beantwoord

Vertraging door omleiding

• 17 augustus 2015
  • 10 reacties
  • 432 Bekeken

Ik ben op 17-7-2015 in Den Helder opgestapt en wegens een storing aan een spoorbrug reed de trein tot Heerhugowaard. Daar ben ik op de bus naar Alkmaar gestapt en weer met de trein van Alkmaar door naar Beverwijk. Nu probeer ik restitutie aan te vragen maar het formulier voldoet niet.
Ik had een eenmalig kaartje enkele reis Den Helder-Beverwijk, hier probeer ik restitutie voor de vertraging voor aan te vragen.
Ik heb met mijn persoonlijke OV chip kaart de bus van Heerhugowaard-Alkmaar betaald, dit bedrag probeer ik ook te restitueren.
Het kaartje heb ik bewaard en een uitdraai gemaakt van de kosten op mijn OV chipkaart.
Hoe kan ik dit declareren? Alvast dank.
icon

Beste antwoord door Sivan NS 17 augustus 2015, 15:41

Hoi Judith, en welkom op het Serviceforum!

Goed dat je deze vraag hier stelt. Wanneer er sprake is van een storing, dien je als reiziger te wachten op oplossing vanuit NS, bijvoorbeeld via de inzet van NS-bussen. Als jij zelf kiest voor alternatief vervoer, dan vergoedt NS deze kosten niet. Wat je kunt doen, is via het formulier dat je online vindt je claim indienen. Ik ga er vanuit dat je in Den Helder hebt ingecheckt en in Beverwijk hebt uitgecheckt, dus dat is prima. Heb je tussentijds opnieuw in- en uitgecheckt? Zorg dan dat je de begin- en eindstations op Den Helder en Beverwijk zet.

Leuke aanvulling: binnenkort is het mogelijk om ook met een eenmalige OV-chipkaart online je claim in te dienen!

@Keuzereiziger, kun jij mij de locatie van je bronnen geven?
Bekijk origineel

10 reacties

Dank voor deze antwoorden.
(En gelukkig reis ik maar heel af en toe met de trein)
Reputatie 6
Klopt, en dat is precies waar de reiziger op dient te wachten. Als iemand er dus voor kiest om zelf een bus te nemen, dan valt dat onder diens eigen verantwoordelijkheid.
En NS dient binnen 60 minuten (in de spits 75 minuten) voor vervangend vervoer te zorgen. Je hoeft dus nooit langer dan 75 minuten wortel te schieten (?).
Heb je inderdaad gelijk in, dat zal ik nog even aanpassen, dank!
Ik reageerde op Keuzereiziger, Theofiel. Uitleg over hoe ze dit kan declareren, is inmiddels gegeven.

In jouw uitleg lijk je ervan uit te gaan dat ze op saldo heeft gereisd met haar persoonlijke chipkaart. Ze had echter een eenmalig kaartje, daarvoor kan de claim toch niet online worden ingediend?
Ik reageerde op Keuzereiziger, Theofiel. Uitleg over hoe ze dit kan declareren, is inmiddels gegeven.
Klopt, en dat is precies waar de reiziger op dient te wachten. Als iemand er dus voor kiest om zelf een bus te nemen, dan valt dat onder diens eigen verantwoordelijkheid.

De busreis is inderdaad voor rekening van Judith, maar dat betwist ze volgens mij ook niet.
Ze vraagt om restitutie van haar eenmalig kaartje enkele reis Den Helder-Beverwijk en op basis van lid 3 van artikel 6.1 van de algemene voorwaarden van de NS (zie bovenstaande reactie van Keuzereiziger) lijkt deze claim mij terecht.
Reputatie 6
Badge +1
Algemene voorwaarden Reizigers en Handbagage, te vinden via http://www.ns.nl/reizigers/klantenservice/klantenservice/voorwaarden-en-folders

6. Vertraging en Calamiteiten
6.1. Welke mogelijkheden heeft u bij vertraging?
Indien redelijkerwijs verwacht kan worden dat de vertraging op uw Reisroute meer dan zestig
(60) minuten bedraagt, zal NS zich inspannen om u daarvan op de hoogte brengen. U kunt bij
een dergelijke vertraging gebruik maken van één van de volgende mogelijkheden:
1) U zet uw reis met NS voort langs de gebruikelijke route, of langs een alternatieve route die
door NS wordt geadviseerd. Niet in alle gevallen is een alternatieve route mogelijk; of
13
2) U beëindigt uw reis en wisselt uw eenmalige papieren Vervoerbewijs bij NS in voor een
vergelijkbaar papieren Vervoerbewijs dat geldig is op een door u gekozen moment. Voor het
nieuwe papieren Vervoerbewijs gelden dezelfde beperkingen en Voorwaarden als die op het
originele papieren Vervoerbewijs van toepassing waren. Dit betekent onder andere dat u uw
originele papieren Vervoerbewijs niet kunt inwisselen voor een papieren Vervoerbewijs voor
een ander type dag of tijdstip dan waarvoor het originele papieren Vervoerbewijs geldig
was. Zo kunt u bijvoorbeeld een papieren Vervoerbewijs dat geldig is voor het weekend niet
inwisselen voor een papieren Vervoerbewijs dat geldig is voor een werkdag; of
3) U beëindigt uw reis (en checkt uit indien u ingecheckt heeft) en vraagt NS om terugbetaling
van de prijs van uw eenmalige Vervoerbewijs. NS zal u in een dergelijk geval de mogelijkheid
bieden voor vervoer terug naar het station waarop u uw reis met NS begon. Op terugbetaling
zijn nadere voorwaarden van toepassing. Deze voorwaarden en nadere informatie over de
procedure kunt u vinden bij de NS Klantenservice, op ns.nl en via 030-7515155 (voor dit informatienummer
betaalt u uw gebruikelijke belkosten)

De reiziger heeft dus in elk geval recht op GTBV voor het treintraject, zelfs als de reis niet gemaakt is. Ik had inderdaad niet helemaal gelijk, NS is wel verplicht reizigers naar huis te brengen of kosten voor vervangend vervoer te vergoeden als men niet meer voor einde dienst thuis kan komen. Maar NS is niet verplicht een vrijwillig alternatief dat de reiziger zelf bedenkt te vergoeden.

De Europese regels die van toepassing zijn, zijn overigens hier te vinden.
Hoi Judith, en welkom op het Serviceforum!

Goed dat je deze vraag hier stelt. Wanneer er sprake is van een storing, dien je als reiziger te wachten op oplossing vanuit NS, bijvoorbeeld via de inzet van NS-bussen. Als jij zelf kiest voor alternatief vervoer, dan vergoedt NS deze kosten niet. Wat je kunt doen, is via het formulier dat je online vindt je claim indienen. Ik ga er vanuit dat je in Den Helder hebt ingecheckt en in Beverwijk hebt uitgecheckt, dus dat is prima. Heb je tussentijds opnieuw in- en uitgecheckt? Zorg dan dat je de begin- en eindstations op Den Helder en Beverwijk zet.

Leuke aanvulling: binnenkort is het mogelijk om ook met een eenmalige OV-chipkaart online je claim in te dienen!

@Keuzereiziger, kun jij mij de locatie van je bronnen geven?
Reputatie 6
Badge +1
Ik ben een beetje bang dat u de manier van werken van NS nog niet kent... u wordt geacht in uw geval in Heerhugowaard te wachten tot NS het voor elkaar heeft dat er treinvervangende bussen zijn, hoe lang dat ook duurt, daarmee verder te reizen en dan tot slot in Beverwijk pas uit te checken. Het formulier is alleen daarop ingericht.

Overigens heeft u volgens de Europese regelgeving en de voorwaarden van NS wel degelijk recht op terugbetaling van gemaakte reiskosten voor een alternatief, als er redelijkerwijs verwacht kon worden dat uw vertraging meer dan 60 minuten zou worden. Maar daarvoor moeten we even wachten tot een forummoderator hier actie op onderneemt.

Reageer