beantwoord

Vergoedt NS taxikosten gemaakt om tijdig op Schiphol te zijn?

• 28 februari 2018
  • 12 reacties
  • 977 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 2 reacties
Op 9-jan-2018 reisden wij van Hengelo naar Schiphol. Vertrek om 9:24u zodat we om 11:23u op Schiphol zouden zijn. Onze vlucht naar Qatar stond gepland om 15:00u en we de opdracht was om tenminste 3 uur eerder aanwezig te zijn. Met de gekozen trein zouden we derhalve mooi op tijd zijn. We zaten (en stonden vooral) in een overvolle trein; vooral gevuld met bezoekers aan de Horecava. De trein moest echter tussen Deventer en Apeldoorn worden stilgezet vanwege een kapotte trein op het spoor voor ons. Na enige tijd wachten reden we stapvoets terug naar Deventer, waar we om 11:02u aankwamen.
De NS adviseerde om de reis via Zwolle te vervolgen met de trein van 11:17u.die om 11:41u in Zwolle zou zijn. Daarna met de trein van 11:47u naar Schiphol om daar om 12:55u aan te komen.
Met een taxi zouden we er 12:30u zijn ('slechts' een half uur te laat); met het geboden alternatief zou dat 12:55u zijn (een heel uur te laat) maar vooral erg onzeker vanwege de grote aantallen reizigers die deze weg te gaan hadden. Wij konden het risico niet nemen om nog meer vertraging op te lopen en namen met 4 andere Schipholgangers een taxibusje wat elk van de 3 duo's op een een extra kostenpost van €100 kwam te staan.
icon

Beste antwoord door Denice NS 28 februari 2018, 14:29

Dag EB12. Welkom op het Serviceforum.

Helaas moet ik je hierin teleurstellen. De vervoerder is niet aansprakelijk voor schade die is veroorzaakt door vertraging, door welke oorzaak dan ook vóór, tijdens of na het vervoer opgetreden, dan wel is veroorzaakt door welke afwijking van de dienstregeling dan ook. Vergoeding van vervoersbewijzen is mogelijk conform de voorwaarden Geld Terug Bij Vertraging.

Een tip voor de volgende keer is, wanneer je je vlucht dreigt te missen, contact met ons op te nemen via Twitter, Facebook, Live Chat of telefonisch: 030-7515155 (lokaal tarief). Er kan dan worden gekeken of wij een taxi voor je kunnen regelen (en daarmee dus ook de kosten op ons nemen).

@jelle001 Het vergoeden van taxikosten is geen garantie. Elke situatie zal individueel bekeken worden. Hierbij wordt onder andere gekeken of het ging om de laatste (gegarandeerde) aansluiting en of men zich heeft gemeld bij ons personeel (op het station, in de trein of bij de informatiezuil). Indien men nog op zijn/haar bestemming kan komen later op de dag of middels door ons ingezet vervangend vervoer (als het dus niet om de laatste aansluiting gaat) worden taxikosten niet vergoed. Gaat het om de laatste aansluiting, er is geen vervangend vervoer en de reiziger heeft zich bij ons gemeld dan dragen wij zorg voor een taxi (en de kosten). Heeft men zich niet gemeld maar op eigen initiatief een taxi genomen of een hotel geboekt kan vergoeding niet worden gegarandeerd. Hiervoor dien je dan per post een verzoek in te dienen met de originele bon van de taxi en/of hotel erbij.
Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 2
Hoi,

Alleen als de NS je geen aternatief vervoer kan aanboeden worden twxi kosten vergoedt, in jou geval was er wel alternatief vervoer maar kies je zelf voor de taxi. Ik beem aan dat je die kosten niet vergoedt krijgt. Wel eventueel een gedeelte van je treinkaartje vanwege vertraging. De Ns heeft een verplichting om je te vervoeren geen verplichting qua aankomsttijd. Dat is jou rosico met de trein. Ik zou dan ook altijd met de auto gaan als ik op reis ga. Je hent zelfhet risico anagenomen met een half uurtje extra reistijd.

Sorry mooier kan ik het verhaal niet maken

Jelle
Reputatie 6
Helaas, als je de taxi op eigen gelegenheid neemt dan krijg je niks terug. Vergoeding krijg je alleen als in overleg met een NS-medewerker de taxi genomen werd. Maar je kan altijd een aanvraag doen, nee heb je en ja kun je krijgen.
Dag EB12. Welkom op het Serviceforum.

Helaas moet ik je hierin teleurstellen. De vervoerder is niet aansprakelijk voor schade die is veroorzaakt door vertraging, door welke oorzaak dan ook vóór, tijdens of na het vervoer opgetreden, dan wel is veroorzaakt door welke afwijking van de dienstregeling dan ook. Vergoeding van vervoersbewijzen is mogelijk conform de voorwaarden Geld Terug Bij Vertraging.

Een tip voor de volgende keer is, wanneer je je vlucht dreigt te missen, contact met ons op te nemen via Twitter, Facebook, Live Chat of telefonisch: 030-7515155 (lokaal tarief). Er kan dan worden gekeken of wij een taxi voor je kunnen regelen (en daarmee dus ook de kosten op ons nemen).

@jelle001 Het vergoeden van taxikosten is geen garantie. Elke situatie zal individueel bekeken worden. Hierbij wordt onder andere gekeken of het ging om de laatste (gegarandeerde) aansluiting en of men zich heeft gemeld bij ons personeel (op het station, in de trein of bij de informatiezuil). Indien men nog op zijn/haar bestemming kan komen later op de dag of middels door ons ingezet vervangend vervoer (als het dus niet om de laatste aansluiting gaat) worden taxikosten niet vergoed. Gaat het om de laatste aansluiting, er is geen vervangend vervoer en de reiziger heeft zich bij ons gemeld dan dragen wij zorg voor een taxi (en de kosten). Heeft men zich niet gemeld maar op eigen initiatief een taxi genomen of een hotel geboekt kan vergoeding niet worden gegarandeerd. Hiervoor dien je dan per post een verzoek in te dienen met de originele bon van de taxi en/of hotel erbij.
Aanvulling op Denice, ook bij het treinpersoneel kan je terecht als je in dit soort situaties terecht komt. Ook wij kunnen dan een taxi regelen. Mocht het door de hoeveelheid mensen niet lukken, is het fijn dat men ook bij de klantenservice terecht kan.
Thx Loes :) (heb stiekem m'n antwoord aangepast :P)
Top, gaat om de volledigheid ?
Dank allemaal. Duidelijk. Volgende keer de auto. Wat mij betreft is nu de discussie gesloten!
Reputatie 7
Badge +3
Als je (door vertraging) 2 uur voor vertrek op Schiphol bent is dat in het algemeen geen probleem. Het advies om 3 uur vooraf aanwezig zijn is juist ook bedoeld om eventuele beperkte vertragingen bij je reis naar Schiphol te kunnen opvangen.
Reputatie 6
Badge
Vergeet de geld terug bij vertraging niet in te dienen. Daar dit >60minuten betreft, kom je al een beetje in de richting. Dat wil zeggen (bij) 100pct vergoeding van de tickets.
Dat is al binnen.
Badge +3
Mooi zo. Haha, ik las net al een verhaal van iemand die al 2 uur vertraging had en in een IC direct zat die maar niet vooruit wilde komen. GTBV bij >15 minuten natuurlijk.

Of de vergoeding dan niet ook 8×15 minuten kon zijn bij 2 uur vertraging :? Valt wat voor te zeggen natuurlijk 😛 maar dat gaat 'm niet worden natuurlijk.

Overigens vraag ik me af wat er volgens de WPV2000 mogelijk is qua vergoeding als je door toedoen NS een vlucht zou missen :?

Op mijn (taxi)examen vorig jaar is er dan tot € 1000,- mogelijk als ik je naar Schiphol moet brengen en het niet haal door mijn schuld (of die van mijn werkgever). Dat is al bij een lekke band en zo, als er niet tijdig vervangend vervoer komt voor de passagiers.

Een onverwachte file op de A2 door een groot ongeval geldt natuurlijk niet voor die compensatie. Het gaat puur om wat je redelijkerwijs kunt verwachten qua aankomst, met een marge natuurlijk voor de dagelijkse files.

Maar als ik de weg kwijt raak (het spoor bijster ben, waardoor je later op Schiphol bent en je vlucht mist) krijg je ook je tickets vergoed. Dit zou voor NS ook moeten gelden denk ik (volgens onze planning kan je er om ××:×× uur zijn, door om te reizen via ¥¥¥).

Want ik neem zomaar aan dat NS zich ook aan WPV2000 te houden heeft? Zoals "mag mijn Stradivarius van € 1 miljoen mee in de trein?" Jazeker mag dat, maar als we crashen en hij stuk gaat dan krijg je € 1500,- (zaakschade).
Reputatie 7
Badge +3
NS is volgens de wet expliciet vrijgesteld van het vergoeden van vervolgschade bij vertragingen. Dat is iets anders dan wanneer er schade aan eigendommen ontstaat door een ongeval omdat het dan om directe schade gaat.

Daar komt bij dat er in dit geval sowieso helemaal geen sprake is van vervolgschade omdat de betrokkene door om te reizen via Zwolle alsnog twee uur voor vertrek van zijn vliegtuig op Schiphol aanwezig had kunnen zijn en dat is ruim voldoende om je vlucht alsnog te halen.

Reageer