beantwoord

Vergoeding bij vertraging

• 8 december 2018
  • 10 reacties
  • 386 Bekeken

Hey NS, waarom is er **** altijd vertraging? Kan ik hier geen vergoeding voor krijgen?
icon

Beste antwoord door Stijn NS 8 december 2018, 17:48

Goedemiddag Qqqqqqq en welkom bij de NS Community.

Vertraging kan vele verschillende oorzaken hebben, dus daar kan ik niet zomaar een antwoord op geven. Tevens valt het best wel mee, over de afgelopen 100 dagen hebben vrijwel 95% van onze treinen op tijd gereden.

Wat betreft een compensatie, als je meer dan 30 minuten vertraging hebt opgelopen (of meer dan 15 minuten als dit met de IC Direct was) kun je een compensatie aanvragen. Op deze pagina kun je daar meer informatie over vinden.
Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Zou u uw taalgebruik willen aanpassen? Dit soort termen voegen niets toe en dragen ook niet bij aan een oplossing. U kunt uw probleem ook aankaarten met inachtneming van de burgerlijke beleefdheid.

U kunt bij een aantoonbare vertraging van meer dan een half uur een beroep doen op de regeling Geld terug bij vertraging. Wat u terug krijgt, hangt af van het kaartje waarmee u reisde.

Vertraging kan vele verschillende oorzaken hebben, dus daar kan ik niet zomaar een antwoord op geven. Tevens valt het best wel mee, over de afgelopen 100 dagen hebben vrijwel 95% van onze treinen op tijd gereden.

Wat betreft een compensatie, als je meer dan 30 minuten vertraging hebt opgelopen (of meer dan 15 minuten als dit met de IC Direct was) kun je een compensatie aanvragen. Op deze pagina kun je daar meer informatie over vinden.

95% is hier bewijs van? Wordt er hier eerlijk over gedaan? Of van die bullshit dat treinen die 15min te laat zijn niet mee tellen omdat ze gecanceld worden? Ben wel benieuwd naar een document hiervan, tevens bedankt voor de link, zal een kijkje nemen
Reputatie 7
Als je de link aanklikt kom je op een onafhankelijke site uit. Meer info vind je ook op hun site https://vertraagd.com/over-ons
Als je de link aanklikt kom je op een onafhankelijke site uit. Meer info vind je ook op hun site https://vertraagd.com/over-ons
Bedankt!
Reputatie 6
Badge
Op sommige trajecten (bijv. HSL) of op sommige momenten/trajecten (Herfst) is er bovengemiddelde vertraging. Soms heb je een paar keer achter elkaar pech, maar ook hier zie je dat het over algemeen best goed gaat.
https://prestaties.prorail.nl/reizigersvervoer/cDU174_Reizigersvervoer.aspx

Je subjectieve gevoel en bewoordingen zijn dan objectief gezien wellicht toch wat positiever... 🙂
Tevens valt het best wel mee, over de afgelopen 100 dagen hebben vrijwel 95% van onze treinen op tijd gereden.

Nouja valt best mee. Ik haal het niet hoor, maar 5% vertraging op 100 dagen. Hoeveel werkdagen zitten er in 100 dagen? Een stuk of 70? Ik neem vier verschillende treinen per dag, dat zijn 280 treinen die ik in die periode neem. Dan zouden er, volgens de statistieken, slechts 14 vertraagd zijn, wat ongeveer één trein is van de 20 die ik wekelijks neem. Vandaag waren zes treinen vertraagd. Dan zou ik statistisch gezien pas eind januari weer eens vertraging moeten hebben. Realistisch gezien ben ik morgen gewoon weer de zak.

Als ik me ergens kan aanmelden dat ik maar slechts één keer per week vertraging zou hebben dan teken ik meteen. Scheelt me letterlijk uren per week tijd verdoen op een station.

Zoals Qqqqqqq verder terecht aanhaalt over bullshit, hanteert de NS een vijf minuten vertraging is geen vertraging regeling. Daar heb je als klant geen ene zak aan als je een aansluiting binnen 3 minuten moet halen. Dan haal je de aansluiting gek genoeg niet, terwijl de trein volgens de NS hartstikke op tijd is. Leg maar aan je werkgever uit dat je op tijd van huis bent vertrokken, er geen vertraging was, maar je tóch later bent.

Ik begrijp de frustratie van Qqqqqqq dan ook helemaal.
Reputatie 5
Badge
Even een misverstand de wereld uit helpen: NS wordt door de overheid afgerekend op Reizigerspunctualiteit. Daarin telt mee of een trein heeft gereden, of aansluitingen haalbaar zijn en of treinen op tijd zijn. Het laten uitvallen van treinen zorgt er dus niet voor dat de cijfers beter worden. Ook het wegrijden van een aansluiting voor de neus van tientallen reizigers is negatief voor de cijfers. Het onderwerp is in een ander topic al eens besproken: https://community.ns.nl/op-het-station-17/overstaptrein-rijdt-voor-neus-van-velen-weg-50003
Reputatie 5
Nouja valt best mee. Ik haal het niet hoor, maar 5% vertraging op 100 dagen. Hoeveel werkdagen zitten er in 100 dagen? Een stuk of 70? Ik neem vier verschillende treinen per dag, dat zijn 280 treinen die ik in die periode neem. Dan zouden er, volgens de statistieken, slechts 14 vertraagd zijn, wat ongeveer één trein is van de 20 die ik wekelijks neem. Vandaag waren zes treinen vertraagd. Dan zou ik statistisch gezien pas eind januari weer eens vertraging moeten hebben. Realistisch gezien ben ik morgen gewoon weer de zak.

Statistisch gezien heeft jouw reis van vandaag maar weinig te maken met jouw reis van morgen en is dit slechts gemiddeld waar. Specifieke gevallen kunnen daar best behoorlijk van afwijken, al is de kans op een resultaat verder van het gemiddelde over het algemeen wel kleiner (al heb ik geen data over de spreiding hiervan en is dit dus een aanname). Het zou natuurlijk ook kunnen dat je veel op een traject en/of tijd reist die systematisch slechter scoort.

Wat de toekomst brengt weet niemand, en statisch kun je hooguit iets over ee gemiddelde zeggen, waarbij de kans dat je zelf in een gemiddeld geval terecht komt afhangt van welke factoren er voor verschillen kunnen zorgen, in hoeverre die bij jou van toepassing zijn en in hoeverre het gemiddelde specifiek voor jouw situatie is of je een algemener getal hiervoor kunt corrigeren.
Reputatie 5
Zoals Qqqqqqq verder terecht aanhaalt over bullshit, hanteert de NS een vijf minuten vertraging is geen vertraging regeling. Daar heb je als klant geen ene zak aan als je een aansluiting binnen 3 minuten moet halen. Dan haal je de aansluiting gek genoeg niet, terwijl de trein volgens de NS hartstikke op tijd is. Leg maar aan je werkgever uit dat je op tijd van huis bent vertrokken, er geen vertraging was, maar je tóch later bent.

Ik begrijp de frustratie van Qqqqqqq dan ook helemaal.

Als je door 5 minuten vertraging je overstap van 3 minuten mist wordt dit weergeven in de reisplanner en kan je aantonen dat je een half uur vertragin hebt. Vervolgens kan je dan ook in aanmerking komen voor GTBV, aangezien je op je reis een half uur vertraging hebt gehad omdat je je aansluiting hebt gemist door eerdere vertraging met een andere NS trein.

Reageer