beantwoord

Vervangende bussen hebben ook vertraging. Metro is sneller

  • 1 augustus 2016
  • 37 reacties
  • 823 Bekeken

Elke week reis ik met mijn DAL-vrij abonnement vanaf Hoorn, via Schiphol, naar de RAI. Deze week en volgende week zijn er vanaf schiphol stopbussen ingezet, helaas hebben deze door de extra controles, en daardoor extreme drukte rondom Schiphol, ook nog eens vertraging opgelopen.

Voor mij is het sneller om de Metro te pakken via sloterdijk maar dit gaat mij € 18,56 per week kosten. Is dit ook terug te krijgen? De reis via Schiphol is namelijk al 30 minuten langer, maar door de vertraging met de bussen nog langer terwijl dit via sloterdijk weer op te vangen is...
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 1 augustus 2016, 16:19

De werkzaamheden zijn grootschalig en dit leidt tot overlast. We hebben inderdaad gekozen voor een verbussingsplan en (met uitzondering van 02-08) niet voor reizen met GVB.
Bekijk origineel

37 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Ik denk dat je van NS niks terugkrijgt. Die vinden dat ze een veel beter plan hebben dan gebruik maken van metro lijn 50.
Wel kun je een beetje geld uitsparen door niet in Sloterdijk maar in Lelylaan over te stappen op lijn 50. Een enkele reis met lijn 50 van Lelylaan naar RAI kost €1,78 in plaats van €2,32 vanaf Sloterdijk (De overstap op Lelylaan werkt niet op 2 augustus, wel op de overige dagen van de werkzaamheden.)
Welkom op het NS Serviceforum, SannevanRijn!

Ik wil je adviseren om het volgende topic door te lezen: Werkzaamheden Schiphol in augustus, metro als vervangend vervoer?. Hier staat alles uitgelegd.
O fijn. Zelfs achter een antwoord komen gaat via een omleiding. 26 reacties lezen om tot de conclusie te komen dat je gewoon pech hebt en NS er niets aan zal doen om reizigers optimaal tegemoed te komen ivm de overlast.
Volgens NS heb je geen pech, maar juist geluk. Men heeft immers gekozen voor het beste plan. Helaas wil men niet uitleggen waarom dit plan beter is dan andere opties die zouden leiden tot aanzienlijk minder reistijd.
De werkzaamheden zijn grootschalig en dit leidt tot overlast. We hebben inderdaad gekozen voor een verbussingsplan en (met uitzondering van 02-08) niet voor reizen met GVB.
Reputatie 7
Badge +3
Maar waarom hebben jullie dan gekozen voor dat malle verbussingsplan? Kan iemand van NS dat eens uitleggen?
@iMark
Ik heb niet het idee dat rood markeren iets uitmaakt. We gaan het denk ik nooit te weten komen en waarschijnlijk gaat NS ervanuit dat het zal overwaaien.
Reputatie 3
Het zal wel een kwestie van geld zijn.
@PaulusH
NS heeft al aangegeven dat het niks financieels is. Ook is het geen kwestie van personeel of capaciteit. Het is gewoon het beste plan...
Reputatie 7
Ik denk persoonlijk omdat alle buscontracten al onderhandeld zijn. Er is immers al bekend dat bij verstoringen maatschappij X komt met bussen.

Dus nu hebben ze toch al een contract met maatschappij X, waarom zouden ze dan ineens met de GVB onderhandelen.
Dus nu hebben ze toch al een contract met maatschappij X, waarom zouden ze dan ineens met de GVB onderhandelen.

Omdat op die manier de reistijd voor gedupeerde reizigers gehalveerd kan worden.
Dus dan kom je weer uit bij de aloude vraag: Wil NS treintjes (of in geval van werkzaamheden of calamiteiten treinvervangend materieel) vervoeren van A naar B of wil NS reizigers vervoeren van A naar B?
@slidestop
Omdat het voor de klant heel veel uitmaakt. Daarbij had de NS aangegeven dat het niet een probleem van geld was of dat de metro anderzijds niet mogelijk was. De NS vond de verbussing het beste plan, het waarom daarvan wil de NS niet aangeven.
Reputatie 7
Badge +3
De vraag is of het gvb dat in de vakantie een zeer beperkte dienst rijdt op de metro wel zitten te wachten op aldus extra treinreizigers in hun metro's.
Reputatie 7
@neen @marv87 Dat was niet mijn mening he, slechts speculeren hoe de gedachtegang zou kunnen zijn. Ik ben voor zo snel mogelijk vervangend vervoer dat aansluit.
@Tamzin
Ook de capaciteit is geen probleem. We zullen de reden achter het beste plan echt van een NS moderator moeten horen, maar ik heb niet het idee dat hier werk van gemaakt wordt.

Dus KJ, nogmaals de vraag waarom het verbussingsplan het beste plan is. Ik hoop dat je je hierin kan verdiepen.
Dus nu hebben ze toch al een contract met maatschappij X, waarom zouden ze dan ineens met de GVB onderhandelen.

Bijvoorbeeld omdat NS dat verplicht is.

28.1
NS werkt zowel zelfstandig als gezamenlijk met decentrale overheden, gemeenten, regionale vervoerders, infrastructuurbeheerder en consumentenorganisaties, aan een zo onbelemmerd mogelijke deur-tot-deur reis voor de reizigers.
(...)
41.4
NS werkt samen met andere vervoerders om met name op grote knooppunten afspraken te maken
over omreizen per bus, tram, metro of per trein.

Nu nog een harde hand om NS eens een keer aan de concessie-eisen te houden.
Het is wel erg stil vanuit NS hierover.
Reputatie 7
Achja voor hun is het ook weekend he; )
Reputatie 7
Badge +3
@Pe_pe
Leuk dat artikel 41.4, maar als andere vervoerders daar geen trek in hebben gaat het mooi niet door. Zo weigeren Veolia (Venlo-Roermond) en Arriva (Apeldoorn-Zutphen) bijv. mee te werken.
@Slidestops
iMark stelde vijf dagen geleden de vraag waarom het het beste plan is in het rood. Dat er nog niet gereageerd is op mijn vraag, snap ik. Al was ik zelf helemaal de dag vergeten aangezien ik op vakantie ben en met een paar uur tijdverschil leef.
Reputatie 7
Badge +3
Ik verwacht geen antwoord meer. Maar wellicht hebben onze kritische opmerkingen tot gevolg hebben dat men het bij NS in de toekomst wel uit het hoofd laat om ooit nog met een idioot verbussingsplan te komen aankakken bij werkzaamheden in de regio Amsterdam/Schiphol.Dat zou al enorme winst zijn voor de reizigers.
@Pe_pe
Leuk dat artikel 41.4, maar als andere vervoerders daar geen trek in hebben gaat het mooi niet door. Zo weigeren Veolia (Venlo-Roermond) en Arriva (Apeldoorn-Zutphen) bijv. mee te werken.


Ik heb je er weleens eerder naar gevraagd, maar ik ben nog steeds benieuwd naar de bron van die informatie. Ik zou me voor kunnen stellen dat het er deels mee te maken heeft dat samenwerking tussen NS en de andere veroerders normaal zo werkt dat NS zegt wat er gaat gebeuren en de andere vervoerders geen andere keuze hebben dan in te stemmen, omdat die vanuit hun concessies verplicht zijn bijvoorbeeld vervoerbewijzen van NS te accepteren, bij NS kaartautomaten te huren, gebruik te maken van NS-stations, reisinformatie door NS te laten verzorgen etc.. In dit geval is het andersom: NS zal de andere vervoerders een goede deal moeten aanbieden om aan hun eigen concessie te kunnen voldoen.
Ook sommige moderators hebben inderdaad even weekend, maar ik zal Klaas Jan even een bericht sturen.
Gaat dit topic net als het andere topic hierover in de doofpot? Ik hoop eigenlijk nog wel het waarom van het busplan te horen. En dan niet alleen dat het het beste plan was, maar ook waarom het het beste plan was.
Reputatie 7
Badge +3
Ze zijn bij NS al lang blij dat het geen groot schandaal in de pers is geworden. Men zit zich nu stilletjes in een hoekje diep te schamen en te hopen dat er geen moeilijke vragen meer gesteld worden. Helaas kunnen we er niets van maken dan klungelig broddelwerk een professioneel vervoerbedrijf onwaardig.

Reageer