beantwoord

Vertraging internationale reis, ticket geboekt bij DB

• 4 augustus 2019
  • 9 reacties
  • 287 Bekeken

Ik ben afgelopen vrijdag, 2 augustus, van Leiden Centraal naar Krefeld Hbf gereisd. Door een open brug tussen Leiden Centraal en Amsterdam Zuid heb ik mijn overstap op Amsterdam richting Venlo gemist. Resultaat: een uur later aangekomen in Krefeld. Ik heb op Amsterdam aan een NS medewerker bij de Servicedesk gevraagd of ik dit bij de NS of bij DB moest declareren, aangezien ik mijn ticket voor deze reis van DB had gekocht. Hij gaf daar aan dat ik bij de NS een vergoeding moet vragen, aangezien de NS de vertraging heeft veroorzaakt. Bij het online formulier voor het aanvragen van een vergoeding voor vertraging bij reizen over de grens (https://www.ns.nl/formulieren/geld-terug-bij-vertraging-voor-reizen-over-de-grens.html) kan ik echter geen correct online ticketnummer intikken. Hoe kan ik mijn vertraging wel declareren?
icon

Beste antwoord door MiriamWagenaar 4 augustus 2019, 17:57

Probleem opgelost. Ik heb met NS international gebeld en kan het gewoon via hun website doen!

-------------------------------------------------------

Update: bovenstaande is niet waar. Ik kon via dat formulier ook geen verzoek indienen omdat ik geen DNR nummer had. Ik heb toen contact gehad via de chat, waar ik het volgende gezellige gesprek heb mogen voeren:

Hannan: Dag, mijn naam is Hannan. Hoe kan ik je van dienst zijn?

U: Ha Hannah (ik zie nu dat ik de naam in de snelheid verkeerd had), Op mijn reis van Leiden Centraal naar Krefeld Hbf (Duitsland) op 2 augustus heb ik een uur vertraging gehad. Dit vanwege een openstaande brug tussen Leiden Centraal en Amsterdam Zuid, waardoor ik vervolgens alle aansluitingen miste. Ik heb die vrijdag op Amsterdam Zuid met de NS medewerker van het servicepoint gesproken die mij aangaf dat ik vergoeding voor de vertraging bij de NS moest aanvragen, hoewel ik mijn ticket bij DB had gekocht. Dit omdat de NS verantwoordelijk was voor de opgelopen vertraging. Dit lukte mij vervolgens niet op de NS website. Ik heb net met jullie gebeld en daar werd mij verteld dat ik via het contactformulier de vergoeding moest aanvragen. Dat kan helaas niet, omdat ik geen DNR nummer heb en dan kom je niet verder. Zou jij dus deze vergoeding voor mij kunnen regelen?

Hannan: Ik kan dit helaas niet voor je regelen.

Hannan: Je claim dien je bij DB in te dienen.

Hannan: Als je een ticket bij NS koopt en je loopt vertraging in België op dien je de claim bij NS in.

U: Maar ik heb ondertussen een aantal NS medewerkers gesproken en die geven allemaal aan dat ik het bij de NS moet indienen

Hannan: Het gaat niet om waar je de vertraging hebt opgelopen, maar waar je het ticket hebt gekocht.

Hannan: En ik geef je aan dat dat niet het geval is.

U: Ok, dan zal ik contact met DB opnemen.

Hannan: Je dient altijd de claim in bij de organisatie waar je het ticket hebt gekocht.

Hannan: Ongeacht waar de vertraging is opgelopen.

Hannan: Als je geen andere vragen hebt, wens ik je een fijne dag verder.

Dus DB dan maar. Bij 60 minuten krijg je 25% zo te zien. Op de terugweg ook een half uur vertraging, maar dat is dan pech, I guess. Tijd om een papieren formulier in te vullen en naar Duitsland te sturen.
Bekijk origineel

9 reacties

Badge +3
Je zou een belletje kunnen wagen aan NS International 030 230 0023 maar als je het ticket via DB geboekt hebt moet je toch daar zijn denk ik.

Geen idee of er regelingen zijn voor een uurtje later aankomen in Krefeld door vertraging/gemiste overstap binnen NL. 🤔
Reputatie 6
Als ik tickets bij de SNCF kocht, dan was het ook de SNCF die de rotzooi opruimde. Ook al was die door de NS veroorzaakt.

Ik kon overigens in levende lijve waarnemen, dat de SNCF dat netter oploste dan de NS, aangezien mensen die hetzelfde ticket bij NS Internationaal kochten mooi de boom in konden.

Dus ik zou verwachten, dat je bij DB moet zijn. En dat zou eigenlijk best wel een buitengewoon goede zaak kunnen zijn.
Bij DB terecht moeten zou helaas ruk zijn, want die vergoeden bij 60 minuten vertraging standaard 1.50 euro en ze keren geen geld uit onder de 4 euro. Maar ik bel anders wel even met NS international. Want die NS medewerker zei dus heel stellig dat ik bij de NS moest zijn. Mijn ervaring is juist dat de NS heel prettig is met vergoeden (hoogte van het bedrag en snelheid van uitkeren) en DB traag en ambtelijk. Maar we zullen zien 🙂
Probleem opgelost. Ik heb met NS international gebeld en kan het gewoon via hun website doen!

-------------------------------------------------------

Update: bovenstaande is niet waar. Ik kon via dat formulier ook geen verzoek indienen omdat ik geen DNR nummer had. Ik heb toen contact gehad via de chat, waar ik het volgende gezellige gesprek heb mogen voeren:

Hannan: Dag, mijn naam is Hannan. Hoe kan ik je van dienst zijn?

U: Ha Hannah (ik zie nu dat ik de naam in de snelheid verkeerd had), Op mijn reis van Leiden Centraal naar Krefeld Hbf (Duitsland) op 2 augustus heb ik een uur vertraging gehad. Dit vanwege een openstaande brug tussen Leiden Centraal en Amsterdam Zuid, waardoor ik vervolgens alle aansluitingen miste. Ik heb die vrijdag op Amsterdam Zuid met de NS medewerker van het servicepoint gesproken die mij aangaf dat ik vergoeding voor de vertraging bij de NS moest aanvragen, hoewel ik mijn ticket bij DB had gekocht. Dit omdat de NS verantwoordelijk was voor de opgelopen vertraging. Dit lukte mij vervolgens niet op de NS website. Ik heb net met jullie gebeld en daar werd mij verteld dat ik via het contactformulier de vergoeding moest aanvragen. Dat kan helaas niet, omdat ik geen DNR nummer heb en dan kom je niet verder. Zou jij dus deze vergoeding voor mij kunnen regelen?

Hannan: Ik kan dit helaas niet voor je regelen.

Hannan: Je claim dien je bij DB in te dienen.

Hannan: Als je een ticket bij NS koopt en je loopt vertraging in België op dien je de claim bij NS in.

U: Maar ik heb ondertussen een aantal NS medewerkers gesproken en die geven allemaal aan dat ik het bij de NS moet indienen

Hannan: Het gaat niet om waar je de vertraging hebt opgelopen, maar waar je het ticket hebt gekocht.

Hannan: En ik geef je aan dat dat niet het geval is.

U: Ok, dan zal ik contact met DB opnemen.

Hannan: Je dient altijd de claim in bij de organisatie waar je het ticket hebt gekocht.

Hannan: Ongeacht waar de vertraging is opgelopen.

Hannan: Als je geen andere vragen hebt, wens ik je een fijne dag verder.

Dus DB dan maar. Bij 60 minuten krijg je 25% zo te zien. Op de terugweg ook een half uur vertraging, maar dat is dan pech, I guess. Tijd om een papieren formulier in te vullen en naar Duitsland te sturen.
Reputatie 7
Badge
Fijn te horen dat je de service van NS beter vind dan van de DB @MiriamWagenaar
Misschien een conclusie om in de toekomst te laten meewegen bij het kopen van een ticket.

Vanzelfsprekend moet je declareren bij de uitgever van het ticket, zie het maar als een garantie, dat doe je ook via het bedrijf waar je het product gekocht hebt (en bv niet rechtstreeks bij de fabrikant).
Badge +3
Goed om te lezen dat de partners binnen Railteam de klantenservice goed op orde hebben. Quod non.

Wel een hoop mooie marketingprietpraat maar vervolgens in de praktijk niks regelen.
http://www.railteam.eu/nl/waarom-railteam/onzealliantie/
@AbbeyRoad Ik koop mijn ticket bij DB, omdat ik dan meteen ook een ticket tot de juiste tramhalte heb. Als ik in Venlo een Preisstufe C ticket koop, dan kan ik daarmee in Krefeld ook met de tram reizen. En omdat de aansluiting op Venlo krap is en de rij voor de automaat lang is koop ik dus alvast een ticket via de DB app. Anders moet ik bij de NS en een ticket tot Krefeld Hbf (wat even duur is als een Preisstufe C ticket) en moet ik daarna nog los betalen voor de tram. Als de NS die service ook gaat aanbieden, dan stap ik natuurlijk meteen over ;)

Overigens snap ik ook wel waarom ik bij DB moet declareren; het was alleen verwarrend dat de NS medewerkers die ik sprak juist aangaven dat ik mijn claim bij de NS moest indienen.
Reputatie 6
Badge
Koop je dan wel 1 ticket, dus vanaf Leiden naar Krefeld?

Als je alleen een Preisstufe C koopt via DB app, dan splits je de reis en dan geldt de vertraging die je opgelopen hebt op je andere ticket in NL (OV Chipkaart??) niet.

Mocht je in NL tot Venlo ingecheckt zijn geweest met OVC, dan kun je bij NS voor 30 minuten geld terug bij vertraging indienen, omdat je met 30 minuten vertraging in Venlo bent aangekomen.
Ik heb deze keer wel één ticket gekocht, ja. Van Leiden naar de tramhalte in Krefeld.

Reageer