Vergoedingen bij NS Flex

• 2 March 2021
  • 35 reacties
  • 874 Bekeken

Reputatie 5

Hoi,

Nog even een topic van mijn kant, maar dan van een hele andere orde. Het is me opgevallen dat in de vergoedingentabel voor gtbv staat dat bij 100% korting van NS flex abonnementen de vergoeding gebaseerd wordt op de volle ritprijs. Is dit bewust zo gekozen? Ik zou wel nieuwsgierig zijn waarom dit zo is, want dit klinkt me echt extreem ruimhartig in de oren. Dat is uiteraard geen klacht, maar ik zou het oprecht fascinerend vinden als het zo ruimhartig is bij NS flex.

Groet,

Tonny

35 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Dit staat er wel in de voorwaarden (pagina 1 rechtsboven):

De  restitutie  en/of  de  som  aan  restituties  zal nooit  meer  bedragen dan  de  waarde  van  het  aan  NS  toe  te  rekenen deel  van  het  gebruikte  vervoerbewijs  (zoals  bij  Dagretour  of  Dag OV-daluren). 

Volgens de voorwaarden mag je dus niet meer terug krijgen dan je betaald hebt, maar in de praktijk kan het systeem daar dus niet helemaal mee overweg, in ieder geval niet bij NS Flex abonnementen met afgekocht reisrecht. 

Je kan dus niet voor een Dagretour op zowel de heen als terugreis een vertraging claimen waarbij je voor beide claims het hele bedrag terug krijgt. 

Reputatie 7
Badge +3

De toelichting had er natuurlijk gisteren al moeten staan en niet nadat er om gevraagd is.

Maar late uitleg is natuurlijk beter dan helemaal geen uitleg. In het vervolg meteen toelichting plaatsen wanneer wordt gecensureerd.

Verder mag NS blij zijn dat de problematiek zo openlijk is besproken. Met de informatie kan het lek worden gedicht.

@Martin7182 er is gekeken naar de context in het gehele topic en op basis daarvan zijn bepaalde berichten, die bijdroegen een een bepaald beeld, aangepast of verwijderd. Er is in ieder geval zeker niet uitgegaan van opzet! 

Los van de door loklok8 benoemde regel, kan ik inderdaad ook geen uitzondering vinden. GTBV is ook van toepassing bij elke vertraging met Weekend Vrij. Artikel 7 (laatste alinea) zegt bijvoorbeeld ook het volgende: “Indien er sprake is van vertraging met hetzelfde vervoerbewijs op zowel de heen- als de terugreis dient u twee verschillende restitutieverzoeken in te dienen.”

@iMark ik ben het met je eens dat het in dergelijke gevallen wenselijk is om daar direct transparant over te zijn. Dat is zeker het streven en is iets om op te letten. 

Reputatie 7
Badge +3

Het zou niet het streven moeten zijn maar verplicht voor moderators. Transparantie voorkomt speculatie en onrust.

Het kost hooguit een paar minuten om een berichtje met toelichting te plaatsen.

Dit staat er wel in de voorwaarden (pagina 1 rechtsboven):

De  restitutie  en/of  de  som  aan  restituties  zal nooit  meer  bedragen dan  de  waarde  van  het  aan  NS  toe  te  rekenen deel  van  het  gebruikte  vervoerbewijs  (zoals  bij  Dagretour  of  Dag OV-daluren). 

Volgens de voorwaarden mag je dus niet meer terug krijgen dan je betaald hebt, maar in de praktijk kan het systeem daar dus niet helemaal mee overweg, in ieder geval niet bij NS Flex abonnementen met afgekocht reisrecht. 

Je kan dus niet voor een Dagretour op zowel de heen als terugreis een vertraging claimen waarbij je voor beide claims het hele bedrag terug krijgt. 

Bedankt. Maar ik lees hieruit niet dat de “waarde” lager of gelijk moet zijn aan wat je betaald hebt. Sterker nog, in de GTBV tabel staat precies de waarde vermeld per kaartsoort.

Verder staat het claimen natuurlijk los van wat je daadwerkelijk vergoed krijgt. Als ik elke 30 min vertraging claim, dan maak ik toch geen misbruik van het systeem? Je zou wel kunnen stellen dat het systeem niet goed werkt.

Reputatie 7
Badge +3

Het is inderdaad vreemd dat het systeem van GTbV niet goed werkt bij NS Flex. Het werkt immers op basis van in- en uitchecken.

Reputatie 3

Het probleem is dat dat dus, net als bij abonnementen, wel kan. NS laat nu meer claims op 'in behandeling' staan, zodat dit soort dingen nu handmatig beoordeleld kunnen worden omdat het geautomatiseerde beoordelingssysteem dit niet oppikt. 

Ik heb ooit bij een claim voor een ticket enkele reis het verkeerde eindstation ingevuld (Amersfoort Centraal i.p.v. Amsterdam Centraal). Daarna heb ik aan NS gevraagd deze claim te verwijderen/annuleren en heb ook de correcte claim ingediend.

Ik kreeg helaas een antwoord dat echt compleet niets te maken had met mijn vraag/verzoek (alsof ik Chinees had geschreven) en heb het daarom er verder maar bij laten zitten. Het geautomatiseerde systeem heeft op werkdag vijf beide claims goedgekeurd voor een totale vergoeding van ver boven de prijs van het ticket- > want twee verschillende reizen.

In de voorwaarden staat ook niet dat geen claim ingediend kan worden, er staat alleen dat de uiteindelijke vergoeding niet hoger kan zijn dan 'waarde  van  het  aan  NS  toe  te  rekenen deel  van  het  gebruikte  vervoerbewijs'. 

Precies @rcr, dat laatste was ook mijn punt. Daarnaast kan de uiteindelijke “waarde” hoger zijn dan de aanschafprijs. Daar zijn in de markt wel meer voorbeelden van :-)

Reputatie 7
Badge +1

In de voorwaarden staat ook niet dat geen claim ingediend kan worden, er staat alleen dat de uiteindelijke vergoeding niet hoger kan zijn dan 'waarde  van  het  aan  NS  toe  te  rekenen deel  van  het  gebruikte  vervoerbewijs'. 

Er staat dat de restitutie zelf of de som (bij elkaar opgeteld) van de restituties niet hoger kan zijn dan de waarde van het aan NS toe te rekenen deel. Heb je voor een Dagretour op de heenreis al zo veel vertraging opgelopen dat je het hele bedrag voor het kaartje terugkrijgt, dan zou je volgens de voorwaarden niet nog eens geld kunnen krijgen als je op de terugreis ook in aanmerking zou komen voor de GTBV regeling. De som van de restituties zou dan de waarde, oftewel de prijs van het ticket (ik zie niet waarom de waarde hier hoger zou zijn dan de aanschafprijs, of een gedeelte daarvan bij reizen met meerdere vervoerders, van het ticket) overschrijden.

Het staat je natuurlijk vrij om ook voor die terugreis ook een claim in te dienen, maar volgens de voorwaarden zou deze dan afgewezen moeten worden.

Reputatie 7
Badge +3

Artikel 12 van de voorwaarden van GTbV is in dit verband behartigenswaardig:

Reageer