beantwoord

Vooraf aangegeven vertraging reden tot afwijzing?

• 30 december 2015
  • 20 reacties
  • 381 Bekeken

• Sprinter
  • 4 reacties
Ik kom op het station.
De treinen rijden niet wegens een storing. Dit wordt op de borden aangegeven.
Ik wacht. Twee en een half uur later rijden de treinen weer.
Mijn claim Geld terug bij Vertraging wordt afgewezen omdat de vertraging "vooraf is aangegeven op de borden". Klantenservice gebeld, dame aan de telefoon is er van overtuigd dat dit terecht is afgewezen.
Dit kan toch niet zijn waarvoor de regel bedoeld is?
icon

Beste antwoord door Sivan NS 4 januari 2016, 13:48

Ik heb claim even bekeken.

Er wordt geclaimd voor Eindhoven - Amsterdam CS, vertrek 09.32. De reistransacties tonen een check-in op Eindhoven om 11.20 en een check-uit op Amsterdam CS om 12.52.

Je claimt voor 09.32. Die trein is met 14 minuten vertraging vertrokken. Je claim is afgewezen omdat er niet meer dan een half uur vertraging is gevonden.
Bekijk origineel

20 reacties

Dat is wel een creatieve nieuwe uitvlucht. Helaas staat NS daarmee wel in haar recht. Vooraf aangegeven vertragingen tellen inderdaad niet mee. De voorwaarden geld terug bij vertraging definiƫren "vooraf" niet, evenals de concessie. De Europese regelgeving definieert het wel, maar als voordat u het vervoerbewijs aanschafte. Als u met een OV-chipkaart reisde, zou dat in het gunstigste geval voor het moment van inchecken zijn.
Reputatie 6
Wel heel creatief inderdaad. De voorwaarden van NS zeggen dit: "Onder een vertraging wordt niet verstaan een afwijking van de Jaardienstregeling (bijvoorbeeld ten gevolge van werkzaamheden of een stremming) die vooraf door NS is aangekondigd"

Nu is vooraf aankondigen een heel ruim begrip. Als er drie minuten voor vertrektijd wordt omgeroepen dat een trein uitvalt is dat strict genomen ook 'vooraf aangekondigd', maar kun je er niet je plannen op aanpassen.

Over welkte reis en welke datum hebben we het hier precies? Ben zeer benieuwd namelijk.
Wel heel creatief inderdaad. De voorwaarden van NS zeggen dit: "Onder een vertraging wordt niet verstaan een afwijking van de Jaardienstregeling (bijvoorbeeld ten gevolge van werkzaamheden of een stremming) die vooraf door NS is aangekondigd"

Nu is vooraf aankondigen een heel ruim begrip. Als er drie minuten voor vertrektijd wordt omgeroepen dat een trein uitvalt is dat strict genomen ook 'vooraf aangekondigd', maar kun je er niet je plannen op aanpassen.

Over welkte reis en welke datum hebben we het hier precies? Ben zeer benieuwd namelijk.

Hoi, dank voor je reactie. Het gaat over 8 december. Er reden geen treinen vanaf station Eindhoven. Rond 09h 25 was ik op het station, rond 11h30 had ik een trein, de trein naar Amsterdam.
Reputatie 6
Merkwaardig verhaal, hebt u ook een afwijzingsbrief ontvangen met die strekking?

Ik zie dat er volgens ovtijden nog een trein richting Amsterdam heeft gereden om 09.49 u (trein 830 met 17 minuten vertraging), als u om 09.25 u op het station was had u die trein nog kunnen nemen, mits er uiteraard nog fysiek plaats was in die trein. De eerstvolgende trein hierna was inderdaad die van 11.32 (met vier minuten vertraging).

De enige logische verklaring die ik kan bedenken is dat u de vertraagde trein van 09.32 u had kunnen nemen, hetgeen u 14 minuten vertraging zou hebben opgeleverd.

Beweringen over vooraf aankondigen op borden zijn zeer vergezocht. Om 09.19 u beweerde NS dat er een extra reistijd was van 15 - 30 minuten tussen Weert en Schiphol (en dus niet van en naar Amsterdam). Eerst om 09.45 u kwam er een melding dat er rond Eindhoven helemaal geen treinverkeer was.
Merkwaardig verhaal, hebt u ook een afwijzingsbrief ontvangen met die strekking?

Ik zie dat er volgens ovtijden nog een trein richting Amsterdam heeft gereden om 09.49 u (trein 830 met 17 minuten vertraging), als u om 09.25 u op het station was had u die trein nog kunnen nemen, mits er uiteraard nog fysiek plaats was in die trein. De eerstvolgende trein hierna was inderdaad die van 11.32 (met vier minuten vertraging).

De enige logische verklaring die ik kan bedenken is dat u de vertraagde trein van 09.32 u had kunnen nemen, hetgeen u 14 minuten vertraging zou hebben opgeleverd.

Beweringen over vooraf aankondigen op borden zijn zeer vergezocht. Om 09.19 u beweerde NS dat er een extra reistijd was van 15 - 30 minuten tussen Weert en Schiphol (en dus niet van en naar Amsterdam). Eerst om 09.45 u kwam er een melding dat er rond Eindhoven helemaal geen treinverkeer was.

Dan zal het 10h geweest dat ik op het station kwam. Ik heb de tijden geschat. Weet alleen heel zeker dat er geen treinen reden en dat ik lang heb gewacht.

Feiten voor wat betreft Geld terug bij vertraging blijven hetzelfde: meer dan 60 minuten vertraging en volgens NS geen recht op geld terug.

Excuses voor de verwarring m.b.t. tijden.
Reputatie 6
Als u het claimnummer noemt zou een moderator wellicht genegen zijn om een nadere toelichting te verschaffen. Wellicht dat er ergens een administratieve onvolkomenheid is opgetreden.
Dan zal het 10h geweest dat ik op het station kwam. Ik heb de tijden geschat. Weet alleen heel zeker dat er geen treinen reden en dat ik lang heb gewacht.

Aanvragen voor geld terug bij vertraging moeten tot op de minuut nauwkeurig worden ingevuld.
Als u het claimnummer noemt zou een moderator wellicht genegen zijn om een nadere toelichting te verschaffen. Wellicht dat er ergens een administratieve onvolkomenheid is opgetreden.

Graag. Zullen we zeker doen en we zullen ook met een terugkoppeling komen.
Het Claimnummer is 41055942.

Via Mijn NS > Reishistorie kan ik bij het aanvragen van Gtbv -naar mijn beste weten- de tijden niet veranderen. Ik ben ingechecked om 11h20, toen duidelijk was dat de treinen weer gingen rijden.
In het vervolg kunt u beter meteen inchecken. Nu gaat NS er in principe vanuit dat u pas om 11.20 uur op het station aankwam toen de treinen weer gingen rijden, dus dat u geen (of weinig) last hebt gehad van de verstoring.
In het vervolg kunt u beter meteen inchecken.

Maar als hij dan na 59 minuten weer was uitgecheckt om een correctieboete te voorkomen vrees ik dat de GTBV-computer tot hetzelfde oordeel was gekomen.
Dan had de aanvraag niet naar de GTBV-computer gemoeten, maar naar een mens via een brief of het contactformulier, om op basis van artikel 6.1 beoordeeld te worden. Zolang je het bereiken van je eindbestemming nog niet opgeeft, moet je niet uitchecken, ook niet om die boete te voorkomen, want je hebt toch recht op terugbetaling daarvan als je (wegens treinuitval) later uitcheckt.
Badge +3
Maar als hij dan na 59 minuten weer was uitgecheckt om een correctieboete te voorkomen vrees ik dat de GTBV-computer tot hetzelfde oordeel was gekomen.
Het is tegenwoordig mogelijk om bij een claim vanuit Mijn reishistorie een andere check-in of check-uit te kiezen dan de check-in of check-uit die direct gekoppeld is aan de gekozen rit. Als dus tussendoor wordt in- en uitgecheckt, kan alsnog de eerste check-in worden gekozen om de claim mee in te dienen:

Dat kan wel zijn, maar als je een uitcheck kiest die niet direct op de geselecteerde incheck volgde, voldoet de aanvraag per definitie niet aan de voorwaarden voor geld terug bij vertraging, dus zal de computer de aanvraag moeten afwijzen.
Niet perse. Ik heb op deze wijze al wel eens succesvol een claim gedaan voor Hilversum - Amsterdam. Mijn eerste incheck was voor spoor 2-5, echter de treinen reden niet dus heb ik moeten uit-/inchecken voor spoor 1 om via Utrecht te reizen. Bij mijn GTBV heb ik aangeven dat ik claim op basis van mijn eerste check-in en check-uit in Amsterdam. Dit is door de computer goedgekeurd.
Als dit inderdaad een nieuwe kletsmaatregel is om claims af te wijzen, dan heb ik nog wel een leuk ideetje voor wat programmatuur 😉
Niet perse. Ik heb op deze wijze al wel eens succesvol een claim gedaan voor Hilversum - Amsterdam. Mijn eerste incheck was voor spoor 2-5, echter de treinen reden niet dus heb ik moeten uit-/inchecken voor spoor 1 om via Utrecht te reizen. Bij mijn GTBV heb ik aangeven dat ik claim op basis van mijn eerste check-in en check-uit in Amsterdam. Dit is door de computer goedgekeurd.

Dan is de computer niet geprogrammeerd om conform de voorwaarden gtbv te oordelen. Mooi dat het blijkbaar soms werkt, maar het wordt er niet inzichtelijker op welke claims er nu wel en niet succesvol door de computer kunnen worden beoordeeld.

Dan is de computer niet geprogrammeerd om conform de voorwaarden gtbv te oordelen. Mooi dat het blijkbaar soms werkt, maar het wordt er niet inzichtelijker op welke claims er nu wel en niet succesvol door de computer kunnen worden beoordeeld.

Ik zie nergens in de voorwaarden staan dat er altijd alleen een claim gedaan mag worden tussen twee direct opvolgende check-in/check-uit's. Waarom zou een claim zoals in mijn situatie niet voldoen aan de voorwaarden van een GTBV?
Ik heb claim even bekeken.

Er wordt geclaimd voor Eindhoven - Amsterdam CS, vertrek 09.32. De reistransacties tonen een check-in op Eindhoven om 11.20 en een check-uit op Amsterdam CS om 12.52.

Je claimt voor 09.32. Die trein is met 14 minuten vertraging vertrokken. Je claim is afgewezen omdat er niet meer dan een half uur vertraging is gevonden.
Bedankt voor alle antwoorden.
Jammer dat ik niet meer precies onthouden hoe laat ik op het station aan kwam, hoe ik de claim heb ingediend en voor welk tijdstip.
Hoe dan ook, ik heb veel meer dan een uur vertraging gehad.
Heb er het beste van gemaakt, heb niet eens op het station gewacht, maar ben bloed gaan doneren in nabij gelegen ziekenhuis.
De rest van de details en het gtbv interesseren me niet meer, ga er zeker geen brief aan wijden.
Issue gesloten wat mij betreft.
Goede reis iedereen!

Reageer