beantwoord

Vertraging bij gecancelde trein

• 11 oktober 2019
  • 7 reacties
  • 250 Bekeken

Ik heb dinsdag gereisd van Gouda naar Enschede. Vijf minuten voordat de trein zou vertrekken wordt op het station omroepen dat de trein gecanceld is, dus er zat niet veel anders op om een half uur te wachten op de volgende mogelijkheid naar Enschede. Volgens het formulier dat ik invulde voor geld terug bij vertraging was er te weinig vertraging vastgesteld, waarop ik besloot te bellen met de klantenservice. De mevrouw aan de andere kant van de lijn vertelde mij dat als er een trein gecanceld wordt er geen sprake van vertraging is, omdat de trein nooit gegaan is. Ik vond dit een hele rare redenering, want ik had een kwartier van tevoren nog gewoon deze reis in de reisplanner zien staan. Ook zei ze dat het tijdstip waarop mijn reis begint pas het moment dat ik in de eerste trein instap, en aangezien dat niet kan in een gecancelde trein, kan er onmogelijk sprake zijn van vertraging. Mijn vraag is of deze uitleg klopt, het kwam erg raar op mij over in ieder geval.
icon

Beste antwoord door Momo 11 oktober 2019, 10:49

Wilde je de trein van 15:44 vanaf Gouda nemen? Die zie ik namelijk als vervallen staan.
Daarmee zou je met een overstap om 17.46 op Enschede zijn. De trein van een half uur later is om 18:14 op Enschede. Dat is 28 minuten later en dat is geen 30 minuten. Dat lijkt me een betere verklaring dan degene die de klantenservice gaf.

Bij vervallen van een trein geldt gewoon de GTBV, behalve wanneer de trein gepland vervallen is door bv werkzaamheden. Dan staat de trein niet in reisplanner en is deze inderdaad nooit gegaan. Daarnaast telt het moment van inchecken.
Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Wilde je de trein van 15:44 vanaf Gouda nemen? Die zie ik namelijk als vervallen staan.
Daarmee zou je met een overstap om 17.46 op Enschede zijn. De trein van een half uur later is om 18:14 op Enschede. Dat is 28 minuten later en dat is geen 30 minuten. Dat lijkt me een betere verklaring dan degene die de klantenservice gaf.

Bij vervallen van een trein geldt gewoon de GTBV, behalve wanneer de trein gepland vervallen is door bv werkzaamheden. Dan staat de trein niet in reisplanner en is deze inderdaad nooit gegaan. Daarnaast telt het moment van inchecken.
Dat klopt, dat was mijn trein. Nu snap ik het. Ja, voor mijn gevoel kwamen ze wel precies per half uur aan in Enschede, maar blijkbaar is er per dag zo ongeveer één uitzondering die twee minuten later aankomt, dat nu net in mijn nadeel uitpakt, dat had ik niet door.
Maar de mevrouw aan de klantenlijn was vrij stellig over die vervallen trein en dat dan GTBV niet geldt, vandaar dat ik erover een beetje in de war was.
Reputatie 7
Badge +3
Mogelijk was men bij de klantenservice in de war met dat uitgevallen treinen niet meetellen in het percentage vertraagde treinen.
Reputatie 7
Badge +3
Ik zie zo over de gehele dag 4 uitzonderingen waarin de IC om .46 op Enschede aankomt, 7:46, 8:46, 16:46 en 17:46, de IC vertrekt dan iets later uit Almelo en Hengelo. Dat zijn ook de momenten dat de sprinter Apeldoorn - Enschede om .43 aankomt in Enschede. Rond de IC aankomsttijd van .14 rijdt die sprinter niet. Dus zal daar mee samenhangen.
Het is dus wel verklaarbaar, maar het pakt voor jou helaas nadelig uit.
Zou die met aankomst 18:14 nu 2 of 3 minuten vertraging hebben gehad, dan had je wel genoeg vertraging gehad.

Bij de klantenservice kan men ook in de war zijn met dat uitgevallen treinen wegens werkzaamheden niet meetellen. Ergens wel de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt.

Dit klopt, het heeft in dit geval inderdaad te maken met de 28 minuten vertraging. En dat is dus net twee minuten te weinig om te claim in te dienen. Mijn excuses voor de ontstane verwarring, Antnns.
Reputatie 7
Badge +3
Fijn dat je dit bevestigd Rizana. Het zou alleen nog beter zijn wanneer de klantenservice die Antssns had gebeld dit ook had geweten en direct de juiste reden had gegeven ipv iets was dus niet niet klopt.
Begrijpelijk Momo, ik zal dit topic onder de aandacht brengen bij de betreffende afdeling

Reageer