Vertaagde trein slaat stations over

• 29 februari 2020
  • 9 reacties
  • 337 Bekeken

Reputatie 1

Het is een bekend feit dat de spoorwegen graag volgens het boekje willen rijden. Is het vertrektijd, dan gaat de trein rijden, degene die nog wilde instappen heeft pech en wacht maar op de volgende trein.

Hoe is dat nu als de trein al vertraagd is? Het spreekt vanzelf: dan wordt er niet gestopt!

Amersfoort, zaterdag 12:19. De Sprinter naar Utrecht is een beetje vertraagd (dat is niet erg), vertrekt van een ander spoor (dat is ook niet erg) en zal niet stoppen in Den Dolder en Bilthoven (dat is wél erg, want ik wil naar Bilthoven). "Waarom stopt de trein daar niet?" vroeg ik aan de man in de infobalie. "Om de vertraging in te lopen." Juist, dat is duidelijk, net wat ik zei. En de trein moet natuurlijk op tijd in Utrecht zijn voor de terugreis.

De volgende trein gaat om 12:49 en dan ben ik om 12:59 in Bilthoven. Een half uur vertraging. Dan krijg ik geld terug! Ik besloot een gokje te wagen en nam toch de vertraagde trein van 12:19+8.  In Overvecht (waar de trein wél stopte) stapte ik over en ik was om 12:46 in Bilthoven. Een goede gok, elf minuten sneller (maar geen geld terug).

De Reisplanner dacht er trouwens anders over. Die zei dat ik in Overvecht 18 minuten overstaptijd had, van 12:35+3 tot 12:55+1. Ik stapte met gemak over op de trein van 12:41.

Een andere reiziger had niet goed naar de omroepberichten geluisterd. "Hadden we niet in Den Dolder moeten stoppen?" Ook hij moest terugreizen. Uiteindelijk was hij om 12:48 in Den Dolder. Had hij in Amersfoort gewacht op de trein van 12:49 dan had hij er langer over gedaan.

Maar had het niet anders gekund?

Je kunt de vertraagde trein (Amersfoort 12:19+8) laten eindigen in Den Dolder. Er is daar ruimte om uit te rangeren. Er is een kwartierdienst tussen Den Dolder en Utrecht, dus de reizigers kunnen er vlot overstappen (een kwartier vertraging). Er is dan geen trein beschikbaar in Utrecht voor de terugreis, maar er is een kwartier later wel een trein maar Baarn via Den Dolder en in Den Dolder staat de uitgerangeerde trein weer klaar om naar Amersfoort en Zwolle te rijden.

Of: de vertraagde trein wel in Den Dolder laten stoppen maar niet in Bilthoven en Overvecht. Dat levert even veel tijdswinst op. Reizigers naar Bilthoven en Overvecht stappen in Den Dolder over op de trein die een paar minuten later uit Baarn komt.

9 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Of u loopt een halfuur vertraging, of (bij uw oplossing) de reizigers de andere kant op. Omdat de meeste mensen van/naar Utrecht en niet van/naar Bilthoven gaan lijkt me dit nog de minst slechte oplossing. Overigens lijkt me deze maatregel bij 8 minuten vertraging wel misplaatst. 

Reputatie 7
Badge

Die trein wordt niet automatisch door hetzelfde personeel weer teruggereden. Zodoende is keren in Den Dolder ook niet gewenst, boven op het feit dat je het andere verkeer met het heen en weer rijden naar het tussenspoor ook in de weg zit. Utrecht Amersfoort is een behoorlijk druk baanvak.

Overslaan van stations is ook bij ons geen prettige ingreep, maar als je te laat bent en je gaat dan ook nog overal stoppen, zit je de treinen achter je in de weg waardoor ze vertraging oplopen én je vertrekt uit Utrecht weer met vertraging.

Reputatie 5
Badge

Van Harderwijk, Nijkerk en de andere sprinterstations tussen Zwolle en Amersfoort reizen de meeste mensen naar Utrecht, niet naar Den Dolder/Bilthoven. Door die stops over te slaan, zorg je voor minder vertraging naar Utrecht en ‘red’ je de terugrit. Anders gaat ook de terugrit te laat en dupeer je nog veel meer reizigers. Ja, de mensen naar Den Dolder en Bilthoven lopen 30 minuten vertraging op, maar over alle reizigers samen (ook die in de achteropkomende intercity's) is het toch beter om in sommige situaties de stops over te slaan.

Badge

En als aanvulling op Edwin, het inhaalspoor bij Den Dolder is ook nier geschikt om even om te lopen als de trein uit meer dan 1 treinstel bestaat. Dit vanwege het ontbreken van een afscheiding tussen de sporen, het is niet veilig om hier langs de trein te lopen voor het personeel.

Reputatie 1

En als aanvulling op Edwin, het inhaalspoor bij Den Dolder is ook nier geschikt om even om te lopen als de trein uit meer dan 1 treinstel bestaat. Dit vanwege het ontbreken van een afscheiding tussen de sporen, het is niet veilig om hier langs de trein te lopen voor het personeel.

Sjonge Jeroen. Ik begrijp wat je bedoelt. Zo had ik het nog niet bekeken. Dit geldt natuurlijk ook voor de trek-duwtreinen die meestal tussen Utc en Zl rijden. Nu heb Ik even in Google Earth gekeken. Als je niet te dicht bij Bilthoven komt, is er aan de noordkant redelijk ruimte tussen het middenspoor en het hoofdspoor. Ik zal niet zeggen dat veiligheidsmaatregelen overbodig zijn, maar ik denk wel eens dat NS van mening is dat machinisten geen hersens hebben.

Als het vaker voorkomt dat treinen daar moeten keren, dan spreekt het vanzelf dat daar wel een hekje wordt gezet.

Badge

Sjonge Jeroen. Ik begrijp wat je bedoelt. Zo had ik het nog niet bekeken. Dit geldt natuurlijk ook voor de trek-duwtreinen die meestal tussen Utc en Zl rijden. Nu heb Ik even in Google Earth gekeken. Als je niet te dicht bij Bilthoven komt, is er aan de noordkant redelijk ruimte tussen het middenspoor en het hoofdspoor. Ik zal niet zeggen dat veiligheidsmaatregelen overbodig zijn, maar ik denk wel eens dat NS van mening is dat machinisten geen hersens hebben.

Als het vaker voorkomt dat treinen daar moeten keren, dan spreekt het vanzelf dat daar wel een hekje wordt gezet.

Wat een zeer ongepaste reactie.

Het is gewoon heel simpel, er zijn regels opgesteld door het ministerie waar ook wij ons aan moeten houden, daarbij hoort er een veilig looppad te zijn welke vrij is van het rode meetgebied (vaste gelegde veilige marge t.o.v. een rijdende trein)  voordat wij daar als machinist mogen lopen zonder dat eerst het hele treinverkeer stilgelegd moet worden. Dit heeft totaal niets met hersens te maken van de machinist, daarbij zou ik er ook even bij stilstaan bij dit soort uitingen dat dezelfde machinist er wel voor zorgt dat u VEILIG op uw bestemming aankomt door de gestelde regelgeving te volgen.

Ook wij als machinist willen veilig thuiskomen en hebben veelal een gezin thuis die dat ook van ons verwacht. En nee, ik ga mijn persoonlijke veiligheid niet in gevaar brengen omdat u niet kunt accepteren dat u wat later thuis bent, straks wilt u ook nog dat we harder rijden dan is toegestaan of de rode seinen gaan negeren omdat u anders te laat bent.

Ik mag aannemen dat u zelf in het verkeer ook geen onnodige risico’s gaat lopen en regelgeving negeert als u ergens te laat dreigt aan te komen.

Reputatie 1

Sorry, Jeroen het was niet de bedoeling je boos te maken. Ik twijfel zelf niet aan jouw verstand en niet aan het verstand van je collega’s.

Jaren geleden mocht ik eens een spandoek aan een spoorbrug hangen. Ik liep erheen onder begeleiding van een NS-man. “Dat zijn de hoofdsporen, daar mag je niet komen” waarschuwde hij. Een hekje stond er niet en ik dacht dat zijn waarschuwing voldoende was. Tegenwoordig zijn de regels misschien strenger en mag je zo’n wandeling niet maken als er geen hekje staat.

Vroeger kon je deuren van een trein op elk moment opendoen. Tegenwoordig heet een trein gevaarlijk als dat kan en mag er niet mee gereden worden. Zo veranderen de inzichten over veiligheid. Misschien moet er binnenkort een muur met deuren langs de rand van het perron staan, wat ik trouwens geen gek idee zou vinden.

En natuurlijk, safety first.

Reputatie 7
Badge +3

Ik vind het ook wel te simpel gedacht om op basis van beelden van Google Earth te concluderen dat er genoeg ruimte is om ergens veilig te kunnen lopen. 

Reputatie 1

Men denke niet dat ik veiligheid minder belangrijk vind dan de uitvoering van de dienstregeling.

Reageer