beantwoord

Vertraging 9 december

• 30 december 2015
  • 4 reacties
  • 120 Bekeken

Goedemiddag,

Afgelopen 9 december moest ik voor een vergadering om 16.30 in Rotterdam Lombardijen zijn. Ik vertrek vanuit Breda.
Normaal gesproken zou ik met de sprinter van 15.42 mooi op tijd zijn in Lombardijen. Maar er was die hele dag al storing, waardoor deze sprinter al niet reed. Ik heb gekozen voor de intercity direct naar Rotterdam centraal, zodat ik kon overstappen op de sprinter terug naar Breda. 20min te laat voor vergadering arriveren in Lombardijen accepteerde ik hierbij. Maar omdat ook de IC direct vertraging had, miste ik dus mijn aansluiting in Rotterdam centraal en zou ik op zijn vroegst 17.15 in Lombardijen zijn. Ik zou dus dik 45 min vertraging hebben. Ik heb in Rotterdam gekozen om de trein terug naar Breda te nemen want de vergadering kon ik op mijn buik schrijven.

Mijn punt is nu dat mijn verzoek voor geld terug bij vertraging is afgewezen. Maar ik kon dus niet aangeven dat ik helemaal niet op bestemming ben aan gekomen. Hoe kan ik dit duidelijk maken? Want ik heb nu kosten gemaakt voor een reis terwijl ik van A naar A ben gereisd en niet op bestemming ben aangekomen?

Mvg Christel Deugd-Verburg
icon

Beste antwoord door Pe_pe 30 december 2015, 15:07

U hebt in dit geval geen recht op een vergoeding. Voor geld terug bij vertraging moet u wel tot aan uw eindbestemming reizen en daar uitchecken, voor een vergoeding op basis van artikel 6.1 van de algemene voorwaarden hoeft dat niet maar moet er sprake zijn van een te verwachten vertraging van ten minste 60 minuten en u geeft aan dat het er slechts 45 zouden zijn geweest.

Mocht u een poging willen doen om om coulance te vragen, dan zult u het referentienummer hier moeten vermelden.
Bekijk origineel

4 reacties

U hebt in dit geval geen recht op een vergoeding. Voor geld terug bij vertraging moet u wel tot aan uw eindbestemming reizen en daar uitchecken, voor een vergoeding op basis van artikel 6.1 van de algemene voorwaarden hoeft dat niet maar moet er sprake zijn van een te verwachten vertraging van ten minste 60 minuten en u geeft aan dat het er slechts 45 zouden zijn geweest.

Mocht u een poging willen doen om om coulance te vragen, dan zult u het referentienummer hier moeten vermelden.
Beste Pe_pe, indien ik geld terug bij vertraging indien, kan ik aangeven 30-60 min vertraging of langer dan 60min. Dus uw punt dat mijn geschatte vertraging meer dan 60 minuten moet zijn snap ik niet helemaal.
Daarnaast is het wel fijn als u even aangeeft wat uw rol is, zodat ik beter kan plaatsen wie het antwoord geeft op mijn vraag.
Ik vind het erg vervelend dat ik als reiziger gedupeerd ben van een storing, terwijl ik toch trachtte op plaats van bestemming aan te komen (ik reis dagelijks van Breda naar Lombardijen voor mijn werk en heb derhalve ook een traject vrij abonnement). Deze woensdag was hetzelfde traject de bedoeling.
Het claimnummer is 41061697

mvg Christel Deugd-Verburg
Ieders rol hier is forumgebruiker, tenzij er "NS" achter de gebruikersnaam staat en "moderator" naast de profielfoto.

Om in aanmerking de komen voor een vergoeding op basis van de regeling geld terug bij vertraging is een van de voorwaarden dat u de reis helemaal met NS hebt afgemaakt en op de eindbestemming hebt uitgecheckt. Dat hebt u niet gedaan, u bent niet tot Lombardijen gereisd, maar hebt eerder rechtsomkeert gemaakt. Daarom komt u niet in aanmerking voor een dergelijke vergoeding.

Daarnaast is er een andere restitutieregeling die gaat over reizen die vanwege een te verwachten vertraging van 60 minuten of meer niet worden afgemaakt. Als de te verwachten vertraging zoals u aangaf slechts 45 minuten bedroeg, valt u daar dus ook buiten.

U hebt dus qua vergoeding voor dit incident nergens recht op, maar kunt nog wel proberen of NS uit coulance misschien toch wat terug wil betalen.

Voor de duidelijkheid: Als u wel tot Lombardijen was gereisd en daar met 45 minuten vertraging was aangekomen en had uitgecheckt, dan had u inderdaad op basis van de regeling geld terug bij vertraging wel recht gehad voor een vergoeding voor een vertraging van 30 t/m 59 minuten.
Dank voor de toelichting, helder en duidelijk. Daar heb ik wat aan. En ik heb ook vette pech lees ik al.
Weet wel dat ik de volgende keer dus helemaal niet op de trein stap als er zoveel vertraging is.

Reageer