beantwoord

Uitleg voorwaarden geld terug bij vertraging

• 27 maart 2017
  • 3 reacties
  • 185 Bekeken

Artikel 7 voorwaarden geld terug bij vertraging ICD:
U kunt een beroep doen op deze GTBV-regeling indien u in het bezit bent van een
geldig NS-vervoerbewijs voor de Intercity direct en reist met de Intercity direct. Indien
een check-in of een check-uit verplicht is en deze ontbreekt, dan wordt geen
restitutie verleend. Indien een check-uit niet mogelijk is buiten uw schuld dan wordt
een verzoek tot Geld Terug bij Vertraging toch in behandeling genomen, indien NS
Klantenservice de juiste ritprijs heeft vastgesteld en u bij dit verzoek daartoe
aannemelijk heeft kunnen maken dat een check-uit buiten uw schuld niet mogelijk
was. Indien het uit te keren bedrag lager is dan het minimumbedrag (op dit moment
EUR 2,30), wordt geen restitutie verleend..

Hoewel in eerste aanleg gesproken wordt over in- en uitcheck, spreken de voorwaarden bij uitleg "buiten uw schuld" en "aannemelijk maken" enkel over de uitcheck. Een dergelijke situatie kan zich echter uiteraard evengoed bij het inchecken voordoen.

Mag ik er van uitgaan dat waar in dit verband wordt gesproken over uitchecken, dit ook van toepassing is op inchecken?
icon

Beste antwoord door Sivan NS 28 maart 2017, 11:33

Hoi Ch.Laurijssen.

Goede vraag! In dit geval kan ik het beste aanraden om wél een verzoek in te dienen, maar via een formulier met begeleidend schrijven. Dan kijkt een collega naar jouw claim, en wordt er rekening gehouden met deze 'afwijking'. Zeker als jij normaal altijd met de ICD reist, zullen zij ook naar jouw reishistorie kijken en hier rekening mee houden.

We kunnen veel situaties plaatsen onder regeltjes, maar sommige zaken vallen er nu eenmaal net buiten. Ik denk dat dit ook zo'n geval is. Gelukkig is het dan niet meteen 'Valt niet binnen de voorwaarden - afwijzen', maar hanteren we altijd ruimte voor verder kijken.

Succes!
Bekijk origineel

3 reacties

Wij moeten wel echt kunnen checken of je je reis begonnen bent. Anders is het voor ons niet meer te controleren. Als je op het station staat en je ziet dat er vertraging is, dan kun je dus naar huis gaan en een claim indienen. Zo werkt het dus niet. Je moet je reis echt begonnen zijn. Heb je een voorbeeld van wat je precies bedoelt?
Voorbeeld: Er wordt dagelijks gebruik gemaakt van ICD (aantoonbaar via de reishistorie), maar als ICD-traject onderdeel is van een samengesteld traject (bijv. verder dan Breda of Amsterdam), dan is het mogelijk dat het alternatieve traject bij verstoringen, niet langs een station loopt, waar ICD-palen staan. In- en uitcheck is dan niet mogelijk, maar de intentie om ICD te reizen, was zeker aanwezig en aantoonbaar via de reishistorie (als dagelijkse routine)
Valt een dergelijke situatie onder "buiten uw schuld"?
Hoi Ch.Laurijssen.

Goede vraag! In dit geval kan ik het beste aanraden om wél een verzoek in te dienen, maar via een formulier met begeleidend schrijven. Dan kijkt een collega naar jouw claim, en wordt er rekening gehouden met deze 'afwijking'. Zeker als jij normaal altijd met de ICD reist, zullen zij ook naar jouw reishistorie kijken en hier rekening mee houden.

We kunnen veel situaties plaatsen onder regeltjes, maar sommige zaken vallen er nu eenmaal net buiten. Ik denk dat dit ook zo'n geval is. Gelukkig is het dan niet meteen 'Valt niet binnen de voorwaarden - afwijzen', maar hanteren we altijd ruimte voor verder kijken.

Succes!

Reageer