beantwoord

vertraging niet erkend, maar wel meer dan 30 minuten vertraging

• 21 november 2019
  • 9 reacties
  • 217 Bekeken

Maandag 11 november ben ik met de trein van Bergen op Zoom naar Eindhoven gereisd.

Om 12:44 uur vertrok de trein. In Roosendaal moest ik overstappen.

Ik loop met zo’n twintig medepassagiers naar de trein (richting Breda) op hetzelfde perron. Zo’n tien personen laat hij instappen, maar vlak voor onze neus gaat de deur dicht. Meer dan tien personen (waaronder ik) zijn verbijsterd, dat de conducteur, die ons allen aan zag komen lopen en zag dat we op het punt stonden in te stappen, de deuren voor onze neus sluit en ons in de kou laten staan. We moesten meer dan 30 minuten wachten.

Daardoor kwam ik (meer dan) een half uur te laat aan in Eindhoven.

Ik diende een aanvraag in voor ‘Geld terug bij vertraging’, maar deze is geweigerd. En dat terwijl ik door de actie van de conducteur (de NS) werkelijk een half uur vertraging had en me moest haasten naar het vliegveld.

vraag 1: wat kan ik doen om mijn aanvraag alsnog gehonoreerd te krijgen?

vraag 2: gaat de ns iets doen aan dit soort ‘onfatsoenlijke acties’ van conducteurs (meer dan tien personen in de kou laten staan bij het overstappen van de ene naar een andere trein)?

icon

Beste antwoord door Sanne NS 21 november 2019, 21:37

Hoi Fatsoen en welkom op de NS Community,

Wat jammer om te lezen dat jouw vertragingsclaim is afgewezen. Ik raad je aan om te reageren op de afwijzigingsmail. Mijn collega's van de juiste afdeling zullen dan nogmaals naar je vertraging kijken. Ik zie namelijk dat jouw trein met 2 minuten vertraging binnen kwam op Roosendaal en dit de overstap heel lastig maakte. 

Over de trein naar Breda wil ik je wel aangeven dat de conducteur op dit moment waarschijnlijk heeft gefloten. Na het fluiten mag je niet meer instappen. Ik heb de link voor je bijgevoegd waar je deze regel kan nalezen. Ook kan een trein helaas niet wachten op een vertraagde trein om het sneeuwbaleffect van vertragingen te voorkomen. 

Bekijk origineel

9 reacties

Hoi Fatsoen en welkom op de NS Community,

Wat jammer om te lezen dat jouw vertragingsclaim is afgewezen. Ik raad je aan om te reageren op de afwijzigingsmail. Mijn collega's van de juiste afdeling zullen dan nogmaals naar je vertraging kijken. Ik zie namelijk dat jouw trein met 2 minuten vertraging binnen kwam op Roosendaal en dit de overstap heel lastig maakte. 

Over de trein naar Breda wil ik je wel aangeven dat de conducteur op dit moment waarschijnlijk heeft gefloten. Na het fluiten mag je niet meer instappen. Ik heb de link voor je bijgevoegd waar je deze regel kan nalezen. Ook kan een trein helaas niet wachten op een vertraagde trein om het sneeuwbaleffect van vertragingen te voorkomen. 

Bedankt voor je antwoord.

Inmiddels heb ik gereageerd op de afwijzigingsmail.

Er was dus wel degelijk sprake van vertraging, maar de conducteur had ook twintig seconden kunnen wachten om ons allen te laten instappen. Hij sloot de deur een aantal seconden voor het vermelde vertrektijdstip.

De conducteur van de volgende trein wachtte wel 1-2 minuten. Bovendien kwam deze trein meer dan vijf minuten te vroeg aan in Breda. Hij reed pas na 5-6 minuten door naar Tilburg.

Dat betekent dat de ‘onfatsoenlijke’ conducteur die de deur dichtsmeet vlak voor onze neus ook helemaal geen haast had.

Ik begrijp je frustratie hier zeker in, maar een conducteur mag al eerder de deuren sluiten om de vertrekprocedure. Dit zit tussen de 20 - 40 seconden afhankelijk van het type trein waarmee je reist. Dit om er voor te zorgen dat de trein exact op zijn vertrektijd kan vertrekken. Op de borden staan namelijk niet de instaptijd maar de vertrektijd. Hou er dus rekening mee dat je tijdig de trein instapt. Dit is ook de reden dat deze conducteur de deuren al ging sluiten toen jullie helaas nog probeerden in te stappen. Is het zo duidelijk voor je?

Het verschil tussen de aankomsttijd van de trein uit Vlissingen-Bergen op Zoom en de vertrektijd van de trein naar Breda-Zwolle is te klein. Passagiers die overstappen halen het net wel of net niet.

Sommige conducteurs wachten even en andere conducteurs zijn meedogenloos door de deuren voor hun neus dicht te gooien (hetgeen mij dus is overkomen).

De NS weet dit al heel lang, vermoed ik, en weigert kennelijk het verschil groter te maken.

Het is sowieso onfatsoenlijk om zo’n tien personen in te laten stappen en tien personen die je ook aan ziet komen lopen in de kou te laten staan door vlak voor hun neus de deuren dicht te gooien. Erken je dat?

Erken je ook dat ik hierdoor minstens 30 minuten vertraging heb opgelopen?

Het verschil tussen de aankomsttijd van de trein uit Vlissingen-Bergen op Zoom en de vertrektijd van de trein naar Breda-Zwolle is te klein. Passagiers die overstappen halen het net wel of net niet.

Sommige conducteurs wachten even en andere conducteurs zijn meedogenloos door de deuren voor hun neus dicht te gooien (hetgeen mij dus is overkomen).

De NS weet dit al heel lang, vermoed ik, en weigert kennelijk het verschil groter te maken.

In het algemeen zal het niet gemakkelijk zijn een aansluiting aan te passen zonder elders ‘slachtoffers’ te maken. Doch de trein die (vanaf Roosendaal) naar Zwolle vertrekt wacht 5-7 minuten in Breda. Daar lijkt toch ruimte te zijn voor een iets later vertrek uit Roosendaal. “NS, kijk er nog eens naar! Schakel desnoods A.I. in als jullie er niet uit komen.”

MAAR, nu gaat het erom dat  de meeste conducteurs (in Roosendaal) wel even wachten op de overstappers (zonder consequenties vertrekt de trein 1-2 minuten later!!!) en sommigen (de meedogenlozen) niet. Dat is raar!

(zie ook, https://community.ns.nl/dienstregeling-59/trein-roosendaal-etten-leur-dagelijks-te-laat-61921 )

Bovendien, laat in ieder geval de trein uit Vlissingen-Bergen op Zoom stoppen vlakbij (tegenover) de trein die naar Zwolle vertrekt. Nu moeten overstappers te ver lopen.

Het is sowieso onfatsoenlijk om zo’n tien personen in te laten stappen en tien personen die je ook aan ziet komen lopen in de kou te laten staan door vlak voor hun neus de deuren dicht te gooien. Erken je dat?

Erken je ook dat ik hierdoor minstens 30 minuten vertraging heb opgelopen?

Graag een reactie!

Ter aanvulling:

De meeste conducteurs wachten in Roosendaal op de overstappers. Zonder vervelende consequenties, want de trein wacht vervolgens 5-6 minuten in Breda.

Enkele conducteurs zijn lomp en onbeschoft. Zij smijten de deur voor je neus dicht.

De NS doet niks blijkbaar. Maar ik vermoed dat de conducteurs nog over enige flexibiliteit mogen beschikken om te wachten op overstappers. Verdwijnt die flexibiliteit dan zullen steeds meer reizigers klagen maar ook geld terugclaimen.

bump (wachtend op de erkenning dat een reiziger 30 minuten vertraging heeft en recht heeft op geld terug).

Reputatie 7
Badge +3

Ik meen toch echt dat Sanne al eerder aangaf dat je kunt reageren op de afwijzigingsmail. Wanneer je daar uitlegt waarom je meent wel recht te hebben op GTBV wordt dat bekeken door een mens ipv een computer. Misschien kun je dat eens gaan doen ipv hier te blijven drammen.

Ik meen toch echt dat Sanne al eerder aangaf dat je kunt reageren op de afwijzigingsmail. Wanneer je daar uitlegt waarom je meent wel recht te hebben op GTBV wordt dat bekeken door een mens ipv een computer. Misschien kun je dat eens gaan doen ipv hier te blijven drammen.

Wie weet. Het zou me niet verbazen als diverse moderatoren hier bots zijn of hun teksten verkrijgen van bots. Denk je dat empathie nog bestaat in onze wereld?

Reageer