beantwoord

Treinuitval, ongewild in de middagspits beland, met Daluren-dagkaart uren wachten voordat reis mag worden voortgezet!?

• 12 november 2019
  • 63 reacties
  • 1690 Bekeken

Vanmiddag viel de laatste trein voor aanvang van de spitsuren naar Veenendaal uit. De eerstvolgende trein zou volgens de dienstregeling pas om 16:12u arriveren. Omdat ik op pad was met een Daluren-dagkaart, waar expliciet over vermeld werd dat deze in de spits tussen 16:00u en 18:30u niet geldig is, vroeg ik op het perron aan een medewerker van NS wat nu te doen. Er werd mij verteld dat ik echt niet na 16:00u met die kaart in de trein mocht zitten, want een conducteur zou immers nooit kunnen weten dat het mijn eigenlijke bedoeling was geweest vroeger te reizen ("dat kan iedereen dan wel gaan beweren"). De keuze was ofwel ruim 3 uur lang in Utrecht wachten tot de middagspits voorbij was, of een extra kaartje tegen vol tarief bij te kopen.

Ik had geen haast en maakte er maar het beste van door nog een poosje de stad in te gaan, maar dit zijn wel bizarre regels. Inderdaad lees ik op de NS-website ook letterlijk bij de voorwaarden: “Zorg dat je de trein verlaat voordat de spits begint. Wil je toch (deels) tijdens de spits reizen? Neem dan een geldig vervoerbewijs mee voor de te maken reis".

Waarom worden klanten de dupe gemaakt van dit soort situaties waar zij zelf geen enkele schuld aan hebben? In plaats met van slechts een kwartiertje vertraging kom je hierdoor dus pas uren later op je bestemming aan. Ik neem aan dat ik nu wel een claim voor meer dan 1 uur vertraging kan indienen?

icon

Beste antwoord door Loes 27 november 2019, 23:19

Ik lees net op een intern forum dat het niet duidelijk op de daluren tickets vermeld staat en dat het aangepast zal gaan worden.

Het komt er dus op neer dat men bij vertraging de reis mag afmaken. Een HC zal een en ander wel checken, maar het wordt gelijk getrokken.

Bekijk origineel

63 reacties

Voor zover bij mij bekend geldt het ook wanneer de vertraging veroorzaakt werd door een uitgevallen overstap, maar er moet wel een controle kunnen zijn dat de reiziger ook werkelijk gebruik maakte van het traject waarop een uitval was

Ik vroeg om Ja of Nee en krijg dan zo’n antwoord? Als een klant dus een dagkaart heeft moet hij 2 ½ uur wachten om er zeker van te zijn dat hij niet beboet wordt, als hij wel een kaartje heeft voor een traject waarin een trein is uitgevallen zou hij wel mogen doorreizen dus. Lijkt mij een vorm van rechtsongelijkheid die niet door de beugel kan.

Graag uitzoeken hoe het nu echt zit. En graag geen antwoorden beginnen met “Voor zover mij bekend”, want dit maakt je antwoord dus eigenlijk tot geen antwoord.

Reputatie 6

Zo kennen we NS weer. 

NS kiest ervo​​​​​or om additionele beperkingen in de geldigheid van vervoerbewijzen in te voeren;

NS kiest ervoor om geen actiekaarten met chip meer te gebruiken (controlemogelijkheid);

NS is - zoals gebruikelijk - niet in staat om de beloofde dienstverlening te bieden (uitval van trein).

De klant klant in de sh*t zakken.

Reputatie 7
Badge +3

In het Duits bestaat een mooie term voor al het gekluns van NS met kaartjes en voorwaarden: “Verschlimmbesserung”. Een bedoelde verbetering blijkt in de praktijk een verslechtering te zijn.

Ik lees net op een intern forum dat het niet duidelijk op de daluren tickets vermeld staat en dat het aangepast zal gaan worden.

Het komt er dus op neer dat men bij vertraging de reis mag afmaken. Een HC zal een en ander wel checken, maar het wordt gelijk getrokken.

Ik ben even de voorwaarden in onze info gaan bekijken en ik kom daar tegenstrijdige info tegen.

Bij de AH actie wordt niet gerept over vertraging, maar bij het groepsticket daluren wel. Dit geldt ook voor het e-ticket samenreiskorting.

Mijn conclusie is dat dit vergeten is te melden bij de voorwaarden. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik blijf toch een antipathie houden tegen dit soort daluren e-tickets. Niet kunnen wijzigen of laten vervallen, harde beperkingen wat betreft niet in de spits kunnen reizen en onduidelijk voor reizigers of je bij vertraging nu wel of niet je reis mag afmaken in de spits. Maar ja, dit soort kaartjes zijn goedkoop en wij Hollander zijn zuinig en dus worden ze veel verkocht. 

Zelf hoef ik ook niet zo nodig met Black Friday een drukke winkel in en dit soort taferelen zijn ook niet aan mij besteed.  Dan betaal ik maar iets meer.

Reputatie 7
Badge +3

Reizigers die met 40% korting reizen (nu of vanaf 2021 zijn reizigers die met een OV-chipkaart met daarop een abonnement hebben ingecheckt en omdat de tijd van inchecken leidend is kunnen die gewoon na 16:00 doorreizen tegen 40% korting.

Degene die niet mogen doorreizen in de spits zijn degene met Daluren e-ticket omdat je daarmee niet kan inchecken. Dat is waar dit hele topic om draait. Zo'n e-ticket is goedkoop en dan is het niet zo gek dat er bepaalde voorwaarden aan hangen qua tijd dat je mag reizen. Als je met een dergelijk actiekaartje gepland in de spits wil reizen staat het je vrij om aan aanvullend kaartje tegen vol tarief te kopen.

De bedoeling was inderdaad de trein te nemen die normaal krap voor 16:00u in Veenendaal had moeten arriveren. Die trein bleek in Utrecht echter te zijn geannuleeerd en met de volgende trein zou ik dus voor klokslag vier uur slechts tot aan Maarn zijn gekomen. Tijdens de spits zou het stukje van Maarn-Veenendaal vervolgens €4,50 bijbetaling hebben betekend. Terwijl ik dus wel degelijk allang een vervoerbewijs had, wat echter (buiten mijn toedoen) in de spits niet gebruikt mocht worden. Bijzonder klantonvriendelijk, nu weet ik weer waarom ik tegenwoordig nog maar zelden met de trein reis.

Reputatie 7
Badge +3

In dit verband is het topic https://community.ns.nl/acties-en-uitjes-10/ah-dagkaart-daluren-48359 ook interessant. 

Volgens de Europese Verordening mag je in geval van vertraging de reis met de eerstvolgende mogelijkheid voortzetten tegen gelijkblijvende voorwaarden. NS kan van alles vinden over spits- en daluren, een reiziger moet zijn reis kunnen maken in geval van een verstoorde dienstregeling. Eventuele extra kosten zouden vergoed moeten worden. NS moet de verordening uitvoeren.

Reputatie 7
Badge +3

Het is minder fraudegevoelig dan het lijkt. Hoeveel reizigers zullen met een e-ticket dat alleen geldig is in de daluren komen aanzetten bij de trein van 15.56 uur? Alleen degenen die voornemens waren om de trein van 15.26 uur te nemen en door treinuitval noodgedwongen niet meer in de daluren kunnen reizen.

Het personeel van NS moet daar uiteraard coulant mee omgaan omdat heel eenvoudig is na te gaan dat de trein van 15.26 niet gereden heeft en daardoor NS problemen veroorzaakt voor de reizigers. 

Reputatie 6

Daarom dat ik mij afvroeg of men gemakkelijk kon aantonen, dat de juiste trein niet heeft gereden. Blijkbaar dus wel - in de app.

Welnu, dan kan dat ook worden gebruikt om de conducteur aan te tonen, dat men hier niet vrijwillig een stevige vertraging aan het oplopen is.

Indien de conducteur Loes heet, dan is die redelijk en dan komen er geen problemen.

Indien de conducteur niet Loes heet, dan schrijft de conducteur een Uitstel van Betaling. En inderdaad… die betaling wordt dan heeeeeeeel erg lang uitgesteld. Tot in de eeuwigheid der eeuwigheden. ;-)

Serieus, NS… welk business-model hangen jullie hier aan ?

De dienst wordt niet correct en niet op tijd gelevered… dus we proberen nog wat extra centjes aan onze klanten te verdienen.

De vliegmaatschappijen probeerden dat vroeger ook. Daarom heeft de EU ingegrepen. Het ticket wordt natuurlijk kosteloos omgeboekt én… de klant krijgt er nog een paar honderd euro gratis bij. Ook een methode.

Reputatie 7
Badge +3

Mijn conclusie is dat dit vergeten is te melden bij de voorwaarden. 

Dat verbaast mij (en waarschijnlijk veel andere lezers die al jaren over de krakkemikkige communicatie van voorwaarden lezen) helemaal niets. NS is niet bepaald een voorbeeld van een lerende organisatie wanneer het om dit soort belangrijke details gaat.

Reputatie 6

De stilte van de zijde van de moderators is oorverdovend….

Ik ben wel benieuwd naar de uitkomst van die GTBV-claim voor 60+ minuten vertraging, immers TS heeft van NS niet de mogelijkheid gekregen om de reis voort te kunnen zetten met de eerstvolgende reisverbinding zonder extra kosten (de Europese verordening voor reizigersrechten Nr. 1371/2007 telt niet meer kennelijk). 

De volgende stap is natuurlijk https://www.ovombudsman.nl/ . Aangezien terugkoppeling krijgen van NS tegenwoordig een HIP ®️ proces is, biedt dit de mogelijkheid om parallel een klacht in te dienen bij zowel NS als ovombudsman 🙂

Ik kan mij niet herinneren dat dat veranderd is, heb er zelden mee te maken gehad tot op heden.

Je laatste reactie was van 3 dagen geleden. Ik denk dat het dan inderdaad handig is om je eerste reactie dan mee te nemen. Nu komt het opeens uit het niets te voorschijn.

Als je nog in een trein zit die (door vertraging) ná 16:00 pas aankomt op een station waar je volgens de dienstregeling vóór 16:00 zou moeten aankomen dan is dat geen enkel probleem natuurlijk met zo’n e-ticket (dagkaartje).

Ze gaan je dus echt niet op Driebergen-Zeist of Maarn de trein uit jagen als je op tijd vanuit Uitgeest/Amsterdam bent vertrokken en in Veenendaal moet zijn, ook al kom je daar pas om 16:12 aan.

Op een perron zullen ze dat wél zeggen (in Utrecht dus) want dan mag je ná 16:00 inderdaad niet meer instappen, ook niet in een vertraagde trein.

Ik ben toch nu even nieuwsgierig. TS had de trein van 15.26 uur willen nemen. Aankomst Veenendaal 15.56 uur. Deze trein heeft vandaag inderdaad niet gereden. Eerstvolgende trein heeft inderdaad een aankomst van 16.12 uur, maar TS zou deze dan volgens de voorwaarden niet mogen nemen?? (deze trein had immers geen vertraging). Ik vind dit erg krom in ieder geval.

@MoDe 

Een uitgevallen trein, waarmee de reiziger zijn reis in de daluren had kunnen afleggen is voor mij een geldige reden om door te reizen in de spits. Het zal in de praktijk gok ik nooit langer zijn dan een half uur. Je gaat mij niet wijsmaken dat je door een vertraagde of uitgevallen trein ik je nog tegen kan komen om 17.30 uur. Alles kan, maar zeer onwaarschijnlijk zal ik het maar zeggen.

De dal-urenkaartjes zijn niet voor niets zo goedkoop. Toen ze nog als chipkaart aangeboden werden, was het incheckmoment bepalend. Nu moet je in de spits er uit.

Denk dat het geen probleem is als de trein waarin je reist zoveel vertraging op loopt dat je niet meer voor de spits bij jouw eindstation kunt aankomen, zolang de geplande aankomsttijd voor de spits was.

Instappen na 16 uur in een vertraagde trein, of overstappen na een vertraging zal echt een boete kunnen opleveren.

Over het goedkoop zijn van actiekaartjes kunnen we ook nog wel een boom opzetten. Ik vind deze reactie in dit geval buitengewoon onvriendelijk. TS had zoals aangegeven de trein van 15.26 uur willen nemen en die werd opgeheven. Dan Zou TS m.i. altijd de eerstvolgende trein moeten kunnen nemen. Stel er is een storing ergens op een station van 15.00 uur en 16.00 uur of er rijden twee treinen achter elkaar niet (bijvoorbeeld door een ongeval), dan zouden dus alle reizigers met een actiekaartje tot 18.30 uur moeten wachten???? Dat is toch totaal niet realistisch.

Reputatie 7
Badge +3

De dal-urenkaartjes zijn niet voor niets zo goedkoop. Toen ze nog als chipkaart aangeboden werden, was het incheckmoment bepalend. Nu moet je in de spits er uit.

Denk dat het geen probleem is als de trein waarin je reist zoveel vertraging op loopt dat je niet meer voor de spits bij jouw eindstation kunt aankomen, zolang de geplande aankomsttijd voor de spits was.

Instappen na 16 uur in een vertraagde trein, of overstappen na een vertraging zal echt een boete kunnen opleveren.

Over het goedkoop zijn van actiekaartjes kunnen we ook nog wel een boom opzetten. Ik vind deze reactie in dit geval buitengewoon onvriendelijk. TS had zoals aangegeven de trein van 15.26 uur willen nemen en die werd opgeheven. Dan Zou TS m.i. altijd de eerstvolgende trein moeten kunnen nemen. Stel er is een storing ergens op een station van 15.00 uur en 16.00 uur of er rijden twee treinen achter elkaar niet (bijvoorbeeld door een ongeval), dan zouden dus alle reizigers met een actiekaartje tot 18.30 uur moeten wachten???? Dat is toch totaal niet realistisch.

Je mag mijn reactie onvriendelijk vinden, maar ik heb de regels niet gemaakt mbt actiekaartjes. Bij aankoop gaat men akkoord met de voorwaarden. Die geven bij verschillende aktie-etickets aan dat men zich in de spits niet in de trein mag bevinden.

Badge +3

Om dan niet alsnog (bij geplande aankomst vóór 16:00 volgens dienstregeling) mee te mogen met een vertraagde/andere/volgende trein (ook al vertrekt die pas een halfuur later) vind ik wel iets van….

Het ging niet om naar Zwolle of Leeuwarden of Groningen of zo, gewoon een sprintertje naar Veenendaal vanuit Utrecht.

Dat lukt ook nog wel sneller dan wachten tot 18:30 met U-OV (Syntus), maar dan is op het eigen rekening, want eigen initiatief.

Ik heb aangegeven dat de reis wel afgemaakt mag worden in de spits, in het geval van vertraging, @wsm. Als ik intern kijk naar de voorwaarden van onze acties dan zie ik het alleen staan bij die het Samenreisticket en het Groepsticket. Ik vraag nog even na of het per actie wisselt, maar ik verwacht het niet. 

Ik heb nog geen terugkoppeling, maar laat het weten wanneer ik deze wel heb.

Reputatie 7
Badge +3

Wat alleen niet duidelijk is of je in geval van vertraging wél na 16:00 in de trein mag zijn. Hierboven geeft Maxime aan dat dat wel mag. Maar dit staat niet (meer) bij de voorwaarden. Hoe moeten reizigers dit weten, als dit nog wel mag?  Zou volgens Loes niet veranderd zijn

Ik zou dus 100% duidelijkheid willen hebben of die uitzondering er nog wel is. En als die er nog is, zou dit ook weer bij de voorwaarden moeten staan. En als die uitzondering er niet meer is, dan moet dat antwoord hierboven aangepast worden of in ieder geval aangevuld.

Badge +3

Behoorlijk aangepast inderaad.

Je plant een reis waar je vóór 16:00 mee aan kan komen (geldig)

Je trein gaat niet (reden onbekend) en moet de volgende maar nemen (aankomst 16:12)

Vertrek is dus nog steeds in je geldige reizen periode, want je was al onderweg.

Personeel vertelt je dat je dan maar een e-ticket moet kopen vanaf een station dat ná 16:00 gepasseerd wordt?

Of (vanaf Utrecht) helemaal niet mee mag, ook al is het nog geen spits?

Oké, als er Vlissingen - Buitenpost op je kaartje staat, en je die reis niet kunt maken, dan nog telt geldig reizen op het moment van controle (dank @Loes)

En als dat een vertraagde of latere trein is, no problem! Maar in Veenendaal ga je er wél uit, anders ga ik je ‘zien’ met dus een UvB als gevolg/resultaat.

Reputatie 5

Zoals ook bij andere grote bedrijven denkt men slecht na over aktieprodukten. De vraag die niet voldoende aandacht krijgt is “Wat als”. Zelfs voor de meest onwaaschijnlijke gebeurtenissen moet een oplossing en antwoord gevonden worden waarbij de klant nooit benadeelt mag worden, helemaal al niet door gebeurtenissen buiten zijn schuld.

Bij uitval of vertraging zou de HC of perron personeel een stempeltje op je e-ticket kunnen zetten. “Reizen in de spits toegestaan”

Aktiekaartjes zouden een standaard korting moeten krijgen van bijvoorbeeld 50%. van de volle prijs. Dan is het eenvoudig, als je een stukje in de spits wilt reizen hiervoor “op vertoon van je reeds betaalde ticket” hiervoor een kaartje te kopen voor de halve prijs. Dan betaal je net als iedereen het volle tarief. Wil je nu een stukje in de spits reizen als je een aktiekaartje hebt betaal je meer dan 100% van de ritprijs over dat traject.

Wat als? De voorwaarden zijn kraakhelder:

De Dagkaart Daluren is niet geldig tijdens de spits. Zorg dat je de trein verlaat voordat de spits begint. Wil je toch (deels) tijdens de spits reizen? Neem dan een geldig vervoerbewijs mee voor de te maken reis.

Het zou zelfs kunnen voorkomen dat je “zwart” reist in een trein die normaal gesproken ruim voor de spits aankomt maar door grote vertraging toch in de spits belandt. Natuurlijk vind ik ook dat de NS coulant zou kunnen (moeten?) zijn. Maar je kunt ook zeggen dat een dalkaartje gewoon een inferieur product is, waar je zelf voor kiest. De prijs is er ook naar.

Reageer