beantwoord

vraag over geld terug bij vertraging

• 4 november 2020
  • 11 reacties
  • 448 Bekeken

Ik moest van Groningen naar zwolle. Ik was om 15:30 op het station, waar ik netjes gecheckt heb of ik voldoende saldo had. Ik stapte in de trein die om 15:48 zou vertrekken maar ik werd 5 minuten later de trein uit gezet omdat deze niet meer zou rijden, wegens een aanrijding.

Hierna moest ik via Leeuwarden omrijden en zou ik om 18:12 aankomen in zwolle in plaats van 16:45 dus bijna anderhalf uur te laat.

In leeuwarden aangekomen moest ik overstappen maar moest ik beslist vanwege werkzaamheden aan het spoor via de poortjes naar het andere perron. Dus ik heb uitgecheckt, toen ik weer in wou checken was mijn saldo te laag. Snel opgeladen, en naar de trein gegaan welke een flink eind lopen was wegens de werkzaamheden...welke al lang vertrokken was toen ik aankwam. Nog een extra uur vertraging dus. Alsof anderhalf uur vertraging niet genoeg was.

Ik heb gelezen dat ik recht heb op vergoeding. Maar hoe zit dit nu? Want ik moest onderweg uitchecken en weer inchecken dus het lijkt alsof ik 2 reizen heb gemaakt terwijl het er 1 is. Ook heb ik nu veel meer betaald... 22,80 plus 17,60 in plaats van de 19 euro ie het me normaal gekost zou hebben.

Dus ik ben ruim 40 euro armer en 2 uur vertraagd.

Hoe kan ik een claim hiervoor indienen?

icon

Beste antwoord door Thom 4 november 2020, 17:45

Het is te complex voor een formulier. U kunt het beste uw situatie voorleggen aan Klantenservice. Zij kunnen alles nagaan en eventueel met een oplossing komen, ook als er deels sprake is van coulance. 

Ik raad u overigens automatisch opladen aan. Dat had een deel van de narigheid voorkomen.

Contact opnemen met Klantenservice kan op meerdere manieren. Is het ingewikkeld, of bent u niet zo handig met sociale media, doe het dan telefonisch: Klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55, tegen lokaal tarief. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten, druk dan op 'Chat met NS'. Het kan daarnaast heel goed door een berichtje te sturen naar Twitter of Facebook. Deze contactmogelijkheden werken doorgaans sneller dan met de telefoon vanwege de wachttijden, en u kunt een eventuele bijlage meesturen.

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Het is te complex voor een formulier. U kunt het beste uw situatie voorleggen aan Klantenservice. Zij kunnen alles nagaan en eventueel met een oplossing komen, ook als er deels sprake is van coulance. 

Ik raad u overigens automatisch opladen aan. Dat had een deel van de narigheid voorkomen.

Contact opnemen met Klantenservice kan op meerdere manieren. Is het ingewikkeld, of bent u niet zo handig met sociale media, doe het dan telefonisch: Klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55, tegen lokaal tarief. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten, druk dan op 'Chat met NS'. Het kan daarnaast heel goed door een berichtje te sturen naar Twitter of Facebook. Deze contactmogelijkheden werken doorgaans sneller dan met de telefoon vanwege de wachttijden, en u kunt een eventuele bijlage meesturen.

Bedankt!

Ik vraag me af waarom u spreekt over coulance? Ik heb namelijk gewoon recht op vergoeding... want de volledige ritprijs wordt vergoed bij vertraging van meer dan 60 minuten en mijn vertraging was 87 minuten als ik niet mijn aansluiting had gemist.

Groetjes,

Jantine

Reputatie 7

Omdat er in dit geval andere vervoerders bij komen kijken. Dat maakt de zaak een stuk complexer ;)

Ik denk dat hier meer wordt bedoeld met coulance dat er om het formulier heen gewerkt moet worden, waar het formulier eigenlijk het protocol is. Misschien wat anders verwoord.

Omdat er in dit geval andere vervoerders bij komen kijken. Dat maakt de zaak een stuk complexer ;)

Hoezo komen er andere vervoerders bij kijken? Ik heb alleen gereisd met de NS en alleen vertraging opgelopen bij de NS.

Ik word via de klantenservice doorgestuurd naar het claim-formulier. Dus ik ben bang dat ik hiermee tussen wal en schip kom, omdat ik volgens het systeem 2 reizen heb gemaakt en dus geen vergoeding van de tweede helft van mijn reis krijg. Terwijl het eigenlijk een overstap was (van NS naar NS dus)..

Reputatie 7
Badge +3

NS rijdt niet tussen Groningen en Leeuwarden, daar rijden treinen van Arriva.  Om van Groningen via Leeuwarden naar Zwolle te reizen moet er in Groningen bij Arriva worden ingecheckt, in Leeuwarden moet dan worden uitgecheckt bij Arriva en weer in bij NS.  

Hmm vreemd dat er dan wel door de NS 22,80 van mijn saldo af is gehaald bij mijn overstap (kan ik zien in mijn NS).. Ik snap er niks meer van nu..

Badge +3

In zowel Leeuwarden als Groningen staan poortjes of paaltjes van NS. Als u in Leeuwarden bij NS incheckt en in Groningen bij NS uitcheckt, dan geeft u expliciet aan dat u met NS gereisd hebt. Dan denkt het systeem dat u via Meppel gegaan bent en betaalt u voor die lange omweg aan NS.

(Bij controle in de trein tussen Leeuwarden en Groningen kunt u dan wel beboet worden, want u hebt geen vervoerbewijs dat geldig is bij Arriva als u bent ingecheckt bij NS.)

JStulp, kun je mij even een privébericht sturen?

Omdat het een iets complexere zaak was, heb ik JStulp geholpen met de Geld Terug bij Vertraging claim.

Reageer