Vergoedingen bij NS Flex

  • 2 March 2021
  • 35 reacties
  • 873 Bekeken

Reputatie 5

Hoi,

 

Nog even een topic van mijn kant, maar dan van een hele andere orde. Het is me opgevallen dat in de vergoedingentabel voor gtbv staat dat bij 100% korting van NS flex abonnementen de vergoeding gebaseerd wordt op de volle ritprijs. Is dit bewust zo gekozen? Ik zou wel nieuwsgierig zijn waarom dit zo is, want dit klinkt me echt extreem ruimhartig in de oren. Dat is uiteraard geen klacht, maar ik zou het oprecht fascinerend vinden als het zo ruimhartig is bij NS flex.

 

Groet,

Tonny


35 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Artikel 12 van de voorwaarden van GTbV is in dit verband behartigenswaardig:

 

Reputatie 7
Badge +1

In de voorwaarden staat ook niet dat geen claim ingediend kan worden, er staat alleen dat de uiteindelijke vergoeding niet hoger kan zijn dan 'waarde  van  het  aan  NS  toe  te  rekenen deel  van  het  gebruikte  vervoerbewijs'. 

Er staat dat de restitutie zelf of de som (bij elkaar opgeteld) van de restituties niet hoger kan zijn dan de waarde van het aan NS toe te rekenen deel. Heb je voor een Dagretour op de heenreis al zo veel vertraging opgelopen dat je het hele bedrag voor het kaartje terugkrijgt, dan zou je volgens de voorwaarden niet nog eens geld kunnen krijgen als je op de terugreis ook in aanmerking zou komen voor de GTBV regeling. De som van de restituties zou dan de waarde, oftewel de prijs van het ticket (ik zie niet waarom de waarde hier hoger zou zijn dan de aanschafprijs, of een gedeelte daarvan bij reizen met meerdere vervoerders, van het ticket) overschrijden.

Het staat je natuurlijk vrij om ook voor die terugreis ook een claim in te dienen, maar volgens de voorwaarden zou deze dan afgewezen moeten worden.

Precies @rcr, dat laatste was ook mijn punt. Daarnaast kan de uiteindelijke “waarde” hoger zijn dan de aanschafprijs. Daar zijn in de markt wel meer voorbeelden van :-)

Reputatie 3

Je kan dus niet voor een Dagretour op zowel de heen als terugreis een vertraging claimen waarbij je voor beide claims het hele bedrag terug krijgt. 

Het probleem is dat dat dus, net als bij abonnementen, wel kan. NS laat nu meer claims op 'in behandeling' staan, zodat dit soort dingen nu handmatig beoordeleld kunnen worden omdat het geautomatiseerde beoordelingssysteem dit niet oppikt. 

Ik heb ooit bij een claim voor een ticket enkele reis het verkeerde eindstation ingevuld (Amersfoort Centraal i.p.v. Amsterdam Centraal). Daarna heb ik aan NS gevraagd deze claim te verwijderen/annuleren en heb ook de correcte claim ingediend.

Ik kreeg helaas een antwoord dat echt compleet niets te maken had met mijn vraag/verzoek (alsof ik Chinees had geschreven) en heb het daarom er verder maar bij laten zitten. Het geautomatiseerde systeem heeft op werkdag vijf beide claims goedgekeurd voor een totale vergoeding van ver boven de prijs van het ticket- > want twee verschillende reizen.

In de voorwaarden staat ook niet dat geen claim ingediend kan worden, er staat alleen dat de uiteindelijke vergoeding niet hoger kan zijn dan 'waarde  van  het  aan  NS  toe  te  rekenen deel  van  het  gebruikte  vervoerbewijs'. 

Reputatie 7
Badge +3

Het is inderdaad vreemd dat het systeem van GTbV niet goed werkt bij NS Flex. Het werkt immers op basis van in- en uitchecken.

Dit staat er wel in de voorwaarden (pagina 1 rechtsboven):

De  restitutie  en/of  de  som  aan  restituties  zal nooit  meer  bedragen dan  de  waarde  van  het  aan  NS  toe  te  rekenen deel  van  het  gebruikte  vervoerbewijs  (zoals  bij  Dagretour  of  Dag OV-daluren). 

Volgens de voorwaarden mag je dus niet meer terug krijgen dan je betaald hebt, maar in de praktijk kan het systeem daar dus niet helemaal mee overweg, in ieder geval niet bij NS Flex abonnementen met afgekocht reisrecht. 

Je kan dus niet voor een Dagretour op zowel de heen als terugreis een vertraging claimen waarbij je voor beide claims het hele bedrag terug krijgt. 

Bedankt. Maar ik lees hieruit niet dat de “waarde” lager of gelijk moet zijn aan wat je betaald hebt. Sterker nog, in de GTBV tabel staat precies de waarde vermeld per kaartsoort.

Verder staat het claimen natuurlijk los van wat je daadwerkelijk vergoed krijgt. Als ik elke 30 min vertraging claim, dan maak ik toch geen misbruik van het systeem? Je zou wel kunnen stellen dat het systeem niet goed werkt.

Reputatie 7
Badge +3

Het zou niet het streven moeten zijn maar verplicht voor moderators. Transparantie voorkomt speculatie en onrust.

Het kost hooguit een paar minuten om een berichtje met toelichting te plaatsen.

@Martin7182 er is gekeken naar de context in het gehele topic en op basis daarvan zijn bepaalde berichten, die bijdroegen een een bepaald beeld, aangepast of verwijderd. Er is in ieder geval zeker niet uitgegaan van opzet! 

Los van de door loklok8 benoemde regel, kan ik inderdaad ook geen uitzondering vinden. GTBV is ook van toepassing bij elke vertraging met Weekend Vrij. Artikel 7 (laatste alinea) zegt bijvoorbeeld ook het volgende: “Indien er sprake is van vertraging met hetzelfde vervoerbewijs op zowel de heen- als de terugreis dient u twee verschillende restitutieverzoeken in te dienen.”

@iMark ik ben het met je eens dat het in dergelijke gevallen wenselijk is om daar direct transparant over te zijn. Dat is zeker het streven en is iets om op te letten. 

Reputatie 7
Badge +3

De toelichting had er natuurlijk gisteren al moeten staan en niet nadat er om gevraagd is.

Maar late uitleg is natuurlijk beter dan helemaal geen uitleg. In het vervolg meteen toelichting plaatsen wanneer wordt gecensureerd.

Verder mag NS blij zijn dat de problematiek zo openlijk is besproken. Met de informatie kan het lek worden gedicht.

Reputatie 7
Badge +1

Dit staat er wel in de voorwaarden (pagina 1 rechtsboven):

De  restitutie  en/of  de  som  aan  restituties  zal nooit  meer  bedragen dan  de  waarde  van  het  aan  NS  toe  te  rekenen deel  van  het  gebruikte  vervoerbewijs  (zoals  bij  Dagretour  of  Dag OV-daluren). 

Volgens de voorwaarden mag je dus niet meer terug krijgen dan je betaald hebt, maar in de praktijk kan het systeem daar dus niet helemaal mee overweg, in ieder geval niet bij NS Flex abonnementen met afgekocht reisrecht. 

Je kan dus niet voor een Dagretour op zowel de heen als terugreis een vertraging claimen waarbij je voor beide claims het hele bedrag terug krijgt. 

@Mark NS Ik weet niet meer precies wat ik geschreven had, maar van misbruik was hoop ik geen sprake, zeker niet moedwillig. Met Flex weekendvrij mag je toch ook GTBV declareren voor elke grote vertraging (>30min en >60min) die je ondervindt? Gewoon volgens de NS regels. Of staan er nog kleine lettertjes in de voorwaarden? (ik heb ze niet gezien).

Er is gisteravond geconstateerd dat bepaalde onderdelen mogelijk gezien konden worden als een instructie om misbruik te maken van het GTbV systeem. Volgens de regels mogen er geen berichten geplaatst worden die aanzetten tot illegale activiteiten en het overtreden van de wet. Tegelijkertijd was ook duidelijk dat dit onderdeel was van de discussie om een beperking in het systeem mee aan te kaarten. Uiteindelijk is er een afweging gemaakt en zijn bepaalde delen aangepast die enigszins tot fraude konden aanzetten. 

Reputatie 7
Badge +3

Het zou natuurlijk getuigen van transparantie wanneer een moderator even uitlegt wat en waarom in de verschillende bijdragen is aangepast.

Persoonlijk vind ik het zeer ergerniswekkend wanneer er alleen maar “(-Aangepast door moderator-)” staat, zonder enige toelichting.

Uitleg is nodig. Dan weet iedereen wat wel en niet is toegestaan. Bij voorkeur met verwijzing naar de voorwaarden zodat het niet lijkt op een ongeautoriseerde eenmansactie.

En als censuur niet is toegepast op basis van de voorwaarden dan graag stoppen met deze onzin. Ook NS moet zich aan de eigen voorwaarden houden. Maar dat zit nog niet bij iedereen tussen de oren.

Reputatie 3

De informatie over dat maximum kwam van een ander community lid, maar ik zie o.a. hier  dat er toch soms meer uitbetaald wordt?

In de voorwaarden staat dat de vergoeding nooit hoger kan zijn dan de prijs die je betaald hebt voor het vervoerbewijs. Bij afgewezen claims (om die reden) wordt tegenwoordig naar dat artikel verwezen. Dit is relatief nieuw volgens mij.

NS lijkt veel meer claims handmatig te beoordelen en daarbij o.a. te controleren of je niet meer vergoed krijgt dan je voor je abonnement betaald hebt. Het systeem kan dit blijkbaar niet zelfstandig.

Reputatie 7
Badge +1

Ah, dus als een reactie van iemand anders verwijderd wordt dan ‘verdwijnen’ ook de quotes in verdere reacties of andere topics… als ‘aangepast’.

Op zich wel logisch, maar verwijder/anonimiseer dan ook de @mentions naar gebruikersnamen van ex-leden die nu als Anonymous staan (ook al blijven hun topics en nuttige reacties natuurlijk staan voor zover ze de Commumnity vrijwillig verlaten hebben).

Denk eerder dat een moderator dat handmatig heeft gedaan. Quotes zelf zijn vrij te editen, dus ik kan eigenlijk doen alsof iemand iets gezegd heeft, terwijl dat helemaal nooit geplaatst is. De naam van wie de quote heeft geplaatst is niet te editen, je moet dan de hele quote box verwijderen en opnieuw op de knop 'quote' drukken.

 

En als er dan toch reacties worden aangepast, wat ik overigens heel vreemd vind, doe het dan ook goed. Pas of alles aan, want uit het deel van mijn reactie dat er nu nog staat is nog steeds te zien wat er onder de 'aanpassing' heeft gestaan, of pas gewoon helemaal niets aan.

We zijn als reizigers niet dom natuurlijk. Als je als bedrijf dan dit soort gulle tegemoetkomingen hebt en een systeem hebt wat niet ziet dat er al meer dan de abonnementskosten is uitgekeerd moet je er ook niet raar van opkijken als reizigers daar uitgebreid gebruik van gaan maken. Ik vraag mij dan ook af wie dit bedacht heeft. Alhoewel, IT en NS zijn en waren nooit beste vriendjes. 

Reputatie 7
Badge +3

Ah, dus als een reactie van iemand anders verwijderd wordt dan ‘verdwijnen’ ook de quotes in verdere reacties of andere topics… als zijnde ‘aangepast’.

Niet alleen een quote is verwijderd, ook in reacties zijn dingen verwijderd die in andere bewoordingen een zelfde iets als de quote aangaven. En het betrof geen workaround, maar een constatering van iets wat iedereen zelf ook kan constateren. En wat in een ouder topic al eerder werd geconstateerd en daar wel is blijven staan. Dat het nu wel is aangepast vind ik een hele vreemde situatie, zeker omdat NS zelf het probleem creëert door de manier waarop de vergoedingen worden berekend. Misschien moet ik als het vaccineren inderdaad zo snel zal gaan als ons Hugo nu aangeeft deze zomer ook maar eens een Flex Weekend Vrij aanschaffen en het land door treinen. 

Reputatie 5

Vreemd topic zo ;) (-Aangepast door moderator-)

Misschien is het verstandig om de fg van de NS even te mailen? Het zal toch niet zo zijn dat de ‘NS’ hier het halve peloton onder schot neemt? :bow_and_arrow::violin:  

Best wel Jammer…. :mask:

Badge +3

Ah, dus als een reactie van iemand anders verwijderd wordt dan ‘verdwijnen’ ook de quotes in verdere reacties of andere topics… als ‘aangepast’.

Op zich wel logisch, maar verwijder/anonimiseer dan ook de @mentions naar gebruikersnamen van ex-leden die nu als Anonymous staan (ook al blijven hun topics en nuttige reacties natuurlijk staan voor zover ze de Commumnity vrijwillig verlaten hebben).

Zie bijv. https://community.ns.nl/search?q=herrie%20gekke%20henkie en vele andere resultaten op naam van ex-leden.

Overigens ben ik al vaker op de vingers getikt voor ‘workarounds’ die men liever niet publiek wilde maken, maar verder volkomen legaal zijn of waren.

Op reis in de vrijdagmiddagspits met Weekend Vrij en na 18:30 zonder 35 minuten wachten gratis verder reizen bij een overstap? Natuurlijk kan dat, doe een klassewissel (of overstap naar andere vervoerder als die optie er is op een station) en dan weer terug wisselen. Dan vervold j je de reis tegen het dan geldende tarief. Geen vuiltje aan de lucht zou je denken (en is er ook niet).

Dat mensen die 100% vrij reizen (en dus in principe niet hoeven in- en uit te checken) gaan zoeken naar vertragingen voor een reis die ze helemaal niet gemaakt hebben door de mand vallen bij nadere controle (je was er met Arriva ‘nog redelijk op tijd’) vind ik prima, want dat NS die reis (met NS Flex) kan zien heeft ook zijn voordelen, zoals een overstap naar andere vervoerder in de spits kunnen maken.

Reputatie 7
Badge +3

De beste manier om dat soort reacties niet te krijgen is de vergoedingen voor Flex abonnementen aan te passen. Iedereen die de GTBV vergoedingentabel bekijkt kan tot de conclusie komen die in dit topic is getrokken of er achterkomen door ervaring.

Reputatie 7
Badge +1

Blijkbaar is er iemand niet helemaal blij met de reacties. Van alle reacties zijn de stukjes die over 'winst' en 'verdiensten' gaan weggehaald. En de post van Martin7182 die Momo heeft gequoot wat ook naar 'dat' refereerde is helemaal verwijderd. 

Reputatie 7
Badge +3

Bij mij is er zeker wel iets weggehaald, niet alleen van mijn eigen reactie, maar ook van wat ik heb gequote.

Badge +3

Waarom zie ik in de meeste reacties hier ineens -Aangepast door moderator- staan?

Zonder dat er volgens mij iets aangepast is… :thinking:

Reputatie 7
Badge +1

Het is dan ook weer niet dat ik rijk ga worden van de ruimhartige GTBV regeling, maar het is meestal niet zo moeilijk om quitte te spelen of er iets aan te verdienen. Vooral als de HSL een deel uitmaakt van je reis kan dat best hard gaan, maar ook op trajecten waar om het half uur een trein rijdt en de trein uitvalt of als je die overstap mist.

Ook die extra €6 voor 1e klas bij Weekend Vrij heb je er al in een keer uit als je reis meer als 45 TE zijn wanneer je het hele bedrag terug krijgt (€9,30 v. €15,35) of als je de helft terug krijgt bij 101 TE (€18,80/2 = €9,40 v. €31,02/2 = €15,51)

 

Nog een voorbeeld in de praktijk van mij:

Ik ben nog steeds in het bezit van een NS Flex Weekend Vrij 1e klas abonnement. De abonnementsmaand liep van 09-01-2021 t/m 24-01-2021 en kostte €16 (naar rato, €16 voor het abonnement, €3,10 voor standaard 1e klas en €3,10 korting vanwege de actie in september 2020). De abonnementsmaand loopt bij dit abonnement anders dan dat ik 4 maanden geleden heb geschreven, omdat dit abonnement in september 2020 nieuw besteld is.

Op 10-01 vertraging opgelopen van meer als 30 minuten voor een reis waarbij de HSL een onderdeel daarvan was. De claim is in eerste instantie afgewezen, maar is na een reactie op die mail alsnog toegekend. Daarbij is €27,35 uitgekeerd, gek bedrag omdat het eigenlijk €27,23 + €1,56 = €28,79 zou moeten zijn (85 TE + ICD Toeslag daluren)

-Aangepast door moderator-

Wil trouwens ook best wel de bewijzen hier plaatsen als iemand mij niet gelooft.

 

Overigens worden mijn claims de afgelopen tijd wel vaker afgewezen, terwijl ze toch echt terecht zijn. Geen idee of het systeem veranderd is, of dat ik keer op keer een medewerker had die niet weet hoe GTBV's werken. En dan krijg ik een toelichting als dit:

Uw verzoek om restitutie is afgewezen op onvoldoende vertraging omdat blijkt dat u de Intercity direct toeslag heeft aangeschaft om 11.43 uur dit is na de vertrektijd van de Intercity direct van 11.40 uur. Op basis van de eerst volgende Intercity direct welke om 11.58 uur vertrektijd vanaf Rotterdam Centraal is de door u opgelopen vertraging 12 minuten.

Het ging hierbij om de 5134 die vertraagd was waardoor de overstap op de 923 niet meer gehaald kon worden (tenzij de NS denkt dat ik een of andere Usain Bolt ben), waardoor de overstap op Schiphol op de 5843 ook niet meer mogelijk was (moest die dag naar Lelylaan). Het lijkt mij dan ook volkomen logisch dat de ICD toeslag pas na het vertrek van de 923 was aangeschaft, anders had ik de trein wel gehaald. Uiteindelijk een half uur later op Lelylaan aangekomen omdat de 9227 ook nog eens vertraagd was. Daarbij heb ik het bedrag dat hierboven staat uitgekeerd heb gekregen.

Reputatie 7
Badge +3

-Aangepast door moderator-

-Aangepast door moderator- Ik had ooit eens uitgerekend (voor mijn abonnement) dat de grens lag bij 26/27 keer meer dan 60 minuten vertraging per maand. Als je in een maand 20 dagen naar werk gaat heb je 40 ritten, dus het kan in theorie. In de praktijk kon ik maar hooguit 1 of 2 keer jaar een claim van meer dan 60 minuten indienen en nog 3 of 4 claims van meer dan 30 minuten. Wellicht is dat voor reizen met de ICD wel anders.

Maar nu staat het in geen enkele verhouding dat je zowel voor Flex Weekend Vrij als voor Flex Altijd Vrij de hele of halve ritprijs vergoed krijgt. Bij Weekend Vrij heb je dan al snel het bedrag van je abonnement terug, bij Altijd Vrij moet je daar wel wat meer voor reizen. Een zoveelste deel terug van de abonnementsprijs zoals bij de klassieke abonnement is eerlijker.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zie weer kansen voor Ritzen-koeriers ;)

Dan is gelijk dit probleem opgelost :wink:

Reageer