beantwoord

Vertraging en wachten in de nacht

• 1 juni 2017
  • 6 reacties
  • 197 Bekeken

Zaterdagavond 13 mei had de trein van 01:18 naar Rotterdam Centraal vertraging: vlak voor Rotterdam bleef de trein 5 min staan. De halve trein wilde verder met de trein naar Den Haag. De overstaptijd is normaalgesproken 5 min. De trein komt aan om spoort 15, terwijl de trein naar Den Haag van spoor 1 vertrekt. Samen met de halve trein hebben we door de stationshal gerend, om vervolgens de trein naar Den Haag voor onze neus weg te zien rijden. De volgende trein naar Den Haag gaat pas een uur later.

Ik snap dat overdag, als het spoortnetwerk overvol is, treinen niet op elkaar wachten. Overdag is dat minder een probleem, omdat er op veel plaatsen iedere 15 min een verbinging is. Echter, snachts rijden er bijna geen treinen meer. Waarom wachten de treinen dan niet op elkaar?

Ik ben door deze actie van de NS weer eens teleurgesteld. Ik dacht dat klantvriendelijkheid en betrouwbaarheid in het lijstje met doelen voor de NS stonden. Door deze onbetrouwbare verbindingen is het OV geen goed alternatief voor een auto.
icon

Beste antwoord door Denice NS 1 juni 2017, 12:27

Hi vasco. Welkom op het Serviceforum!

Ik kan me voorstellen dat een uur wachten in het midden van de nacht alles behalve prettig is :(

De exacte reden waarom de trein naar Den Haag niet even heeft gewacht kan ik jammer genoeg niet voor je achterhalen. Op deze pagina kan je overigens een korte uitleg vinden over de wachttijd van de treinen bij vertraging.

Aangezien je ook meer dan 30 minuten vertraging hierdoor hebt opgelopen kan je een claim indienen voor Geld Terug bij Vertraging.
Bekijk origineel

6 reacties

Hi vasco. Welkom op het Serviceforum!

Ik kan me voorstellen dat een uur wachten in het midden van de nacht alles behalve prettig is :(

De exacte reden waarom de trein naar Den Haag niet even heeft gewacht kan ik jammer genoeg niet voor je achterhalen. Op deze pagina kan je overigens een korte uitleg vinden over de wachttijd van de treinen bij vertraging.

Aangezien je ook meer dan 30 minuten vertraging hierdoor hebt opgelopen kan je een claim indienen voor Geld Terug bij Vertraging.
Die uitleg gaat toch niet op in de nacht, dan kan een trein best even wachten in dit specifieke geval, dan kan toch gecommuniceerd worden.

Met een weekendvrij abbonement schiet dat niet echt op. Uiteindelijk hebben we met zijn 3en een taxi genomen. Dus als ik een formulier invul krijg ik dat zeker terug, omdat er geen checkout op den haag gevonden is. Dan moet ik daar weer bezwaar tegen maken. Op de vertragingsformulieren zijn geen vakjes waarbij je je aanvraag kan toelichten, zodat zulk extra op en neer gestuur niet nodig is.
In de randstad rijden in de nacht meerdere nachttreinen. Ondanks dat het misschien niet zo druk is als overdag beslist de treindienstleider uiteindelijk of de trein wel/niet kan wachten. Dit kan voor de reiziger wellicht een hele onduidelijke/onlogische beslissing zijn echter dient de treindienstleider zich ook te houden aan gemaakte afspraken. Zoals het artikel ook aangeeft: het is en blijft maatwerk.
Met een weekendvrij abbonement schiet dat niet echt op. Uiteindelijk hebben we met zijn 3en een taxi genomen. Dus als ik een formulier invul krijg ik dat zeker terug, omdat er geen checkout op den haag gevonden is. Dan moet ik daar weer bezwaar tegen maken. Op de vertragingsformulieren zijn geen vakjes waarbij je je aanvraag kan toelichten, zodat zulk extra op en neer gestuur niet nodig is.

Voor het aanvragen van Geld Terug bij Vertraging dien je in- en uitgecheckt te zijn. Als je niet bent uitgecheckt zal je claim inderdaad in eerste instantie worden afgewezen. Je kan dan bezwaar maken. Dit gaat het snelste telefonisch via 030-7515155 (lokaal tarief) of door een bericht te sturen via Facebook, Twitter of Live Chat. Taxikosten worden niet vergoed omdat je een uur later alsnog de trein had kunnen nemen naar Den Haag.
Badge +3
Op de vertragingsformulieren zijn geen vakjes waarbij je je aanvraag kan toelichten, zodat zulk extra op en neer gestuur niet nodig is.
Er is sinds kort een nieuw formulier waarop u wel een toelichting kunt geven.

Reageer