Uitstap gemist wegens kapotte deuren | NS Community
beantwoord

Uitstap gemist wegens kapotte deuren

  • 17 November 2021
  • 16 reacties
  • 497 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

vandaag zat ik in de trein van Meppel Naar heerenveen. De gegevens van deze trein:

Rit 9039 Woensdag 17 november

Treinstel SNG 2750.

Ik zat in het voorste gedeelte van de trein, en heb helaas niet uit kunnen stappen en moest verder reizen naar Leeuwarden. In ieder geval 3 deuren (aan de voorzijde) waren defect en de treindeuren gingen alweer op slot voordat ik uit kon stappen. Valt hier vergoeding voor te krijgen? Er zat geen defect sticker op de deur, maar wat vreemd is is dat ze vanaf buiten gewoon bruikbaar waren...

icon

Beste antwoord door JurgenH 17 November 2021, 23:28

Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Ik denk niet dat je hiervoor geld terug kunt krijgen. De trein is immers op alle bestemmingen op tijd aangekomen. Je zou het bij de klantenservice kunnen proberen, maar ik acht de kans klein.

Maar drie deuren kapot? Dat moet personeel op de trein toch tenminste opgevallen zijn. Dan zit je bij een SNG namelijk al zowat halverwege de trein.

Ik denk niet dat je hiervoor geld terug kunt krijgen. De trein is immers op alle bestemmingen op tijd aangekomen. Je zou het bij de klantenservice kunnen proberen, maar ik acht de kans klein.

Maar drie deuren kapot? Dat moet personeel op de trein toch tenminste opgevallen zijn. Dan zit je bij een SNG-4 namelijk al zowat halverwege de trein.

 

Blijkbaar echter dus niet want de conducteur zat achterin het treinstel.  de deur werkte daar wel.

Reputatie 7
Badge +1

Ik zie trouwens dat er tussen Heerenveen en Leeuwarden nog 2 stations zitten waar deze trein ook is gestopt. Waarom ben je daar dan niet uitgestapt?

 

Ik zie trouwens dat er tussen Heerenveen en Leeuwarden nog 2 stations zitten waar deze trein ook is gestopt. Waarom ben je daar dan niet uitgestapt?

 

Dat was inderdaad een fout van mijn eigen planning, ik zag een andere SNG voorbijrijden tussen Akkrum en Grou, mijn app had geadviseerd om over te stappen in Leeuwarden. Dus in principe hoef ik niet de vergoeding Heerenveen-Leeuwarden te hebben van mij apart maar zou wel gewenst zijn als ik het geld terug krijg van de rit Heerenveen-Akkrum en Akkrum-Heerenveen.. Maarja dat is aan mezelf te wijten inderdaad dus valt niet veel aan te doen denk ik.. Ik ben nog nooit verder dan Heerenveen met de trein geweest dus dat wist ik op dat moment niet dat die overstap op akkrum ook te halen was.

Reputatie 7
Badge +1

Het lijkt mij sowieso sneller om het eerst volgende station eruit te springen, om vervolgens te wachten op de eerst volgende tegentrein dan helemaal mee te reizen tot het eindstation. 

Maar, heb je in de tussentijd ook uitgecheckt, of was Heerenveen de uiteindelijke check-uit? En wat heb je in de app gepland? Want van Akkrum naar Heerenveen is een overstap op Leeuwarden heel raar… 

Het lijkt mij sowieso sneller om het eerst volgende station eruit te springen, om vervolgens te wachten op de eerst volgende tegentrein dan helemaal mee te reizen tot het eindstation. 

Maar, heb je in de tussentijd ook uitgecheckt, of was Heerenveen de uiteindelijke check-uit? En wat heb je in de app gepland? Want van Akkrum naar Heerenveen is een overstap op Leeuwarden heel raar… 

Heb op leeuwarden wellicht ook weer uit en ingecheckt, Ik heb in de app gepland van leeuwarden naar Heerenveen (gekeken wat de eerste trein was en of er nog een langskwam bij grou of akkrum) maar ik was ff in de stress ofzo en bij grou was t al te laat.. dus valt aan mezelf te wijten daar krijg ik geen vergoeding voor natuurlijk

Maar het zou in ieder geval wel bevordelijk zijn als de treindeuren worden gerepareerd, zodat dit niet iemand anders overkomt

Reputatie 7
Badge +1

Ik snap een paar dingen niet:

Je kunt door een defecte deur niet uitstappen in Heerenveen, blijft vervolgens zitten tot Leeuwarden. Daar stap je uit de trein om over te stappen, check je uit, check je weer in (maar dat weet je dus niet meer?) om vervolgens in de tegentrein te stappen.

Echter… De trein die in Leeuwarden is aangekomen, gaat gewoon weer terug als sprinter naar Zwolle. Dus je bent overgestapt op dezelfde trein? 

Het lijkt mij nu eerst van belang of je bent uitgecheckt in Leeuwarden of niet.

Reputatie 7
Badge +1

Ik denk niet dat je hiervoor geld terug kunt krijgen. De trein is immers op alle bestemmingen op tijd aangekomen.

Voor GTBV is alleen de reizigersvertraging van belang.

Ik snap een paar dingen niet:

Je kunt door een defecte deur niet uitstappen in Heerenveen, blijft vervolgens zitten tot Leeuwarden. Daar stap je uit de trein om over te stappen, check je uit, check je weer in (maar dat weet je dus niet meer?) om vervolgens in de tegentrein te stappen.

Echter… De trein die in Leeuwarden is aangekomen, gaat gewoon weer terug als sprinter naar Zwolle. Dus je bent overgestapt op dezelfde trein? 

Het lijkt mij nu eerst van belang of je bent uitgecheckt in Leeuwarden of niet.

Ben in leeuwarden uitgecheckt en heb nog snel ff iets gehaald en daarna weer ingecheckt heb ik de IC richting rotterdam Centraal genomen rit 650 en uitgestapt in Heerenveen.

Reputatie 7
Badge +1

Ik vind het een beetje een raar verhaal.

Helemaal doorreizen naar Leeuwarden terwijl je er het eerst volgende station uit had kunnen stappen. Eerst weet je niet of je bent uitgecheckt, dan opeens heb je iets gehaald en blijk je wel te hebben uitgecheckt. En dan waren er ook nog in totaal 3 deuren defect, en heef niemand daar verder iets van gemerkt? 

Maar goed, wie ben ik… 

De kans is iig vrijwel nul dat je hiervoor geld terug gaat krijgen. Dat om de eerder genoemde reden. 

Reputatie 7
Badge +3

Het geeft ook wel aan dat mensen tegenwoordig te veel op een app vertrouwen in plaats zelf even te denken. Bij zoiets als dit zou ik inderdaad gewoon op het eerstvolgende station eruit gaan om de trein terug te nemen en niet in soort van blinde paniek te checken wat de app adviseert.

Overigens heb ik het zelf een keer bij de hand gehad dat een deur van een SNG niet openging. Ik was ingestapt op Den Haag Laan van NOI en op Mariahoeve wilde iemand bij de voor mij dichtsbijzijnde deur uitstappen en die deur ging niet open, reiziger (en enkel anderen) maar snel naar een andere deur die wel openging. Op Voorschoten zelfde verhaal en aan andere reizigers die naar die deur wilden lopen gaf ik (en enkele andere reizigers die dicht bij mij zaten) al aan dat die deur defect was. Zelf wist ik het dus en probeerde die deur al niet eens op De Vink waar ik er uit moest. Maar dat ging gelukkig maar om 1 deur. Dat er nu 3 defect waren is wel apart. Waren er nog meer reizigers die ook op Heerenveen wilden uitstappen bij die deuren?

Reputatie 7
Badge +1

Ik heb het zelf ook eens meegemaakt, maar toen stond ik aan de buitenkant. Binnen zat wel een sticker defect. Maar wat ik ook apart vind is dat de deuren van buitenaf schijnbaar wel werkten. 

Wat ik overigens ook wel eens heb, en ik zie het bij anderen ook vaak, is dat er al op de knop gedrukt wordt terwijl de treeplank nog bezig is. Dan gaat de deur ook niet open, maar soms zelfs daarna ook niet. Net alsof de knop eventjes geblokkeerd is. Pas na een paar keer drukken gaat ie dan alsnog open. 

 

Het geeft ook wel aan dat mensen tegenwoordig te veel op een app vertrouwen in plaats zelf even te denken. Bij zoiets als dit zou ik inderdaad gewoon op het eerstvolgende station eruit gaan om de trein terug te nemen en niet in soort van blinde paniek te checken wat de app adviseert.

Ik had dan in ieder geval van Akkrum naar Heerenveen gepland. Ik vraag me dan oprecht af hoe Sebastian een overstap op Leeuwarden tevoorschijn heeft getoverd.

De tegentrein op Akkrum vertrok overigens 4 minuten later, dus dat had behoorlijk wat reistijd gescheeld.

Het wachten totdat de treeplankjes zijn uitgeklapt is inderdaad een ding. Maar ik merkte ook, vooral na de introductie van SLT, dat niet alle reizigers gewend waren dat de deur-openknop op de deur zelf zat. Maar daar ligt het in dit geval ook niet aan, neem ik aan?

Reputatie 7
Badge +1

NL/NS heeft gewoon een heel ouderwets-of waarschijnlijk lekker goedkoop-systeem met die deuren openen. In zowat elk land kan die knop '’onthouden'’ dat er op is gedrukt. In NL snapt ie het pas als de trein echt stilstaat en door meester is vrijgegeven. Of als die in de nieuwste SLT groen oplicht.

De knop ingedrukt houden werkt ook al niet-enkel opnw indrukken.

Het wachten totdat de treeplankjes zijn uitgeklapt is inderdaad een ding. Maar ik merkte ook, vooral na de introductie van SLT, dat niet alle reizigers gewend waren dat de deur-openknop op de deur zelf zat. Maar daar ligt het in dit geval ook niet aan, neem ik aan?

De knoppen van de deur waren gewoon groen vanbinnen, alleen hij ging niet open. Heeft daar dus in principe niks mee te maken denk ik (behalve als de treeplank ook een defect had ofzo) dat weet ik ook niet.

Reageer