beantwoord

vergoeding bij vertraging

• 19 november 2016
  • 3 reacties
  • 340 Bekeken

Als ik gebruik maak van mijn Dal vrij abonnement en de trein is door wat voor reden 30 minuten of langer te laat of niet rijdt.
Is mijn alternatief wederom de auto die bij het station geparkeerd staat.
Kan ik dan omdat ik niet op tijd gebruik kan maken van de trein, geld terug vragen.
icon

Beste antwoord door Tochjo 19 november 2016, 14:01

NS kent een regeling Geld terug bij vertraging, maar daar kunt u alleen een beroep op doen als u ook daadwerkelijk een reis maakt en dan minstens 30 minuten later dan gepland op uw NS-bestemmingsstation aankomt (of minstens 15 minuten later als u met Intercity direct reist). Als u niet reist, kunt u dus geen beroep doen op deze regeling.

Als u vanwege een verwachte vertraging afziet van het maken van uw reis, kunt u een evenredig deel van uw abonnementskosten terugvragen als de verwachte vertraging meer dan 60 minuten is: in artikel 6.1 van de Algemene Voorwaarden voor het vervoer van Reizigers en Handbagage van de Nederlandse Spoorwegen (AVR-NS) wordt dit genoemd als mogelijkheid die reizigers in zo'n geval hebben (het geld terugkrijgen voor de al gemaakte reiskosten). Ziet u van uw reis af vanwege een enkele uitgevallen trein of erg vertraagde trein, maar zal de vertraging naar verwachting uiteindelijk niet meer dan een uur zijn, dan kunt u geen geld terugkrijgen.
Bekijk origineel

3 reacties

Badge +3
NS kent een regeling Geld terug bij vertraging, maar daar kunt u alleen een beroep op doen als u ook daadwerkelijk een reis maakt en dan minstens 30 minuten later dan gepland op uw NS-bestemmingsstation aankomt (of minstens 15 minuten later als u met Intercity direct reist). Als u niet reist, kunt u dus geen beroep doen op deze regeling.

Als u vanwege een verwachte vertraging afziet van het maken van uw reis, kunt u een evenredig deel van uw abonnementskosten terugvragen als de verwachte vertraging meer dan 60 minuten is: in artikel 6.1 van de Algemene Voorwaarden voor het vervoer van Reizigers en Handbagage van de Nederlandse Spoorwegen (AVR-NS) wordt dit genoemd als mogelijkheid die reizigers in zo'n geval hebben (het geld terugkrijgen voor de al gemaakte reiskosten). Ziet u van uw reis af vanwege een enkele uitgevallen trein of erg vertraagde trein, maar zal de vertraging naar verwachting uiteindelijk niet meer dan een uur zijn, dan kunt u geen geld terugkrijgen.
Dank voor de reactie.

Wat gebeurd er als er door uitval geen trein rijdt en ik een gedeelte een alternatief bv bus moet gebruiken.
Het inzetten van bussen door de NS duurt vaak nog enkele uren, terwijl er een mogelijk alternatief is van een lijnbus.
Kunnen deze OV buskosten gedeclareerd worden bij de NS, normaal hoef ik deze kosten niet te maken als de trein rijdt.
Nee want u hoort te wachten op het alternatieve vervoer van de NS en u mag slechts met ander vervoer reizen als de Reisplanner dit aangeeft (let op dat u bij ander advies van NS personeel ook niet automatisch recht heeft op kostenvergoeding van ander vervoer)

Reageer