beantwoord

Vertraging veroorzaakt door ICD

In de reisvoorwaarden staat dat bij een vertraging van meer dan 15 minuten je geld kunt terugvragen indien je van de ICD gebruik hebt gemaakt. Letterlijk staat er:

6. Onder vertraging in de zin van deze GTBV-regeling wordt verstaan een door de Railverkeersleiding (ProRail) vastgestelde en geregistreerde afwijking van de dienstregeling van de Intercity direct waardoor u ten minste 15 minuten later arriveert op uw bestemmingsstation.

Mijn bestemmingsstation was Heerhugowaard. Op dit bestemmingsstation was mijn vertraging meer dan 15 minuten. De reden van insturen van de claim is dat de oorzaak van deze vertraging bij de ICD ligt door het missen van de aansluiting op Schiphol.

Ik heb nu een afwijzing ontvangen op mijn claim terwijl in mijn beleving nergens staat aangegeven dat “bestemmingsstation” alleen gelezen mag worden als “Amsterdam, Schiphol, Rotterdam of evt Breda”.

Ik ben heel benieuwd naar jullie reactie.
icon

Beste antwoord door Thomas NS 9 april 2018, 11:45

Het antwoord van Sivan is leidend hierin.
"De ICD-regeling is van toepassing zodra de Intercity direct onderdeel uitmaakt van je reis. De regeling is daarmee van toepassing op de héle reis, dus niet alleen op het ICD-traject. Het maakt daarbij ook niet uit of de vertraging is ontstaan in de Intercity direct of in een reguliere trein.
Vergoeding voor de ICd-toeslag (€2,40) wordt alleen uitgekeerd als het traject Schiphol Airport – Rotterdam Centraal v.v. onderdeel was van de reis. Jij als reiziger moet daarbij zelf aangeven of je in het bezit was van deze toeslag (losse toeslag of Intercity direct Toeslagvrij abonnement)."

@jams Je kunt in dit geval, wanneer de toeslag niet is teruggestort en de GTBV-claim niet goed is afgehandeld, in bezwaar gaan door te reageren op de mail van de afwijzing. Ook kan onze Klantenservice hierbij helpen. Ik hoor het wel als ik iets voor jou kan betekenen!

Bekijk origineel

24 reacties

Reputatie 5
Badge
Had icd zelf ook minstens 15 minuten vertraging? Anders heb je er geen recht op en geldt de normale 30 minuten. Het is dus niet zo dat als icd vijf minuten vertraging heeft, waardoor je een aansluiting mist, die 15 minuten gelden.
Hoi Raymond, wat jij schrijft is niet de issue. De ICD is veroorzaker van een vertraging van meer dan 15 minuten die ik meet op mijn bestemmingsstation. In de reisvoorwaarden staat "geregistreerde afwijking van de dienstregeling van de Intercity direct waardoor u ten minste 15 minuten later arriveert op uw bestemmingsstation." Mijn bestemmingsstation is Heerhugowaard en de ICD is onderdeel van mijn reis en ook nog eens de veroorzaker van de vertraging op mijn "bestemmingsstation". Ik lees nergens in de reisvoorwaarden dat de genoemde vertraging beperkt wordt door de bestemmingsstations van de ICD.

Kortom, wat is nu waar? In mijn beleving geldt de 15 minuten omdat de ICD onderdeel is geweest van deze reis. Het woord bestemmingsstation is immers niet beperkt tot de stations waar de ICD stopt. Deze 15 minuten geldt dus voor de gehele reis die met NS is gereist. Mocht dit anders zijn, dan ben ik heel benieuwd waar dat dan staat.
Reputatie 5
Volgens de regels heb je gelijk. De ICD is de 'veroorzaker' van je vertraging ...
Ik zie niet om welke trein het precies gaat, maar op deze site kun je zien of treinen op een bepaald station een vertraging hadden :
https://www.ovtijden.com/avtdag/UT/

De vertraging moet nl ook 'vastgesteld en geregistreerd' zijn .. en ze zijn nogal inventief met het wegwerken van vertragingen.
Reputatie 6
Foutief antwoord, beste antwoord staat gemarkeerd.

"De ICD-regeling is van toepassing zodra de Intercity direct onderdeel uitmaakt van je reis. De regeling is daarmee van toepassing op de héle reis, dus niet alleen op het ICD-traject. Het maakt daarbij ook niet uit of de vertraging is ontstaan in de Intercity direct of in een reguliere trein.
Vergoeding voor de ICd-toeslag (€2,40) wordt alleen uitgekeerd als het traject Schiphol Airport – Rotterdam Centraal v.v. onderdeel was van de reis. Jij als reiziger moet daarbij zelf aangeven of je in het bezit was van deze toeslag (losse toeslag of Intercity direct Toeslagvrij abonnement)."

Hallo Jams en welkom op het NS Serviceforum.

Ik begrijp goed dat je vreemd opkijkt van de afwijzing op jouw verzoek tot restitutie, zeker als je te laat op jouw eindbestemming aankomt. De 15-minuten regeling geldt in dezen alleen voor het traject tussen Rotterdam Centraal en Schiphol Airport, waarbij de vertraging tussen deze twee stations met de Intercity Direct hoger moet uitvallen dan 15 minuten om tot restitutie over te gaan. In jouw geval is er wel vertraging geweest, maar geen 15 minuten, waardoor jouw uiteindelijke reis (die deels gemaakt werd door het reguliere materieel op een regulier traject) niet beoordeeld kan worden op de 15 minuten grens, maar op de 30 minuten grens van een gewone Geld Terug Bij Vertragingsclaim. Om die reden is de claim afgewezen.

Ik heb een verzoek gedaan aan onze "content"-afdeling om dit helder te verwoorden op onze website.
Beste Thomas, Het voelt voor mij vreemd om nu reeds een uitleg van de voorwaarden te hanteren (en dus claims af te wijzen) vooruitlopend op een aanpassing die nog moet gaan plaats vinden. In het door mij aangehaalde voorbeeld had de ICD op 8 december met vertrek om 17:28 vanuit Rotterdam en aankomsttijd 17:57 op Sloterdijk, een vertraging van 5 minuten op Schiphol (dus aankomst om 18:02). De aansluitende trein richting Amsterdam Sloterdijk die om 18.01 had moeten gaan werd daardoor gemist. Logischerwijs mis je dan ook de aansluitende trein van Sloterdijk naar Heerhugowaard. Op mijn eindbestemming (Heerhugowaard), kwam ik 17 minuten later aan dan wanneer de IDC wel op tijd was geweest. In deze casus is Heerhugowaard helemaal conform de reisvoorwaarden van de IDC mijn (eind)bestemming. In Heerhugowaard was de vertraging > 15 minuten, de IDC maakte onderdeel uit van deze vertraging en dus doe ik volgens mij terecht een beroep op de reisvoorwaarden van de IDC. Voor de IDC betaal je een toeslag en dat doe je om je reistijd te verkorten om sneller op je eindbestemming te komen. Sneller aankomen op een tussenstop heeft immers helemaal geen nut. Ik kan me wel voorstellen dat als de vertraging buiten de schuld van de IDC ligt dat dan weer de 30 minuten van de normale treinen geldt. Voor deze casus geldt dat echter niet. Ik ben dan ook heel benieuwd waarom NS dat anders ziet.
Dit soort claims zijn bij mij altijd gewoon toegewezen, en op een gegeven moment had ik er meerdere per week voor ICd-ritten lopen. Heb je in het formulier wel opgegeven dat je een ICd toeslag had? Ook een toeslag van 0 euro is een toeslag.

Mijn case was altijd hetzelfde: ICd kwam 10 minuten te laat op Amsterdam CS, overstap gemist op IC naar Amersfoort, 20 minuten later aangekomen in Hilversum, claim goedgekeurd want +15 minuten.
Badge +3
Thomas NS schreef:

De 15-minuten regeling geldt in dezen alleen voor het traject tussen Rotterdam Centraal en Schiphol Airport, waarbij de vertraging tussen deze twee stations met de Intercity Direct hoger moet uitvallen dan 15 minuten om tot restitutie over te gaan.

Bovenstaande is in tegenspraak met dit bericht van Sivan, met daarin de volgende tekst:

De ICd-regeling is van toepassing zodra de Intercity direct onderdeel uitmaakt van je reis. De regeling is daarmee van toepassing op de héle reis, dus niet alleen op het ICd-traject. Het maakt daarbij ook niet uit of de vertraging is ontstaan in de Intercity direct of in een reguliere trein.

Reputatie 5
jams schreef:

had de ICD op 8 december met vertrek om 17:28 vanuit Rotterdam en aankomsttijd 17:57 op Sloterdijk, een vertraging van 5 minuten op Schiphol

Vastgesteld en geregistreerd
https://www.ovtijden.com/arnu/rl/1047/2017-12-08T17:28:00+0100
Ik heb Thomas even ingelicht over de tegenstrijdige berichten. Hij zal hier zo snel mogelijk bij jullie op terugkomen!
Beste Goner, de link naar de bewuste site suggereert heel veel waarheden te tonen. Heb natuurlijk meteen gekeken of mijn verhaal ook daar bevestigd werd. Dan is het natuurlijk heel vreemd om te zien dat de daar getoonde tijden niet overeen met mijn werkelijkheid die ik op het perron beleefde. Zo is het ook apart om dan op de website te zien dat sommige treinen op spoor 1-2 of spoor 5-6 zijn aangekomen. Het lijkt mij sterk dat dat ook de werkelijk zou moeten zijn. Deze site heeft me dan ook nog niet overtuigd wel de waarheid te verkondigen.
Reputatie 5
Daar staat toch ook dat de trein op Schiphol 5 min. vertraging had, precies zoals jij meldde :?

Snap alleen niet die "17:57 op Sloterdijk", daar stopt de ICD toch niet ?? Of gaat dat over een aansluiting ?
Klopt. Op Schiphol stap ik over op de trein die om 18.01 via Sloterdijk rijdt. Door dat te doen snij je een stuk spoor af waardoor ik op Sloterdijk de trein van 18.15 naar Heerhugowaard kan pakken. Perfecte aansluiting tenzij de icd meer dan 6 minuten vertraging heeft of de trein naar Sloterdijk meer dan 3 minuten.
Reputatie 7
Badge +3
Die reis (met de overstappen op Schiphol en Sloterdijk) is geen geldig advies volgens de reisplanner, ook niet als je specifiek via Sloterdijk aangeeft.

Alle adviezen met ICdD geven aan via Amsterdam Centraal en dan de IC naar Den Helder (of naar Alkmaar en dan nog een Sprinter).

Ik denk dat je ergens een (snelle) overstap maakt die de reisplanner niet kan/wil tonen wegens de minimale overstaptijd, maar die je meestal alsnog wel haalt mits alles op tijd rijdt.

In dit geval haalde je het dus niet, maar heb je helaas geen recht op geld terug omdat het geen door de reisplanner gegeven advies is.
Beste Robert, wellicht zou een dagelijkse reis van 1,5 heen en 1,5 uur terug op een vast traject jouw iets inventiever en kritischer maken. De overstaptijd op Schiphol is 8 minuten als er op tijd gereden wordt met een tijdwinst van ongeveer een kwartier op de eindbestemming. Als jij dat niet interessant vindt en de reisplanner kritiekloos als enige waarheid aanhoudt, dan heb je werkelijk tijd te veel. Dat Ns deze overstap niet toont is een bug. Bij mij wordt deze overstap overigens, als ik alleen Sloterdijk als eindbstemming ingeef, wel getoond. Het probleem zit nl op Sloterdijk. De overstap daar is maar 3 minuten. Deze overstap is echter eigenlijk nooit het probleem ook al zou je anders denken.
Reputatie 7
Badge +3
Beste jams,

Ik ben juist erg inventief, creatief en soms ook behoorlijk kritisch dus ik feliciteer je met de door jou gevonden (en meestal haalbare) overstap op Sloterdijk.

Op een soortgelijke manier won ik voorheen ook altijd bijna een kwartier op het traject Eindhoven - Woerden door in Utrecht even een sprintje te trekken van spoor 5/7 naar spoor 9/11 om de IC naar Leiden te halen i.p.v. het (reisplanner) advies voor een sprinter vanaf spoor 20/21met een comfortabele overstap (die ik dus alsnog kon nemen als die IC niet lukte) 🙂

Maar NS denkt daar dus simpelweg (maar min of meer terecht, want niet iedereen is even goed ter been) anders over, dat bedoelde ik!

Een overstap op Sloterdijk van 3 minuten naar een ander perron is geen geldige overstap (daar staat namelijk 5 minuten voor en dat is niet voor niets, want vaak moet je ook nog door poortjes en trappen of en af) dus als je die toevallig mist is een GTBV claim bij voorbaat totaal kansloos.

De vraag (en zo zal NS het ook beoordelen) is dus hoeveel vertraging je opgelopen zou hebben als je op die dag het 'normale' advies met overstap op Amsterdam Centraal gevolgd zou hebben... reken zelf maar uit maar ik vermoed dat het minder dan 15 minuten is anders zou (zie reactie #6 van Henk_NL) je claim toegekend moeten worden.

Je hebt deze specifieke vertraging dus echt aan jezelf te danken, helaas pindakaas 😞

Dat je het niet met mij (of NS) eens bent is je goed recht maar dan moet je echt bij NS zijn want ik heb het niet bedacht en ben dus ook geen partij in deze. Ik vertel alleen maar hoe het werkt en kan daar niets aan veranderen behalve hopen dat NS jouw verhaal ter harte neemt en/of coulant is bij het missen van deze (ongeldige maar veelal haalbare) overstap.

Maar goed, door schade en schande wijs weet je het in ieder geval voor een volgende keer, als er iets niet op tijd rijdt. :8

Hey Robert, je reageert nu net als NS. De issue is het te laat aankomen met de ICD vanuit Rotterdam op Schiphol waardoor daar de aansluiting (een overstap van 8 min) naar Sloterdijk werd gemist. Als ik als eindbestemming Sloterdijk had gehad zou ik ook daar > 15 min vertraging hebben. Dus nog maar een keer voor de duidelijkheid, door het missen van een overstap die met 8 minuten meer dan voldoende is, kwam ik meer dan 15 minuten te laat op mijn bestemming. Om het simpel te houden dan maar Sloterdijk als eindbestemming aanhouden ?
Kan er duidelijkheid vanuit NS komen over reactie #4, #7 en mijn ervaringen in #6 die aansluiten op #7? Dan is er in ieder geval duidelijkheid over de businessrules die gebruikt worden door de supercomputers die GTBV afhandelen 😃

Mocht het aangehaalde bericht van Sivan in #7 kloppen, kan het verzoek van Thomas bij de contentmanagers dan ingetrokken worden?
Reputatie 6
Excuses voor de verwarring in mijn bericht. Ik ben op dit moment aan het uitzoeken waarom deze claim afgewezen is.
Reputatie 6
@Jams Zou ik van jou een privébericht kunnen ontvangen met jouw claimnummer, voorletters, achternaam, geboortedatum, postcode, huisnummer en IBAN? (klik op mijn naam en kies 'stuur bericht')
Reputatie 6
Helaas heb ik tot op heden nog geen privébericht van je mogen ontvangen Jams, zou jij mij alsnog een privébericht kunnen sturen met de bovenstaande gegevens?
Zou je parallel aan dit uitzoekwerk sowieso even uit willen zoeken wie er nu gelijk heeft, jij of Sivan, wat betreft ICd-claims wanneer je ook met een NSR-trein reist? Dit is erg verwarrend nu, mogelijk ten nadele van de klant, wanneer Sivan's reactie correct blijkt.
Reputatie 6
Ben ik mee bezig. Sivan is weer in town, dus wij gaan dit z.s.m. duidelijk maken!
@Jams Mijn uitnodiging tot een privébericht versturen blijft staan!
Reputatie 6
Het antwoord van Sivan is leidend hierin.

@jams Je kunt in dit geval, wanneer de toeslag niet is teruggestort en de GTBV-claim niet goed is afgehandeld, in bezwaar gaan door te reageren op de mail van de afwijzing. Ook kan onze Klantenservice hierbij helpen. Ik hoor het wel als ik iets voor jou kan betekenen!
Misschien handig om reactie #4 nog even aan te passen om duidelijk te maken dat daar niks van klopt. Zal niet de eerste keer zijn dat iemand niet verder leest en direct afgaat op zo'n eerste bericht van een moderator 🙂

Reageer