beantwoord

Vol tarief betaald ipv daltarief

• 8 mei 2018
  • 5 reacties
  • 173 Bekeken

Hallo,

Afgelopen maandag wou ik van Almelo naar Den Haag zoals vaker op maandag om 6.06 met mn daluren abonnement.
Door de brand bij Twello moest ik omreizen via Zwolle, gelukkig was ik optijd en had de trein van 6:01". Daardoor in Almelo bij blauwenet inchecken, en in Zwolle uitchecken, vervolgens bij NS inchecken(6:40) daardoor voltarief moeten betalen (21.40). Totaal reis komt incl blauwenet op 26.61, Normaal is almelo -den haag 14.30.
Zojuist klantenservice gesproken en is mij verteld dat ik niets terugkrijg.

Wat vinden jullie hiervan?

Groet
icon

Beste antwoord door Thomas NS 8 mei 2018, 22:06

Hallo Hannink en welkom in onze NS Community.

Bij dit soort verstoringen is het heel lastig om in te schatten welke restitutieprocedure opgestart kan en moet worden. Het is voor ons van belang om te zien dat jouw check-in bij Blauwnet wel op tijd was om de aanvankelijke aansluiting op tijd te halen, waardoor je in de daluren nog had kunnen inchecken bij NS. Daarvoor hebben wij bewijs nodig in de vorm van een screenshot van jouw reishistorie vandaag, wat niet mogelijk is om te delen (privé) op dit forum. Vandaar dat ik je wil vragen om het volgend te doen:
Stuur ons een bericht via Social Media (Facebook/Twitter) waar je de situatie uitlegt en ons een screenshot meestuurt van jouw reishistorie via www.ovchipkaart.nl (MijnOVChipkaart), zodat wij een goede afweging kunnen maken.
Daarbij wil ik aangeven dat dit wel een bijzondere situatie is. Als jij ons aantoont dat je de reis (zonder brand) had kunnen vervolgen met NS in de daluren, kunnen wij eventueel coulance toepassen. Succes!
Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Heeft u op eigen beweging de omreisroute genomen?
Reputatie 7
Hallo Hannink en welkom in onze NS Community.

Bij dit soort verstoringen is het heel lastig om in te schatten welke restitutieprocedure opgestart kan en moet worden. Het is voor ons van belang om te zien dat jouw check-in bij Blauwnet wel op tijd was om de aanvankelijke aansluiting op tijd te halen, waardoor je in de daluren nog had kunnen inchecken bij NS. Daarvoor hebben wij bewijs nodig in de vorm van een screenshot van jouw reishistorie vandaag, wat niet mogelijk is om te delen (privé) op dit forum. Vandaar dat ik je wil vragen om het volgend te doen:
Stuur ons een bericht via Social Media (Facebook/Twitter) waar je de situatie uitlegt en ons een screenshot meestuurt van jouw reishistorie via www.ovchipkaart.nl (MijnOVChipkaart), zodat wij een goede afweging kunnen maken.
Daarbij wil ik aangeven dat dit wel een bijzondere situatie is. Als jij ons aantoont dat je de reis (zonder brand) had kunnen vervolgen met NS in de daluren, kunnen wij eventueel coulance toepassen. Succes!
Dank voor de reactie Thomas, ik ga ermee aan de slag
Reputatie 2
Inderdaad goed opgemerkt door Slidestops. Als je een omreisadvies kreeg (of deze is naderhand gegeven, en dus ook met terugwerkende kracht geldt, omdat bij een stremming omreizen noodzakelijk is), heb je je gehouden aan wat NS voorgedragen heeft. Alle bijkomende kosten
(ook de omreiskosten bij een andere vervoerder) komen volgens mij voor rekening van (in dit geval) NS. In dit land geldt namelijk vervoersplicht, ook bij stremmingen, waarbij artikel 16 a-c van de verordening Reizigersrechten 1370/2007 in werking stelt (ook bij binnenlandse reizen). Reiziger mag zonder bijkomende kosten de reis voortzetten langs een andere route". Voert deze op gebied van een andere vervoerder, heeft deze jou te vervoeren. Evt. bijkomende kosten kunnen teruggevraagd worden bij de vervoerder waar de stremming plaatsvond. Eigenlijk had het moeten zijn dat in- en uitcheckplicht bij iedere vervoerder in zulke gevallen kwam te vervallen (zodat er automatisch geen extra kosten berekend hoeven te worden, welke naderhand teruggevraagd en met de andere vervoerders weer verrekend moet worden (kost allemaal onnodig geld!). Dit pleit ook meer voor het afschaffen van de verschillende spoortarieven en het invoeren van één landelijk tariefsysteem voor alle treinen in Nederland (en als de vervoerssector slim is, bedenken ze een tarieven modus waar het aanvullende OV ook in geïntegreerd wordt). Eenheid en duidelijkheid is wat de reiziger nodig heeft en niet versnippering en eilanddenken binnen elke vervoerder/concessiegebied.
Reputatie 7
Badge +3
Het omreizen via een andere route mag maar alleen als dat via hetzelfde bedrijf gaat. Niet als dat met een andere treinvervoerder of busvervoerder is.

Reageer