Vergoedingen bij NS Flex


Reputatie 5

Hoi,

 

Nog even een topic van mijn kant, maar dan van een hele andere orde. Het is me opgevallen dat in de vergoedingentabel voor gtbv staat dat bij 100% korting van NS flex abonnementen de vergoeding gebaseerd wordt op de volle ritprijs. Is dit bewust zo gekozen? Ik zou wel nieuwsgierig zijn waarom dit zo is, want dit klinkt me echt extreem ruimhartig in de oren. Dat is uiteraard geen klacht, maar ik zou het oprecht fascinerend vinden als het zo ruimhartig is bij NS flex.

 

Groet,

Tonny


35 reacties

Voor de onbeperkt reizen Flex varianten is het inderdaad ruimhartig -aangepast door moderator-. Voor de kortingsvarianten krijg je gewoon de prijs van je kaartje terug (of de helft daarvan).

Reputatie 7
Badge +3

Sommige mensen reizen met de trein om ergens naar toe te gaan, anderen om vergoedingen te krijgen. 

Reputatie 7
Badge

Het verschil is inderdaad gek, dat is mij eerder ook opgevallen. Vooral omdat je voor het abonnement hetzelfde betaalt en het klassieke abonnement voor tenminste 12 maanden moest worden afgenomen, i.t.t. tot flex.

Zeer ruimhartig inderdaad. Achterliggende gedachte zie ik ook niet.

Reputatie 7
Badge +4

-Aangepast door moderator- De regeling met Flex zo die nu is, meteen afschaffen en vervangen door een meer normale regeling bij GTBV. Slordig dat die op deze wijze bestaat, het raakt kant noch wal, is buiten proportie en dient geen redelijk doel. Dat redelijke doel kan in ieder geval nooit parasitair gedrag zijn. GBTV mag wel wat soberder als het klaarblijkelijk zo gaat. Kennelijk wordt er op alle mogelijke manieren gezocht hoe er geld uit te persen is. 

Het is Europese wetgeving met een te ruime interpretatie van NS, dus afschaffen kan niet, maar het kan wel wat minder dan nu bij Flex. 

Badge +3

-Aangepast door moderator- De GTbV vergoeding voor de vrij reizen Flex abonnementen is gebonden aan een maximum, namelijk de prijs van je abonnement.

Overigens worden die GTbV claims bij Flex volgens mij in eerste instantie toegekend/uitbetaald op basis van 2e klas, maar via de klantenservice kan je de rest alsnog krijgen.

Reputatie 7
Badge +4

-Aangepast door moderator- Het is bedoeld als een tegemoetkoming bij vertraging en daar raken we nu te ver van verwijderd.

 

Het is het beste te bestrijden door het meteen onmogelijk te maken.

Reputatie 7
Badge

De grote vraag is natuurlijk waarom NS twee verschillende vormen van vergoedingen kent, terwijl je hetzelfde betaalt voor je reis. De ene vergoeding gaat realistisch naar rato. De andere zeer riant bij wat langere reizen.

Sowieso is NS al rianter dan bijvoorbeeld DB, dus het zal ‘m niet in Europese verplichtingen zitten. Zeker nu in tijden van bezuinigen interessant dat er vrijgevig vergoed wordt.

(Wellicht bedacht door de marketingafdeling, die niet doorheeft dat je na 1x vertraging je weekendvrij voor die maand er al uit hebt en dat er eigenlijk gedweild wordt met de geldkraan open.)

Reputatie 7
Badge +4

Het is wel degelijk Europese wetgeving dat er vergoedingen moeten zijn, NS moet het dus doen, maar NS is daar nog boven gaan zitten. Voordat Flex bestond was dit ook al het geval.

Tja, en de afstemming tussen de afdelingen van NS is wel eens vaker een punt. Marketing en de conducteurs denken bijvoorbeeld wel eens heel verschillend over sommige ‘meereis’-kaartjes. ;-)

De GTbV vergoeding voor de vrij reizen Flex abonnementen is gebonden aan een maximum, namelijk de prijs van je abonnement.

Waar staat dat precies @Robert B ? Ik heb de voorwaarden doorgelezen en de GTBV tabel bekeken, maar kan die voorwaarde niet ontdekken.

Badge +3

De informatie over dat maximum kwam van een ander community lid, maar ik zie o.a. hier  dat er toch soms meer uitbetaald wordt?

Reputatie 7
Badge +3

Ik zie weer kansen voor Ritzen-koeriers ;)

Dan is gelijk dit probleem opgelost :wink:

Reputatie 7
Badge +3

-Aangepast door moderator-

-Aangepast door moderator- Ik had ooit eens uitgerekend (voor mijn abonnement) dat de grens lag bij 26/27 keer meer dan 60 minuten vertraging per maand. Als je in een maand 20 dagen naar werk gaat heb je 40 ritten, dus het kan in theorie. In de praktijk kon ik maar hooguit 1 of 2 keer jaar een claim van meer dan 60 minuten indienen en nog 3 of 4 claims van meer dan 30 minuten. Wellicht is dat voor reizen met de ICD wel anders.

Maar nu staat het in geen enkele verhouding dat je zowel voor Flex Weekend Vrij als voor Flex Altijd Vrij de hele of halve ritprijs vergoed krijgt. Bij Weekend Vrij heb je dan al snel het bedrag van je abonnement terug, bij Altijd Vrij moet je daar wel wat meer voor reizen. Een zoveelste deel terug van de abonnementsprijs zoals bij de klassieke abonnement is eerlijker.

Reputatie 7
Badge +1

Het is dan ook weer niet dat ik rijk ga worden van de ruimhartige GTBV regeling, maar het is meestal niet zo moeilijk om quitte te spelen of er iets aan te verdienen. Vooral als de HSL een deel uitmaakt van je reis kan dat best hard gaan, maar ook op trajecten waar om het half uur een trein rijdt en de trein uitvalt of als je die overstap mist.

Ook die extra €6 voor 1e klas bij Weekend Vrij heb je er al in een keer uit als je reis meer als 45 TE zijn wanneer je het hele bedrag terug krijgt (€9,30 v. €15,35) of als je de helft terug krijgt bij 101 TE (€18,80/2 = €9,40 v. €31,02/2 = €15,51)

 

Nog een voorbeeld in de praktijk van mij:

Ik ben nog steeds in het bezit van een NS Flex Weekend Vrij 1e klas abonnement. De abonnementsmaand liep van 09-01-2021 t/m 24-01-2021 en kostte €16 (naar rato, €16 voor het abonnement, €3,10 voor standaard 1e klas en €3,10 korting vanwege de actie in september 2020). De abonnementsmaand loopt bij dit abonnement anders dan dat ik 4 maanden geleden heb geschreven, omdat dit abonnement in september 2020 nieuw besteld is.

Op 10-01 vertraging opgelopen van meer als 30 minuten voor een reis waarbij de HSL een onderdeel daarvan was. De claim is in eerste instantie afgewezen, maar is na een reactie op die mail alsnog toegekend. Daarbij is €27,35 uitgekeerd, gek bedrag omdat het eigenlijk €27,23 + €1,56 = €28,79 zou moeten zijn (85 TE + ICD Toeslag daluren)

-Aangepast door moderator-

Wil trouwens ook best wel de bewijzen hier plaatsen als iemand mij niet gelooft.

 

Overigens worden mijn claims de afgelopen tijd wel vaker afgewezen, terwijl ze toch echt terecht zijn. Geen idee of het systeem veranderd is, of dat ik keer op keer een medewerker had die niet weet hoe GTBV's werken. En dan krijg ik een toelichting als dit:

Uw verzoek om restitutie is afgewezen op onvoldoende vertraging omdat blijkt dat u de Intercity direct toeslag heeft aangeschaft om 11.43 uur dit is na de vertrektijd van de Intercity direct van 11.40 uur. Op basis van de eerst volgende Intercity direct welke om 11.58 uur vertrektijd vanaf Rotterdam Centraal is de door u opgelopen vertraging 12 minuten.

Het ging hierbij om de 5134 die vertraagd was waardoor de overstap op de 923 niet meer gehaald kon worden (tenzij de NS denkt dat ik een of andere Usain Bolt ben), waardoor de overstap op Schiphol op de 5843 ook niet meer mogelijk was (moest die dag naar Lelylaan). Het lijkt mij dan ook volkomen logisch dat de ICD toeslag pas na het vertrek van de 923 was aangeschaft, anders had ik de trein wel gehaald. Uiteindelijk een half uur later op Lelylaan aangekomen omdat de 9227 ook nog eens vertraagd was. Daarbij heb ik het bedrag dat hierboven staat uitgekeerd heb gekregen.

Badge +3

Waarom zie ik in de meeste reacties hier ineens -Aangepast door moderator- staan?

Zonder dat er volgens mij iets aangepast is… :thinking:

Reputatie 7
Badge +3

Bij mij is er zeker wel iets weggehaald, niet alleen van mijn eigen reactie, maar ook van wat ik heb gequote.

Reputatie 7
Badge +1

Blijkbaar is er iemand niet helemaal blij met de reacties. Van alle reacties zijn de stukjes die over 'winst' en 'verdiensten' gaan weggehaald. En de post van Martin7182 die Momo heeft gequoot wat ook naar 'dat' refereerde is helemaal verwijderd. 

Reputatie 7
Badge +3

De beste manier om dat soort reacties niet te krijgen is de vergoedingen voor Flex abonnementen aan te passen. Iedereen die de GTBV vergoedingentabel bekijkt kan tot de conclusie komen die in dit topic is getrokken of er achterkomen door ervaring.

Badge +3

Ah, dus als een reactie van iemand anders verwijderd wordt dan ‘verdwijnen’ ook de quotes in verdere reacties of andere topics… als ‘aangepast’.

Op zich wel logisch, maar verwijder/anonimiseer dan ook de @mentions naar gebruikersnamen van ex-leden die nu als Anonymous staan (ook al blijven hun topics en nuttige reacties natuurlijk staan voor zover ze de Commumnity vrijwillig verlaten hebben).

Zie bijv. https://community.ns.nl/search?q=herrie%20gekke%20henkie en vele andere resultaten op naam van ex-leden.

Overigens ben ik al vaker op de vingers getikt voor ‘workarounds’ die men liever niet publiek wilde maken, maar verder volkomen legaal zijn of waren.

Op reis in de vrijdagmiddagspits met Weekend Vrij en na 18:30 zonder 35 minuten wachten gratis verder reizen bij een overstap? Natuurlijk kan dat, doe een klassewissel (of overstap naar andere vervoerder als die optie er is op een station) en dan weer terug wisselen. Dan vervold j je de reis tegen het dan geldende tarief. Geen vuiltje aan de lucht zou je denken (en is er ook niet).

Dat mensen die 100% vrij reizen (en dus in principe niet hoeven in- en uit te checken) gaan zoeken naar vertragingen voor een reis die ze helemaal niet gemaakt hebben door de mand vallen bij nadere controle (je was er met Arriva ‘nog redelijk op tijd’) vind ik prima, want dat NS die reis (met NS Flex) kan zien heeft ook zijn voordelen, zoals een overstap naar andere vervoerder in de spits kunnen maken.

Reputatie 4

Vreemd topic zo ;) (-Aangepast door moderator-)

Misschien is het verstandig om de fg van de NS even te mailen? Het zal toch niet zo zijn dat de ‘NS’ hier het halve peloton onder schot neemt? :bow_and_arrow::violin:  

Best wel Jammer…. :mask:

Reputatie 7
Badge +3

Ah, dus als een reactie van iemand anders verwijderd wordt dan ‘verdwijnen’ ook de quotes in verdere reacties of andere topics… als zijnde ‘aangepast’.

Niet alleen een quote is verwijderd, ook in reacties zijn dingen verwijderd die in andere bewoordingen een zelfde iets als de quote aangaven. En het betrof geen workaround, maar een constatering van iets wat iedereen zelf ook kan constateren. En wat in een ouder topic al eerder werd geconstateerd en daar wel is blijven staan. Dat het nu wel is aangepast vind ik een hele vreemde situatie, zeker omdat NS zelf het probleem creëert door de manier waarop de vergoedingen worden berekend. Misschien moet ik als het vaccineren inderdaad zo snel zal gaan als ons Hugo nu aangeeft deze zomer ook maar eens een Flex Weekend Vrij aanschaffen en het land door treinen. 

Reputatie 7
Badge +1

Ah, dus als een reactie van iemand anders verwijderd wordt dan ‘verdwijnen’ ook de quotes in verdere reacties of andere topics… als ‘aangepast’.

Op zich wel logisch, maar verwijder/anonimiseer dan ook de @mentions naar gebruikersnamen van ex-leden die nu als Anonymous staan (ook al blijven hun topics en nuttige reacties natuurlijk staan voor zover ze de Commumnity vrijwillig verlaten hebben).

Denk eerder dat een moderator dat handmatig heeft gedaan. Quotes zelf zijn vrij te editen, dus ik kan eigenlijk doen alsof iemand iets gezegd heeft, terwijl dat helemaal nooit geplaatst is. De naam van wie de quote heeft geplaatst is niet te editen, je moet dan de hele quote box verwijderen en opnieuw op de knop 'quote' drukken.

 

En als er dan toch reacties worden aangepast, wat ik overigens heel vreemd vind, doe het dan ook goed. Pas of alles aan, want uit het deel van mijn reactie dat er nu nog staat is nog steeds te zien wat er onder de 'aanpassing' heeft gestaan, of pas gewoon helemaal niets aan.

We zijn als reizigers niet dom natuurlijk. Als je als bedrijf dan dit soort gulle tegemoetkomingen hebt en een systeem hebt wat niet ziet dat er al meer dan de abonnementskosten is uitgekeerd moet je er ook niet raar van opkijken als reizigers daar uitgebreid gebruik van gaan maken. Ik vraag mij dan ook af wie dit bedacht heeft. Alhoewel, IT en NS zijn en waren nooit beste vriendjes. 

Reputatie 3

De informatie over dat maximum kwam van een ander community lid, maar ik zie o.a. hier  dat er toch soms meer uitbetaald wordt?

In de voorwaarden staat dat de vergoeding nooit hoger kan zijn dan de prijs die je betaald hebt voor het vervoerbewijs. Bij afgewezen claims (om die reden) wordt tegenwoordig naar dat artikel verwezen. Dit is relatief nieuw volgens mij.

NS lijkt veel meer claims handmatig te beoordelen en daarbij o.a. te controleren of je niet meer vergoed krijgt dan je voor je abonnement betaald hebt. Het systeem kan dit blijkbaar niet zelfstandig.

Reputatie 7
Badge +3

Het zou natuurlijk getuigen van transparantie wanneer een moderator even uitlegt wat en waarom in de verschillende bijdragen is aangepast.

Persoonlijk vind ik het zeer ergerniswekkend wanneer er alleen maar “(-Aangepast door moderator-)” staat, zonder enige toelichting.

Uitleg is nodig. Dan weet iedereen wat wel en niet is toegestaan. Bij voorkeur met verwijzing naar de voorwaarden zodat het niet lijkt op een ongeautoriseerde eenmansactie.

En als censuur niet is toegepast op basis van de voorwaarden dan graag stoppen met deze onzin. Ook NS moet zich aan de eigen voorwaarden houden. Maar dat zit nog niet bij iedereen tussen de oren.

Er is gisteravond geconstateerd dat bepaalde onderdelen mogelijk gezien konden worden als een instructie om misbruik te maken van het GTbV systeem. Volgens de regels mogen er geen berichten geplaatst worden die aanzetten tot illegale activiteiten en het overtreden van de wet. Tegelijkertijd was ook duidelijk dat dit onderdeel was van de discussie om een beperking in het systeem mee aan te kaarten. Uiteindelijk is er een afweging gemaakt en zijn bepaalde delen aangepast die enigszins tot fraude konden aanzetten. 

@Mark NS Ik weet niet meer precies wat ik geschreven had, maar van misbruik was hoop ik geen sprake, zeker niet moedwillig. Met Flex weekendvrij mag je toch ook GTBV declareren voor elke grote vertraging (>30min en >60min) die je ondervindt? Gewoon volgens de NS regels. Of staan er nog kleine lettertjes in de voorwaarden? (ik heb ze niet gezien).

Reageer