beantwoord

Vergoed NS kosten door omleidingen als je de officiele omleidingsroute neemt?

Ik wou van Groningen naar Utrecht. Bij Assen was een incident (niet de NS zijn schuld) waardoor het traject Groningen - Zwolle eruit lag. De conducteur die ons vertelde dat de trein niet reed zei dat we de Arriva trein naar Leeuwarden moesten nemen en vandaar naar Zwolle. Zo gezegd, zo gedaan. Vertraging: > 30 min. Verzoek voor restitutie ingediend. Voor het NS traject is die toegekend, voor het Arriva traject zegt de NS nee. Quote NS medewerker: "Ik heb niet kunnen terugvinden dat wij een omreisadvies via een traject van een andere vervoerder hebben gegeven. Wel zijn er bussen ingezet".

Dit leidt tot 2 vragen: 1) Als je kosten maakt bij een andere vervoerder doordat je het officiele omreisadvies van de NS opvolgt, worden die kosten dan vergoed. En zo ja, door wie? 2) Wanneer is iets een officieel omreisadvies? Als ik van een NS medewerker te horen krijg dat ik via Leeuwarden moet reizen dan vat ik dat op als een officieel omreisadvies.
icon

Beste antwoord door Slidestops 24 april 2018, 19:19

Als je kosten maakt met een officieel omreisadvies, horen deze inderdaad vergoed te worden. Ook als je van een andere vervoerder of vervoersmiddel gebruik moet maken. Een officieel omreisadvies komt terug in de verstoringsinformatie en eventueel in de stationsomroep (en in het gele vlak van de halaanwijzers).

Een NS medewerker kan een ander advies geven, als suggestie. Dit wil nog niet zeggen dat dit automatisch het officiële advies is, dat hangt er vanaf hoe deze dat brengt.

Je kunt het best contact opnemen met de klantenservice, en je situatie even voorleggen. Je hebt dan direct antwoord wat wel of niet mogelijk is.
Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Als je kosten maakt met een officieel omreisadvies, horen deze inderdaad vergoed te worden. Ook als je van een andere vervoerder of vervoersmiddel gebruik moet maken. Een officieel omreisadvies komt terug in de verstoringsinformatie en eventueel in de stationsomroep (en in het gele vlak van de halaanwijzers).

Een NS medewerker kan een ander advies geven, als suggestie. Dit wil nog niet zeggen dat dit automatisch het officiële advies is, dat hangt er vanaf hoe deze dat brengt.

Je kunt het best contact opnemen met de klantenservice, en je situatie even voorleggen. Je hebt dan direct antwoord wat wel of niet mogelijk is.
Je wordt NIET gecompenseerd als je kosten maakt bij het volgen van een officiële NS-omleidingsroute als die kosten niet bij de NS gemaakt zijn. Door een auto op een overweg was het NS advies (op de borden en via de stationsomroep) om van Groningen om te reizen naar Leeuwarden. Deze rit wordt door Arriva verzorgd. Deze kosten krijg je in principe niet terug (de klantenservice heeft uit coulance mij de kosten teruggegeven, maar dit is dus uitzondering en niet regel). Het antwoord van Slidestops is dus niet (meer) correct.
Reputatie 7
Badge +3
Veel NS'ers op stations en ook conducteurs zetten reizigers op het verkeerde been door te zeggen dat ze maar met een andere trein/busvervoerder moeten omreizen zonder er bij te zeggen dat de extra kosten voor eigen rekening zijn. Het zou goed zijn als NS zijn personeel eens wat beter zou instrueren.
Reputatie 7
Badge +3
Je wordt NIET gecompenseerd als je kosten maakt bij het volgen van een officiële NS-omleidingsroute als die kosten niet bij de NS gemaakt zijn. Door een auto op een overweg was het NS advies (op de borden en via de stationsomroep) om van Groningen om te reizen naar Leeuwarden. Deze rit wordt door Arriva verzorgd. Deze kosten krijg je in principe niet terug (de klantenservice heeft uit coulance mij de kosten teruggegeven, maar dit is dus uitzondering en niet regel). Het antwoord van Slidestops is dus niet (meer) correct.
Het punt is dat wat NS'ers op stations of via de stationsomroep zeggen geen officieel reisadvies vanuit de verkeersleiding is. Het zijn vaak acties van lokaal NS-personeel op eigen houtje, veel mensen denken daardoor echter wel dat het een officieel reisadvies is.
Reputatie 7
Badge +3
Via de stationsomroep zou toch wel een officieel omreisadvies zijn toch?

En op grotere stations kan een officieel omreisadvies daarnaast ook staan op de ARGOS schermen. Op Delft bv om de Haagse tram te nemen naar HS. Zo heb ik dan een keer bij incheck bij HTM het bedrag daarvoor terug gekregen.
Reputatie 7
Badge +3
Dat zou je verwachten maar iedere individuele NS'er achter de microfoon kan naar eigen goeddunken maar wat roepen. Er zijn wat dit betreft gewoon geen beleid en richtlijnen.
Momo schreef:

En op grotere stations kan een officieel omreisadvies daarnaast ook staan op de ARGOS
schermen. Op Delft bv om de Haagse tram te nemen naar HS. Zo heb ik dan een keer bij
incheck bij HTM het bedrag daarvoor terug gekregen.

---
Het maakt dus niet uit of het omreisadvies officieel of officieus is. Je hebt geen recht op compensatie van niet-NS kosten.
Reputatie 7
Badge +3
Als het een officieel advies van de verkeersleiding betreft wel maar als een individuele conducteur, perronopzichter of stationsomroeper wat zegt niet.
Het is off-topic, maar ik mag toch aannemen dat de stationsomroeper het officiële standpunt van de NS vertegenwoordigt.
Reputatie 7
Badge +3
Er schijnt wel verschil te zijn tussen bv afgekocht reisrecht (de Vrij abonnementen) en reizigers die op saldo reizen. Ik weet even niet meer in welk topic dat was, maar zoiets werd gezegd door een moderator.
In hoeverre dit hier van toepassing is weet ik niet.

Zelf heb ik een traject vrij, mijn reis van Delft naar Den Haag HS is afgekocht, waardoor ik de extra kosten van de HTM tram heb terug gekregen bij een officieel reisadvies. Zou ik op saldo hebben gereisd dan had ik de treinkosten van Delft naar HS niet gehad en ipv daarvan de tramkosten.
Reputatie 7
Badge +3
Het is off-topic, maar ik mag toch aannemen dat de stationsomroeper het officiële standpunt van de NS vertegenwoordigt.
Dat zou je denken maar helaas leert de praktijk dat alles wat hij zegt op persoonlijke titel is.
Reputatie 5
Ook bij officiële reisadviezen zijn de extra kosten voor de reiziger en niet voor de NS.
Bijvoorbeeld als het reisadvies is om van Den Haag CS naar Rotterdam CS de RandstadRail te nemen.
Reputatie 7
Badge +3
Bij werkzaamheden waarbij een advies is om met de RR te reizen staat het erbij dat het geen NS tarief. Er zal dan geen afspraak zijn met de RET.

Maar ik heb intussen wel het topic gevonden waar ik eerder aan refereerde:

https://community.ns.nl/geld-terug-bij-vertraging-36/reiskostenvergoeding-wegens-grote-storing-in-amsterdam-50809/index1.html#post342720
Reputatie 6
Ik ga ervan uit dat ieder advies van een NS-medewerker een officieel standpunt van NS is. Medewerkers van hetgeen welke organisatie worden immers geacht naar klanten toe hun organisatie te vertegenwoordigen.
Is er al eens iemand naar het OV loket gestapt voor deze flauwekul?
Reputatie 7
Badge +3
@wsm
Als een medewerker van Philips, Corendon of Unilever een advies geeft is dat natuurlijk ook niet altijd het officiële standpunt van hun bedrijf. Om over autodealers maar helemaal te zwijgen.

Reageer