoudig dat zo’n dalkaartje niet in de spits geldig is. De reden dat je toch in de trein zit, doet er feitelijk niet toe. Het kan zelfs voorkomen, even heel cru, dat je b.v. de trein van 14:22 neemt van Veenendaal West naar Veenendaal Centrum, pech krijgt op dat kleine stukje en om 16:00 nog steeds in de trein zit (nu opeens zonder geldig vervoersbewijs). Je hebt als reiziger dan niet eens de mogelijkheid om voor de spits uit te stappen. Nou zal niemand daar in de praktijk moeilijk over doen, maar in dubieuze gevallen trek je als reiziger gewoon aan het kortste eind.

Hi Ravitsec: Probleem is dat bij een NS dal-dagkaart natuurlijk NS helemaal niet kan zien dat jij vertraging hebt opgelopen door die bewuste trein. Stijn NS gaat hier dus uit van het slechte in de mens die hier dus dan handig gebruik zou van kunnen maken om zijn reis in de spits af te maken.

Reiziger komt dus in het voorbeeld pas om 15.30 uur vanuit …… aan op Utrecht CS ziet in de app dat de vorige trein van 15.26 uur  naar zijn woonplaats niet heeft gereden en maakt dan bewust gebruik van de trein van 15.42 uur om 2,5 uur eerder thuis te zijn.

(alleen het opschrijven van dit verhaal toont de m.i. zeer kromme redenatie hierachter)

 

Ik vind dat de reiziger bij een uitgevallen trein. Ten alle tijde het recht moet hebben om met de eerste reismogelijkheid zijn weg naar huis te vervolgen. Ongeachte het soort dal-ticket waarmee hij reist. Het is immers niet de reizigers zijn schuld dat er een trein is uitgevallen.

Daarbij wel duidelijk de eerste reismogelijkheid: Indien een reiziger een latere trein in de spits meeneemt dient hij natuurlijk gewoon beboet te worden.

Reputatie 4

Een duidelijk ja/nee kan ik niet geven gezien het een oordeel is van de controlerende controleur en dat kan ik niet voorspellen, maar als je echt per se een antwoord moet hebben dan is het nee. Bij een dagkaart kan er niet gecontroleerd worden of de reiziger ook echt vertraagd is door een uitval, dus kan een boete uitgeschreven worden.


Het gaat er helemaal niet om wat er voor het opstapstation gebeurt is. Het gaat er om om te controleren wat er op het komende traject gebeurt is met de trein die ervoor zat.

De reiziger hoeft namelijk helemaal niet van een andere trein te komen. Hij kan op dat station ook zijn terugreis beginnen komende van buiten het station.

De conducteur kan dus heel makkelijk gewoon controleren of de trein over hetzelfde traject die ervoor zat wel of niet gereden heeft en daarmee dan dus bepalen of de reiziger wel of niet beboet dient te worden.

Reputatie 7
Badge +3

In het Duits bestaat een mooie term voor al het gekluns van NS met kaartjes en voorwaarden: “Verschlimmbesserung”. Een bedoelde verbetering blijkt in de praktijk een verslechtering te zijn.

Reputatie 6

Zo kennen we NS weer. 

 


NS kiest ervo​​​​​or om additionele beperkingen in de geldigheid van vervoerbewijzen in te voeren;

NS kiest ervoor om geen actiekaarten met chip meer te gebruiken (controlemogelijkheid);

NS is - zoals gebruikelijk - niet in staat om de beloofde dienstverlening te bieden (uitval van trein).

 

De klant klant in de sh*t zakken.

Reputatie 7
Badge +3

Voor zover bij mij bekend geldt het ook wanneer de vertraging veroorzaakt werd door een uitgevallen overstap, maar er moet wel een controle kunnen zijn dat de reiziger ook werkelijk gebruik maakte van het traject waarop een uitval was. Als het gaat om een ticket met een specifiek traject, dan is dat de controle dat de specifieke reiziger ook werkelijk op dat traject heeft gereisd en dus als gevolg van de uitval in de spits moet reizen.

Wanneer er echter sprake is van een dagkaart, ontbreekt dat traject en is dus ook niet te controleren of de betreffende reiziger werkelijk in de spits moest reizen als gevolg van de uitval. In dat geval is het een coulance kwestie van de controlerende conducteur, in hoeverre die de bewering ook werkelijk wordt geloofd. Ik vind het niet vergezocht dat er in dat geval een boete kan worden uitgeschreven.

Dan zou het dus zo kunnen zijn dat de voorwaarde dat je bij vertraging wel je reis mag afmaken alleen geldt bij een daluren dagretour en niet bij een dauren dagkaart. Wat dan de verklaring kan zijn voor wat Maxime eerder aangaf dat zij intern bij de voorwaarden van NS acties alleen bij het Samenreisticket en het Groepsticket zag staat dat je de reis mag afmaken. 

Reputatie 6

Kan je eigenlijk een bewijs verzamelen van dat een trein ineens is uitgevallen, bijvoorbeeld in de NS App of een andere tool of website die aantoont, dat de desbetreffende trein helemaal niet op Veenendaal is aangekomen ?

Een duidelijk ja/nee kan ik niet geven gezien het een oordeel is van de controlerende controleur en dat kan ik niet voorspellen, maar als je echt per se een antwoord moet hebben dan is het nee. Bij een dagkaart kan er niet gecontroleerd worden of de reiziger ook echt vertraagd is door een uitval, dus kan een boete uitgeschreven worden.

Voor zover bij mij bekend geldt het ook wanneer de vertraging veroorzaakt werd door een uitgevallen overstap, maar er moet wel een controle kunnen zijn dat de reiziger ook werkelijk gebruik maakte van het traject waarop een uitval was

 

Ik vroeg om Ja of Nee en krijg dan zo’n antwoord? Als een klant dus een dagkaart heeft moet hij 2 ½ uur wachten om er zeker van te zijn dat hij niet beboet wordt, als hij wel een kaartje heeft voor een traject waarin een trein is uitgevallen zou hij wel mogen doorreizen dus. Lijkt mij een vorm van rechtsongelijkheid die niet door de beugel kan.

 

Graag uitzoeken hoe het nu echt zit. En graag geen antwoorden beginnen met “Voor zover mij bekend”, want dit maakt je antwoord dus eigenlijk tot geen antwoord.

Voor zover bij mij bekend geldt het ook wanneer de vertraging veroorzaakt werd door een uitgevallen overstap, maar er moet wel een controle kunnen zijn dat de reiziger ook werkelijk gebruik maakte van het traject waarop een uitval was. Als het gaat om een ticket met een specifiek traject, dan is dat de controle dat de specifieke reiziger ook werkelijk op dat traject heeft gereisd en dus als gevolg van de uitval in de spits moet reizen.

Wanneer er echter sprake is van een dagkaart, ontbreekt dat traject en is dus ook niet te controleren of de betreffende reiziger werkelijk in de spits moest reizen als gevolg van de uitval. In dat geval is het een coulance kwestie van de controlerende conducteur, in hoeverre die de bewering ook werkelijk wordt geloofd. Ik vind het niet vergezocht dat er in dat geval een boete kan worden uitgeschreven.

Ik had de reactie van Maxime niet gezien. Maar zoals TS al aangaf dat geldt alleen als hij al in de trein zat.

 

“Alleen als ik reeds in een rijdende trein zou hebben gezeten die als gevolg van eigen vertraging na 16:00u onderweg was zou de kans hebben bestaan dat ik had mogen doorreizen, maar ook dat is geen recht maar slechts hopen op coulance; theoretisch kan een strikte conducteur mij dan eventueel toch ook als zwartrijder bestempelen en een boete uitschrijven. Die gok zou ik niet willen wagen.”

 

vraag is dus: mocht TS nu om 15.42 uur instappen op Utrecht CS: Ja of Nee

Reageer