beantwoord

Vergoeding bij vertraging

Beste heer/mevrouw,

Ik heb bevestigd gekregen dat ik een vergoeding krijg voor de vertraging die ik op 2 juni 2017 heb opgelopen op het traject Zwolle-Kampen centraal met claimnummer 600049547.

De vergoeding bleek echter maar 4,64 euro te zijn, dit is toch werkelijk waar belachelijk? Waar zijn deze vergoedingen op gebaseerd? Door onkunde en een zeer slechte organisatie door uw bedrijf heb ik bijna twee en een half uur vertraging opgelopen waardoor ik mijn werk 's avonds niet heb kunnen doen. Dit is toch niet de manier hoe u met uw klanten omgaat?

Ik verwacht op korte termijn een antwoord van u.

Sjoerd Staal
icon

Beste antwoord door Annewil NS 6 juli 2017, 12:44

Hallo Sjoerd Staal, welkom op het NS Serviceforum.

Jammer om te lezen dat jouw vergoeding na de vertraging die je hebt gehad niet voldeed aan je verwachtingen. In deze vergoedingentabel kun je zien welke vergoeding er per abonnement geldt. Waarschijnlijk ben jij in het bezit van een studentenreisproduct en heb je vertraging gehad terwijl je vrij reisde klopt dat? Dan is €4,64 inderdaad de standaardvergoeding voor de situatie.
Bekijk origineel

12 reacties

Hallo Sjoerd Staal, welkom op het NS Serviceforum.

Jammer om te lezen dat jouw vergoeding na de vertraging die je hebt gehad niet voldeed aan je verwachtingen. In deze vergoedingentabel kun je zien welke vergoeding er per abonnement geldt. Waarschijnlijk ben jij in het bezit van een studentenreisproduct en heb je vertraging gehad terwijl je vrij reisde klopt dat? Dan is €4,64 inderdaad de standaardvergoeding voor de situatie.
Beste Annewil,

Is er een vast aanspreekpunt wat betreft de vergoedingen die NS uitkeert? Ik vind het systeem dat jullie hanteren belachelijk aangezien er nogal een significant verschil zit tussen een vertraging van 60 minuten of eentje van ruim twee uur. Bovendien is dit niet een vertraging geweest door overmacht maar alleen door onkunde en een zeer slechte organisatie van de NS

Sjoerd
Dus als ik het goed begrijp wil je graag een klacht indienen over de vergoedingen? Dat kan. Als je nog wat specifieker kunt verwoorden wat precies je klacht is dan geef ik het intern door. De vergoedingen voor Geld terug bij Vertraging werken inderdaad zo dat je bij een vertraging van 60 minuten of meer eenzelfde vergoeding krijgt.
Reputatie 7
Badge +3
De standaard vergoeding voor reizigers die bv reizen op saldo, Traject-Vrij of losse enkele reis is bij meer dan 60 minuten vertraging de gehele ritprijs. Een enkele reis vol tarief Zwolle - Kampen is €3.50.
Met €4.64 heb je al meer geld terug dan de ritprijs.
Dus als ik het goed begrijp wil je graag een klacht indienen over de vergoedingen? Dat kan. Als je nog wat specifieker kunt verwoorden wat precies je klacht is dan geef ik het intern door. De vergoedingen voor Geld terug bij Vertraging werken inderdaad zo dat je bij een vertraging van 60 minuten of meer eenzelfde vergoeding krijgt.

1. De slechte organisatie voor het regelen van vervangend vervoer.
2. De rede van de vertraging is slecht tot niet duidelijk gemaakt naar de reizigers.
3. De zeer lage vergoeding voor de geleden schade.
4. Dat 'extreme' vertragingen gezien en behandeld worden als een normale vertraging (met andere woorden, dat alle vertraging boven de 60 minuten gelijk behandeld worden, ongeacht de oorzaak).
De standaard vergoeding voor reizigers die bv reizen op saldo, Traject-Vrij of losse enkele reis is bij meer dan 60 minuten vertraging de gehele ritprijs. Een enkele reis vol tarief Zwolle - Kampen is €3.50.
Met €4.64 heb je al meer geld terug dan de ritprijs.

Het punt is dat ik hierdoor mijn afspraken niet na kon komen(lees; mijn werk) waardoor de schade voor mij veel groter is dan 4,64 euro.
Badge +3
Vervoerders zijn in Nederland niet verantwoordelijk voor vervolgschade als gevolg van vertragingen. U zult uw klacht moeten indienen bij het Ministerie en/of de Tweede Kamer. De wet zal gewijzigd moeten worden.
Dat klopt inderdaad maar de NS kan daar niet zoveel mee en vergoed normaal gesproken geen gevolgschade. Het terugbetalen van de prijs van het vervoersbewijs is zo ongeveer het maximaal haalbare. Je kunt beter een uur vertraging oplopen op een langer traject, dan krijg je tenminste meer geld terug.
Reputatie 7
Badge +3

Het punt is dat ik hierdoor mijn afspraken niet na kon komen(lees; mijn werk) waardoor de schade voor mij veel groter is dan 4,64 euro.

Daarin ben je niet de enige. Wanneer je door dit soort grote vertragingen bv een vlucht van Schiphol mist of een examen is de regeling nog steeds gelijk. Ook dan is de schade groter dan de vergoeding van de treinreis.
Je kunt er mee eens zijn of niet, de regels zijn nu eenmaal zoals ze zijn.
Ik ben het er bv niet mee eens dat er geen bedragen lager dan €2.30 worden vergoed, hierdoor krijg ik helemaal geen GTBV bij vertragingen tussen 30 en 59 minuten aangezien het dan dan om bedrag van €2.25 zou gaan.
Is het ook wettelijk vastgelegd dat vervoerders niet verantwoordelijk zijn voor gevolgschade als ze zelf fouten hebben gemaakt?

Ik vind het schandalig dat NS geen verschillende regelgeving heeft voor schadevergoeding voor vertraging door overmacht of door eigen fouten. In geval van overmacht snap ik dat de NS niks uitkeert, maar aan de hand van de berichten die ik van conducteurs heb gehoord is dit een fout van NS en had dit voorkomen kunnen worden.
Badge +3
Het valt niet mooier te maken dan het is. Er is geen onderscheid tussen overmacht en eigen falen. Dat heeft weer als voordeel dat bij overmacht NS zonder morren en smoesjes wel uitkeert.

In de luchtvaart kunnen maatschappijen zich beroepen op overmacht en daar worden de duvel en zijn ouwe moer erbij gesleept om maar overmacht te kunnen voorwenden zodat er geen compensatie betaald hoeft te worden.
Reputatie 7
Sjoerd, ik begrijp dat je baalt van het missen van jouw werk door vertraging. Nu geeft Momo al aan dat je meer restitutie krijgt dan jouw rit eigenlijk kostte. Wij als organisatie kunnen onmogelijk gemiste tijd of verricht werk compenseren. Als het belangrijk is dat je stipt op tijd bent op jouw werk en de gevolgen van te laat aankomen groot zijn, raad ik je aan in het vervolg misschien ruimer jouw reis te plannen. Voor mij niet duidelijk of dit mogelijk was in jouw geval. Vertragingen, storingen en ongelukken kunnen gebeuren, wij nemen onze verantwoordelijkheid in het compenseren van jouw reis, maar daar eindigt onze verantwoordelijkheid in dit geval. We zien het liever niet dat reizigers afspraken missen, maar dat is helaas niet altijd te voorkomen.

Reageer