beantwoord

Vertraging met trein - meerdere vervoerders

• 15 november 2018
  • 4 reacties
  • 186 Bekeken

Afgelopen zaterdag ging ik met een trein van Eindhoven naar boxmeer via blerick. De NS intercity uit eindhoven kwam met 10 min vertraging aan in blerick, omdat deze achter een goederentrein reed. Door die vertraging haal je de overstap op de trein naar boxmeer niet, moet je 29 min wachten op een station zonder wachtkamer en kom je met een half uur vertracging aan op je eindbestemming.

Ik heb bij de NS geld terug bij vertraging gevraagt, maar die wijzen de claim af, terwijl de vertraging op mijn treinreis wel op een traject van de NS is veroorzaakt. Het probleem ligt waarschijnlijk ook bij prorail, het goedkeurd dat er goederentreinen reiden die die dienstregeling voor personenvervoer ontregelen. De NS verschuild zich achter de redenering dat zij maar verantwoordelijk zijn voor 10 min vertraging. Als vervoerders zo slecht kunnen samenwerken is verdere privatisering/opknipping van het treinnetwerk zeer onwenselijk.

Ik vind dat de NS/Arriva erg slechte service voor de reizigers biedt door:
1. 30 min vertraging te veroorzaken
2. De reiziger een half uur laat wachten op een station zonder winddichte wachtruimte (op blerick moet je heel vaak wachten)
3. Vervolgens niet eens echt compensatie voor de reis bieden.

Dit is wel de manier om te zorgen dat mensen lekker met de auto gaan ipv in de trein, dan zit je tenminste warm en droog als je staat te wachten in een file.

Wat kan ik doen om vervoerders te bewegen om goede service te verlenen? En wat kan ik doen om compensatie voor mijn weekend-vrij abbonement te krijgen?
icon

Beste antwoord door RSD 15 november 2018, 09:54

2. De reiziger een half uur laat wachten op een station zonder winddichte wachtruimte (op blerick moet je heel vaak wachten)

1. Je geeft zelf al aan dat de vertraging veroorzaakt is door een trein die achter een goederentrein reed, hier heeft NS 0.0 invloed op, zij beheren het spoor niet (dat doet prorail) en zijn niet verantwoordelijk voor de treinenomloop (dat doet de treindienstleider die werkt voor prorail).

2. Stations vallen onder beheer van prorail, wil je een windichte wachtruimte dan moet je bij hun klagen.

3. Je hebt bij NS 10 minuten vertraging opgelopen, dus geen recht op GTBV. Alles wat je mist na de reis van NS valt niet onder de verantwoordelijkheid van NS en is dus aan jou.
Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Hier is (helaas) geen compensatie voor mogelijk. Iedere vervoerder bekijkt los of er wel of geen vertraging van 30 minuten of meer is geweest. Klachten kun je bij de overheid wegleggen, dit is een van de vele nadelen van het opdelen van het spoornet..
Reputatie 7
Badge +3
Vervoerders zijn alleen verantwoordelijk voor restitutie bij vertragingen op hun eigen stuk. Aangezien NS 10 minuten te laat was en Arriva op tijd reed is er geen recht op restitutie.

Overigens wees blij dat Arriva nog naar Boxmeer rijdt, aangezien NS het traject Nijmegen-Venlo wilde opheffen omdat het onrendabel was.
Reputatie 7
Badge +3
Hier is (helaas) geen compensatie voor mogelijk. Iedere vervoerder bekijkt los of er wel of geen vertraging van 30 minuten of meer is geweest. Klachten kun je bij de overheid wegleggen, dit is een van de vele nadelen van het opdelen van het spoornet..
Wel eerlijk zijn: NS wilde dit traject eind jaren 90 sluiten. Dat is de reden dat het destijds is aanbesteed.
Reputatie 5

1. Je geeft zelf al aan dat de vertraging veroorzaakt is door een trein die achter een goederentrein reed, hier heeft NS 0.0 invloed op, zij beheren het spoor niet (dat doet prorail) en zijn niet verantwoordelijk voor de treinenomloop (dat doet de treindienstleider die werkt voor prorail).
2. Stations vallen onder beheer van prorail, wil je een windichte wachtruimte dan moet je bij hun klagen.
3. Je hebt bij NS 10 minuten vertraging opgelopen, dus geen recht op GTBV. Alles wat je mist na de reis van NS valt niet onder de verantwoordelijkheid van NS en is dus aan jou.

Reageer