beantwoord

Vertraging van 15 t/m 29 minuten tijdens reis en intercity direct maakte deel uit van de reis

• 15 februari 2020
  • 7 reacties
  • 241 Bekeken

Reputatie 4

Ik ben gisteren in totaal 20 minuten laten aangekomen op mijn bestemming door een verstoring in de tunnel van station Blaak bij Rotterdam.

Ik reisde van Middelburg naar Lelystad Centrum en heb daarbij gebruik gemaakt van de Intercity direct. Ik kwam 24 minuten laten aan op Rotterdam Centraal, waardoor ik mijn Intercity direct trein miste en dus 20 minuten later dan gepland in Lelystad aankwam. 

Nu is mijn vraag of ik nu recht heb op geld terug bij vertraging. Als dat zo zou zijn dan zou ik als het goed is ook recht hebben op de helft van de prijs van het vervoerbewijs.

Kan iemand mij dit is uitleggen hoe dit zit?

icon

Beste antwoord door Tochjo 15 februari 2020, 21:54

De regeling Geld terug bij vertraging voor Intercity direct is hier van toepassing. U hebt dus recht op terugbetaling van de helft van de kosten van uw vervoerbewijs. Zie dit topic.

Bekijk origineel

7 reacties

Badge +3

De regeling Geld terug bij vertraging voor Intercity direct is hier van toepassing. U hebt dus recht op terugbetaling van de helft van de kosten van uw vervoerbewijs. Zie dit topic.

Reputatie 7
Badge +3

Ik snap hem niet je reisde met intercity direct maar miste intercity direct?

Reputatie 5
Badge

Ik denk dat TS bedoelt dat hij de Intercity Direct die in de reisplanner stond als aansluiting op de IC uit Middelburg heeft gemist en daardoor een Intercity Direct later heeft moeten nemen, waardoor hij een vertraging van 20 minuten heeft opgelopen. 

Reputatie 4

Ik denk dat TS bedoelt dat hij de Intercity Direct die in de reisplanner stond als aansluiting op de IC uit Middelburg heeft gemist en daardoor een Intercity Direct later heeft moeten nemen, waardoor hij een vertraging van 20 minuten heeft opgelopen. 

Klopt.

Reputatie 7
Badge +3

Klopt.

Je kunt hem indienen, maar of je een vergoeding krijgt? De ic-direct was namelijk zelf niet vertraagd.

Reputatie 5
Badge

Klopt.

Je kunt hem indienen, maar of je een vergoeding krijgt? De ic-direct was namelijk zelf niet vertraagd.

Dat maakt in principe niet uit of de IC Direct vertraagd is of een reguliere NS trein, waardoor je de IC Direct niet meer haalt. Bij mij worden de GTBV's ook goedgekeurd als een sprinter die aansluit op een IC Direct vertraagd is waardoor ik de IC Direct mis. Zo staat het ook beschreven in de voorwaarden

a.  50%  van  het  ticket  (op  basis  van  een enkele  reis)  of  een vastgesteld bedrag  van uw  (toeslag)abonnement  bij  een  vertraging  tussen de  15  en  29  minuten.

b.  100%  van  het  ticket  (op  basis  van  een enkele  reis)  of  een  vastgesteld  bedrag  van uw  (toeslag)abonnement  bij  een  vertraging  van  30 minuten  of  meer.  

Indien  u  gereisd heeft met  de  Intercity  direct  heeft  u  in  beide  gevallen,  dus  zowel  in geval  van  de  onder  a als  de  onder  b  genoemde  vertraging,  recht  op  de  volledige terugbetaling  van  de  door  u  betaalde  toeslag.  

6.  Onder  vertraging in  de  zin van  deze GTBV-regeling  wordt  verstaan  een door  de Railverkeersleiding  (ProRail)  vastgestelde  en  geregistreerde  afwijking  van  de dienstregeling  van  de  Intercity  direct  of  Intercity  Den  Haag  –  Eindhoven  (HSL) waardoor  u ten  minste  15 minuten  later  arriveert  op  uw  bestemmingsstation. 

Badge +3

Punt 6. doet juist vermoeden dat er voor vergoeding bij 15 minuten een afwijking in de dientregeling van de ICd geweest moet zijn, en die was er niet.

Maar omdat de vergoeding tegenwoordig veel breder toegekend wordt (zie de 1100 serie Den Haag - Eindhoven) geldt deze al wanner de HSL onderdeel van je traject uitmaakte, en dat was dus wel het geval.

Vergoeding bij +15 wordt blijkbaar zelfs toegekend als de HSL geen onderdeel van jouw traject uitmaakte, maar van de route van de vertraagde trein, dus ook als je alleen maar van Breda naar Eindhoven reist en daarbij +15 oploopt. Andersom misschien ook wel (Eindhoven - Breda met de nodige vertraging nog voordat er ook maar een meter over de HSL gereden wordt).

Dat is bij jou dan weer niet het geval, je vertraging komt niet door reizen met ‘HSL materieel’. Het is dus een twijfelgeval wat van toepassing is, maar het antwoord van Sivan in het andere topic van 2 jaar geleden lijkt me duidelijk genoeg om vol te houden bij een afwijzing.

Wellicht dat het systeem een snellere optie vindt naar Lelystad die niet via de HSL ging, maar je geplande reis plus betaalde toeslag lijkt me voldoende bewijs dat je met de ICd wilde reizen.

Ik ben wel benieuwd wat de uitkomst wordt.

Reageer