vergoeding | NS Community
beantwoord

vergoeding


Goedenavond,

 

ik heb vandaag een uber moeten pakken van Breda naar Tilburg ivm uitval van alle treinen, ivm aanrijding met een persoon.

wat zijn de mogelijkheden tot vergoeding?

 

het koste +/- €40

icon

Beste antwoord door Thom 16 June 2022, 00:37

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Trein van 2 uur reed niet en iets na 2en wordt taxi genomen, waaruit ik kan concluderen dat er niet gewacht is op eventueel vervangend vervoer.

Als je contact opneemt via de SOS/info zuil en er wordt gezegd om maar een taxi te nemen en het bedrag terug te vragen ga je ook niet wachten op vervangend vervoer.

Ik zie hier steeds vaker dat er bij contact opnemen met NS wordt gezegd om zelf maar een taxi te nemen. Heeft NS soms problemen met het door hen ingehuurde taxibedrijf (personeelstekort)? Prima hoor, dat kan heel goed in deze tijd, maar ga dan ook niet zo moeilijk doen als reizigers inderdaad die taxikosten terug willen. En geef van tevoren duidelijk aan wat de voorwaarden voor die terugbetaling zijn. 

Reputatie 7
Badge +1

Als NS ondanks een toezegging de terugbetaling heeft afgewezen, dan lijkt me dat een geval voor de Geschillencommissie OV:

https://www.degeschillencommissie.nl/over-ons/commissies/openbaar-vervoer/

NS is immers verplicht om voor gestrande reizigers ofwel vervangend vervoer ofwel een overnachting te regelen.

Reputatie 7
Badge +3

*verwijderd op verzoek*

Had je voor je de taxi nam contact met NS klantenservice en wie was die meneer die adviseerde taxi te nemen en te declareren? Heb je de volgende dag contact opgenomen met de klantenservice of pas veel later?

Hoe weet je dat NS niets geregeld had? Hoelang heb je gewacht voordat je een taxi nam?

In de regel worden taxi's die op eigen initiatief zijn genomen niet vergoed door NS.

Heb je een officiele bon van het taxibedrijf? €150 is een vrij hoge prijs voor Tilburg-Breda.

Dit is een reizigers-helpen-reizigerscommunity, wij kunnen niet bij klantgegevens en geen restitutieverzoek in behandeling nemen. Je zult dus toch weer contact met de klantenservice moeten opnemen.

Ik heb geen hulp meer nodig, het is niet verholpen maar ik wil de NS ontzettend bedanken voor de 150 euro taxi kosten alleen afschrift en geen vast bonnetje. Op dat moment dachten wij daar niet aan en dachten dat een afschrift voldoende was. Het is blijkbaar geen officëel taxibedrijf, maar we hadden geen keus iets na 2e ‘s nachts om deze taxi te nemen. Het was op dat moment laat, weinig taxi’s en iedereen wil op dat moment naar huis. Wij zijn heus niet de enige met dezelfde klacht. We doen het er maar mee. Gelukkig taxi kunnen splitsen met 6 mensen. Bedankt NS voor de niet goede zorgen en uitval van de trein.

Reputatie 7
Badge +4

Een man vertelde ons: het beste om maar een taxi te nemen en online een restitutie aan te vragen. Restitutie aanvraag kan terug worden gevraagd tot max 250,00. Ik vind het ronduit belachelijk dat wij 150,00 euro taxi moeten betalen voor 1 halte van Tilburg naar Breda. 

 

Daar kunt u zich toch echt niet op beroepen dat ‘een man u dat vertelt’?. Het zal u toch ook niet zijn ontgaan dat er types rondlopen die een uitspraak met autoriteit proberen neer te zetten, maar ja daarmee wordt het net zo waar als wanneer mensen op de haatfora iets roepen. NS zal wel gek zijn iedereen een taxi te vergoeden die een reden verzint. Als u een taxi bestelt gaat u een overeenkomst aan met het taxibedrijf, NS niet en die hoeft dat ook niet te betalen. Er is hooguit sprake geweest van een wat soepeler beleid na de stakingen, ook omdat men bij Klantenservice de drukte niet aankon. 150 euro voor Breda-Tilburg is sowieso al niet erg geloofwaardig, maar doet ook niet terzake.

Onze wetgeving zit echt niet zo in elkaar dat ieder bedrijf dat ongewild ongemak veroorzaakt tot een schadevergoeding verplicht is volgens uw opvattingen, omdat er ‘een man’ is die dat riep.

Badge +3

Zo te lezen was het ‘een man’ via de SOS zuil die dat voorstelde?

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb geen hulp meer nodig, het is niet verholpen maar ik wil de NS ontzettend bedanken voor de 150 euro taxi kosten alleen afschrift en geen vast bonnetje. Op dat moment dachten wij daar niet aan en dachten dat een afschrift voldoende was. Het is blijkbaar geen officëel taxibedrijf, maar we hadden geen keus iets na 2e ‘s nachts om deze taxi te nemen. Het was op dat moment laat, weinig taxi’s en iedereen wil op dat moment naar huis. Wij zijn heus niet de enige met dezelfde klacht. We doen het er maar mee. Gelukkig taxi kunnen splitsen met 6 mensen. Bedankt NS voor de niet goede zorgen en uitval van de trein.

Trein van 2 uur reed niet en iets na 2en wordt taxi genomen, waaruit ik kan concluderen dat er niet gewacht is op eventueel vervangend vervoer.

Reputatie 7
Badge +3

Trein van 2 uur reed niet en iets na 2en wordt taxi genomen, waaruit ik kan concluderen dat er niet gewacht is op eventueel vervangend vervoer.

Als je contact opneemt via de SOS/info zuil en er wordt gezegd om maar een taxi te nemen en het bedrag terug te vragen ga je ook niet wachten op vervangend vervoer.

Ik zie hier steeds vaker dat er bij contact opnemen met NS wordt gezegd om zelf maar een taxi te nemen. Heeft NS soms problemen met het door hen ingehuurde taxibedrijf (personeelstekort)? Prima hoor, dat kan heel goed in deze tijd, maar ga dan ook niet zo moeilijk doen als reizigers inderdaad die taxikosten terug willen. En geef van tevoren duidelijk aan wat de voorwaarden voor die terugbetaling zijn. 

Het was mij niet duidelijk of er zelf contact opgenomen was via de zuil, of dat andere mensen contact hadden. Ik heb geen reactie gehad op mijn vragen. Het oorspronkelijke bericht is verwijderd.

Badge +3

Heeft NS soms problemen met het door hen ingehuurde taxibedrijf (personeelstekort)? Prima hoor, dat kan heel goed in deze tijd, maar ga dan ook niet zo moeilijk doen als reizigers inderdaad die taxikosten terug willen. En geef van tevoren duidelijk aan wat de voorwaarden voor die terugbetaling zijn. 

NS gooit die ritten waarschijnlijk gewoon in een pool waaruit taxibedrijven hun ritten kunnen pikken of toebedeeld krijgen (via een taxicentrale waar de NS afspraken mee heeeft en die ze dan weer uitbesteedt, zie tvv bussen).

Maar ja, de meeste taxibedrijven zitten ook met personeels/capaciteitstekort en willen die ritten (op rekening NS) helemaal niet, want betalingen vanuit NS aan die bedrijven schieten blijkbaar ook niet op. Na een festival in Tilburg zullen die het druk genoeg hebben met lucratievere (korte) ritjes.

Zal het niet meteen vergelijken met wmo vervoer (het bekende verhaal over je moeder die pas 4 uur later opgehaald wordt) maar dan is het op zich logisch dat men zegt ‘pak zelf maar een straattaxi en declareer die maar’. Dat moet dan wel via een geldige uitdraai zijn met alle informatie erop, geen handgeschreven kwitantie of zo.

Maar 150 euro voor Tilburg - Breda is duur, van station naar station zou ca. 100 euro moeten zijn (een kleine 30 km). Als die in Breda 5 adressen af moet is het ‘verdedigbaar’.

Reputatie 7
Badge +3

Het was mij niet duidelijk of er zelf contact opgenomen was via de zuil, of dat andere mensen contact hadden. Ik heb geen reactie gehad op mijn vragen. Het oorspronkelijke bericht is verwijderd.

Helaas is het oorspronkelijke bericht inderdaad verwijderd, maar daar stond meen ik ook in dat er werd aangegeven dat het maximum bedrag voor die taxi €250 zou zijn. Bij eerdere dergelijke situaties werd gesproken van een maximum van €125 per persoon. Meilan heeft het over “we” dus mogelijk waren ze met 2 personen, dan zou het maximum bedrag inderdaad €250 totaal zijn. Uit het andere bericht wat er nog wel staat maak ik op dat het probleem was dat het blijkbaar geen officëel taxibedrijf was en er geen juiste bon was. Dat kan ik nog wel begrijpen, iedereen kan wel even een bonnetje in elkaar flansen en zo taxikosten terug vragen. Als je in een dergelijke situatie zelf een taxi regelt, check dan wel even of een officëel taxibedrijf is om dit soort problemen te voorkomen. Oh, en als het even kan, neem dat gesprek met NS op zodat er niet achteraf gezegd kan worden dat er nooit een dergelijke toezegging is gedaan. 

Reputatie 7
Badge +3

Het was mij niet duidelijk of er zelf contact opgenomen was via de zuil, of dat andere mensen contact hadden. Ik heb geen reactie gehad op mijn vragen. Het oorspronkelijke bericht is verwijderd.

Helaas is het oorspronkelijke bericht inderdaad verwijderd, maar daar stond meen ik ook in dat er werd aangegeven dat het maximum bedrag voor die taxi €250 zou zijn. Bij eerdere dergelijke situaties werd gesproken van een maximum van €125 per persoon. Meilan heeft het over “we” dus mogelijk waren ze met 2 personen, dan zou het maximum bedrag inderdaad €250 totaal zijn. Uit het andere bericht wat er nog wel staat maak ik op dat het probleem was dat het blijkbaar geen officëel taxibedrijf was en er geen juiste bon was. Dat kan ik nog wel begrijpen, iedereen kan wel even een bonnetje in elkaar flansen en zo taxikosten terug vragen. Als je in een dergelijke situatie zelf een taxi regelt, check dan wel even of een officëel taxibedrijf is om dit soort problemen te voorkomen. Oh, en als het even kan, neem dat gesprek met NS op zodat er niet achteraf gezegd kan worden dat er nooit een dergelijke toezegging is gedaan. 

Een meneer had geroepen dat ze voor €250 een taxi konden nemen. Maar wie de meneer was? Een reiziger, iemand die contact had gehad met NS of een NS-meneer?

Reputatie 7
Badge +3

Een meneer had geroepen dat ze voor €250 een taxi konden nemen. Maar wie de meneer was? Een reiziger, iemand die contact had gehad met NS of een NS-meneer?

Wat dat betreft is het jammer dat het eerste bericht verwijderd is en dat er niet echt duidelijk werd aangegeven of dat over de taxi door iemand van NS is gezegd. Maar er was wel sprake van contact via SOS (zal de informatie zuil zijn). Jammer dat sommige mensen hun verhaal zo warrig vertellen dat het niet duidelijk is wat er precies gebeurd is en wat door wie is gezegd. Op basis van dat over SOS en een maximum van €250 (2 x €125) geef ik Meilan het voordeel van de twijfel, 

Reputatie 7
Badge +4

Als u zelf een taxi regelt, moet u die zelf ook betalen. U had het beter aan een conducteur kunnen vragen, die kan in omschreven gevallen een taxi voor u regelen die u nooit zelf hoeft op te brengen. Normaal is dit alleen als u door vertraging van een trein niet meer thuis kunt komen.

Deze taxi zal niet worden vergoed om die reden. U kunt niet zo maar een taxi nemen en de rekening bij NS neerleggen. NS vergoedt alleen als ze de taxi zelf voor u bestellen dan moet uw situatie aan de voorwaarden voldoen.

 U nam de taxi zelf en dan bent u ook zelf verantwoordelijk. NS regelt vrijwel altijd vervangende bussen. Die zijn verder gratis en van een taxi ‘moeten’ pakken is geen sprake. 

Goedenavond,

 

ik heb vandaag een uber moeten pakken van Breda naar Tilburg ivm uitval van alle treinen, ivm aanrijding met een persoon.

wat zijn de mogelijkheden tot vergoeding?

 

het koste +/- €40

Het kan natuurlijk niet zo zijn dat iedereen maar op eigen initiatief taxi's gaat bestellen en dan de rekening bij NS gaat claimen. Als er taxi's moeten komen regelt NS die zelf.

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt voor je vervoerbewijs beroep doen op GeldTerugbijVertraging-regeling. De zelfgeregelde taxi is voor eigen rekening.

Reageer