beantwoord

Vergoeding kosten bus bij vertraging?

• 25 september 2017
  • 6 reacties
  • 516 Bekeken

Geachte NS,

Afgelopen vrijdagochtend wilde ik de intercity van 6.28 uur in Roermond nemen om op 7.00 uur op mijn werk in Weert te zijn. Helaas was er geen treinverkeer mogelijk vanwege een stroomstoring. Het vooruitzicht was dat het nog minimaal tot 8.00 uur zou duren voordat er een oplossing (NS-bussen) zou zijn. Om de vertraging nog enigszins te beperken, heb ik toen lijnbus 73 (Arriva) van 6.32 uur naar Weert genomen. Kan ik de extra kosten die ik hiervoor heb gemaakt, vergoed krijgen? Ik heb een Traject Vrij abonnement Roermond-Weert, en heb hiermee aan het begin en einde van mijn reis in- en uitgecheckt. De busreis heb ik betaald met een andere OV-chipkaart, omdat op de kaart met mijn Traject Vrij abonnement niet voldoende saldo stond.Totale vertraging was 50 minuten.

Bij voorbaat dank voor uw antwoord.
icon

Beste antwoord door klant_Jac 26 september 2017, 11:02

@Denise1988
Je kunt de lange weg ingaan van vragen om vergoeding van de buskosten, maar - zoals je in de reactie van ChielNS leest - heeft NS daar kennelijk geen zin in. Jammer dat NS je vraag niet beter heeft gelezen.
Omdat je gelukkig wel hebt in- en uitgecheckt bij de NS paal zal je 100% vergoeding voor de heenreis evenredig worden vergoed. Dien daarvoor een Geld Terug Bij Vertraging verzoek in. Als je MijnNS gebruikt, kan dat electronisch. Zou dat door het automatische systeem worden afgewezen, dien je de aanvraag opnieuw in, waarna een mens je aanvraag bekijkt en zal moeten toewijzen... Er was verstoring (wat je kunt aantonen met een printje van de juiste pagina op https://www.ovtijden.com/avtdag/RM/20170922/ en je had dus vertraging.

Overigens zie ik dat de dagen ervoor de trein van 6:28 ook uitviel of fors vertraagde. Heb je daarvoor al geld terug gevraagd?
Bekijk origineel

6 reacties

Goedenavond Denise1988 en welkom op het NS Serviceforum!

Ik vrees dat we je in dit geval niet kunnen helpen met een compensatie. Een van de voorwaarden om in aanmerking te komen voor een Geld Terug bij Vertraging claim is namelijk dat je ook werkelijk een vertraagde reis met de NS gemaakt hebt, met een in- en uitcheck. Aan die transacties kunnen we de vertraging vervolgens controleren en zien hoeveel vertraging je hebt opgelopen. Zonder die transacties kom je dan ook niet in aanmerking voor een compensatie.

Ik snap daarnaast dat het erg vervelend is om te moeten wachten op ons vervangend vervoer. Wij doen ons uiterste best om dit zo snel mogelijk ter plekke te krijgen, maar dit kan even duren. Je bent er uiteraard vrij in om zelf te kiezen om met ander vervoer te reizen, maar omdat dit je eigen keus is, kunnen we ook die extra kosten niet vergoeden.
Reputatie 7
Badge
@Denise1988
Begrijp ik uit je verhaal dat je om ca 6:27 in Roermond hebt ingecheckt bij NS? En na aankomst in Weert hebt uitgecheckt bij de NS paal? Dan kan je aanvraag bij NS doen voor GeldxTerug Wegens Vertraging (formulier haal je op stationsloket, of via Mijn NS). Vul een uur vertraging in, want de NS bussen reden pas vanaf 8 uur, schrijf je. Dat is 100% restitutie van je heenreis, en misschien voldoende om de buskosten te betalen.
Goedenavond Denise1988 en welkom op het NS Serviceforum!

Ik vrees dat we je in dit geval niet kunnen helpen met een compensatie. Een van de voorwaarden om in aanmerking te komen voor een Geld Terug bij Vertraging claim is namelijk dat je ook werkelijk een vertraagde reis met de NS gemaakt hebt, met een in- en uitcheck. Aan die transacties kunnen we de vertraging vervolgens controleren en zien hoeveel vertraging je hebt opgelopen. Zonder die transacties kom je dan ook niet in aanmerking voor een compensatie.

Ik snap daarnaast dat het erg vervelend is om te moeten wachten op ons vervangend vervoer. Wij doen ons uiterste best om dit zo snel mogelijk ter plekke te krijgen, maar dit kan even duren. Je bent er uiteraard vrij in om zelf te kiezen om met ander vervoer te reizen, maar omdat dit je eigen keus is, kunnen we ook die extra kosten niet vergoeden.

TS heeft ingecheckt ( Ik heb een Traject Vrij abonnement Roermond-Weert, en heb hiermee aan het begin en einde van mijn reis in- en uitgecheckt) en NS is verplicht binnen 1 uur het vervangend vervoer te laten rijden, dat is hier duidelijk ook niet gelukt.

In de spits is dat 1,5 uur, maar ik neem aan dat TS net buiten de spits valt, dan nog is de 1,5 uur niet gehaald.
@ klant_Jac en MvanGelder dat klopt, ik heb inderdaad op station Roermond ingecheckt om 6.27 en op station Weert uitgecheckt om 7.31u.
Reputatie 7
Badge
@Denise1988
Je kunt de lange weg ingaan van vragen om vergoeding van de buskosten, maar - zoals je in de reactie van ChielNS leest - heeft NS daar kennelijk geen zin in. Jammer dat NS je vraag niet beter heeft gelezen.
Omdat je gelukkig wel hebt in- en uitgecheckt bij de NS paal zal je 100% vergoeding voor de heenreis evenredig worden vergoed. Dien daarvoor een Geld Terug Bij Vertraging verzoek in. Als je MijnNS gebruikt, kan dat electronisch. Zou dat door het automatische systeem worden afgewezen, dien je de aanvraag opnieuw in, waarna een mens je aanvraag bekijkt en zal moeten toewijzen... Er was verstoring (wat je kunt aantonen met een printje van de juiste pagina op https://www.ovtijden.com/avtdag/RM/20170922/ en je had dus vertraging.

Overigens zie ik dat de dagen ervoor de trein van 6:28 ook uitviel of fors vertraagde. Heb je daarvoor al geld terug gevraagd?
@klant_Jac Hartelijk dan voor het uitgebreide antwoord. Ik zal proberen alsnog iets van restitutie te krijgen op de manier die u voorstelt. Nogmaals dank! 🙂

Reageer