beantwoord

verzoek tot teruggave na vertraging afgewezen

• 5 oktober 2015
  • 8 reacties
  • 223 Bekeken

Mijn claimnummer 15978573 is afgewezen en dit is naar mijn mening niet terrecht. Ik wilde van Borne via Hengelo naar Arnhem Velperpoort reizen. De stoptrein naar Hengelo was in Borne al een kwartier vertraagd. Dit had tot gevolg dat ik mijn aansluiting miste in Hengelo op de Syntus trein naar Zutphen. Deze gaat echter maar 1 keer per uur op zondagavond. Hierdoor heb ik een uur moeten wachten en was ik uiteindelijk een uur later op Arnhem Velperpoort. Het alternatief om via Deventer te reizen was ook niet gunstig, door spoorwerkzaamheden en die route is uberhaupt al om. En naar mijn mening doet het er niet toe dat ik met de Syntus een deel van mijn reis heb gemaakt, omdat ik door een vertraging van NS, de overstap miste. Ik verzoek nogmaals tot een volledige teruggave van de gemaakte reiskosten.
icon

Beste antwoord door Sivan NS 8 oktober 2015, 13:06

Hoi Eefje, en welkom!

Jouw trein naar Hengelo had inderdaad 10 minuten vertraging zie ik. Hierdoor kwam je om 19.25 in plaats van 19.15 aan in Hengelo. De trein vanaf Hengelo gaat om 16 over. Dit zou je zodoende hoogstwaarschijnlijk niet redden (de deuren van de trein sluiten ongeveer een minuut voor vertrek), dus de reisplanner geeft deze route ook niet. Vanuit dat idee (de optimale reisroute) is je claim dan ook afgewezen.
Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 6
Badge +1
Ns kijkt bij de automatische check alleen naar de reis op het NS-traject, en dat was in uw geval slechts Borne-Hengelo.
Ten tweede staat ook in de voorwaarden van NS dat u geen recht hebt op geld terug als het iets te maken heeft met een andere vervoerder (helaas!).
Ten derde is de overstap die u heeft gemaakt volgens de reisplanner geen officiële overstap. Natuurlijk is de overstap in de praktijk vaak mogelijk, maar één minuut overstaptijd is in de reisplanner een te krappe aansluiting.
Ik zou 4 minuten overstaptijd hebben volgens de reisplanner. Uw tweede punt is niet voor mij van toepassing, want dan zou ik vertraging door Syntus moeten hebben, echter had de NS trein vertraging. En door spoor werkzaamheden had ik geen goed alternatief om een andere route te nemen. Ik vind het erg on klantvriendelijk en een slechte service van NS dat jullie mijn klacht zo afdoen. Bovendien heb ik van Zutphen tot Arnhem Velperpoort verder gereisd met NS.
Reputatie 6
Badge +1
U vereenzelvigt mij met NS, maar ik ben slechts een medereiziger die een beetje probeert mee te denken. Medewerkers van NS hebben NS in hun forumnaam...
Verder kan ik even niet terugvinden hoe u op een willekeurige zondag vier minuten overstaptijd kunt hebben als een sprinter uit Borne om .15 aankomt in Hengelo, en de trein naar Zutphen om .16 vertrekt. Of reed de sprinter op een andere tijd vanwege werkzaamheden?

En nogmaals: NS kijkt alleen naar de delen van uw reis die u met NS heeft gemaakt (of dat doet het automatische systeem in elk geval), en daarbij had u in beide gevallen geen 30 minuten of meer vertraging.
Oh sorry! Geld terugvragen van NS is een frustratie punt van mij. Ik had van tevoren de reisplanner geraadpleegd en die gaf aan dat ik 4 minuten had. Als ik toen 1 minuut had gezien, had ik de gok niet gewaagd en had ik me in Delden laten afzetten.
Reputatie 6
Badge +1
Wel jammer dat NS nog steeds niet heeft gereageerd. Meestal regeert er wel iemand binnen een werkdag...
Hoi Eefje, en welkom!

Jouw trein naar Hengelo had inderdaad 10 minuten vertraging zie ik. Hierdoor kwam je om 19.25 in plaats van 19.15 aan in Hengelo. De trein vanaf Hengelo gaat om 16 over. Dit zou je zodoende hoogstwaarschijnlijk niet redden (de deuren van de trein sluiten ongeveer een minuut voor vertrek), dus de reisplanner geeft deze route ook niet. Vanuit dat idee (de optimale reisroute) is je claim dan ook afgewezen.
Reputatie 6
Badge +1
Hoi Eefje, en welkom!

@Sivan: volgens mij is de claim afgewezen omdat NS alleen kijkt naar NS-trajecten, en niet omdat een overstap op de Syntustrein wel of niet is gehaald. Als het is zoals jij zegt zouden tientallen reizigers per dag ineens wél recht hebben op GTBV, terwijl dat nu niet zo is...
In dit geval is de claim echt afgewezen vanuit die optimale reisroute, Keuzereiziger. Dat heeft het systeem als eerste geconstateerd. Als dat niet was gebeurd, dan was dat om de andere oorzaken alsnog gebeurd.

Reageer