beantwoord

voorwaarden restitutie

• 2 november 2015
  • 8 reacties
  • 182 Bekeken

Ben in bezit van Traject Vrij abonnement en heb restitutieverzoek ingediend voor vertraging van meer dan 60 minuten in oktober.
Heb nu bericht ontvangen over restitutie van 100%, maar tegen daltarief (ingecheckt tijdens daluren).
In het verleden was resitutie bij een dergelijk abonnement altijd een vast deel van de abonnementsprijs, blijkbaar zijn de voorwaarden veranderd.

1. Vraag: per wanneer zijn de voorwaarden aangepast en is daarover bericht verzonden en zo ja, wanneer? (overigens de folder "geld terug bij vertraging" is niet meer te vinden in het overzicht op de site, maar wordt er wel naar verwezen)

2. Los van de verandering is dit een vreemde redenering, waar ik het ook zonder meer mee oneens ben. Ik wens restitutie tegen de prijs die ik voor de reis betaald heb (dus een evenredig deel van mijn abonnement), niet tegen een voordeeltarief dat niet op mij van toepassing is en dat ik dus ook niet heb genoten. Ter vergelijking: als ik een gekocht kledingstuk binnen de geldende termijn retourneer, krijg ik ook niet minder geld terug als dat kledingstuk op moment van terugbrengen toevallig net in de uitverkoop is.
OF KAN IK OOK RESTITUTIE VRAGEN VOOR HET VERSCHIL TUSSEN ABONNEMENT EN DALUURTARIEF ELKE KEER ALS IK TIJDENS DE DALUREN REIS EN DUS EIGENLIJK TEVEEL BETAALD HEB VOOR DIE REIS??

Gerelateerde vraag: hoe/waar kan ik formeel bezwaar maken tegen dit restitutiebesluit?
icon

Beste antwoord door Sivan NS 3 november 2015, 10:23

Hoi Ch.Laurijssen, en welkom op het forum.

Klopt het dat je een Traject Vrij op je Business Card hebt? Daar zijn specifieke afspraken over gemaakt door Zakelijk.

Het klopt dat voorheen GTbV op basis van de abonnementskosten werd berekend. Dit betekende dat je eigenlijk een dagdeel uitgekeerd kreeg, terwijl je vertraging op een heen- of terugreis had, en je dus eigenlijk recht had op de helft. Ze hebben deze werkwijze rechtgetrokken en omdat er nu steeds meer/beter in- en uitgecheckt wordt, wilden we de werkwijze hierop aanpassen.
Bekijk origineel

8 reacties

Hoi Ch.Laurijssen, en welkom op het forum.

Klopt het dat je een Traject Vrij op je Business Card hebt? Daar zijn specifieke afspraken over gemaakt door Zakelijk.

Het klopt dat voorheen GTbV op basis van de abonnementskosten werd berekend. Dit betekende dat je eigenlijk een dagdeel uitgekeerd kreeg, terwijl je vertraging op een heen- of terugreis had, en je dus eigenlijk recht had op de helft. Ze hebben deze werkwijze rechtgetrokken en omdat er nu steeds meer/beter in- en uitgecheckt wordt, wilden we de werkwijze hierop aanpassen.
heb idd Traject Vrij op de Business Card.
Het gaat mij niet zozeer om het bedrag, maar om de systematiek:
Ik heb een bepaald bedrag betaald voor mijn Taject Vrij om te kunnen reizen. Dat bedrag verandert niet meer en ik zal ook geen restitutie ontvangen als achteraf blijkt dat ik minder vaak of kortere reizen heb gemaakt.
Aangezien ik die kosten niet meer kan beinvloeden, is het vreemd dat jullie voor GtbV plotseling uitgaan van het goedkoopste alternatief op dat moment (-/-40% daltarief). Een korting waarvan ik geen gebruik maak of kan maken aangezien ik al Traject Vrij heb.

Alles bij elkaar wat mij betreft weer een typische NS-redenering om er zo voordelig mogelijk uit te komen ten nadele van jullie klanten.

Overigens heb ik hiermee nog geen antwoord op de vraag wanner die regeling is aangepast en hoe dat gecommuniceerd is.
Overigens heb ik hiermee nog geen antwoord op de vraag wanner die regeling is aangepast en hoe dat gecommuniceerd is.

NS houdt de voorwaarden van Traject Vrij graag zo mysterieus mogelijk. Er wordt door diverse reizigers en door het OV Loket al sinds de introductie van dit abonnement gevraagd om nu eindelijk eens openheid van zaken te geven maar dat weigert NS pertinent.
Alle informatie staat op http://www.ns.nl/zakelijk/reizen/service/geld-terug-bij-vertraging.html.

Bij de (nieuwe) Business Card is het altijd al zo geweest. Er is hiervoor gekozen omdat berekend is dat dit overal de meest eerlijke vorm van terugbetalen is, en vanwege de technische mogelijkheden m.b.t. onze systemen. Wat betreft restitutie op basis van vol tarief of daluren, is het zo dat je restitutie krijgt obv spits- en daluren afhankelijk van de inchecktijd van de reis waar je GTbV over claimt.

Heb je zo iets meer duidelijkheid?
De prijs van Traject Vrij houdt geen rekening met reizen in dal- of spitsuren. De bewering dat het eerlijker is om bij reizen op het vaste traject in de daluren minder geld terug te betalen lijkt me dan ook uiterst dubieus.
De meest eerlijke vorm van terugbetalen is dan een evenredig deel terugbetalen van het abonnement.

Dat er alleen vertraging is op een heen of terugreis is ook geen argument, je betaalt immers niet voor een retour, je betaalt voor 1 traject.

Het argument van daluren is wel meer dan dubieus want ik neem aan dat de prijs van het abonnement berekend is o.b.v. de volle prijs.

Wat het e.e.a. met "beter" in en uitchecken te maken heeft begrijp ik ook niet.
Alle informatie staat op http://www.ns.nl/zakelijk/reizen/service/geld-terug-bij-vertraging.html.

Bij de (nieuwe) Business Card is het altijd al zo geweest. Er is hiervoor gekozen omdat berekend is dat dit overal de meest eerlijke vorm van terugbetalen is, en vanwege de technische mogelijkheden m.b.t. onze systemen. Wat betreft restitutie op basis van vol tarief of daluren, is het zo dat je restitutie krijgt obv spits- en daluren afhankelijk van de inchecktijd van de reis waar je GTbV over claimt.

Heb je zo iets meer duidelijkheid?

Nee, dit geeft niet meer duidelijkheid. Het HOE van jullie berekening is mij wel duidelijk, maar de vraag is naar het WAAROM. En als iets al GEEN argument is, dan is het wel jullie technische mogelijkheden. Bovendien heb ik ook wel een idee door wie "de meest eerlijke vorm van terugbetalen" is berekend.....

Je mag nog reageren, maar ik denk eerlijk gezegd niet dat we hier met de content, waarover jullie beschikken, uit gaan komen (overigens niet persoonlijk bedoeld).
Ik begrijp je reactie, Ch.Laurijssen. In dat geval raad ik je aan een brief met bezwaar te sturen naar onze afdeling Zakelijk. Je kunt dit sturen naar:

NS Zakelijk
Postbus 2572
3500 GN Utrecht

Reageer