beantwoord

Vertragingsclaims

• 19 juli 2020
  • 4 reacties
  • 215 Bekeken

Reputatie 1

Als veelvuldig reiziger krijg ik regelmatig te maken met vertraging. Op het conventionele net van NS weet ik de ins en outs van de vertragingsclaims die gelden, maar over een aantal specifieke situaties zou ik graag willen weten óf, en zo ja, bij wie een claim kan worden ingediend:

Situatie 1:

Ik reis met NS van Utrecht naar Ede-Wageningen. Door vertraging bij NS mis ik de aansluiting op de trein naar Lunteren. NS is verantwoordelijk voor de vertraging, maar de aansluitende trein hoort bij een andere vervoerder (Connexxion). Dezelfde vraag geldt andersom. Hoe zit het als je door Connexxion (of een andere vervoerder) een aansluiting mist op NS?

Situatie 2 (Helaas in de praktijk eerder regel dan uitzondering):

Ik reis met de trein van Nijmegen naar Venlo, een vertragingsgevoelig traject vanwege het enkele spoor. Bij Venray moet de trein wachten op de tegemoetkomende trein, die vertraagd is. Daardoor komt mijn trein te laat aan in Venlo en mis ik de aansluiting op de trein richting Duitsland, wat direct een uur vertraging betekent.

Situatie 3:

Er zijn spoorwerkzaamheden op een traject dat ik wil bereizen, waardoor er bussen ingezet worden. De extra reistijd wordt gegeven op ca. 30 minuten. Door bepaalde factoren - te weinig bussen of bijv. file - loopt de vertraging echter op tot 60+

Hopelijk kunnen medeforumleden helpen!

icon

Beste antwoord door masd 19 juli 2020, 10:03

1. De vertraging wordt per vervoerder bekeken. Als je 10 minuten vertraging bij de ene vervoerder (bijvoorbeeld NS) hebt en een aansluiting bij de andere vervoerder (bijvoorbeeld Arriva) mist en daardoor bijvoorbeeld 30 minuten vertraging oploopt, dan heb je geen recht op gtbv.

De situatie is dan: 10 minuten vertraging bij NS en geen vertraging bij Arriva, die treinen van Arriva reden op tijd. Dat je vertraging oploopt door het missen van een aansluiting doet er bij wisselen van vervoerder niet toe. Bij geen van de vervoerders haal je de minimale vertraging van 30 minuten.

2. Bij Nijmegen-Venlo reis je met Arriva en wissel je naar een andere vervoerder en dan geldt hetzelfde als bij situatie 1

3. Als de vertraging minstens 30 minuten bovenop de al aangekondigde vertraging komt, dan kun je een claim indienen. Deze zal waarschijnlijk wel afgewezen worden, omdat de computer die de claims beoordeelt niet weet hoe laat bussen in de praktijk vertrokken en aangekomen zijn. Je kunt dan bezwaar maken op deze afwijzing door te reageren op de afwijzingsmail en uitleggen dat je nog extra vertraging hebt opgelopen.

Mocht het trouwens gaan om op korte termijn aangekondigde herstelwerkzaamheden, dan kun je gewoon een claim indienen voor de totale vertraging t.o.v. de normale reistijd.

Bekijk origineel

4 reacties

Hallo @Acchero 

Deze vragen zijn allemaal zeer eenvoudig te vinden in de NS voorwaarden GTBV. Waar vanzelfsprekend alle vertragings situaties staan beschreven.

Bijvoorbeeld:

Is de vertraging ontstaan doordat de trein van een andere vervoerder niet op tijd reed? Dan heb je geen recht op de NS-regeling Geld terug bij vertraging. Deze regeling is alleen van toepassing als de NS-trein die je neemt op basis van de vooraf bepaalde optimale reisroute naar het bestemmingsstation (of overstapstation naar andere vervoerder), ten minste 30 minuten later arriveert dan in de jaardienstregeling staat vermeld.

Reputatie 7
Badge +2

1. De vertraging wordt per vervoerder bekeken. Als je 10 minuten vertraging bij de ene vervoerder (bijvoorbeeld NS) hebt en een aansluiting bij de andere vervoerder (bijvoorbeeld Arriva) mist en daardoor bijvoorbeeld 30 minuten vertraging oploopt, dan heb je geen recht op gtbv.

De situatie is dan: 10 minuten vertraging bij NS en geen vertraging bij Arriva, die treinen van Arriva reden op tijd. Dat je vertraging oploopt door het missen van een aansluiting doet er bij wisselen van vervoerder niet toe. Bij geen van de vervoerders haal je de minimale vertraging van 30 minuten.

2. Bij Nijmegen-Venlo reis je met Arriva en wissel je naar een andere vervoerder en dan geldt hetzelfde als bij situatie 1

3. Als de vertraging minstens 30 minuten bovenop de al aangekondigde vertraging komt, dan kun je een claim indienen. Deze zal waarschijnlijk wel afgewezen worden, omdat de computer die de claims beoordeelt niet weet hoe laat bussen in de praktijk vertrokken en aangekomen zijn. Je kunt dan bezwaar maken op deze afwijzing door te reageren op de afwijzingsmail en uitleggen dat je nog extra vertraging hebt opgelopen.

Mocht het trouwens gaan om op korte termijn aangekondigde herstelwerkzaamheden, dan kun je gewoon een claim indienen voor de totale vertraging t.o.v. de normale reistijd.

Reputatie 6

Situatie 1: GTBV bij NS geldt uitsluitend op het gedeelte dat verzorgd wordt door NS, dus tot Ede-Wageningen. U krijgt pas geld terug als u op het NS-gedeelte van de reis minstens 30 minuten vertraging had. 

Situatie 2: daarvoor gelden de regels van Arriva: https://www.arriva.nl/limburg/service-contact/niet-tevreden-geld-terug.htm

Situatie 3: GTBV geldt ten opzichte van de gewijzigde dienstregeling. Dus als u +60 oploopt ipv +30 is dat 30 minuten ten opzichte van de gewijzigde dienstregeling en hebt u dus recht op GTBV. Let wel dat GTBV-claims door NS bij werkzaamheden standaard worden afgewezen en u hiertegen vervolgens bezwaar dient aan te tekenen. 

https://www.ns.nl/reisinformatie/actueel/vragen-antwoorden-en-tips.html#:~:text=Ja%2C%20de%20regeling%20%E2%80%9Cgeld%20terug,trein%20langer%20duurt%20dan%20normaal.

Reputatie 5
Badge

at2: ALS je die reis maakt met een INternational ticket volgens CIV dan heb je met min. 60 min vertraging op aankomst (wat dan dus het geval zal zijn) recht op 25% restitutie. MAAR die tickets zijn ontstellend heel veel duurder als wat de meesten doen: vanaf Venlo met duits VRR tarif fahren. Als dit van toepassing is, dan moet je die restitutie aanvragen bij degene die het ticket heeft verkocht aan jou.Kan soms wel redelijk voordelig via DB-supersparpreis.

Reageer